kan een supplement de hoef sterker maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Briiet

kan een supplement de hoef sterker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 11:45

Vandaag heb ik de hoefsmid gebeld om weer een afspraak te maken om mijn haflinger te laten bekappen.
Nu zat ik heel erg te twijfelen om haar op ijzers te zetten, aangezien ze straks weer op het land gaat staan en dan beginnen haar hoeven soms wat te brokkelen.
Nu vertelde de hoefsmid dat ik ook een supplement kan geven om de hoef sterker te maken.

Nu is mijn vraag welke kan ik dan het beste gebruiken?

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:47

Laatst bijgewerkt door barrymuis op 02-03-15 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

PBT

Re: kan een supplement de hoef sterker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:48

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:51

Biotine werkt inderdaad erg goed. Kijk wel goed naar het product dat je koopt, naar de hoeveelheid werkzame stof in het product.
Er zijn ook goedkope biotine-producten met veel draagstof en weinig biotine, je kan beter dan iets meer geld uitgeven voor puur biotine.
Verder zorgen dat de hoeven voldoende vocht blijven houden in een droge periode, dus bv de grond rond de waterbak ook nat houden zodat ze iedere keer als ze gaan drinken even in het water komen te staan

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:51

Een supplement werkt alleen als het paard een tekort heeft.
Als jouw paard een biotinetekort heeft dan kan dat de oorzaak zijn van het brokkelen en dan werkt een biotine supplement. Dit duurt wel een half jaar tot een jaar voordat je verbetering ziet.
Het is ook mogelijk dat de hoeven van je paard gewoon te lang zijn. Als een smid de hoefwand te lang laat en niet doet afronden dan slijten de hoeven op de natuurlijke manier (door te brokkelen) naar de lengte die het meest gunstig is voor het paard.
Maar het kan ook zijn dat de hoeven gewoon wat te droog zijn. In dat geval is het beter om in de wei gewoon een modderplas te maken rondom de waterbakken zodat de paarden meerdere keren per dag even met de voeten in de natte modder staan en de hoeven vochtig en soepel blijven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:57

Sommige zweren bij biotine maar ik vraag het me af... Goede hoeven hangen van 5 factoren af.

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:17

Gypsy schreef:
Sommige zweren bij biotine maar ik vraag het me af... Goede hoeven hangen van 5 factoren af.

Misschien kun je TS die 5 factoren vertellen om haar te helpen met haar pony en hoeft ze dan geen biotine te kopen en kan ze het misschien anders op lossen.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:31

De hoeven van mijn paard zijn heel erg bekomen van duo protection, paar keer per week op de hoeven smeren en schuren sinds dien bijna niet meer in.
www.duoprotection.nl/

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 15:16

Dank jullie wel voor het antwoorden. Zal vanavond even de linkjes bekijken. En ik zou ook nog wel graag die 5 factoren weten die gypsy bedoelt.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:07

Hoeven en vacht bestaan uit keratine van diverse hardheden.
Een paard heeft voor goede keratine aanmaak echt niet alleen biotine nodig. Simpel gezegd is biotine een van de meest onderzochte vitamines alleen speelt echt niet alleen een rol in de aanmaak van keratine.
Een goed funktionerende eiwithuishouding en voldoende spoorelementen - denk hierbij aan methionine (zwavelhoudend aminozuur) x koper bijv. - is minstens zo belangrijk.
Ach, weet je, je voert nooit alleen of de hoef, of de spieren, het gaat altijd om het samenspel van alle voedingstoffen in het rantsoen.

Dus, hoe beter je rantsoen op orde, hoe sterker het hoefhoorn zal zijn dat je paard kan aanmaken.
Een vitaminen/mineralen/aminozuur supplement en ervoor zorgen dat de hoefwanden niet te lang/dragend worden, zet meer zoden aan de dijk dan enkel biotine.

Succes.

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:23

Assiepassie schreef:
Een paard heeft voor goede keratine aanmaak echt niet alleen biotine nodig. Simpel gezegd is biotine een van de meest onderzochte vitamines alleen speelt echt niet alleen een rol in de aanmaak van keratine.
Een goed funktionerende eiwithuishouding en voldoende spoorelementen - denk hierbij aan methionine (zwavelhoudend aminozuur) x koper bijv. - is minstens zo belangrijk.
Ach, weet je, je voert nooit alleen of de hoef, of de spieren, het gaat altijd om het samenspel van alle voedingstoffen in het rantsoen.

Dus, hoe beter je rantsoen op orde, hoe sterker het hoefhoorn zal zijn dat je paard kan aanmaken.
Een vitaminen/mineralen/aminozuur supplement en ervoor zorgen dat de hoefwanden niet te lang/dragend worden, zet meer zoden aan de dijk dan enkel biotine.

Succes.

Sorry maar je benoemd hier toch echt maar 1 factor de voeding !!

Volgens mij zijn de 5 factoren deze :

1 – Voeding
2 - Bekappen
3 - Beweging
4 - Ondergrond
5 - Hygiëne

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:27

ik heb hele goede resultaten behaald met Equistro Kerabol.
Ik had een merrie te rijden, die van de ijzers af ging, en brokkelhoeven over hield. Na 3 maanden kerabol bijvoeren zagen de hoeven er stukken beter uit. Ook haar vacht manen en staart gingen er ontzettend van glanzen.

Tevens mijn huidige merrie, die veel schraapt ook goed mee kunnen helpen (weliswaar in combi met een ijzer, maar ook daar ging de groei stukken sneller).

Het kost wel een paar centen, maar mocht ik een paard hebben met probleemhoeven, die even een zetje in de goede richting nodig hebben, dan haal ik zo weer een fles!

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:36

barrymuis schreef:
Assiepassie schreef:

Succes.

Sorry maar je benoemd hier toch echt maar 1 factor de voeding !!

Volgens mij zijn de 5 factoren deze :

1 – Voeding
2 - Bekappen
3 - Beweging
4 - Ondergrond
5 - Hygiëne

Dat klopt, het is nooit een factor alleen. Dat beweer ik ook niet. ;) Overigens kaart ik punt -2- ook even kort aan. :D
Ik ben vooral ingegaan op het feit dat biotine als supplement werd genoemd, terwijl mijn ervaring is dat dat vaak niet zoveel doet als een product dat de meest gangbare tekorten aanvult.

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:40

danamuts schreef:
ik heb hele goede resultaten behaald met Equistro Kerabol.
Ik had een merrie te rijden, die van de ijzers af ging, en brokkelhoeven over hield. Na 3 maanden kerabol bijvoeren zagen de hoeven er stukken beter uit. Ook haar vacht manen en staart gingen er ontzettend van glanzen.

Tevens mijn huidige merrie, die veel schraapt ook goed mee kunnen helpen (weliswaar in combi met een ijzer, maar ook daar ging de groei stukken sneller).

Het kost wel een paar centen, maar mocht ik een paard hebben met probleemhoeven, die even een zetje in de goede richting nodig hebben, dan haal ik zo weer een fles!

Dat is inderdaad duur spul maar ook gewoon biotine in vloeibare vorm met nog andere supplementen er bij zoals selenium dat er voor zorgt dat je merrie wat makkelijker drachtig wordt.
En nog wat meer supplementen die eigenlijk elkaar versterken.
Heb het ook gebruikt voor een probleem geval op stal werkt super.
Maar goede (hoef) verzorging mag niet ontbreken anders kun je er in stoppen wat je wil dan komt het er niet uit

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:45

Absoluut wel en ik spreek uit eigen ervaring. Mijn Arabier had enorme brokkelhoeven moest gewoon echt op ijzers anders hield hij helemaal nix meer over en zelfs met ijzers was het drama.

Sinds dat hij op de 2G van www.soulmate-nutrition.nl staat is hij zelfs van zijn ijzers af _/-\o_

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 14:59

In de winter heeft ze ook nergens last van en zijn haar hoeven Super. Alleen zodra ze het land opgaat gaan ze brokkelen.
Maar biotine kan verder geen kwaad?

PBT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:34

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:36

mijn paard had ook rampzalig hoeven en verschillende merken biotine en gelatine gevoerd... en eigenlijk had dit allemaal weinig tot geen effect. zonder ijzers stond ze super kort en kreupel en ijzers vielen/brokkelden er gewoon onderuit.

wat uiteindelijk nog het beste hielp was van zodra het iets droger werd op de weide, de hoeven goed nat te maken en in te smeren met cornucresine en van zodra ze echt warm (+25°C) en zonnig geven een kwartier door het waterbad stappen om de hoeven te hydrateren en daarna 2x/dag een dikke laag vet erop smeren.
Nu blijven de ijzers er netjes 8-9 weken onder als het moet. smid heeft eindelijk ademruimte om indien nodig wat te corrigeren en moet niet langer opletten dat hij te dicht in de buurt van de oude nagelgaten komt.

biotine heeft alleen zin als er werkelijk een tekort in de voeding voorkomt

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 07:56

Dank jullie wel voor alle linkjes en tips. Hoeven vochtig houden deed ik al in de zomer. Hoorde dat hoefolie dan ook beter helpt als vet, moet nog even uitzoeken welke.
We gaan ook biotine uitproberen en hopen dat het gaat helpen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:04

Ik heb vroeger ook verschillende producten gebruikt, en beste resultaat was Farrier's Formula.
Mijn paard had erge brokkelhoeven, hoefsmid kon er achteraan zelfs geen ijzers meer onder nagelen.
Op een half jaar tijd echt enorm verschil.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:27

Hylkje schreef:
Dank jullie wel voor alle linkjes en tips. Hoeven vochtig houden deed ik al in de zomer. Hoorde dat hoefolie dan ook beter helpt als vet, moet nog even uitzoeken welke.
We gaan ook biotine uitproberen en hopen dat het gaat helpen.

Vet en olie moet je niet aan beginnen, dat is heel slecht. Vet stoot water af waardoor de hoef dus juist geen vocht meer kan opnemen en verder uitdroogt.