Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Assiepassie schreef:Hoeven en vacht bestaan uit keratine van diverse hardheden.
Een paard heeft voor goede keratine aanmaak echt niet alleen biotine nodig. Simpel gezegd is biotine een van de meest onderzochte vitamines alleen speelt echt niet alleen een rol in de aanmaak van keratine.
Een goed funktionerende eiwithuishouding en voldoende spoorelementen - denk hierbij aan methionine (zwavelhoudend aminozuur) x koper bijv. - is minstens zo belangrijk.
Ach, weet je, je voert nooit alleen of de hoef, of de spieren, het gaat altijd om het samenspel van alle voedingstoffen in het rantsoen.
Dus, hoe beter je rantsoen op orde, hoe sterker het hoefhoorn zal zijn dat je paard kan aanmaken.
Een vitaminen/mineralen/aminozuur supplement en ervoor zorgen dat de hoefwanden niet te lang/dragend worden, zet meer zoden aan de dijk dan enkel biotine.
Succes.
barrymuis schreef:Assiepassie schreef:Hoeven en vacht bestaan uit keratine van diverse hardheden.
Een paard heeft voor goede keratine aanmaak echt niet alleen biotine nodig. Simpel gezegd is biotine een van de meest onderzochte vitamines alleen speelt echt niet alleen een rol in de aanmaak van keratine.
Een goed funktionerende eiwithuishouding en voldoende spoorelementen - denk hierbij aan methionine (zwavelhoudend aminozuur) x koper bijv. - is minstens zo belangrijk.
Ach, weet je, je voert nooit alleen of de hoef, of de spieren, het gaat altijd om het samenspel van alle voedingstoffen in het rantsoen.
Dus, hoe beter je rantsoen op orde, hoe sterker het hoefhoorn zal zijn dat je paard kan aanmaken.
Een vitaminen/mineralen/aminozuur supplement en ervoor zorgen dat de hoefwanden niet te lang/dragend worden, zet meer zoden aan de dijk dan enkel biotine.
Succes.
Sorry maar je benoemd hier toch echt maar 1 factor de voeding !!
Volgens mij zijn de 5 factoren deze :
1 – Voeding
2 - Bekappen
3 - Beweging
4 - Ondergrond
5 - Hygiëne
Overigens kaart ik punt -2- ook even kort aan.
danamuts schreef:ik heb hele goede resultaten behaald met Equistro Kerabol.
Ik had een merrie te rijden, die van de ijzers af ging, en brokkelhoeven over hield. Na 3 maanden kerabol bijvoeren zagen de hoeven er stukken beter uit. Ook haar vacht manen en staart gingen er ontzettend van glanzen.
Tevens mijn huidige merrie, die veel schraapt ook goed mee kunnen helpen (weliswaar in combi met een ijzer, maar ook daar ging de groei stukken sneller).
Het kost wel een paar centen, maar mocht ik een paard hebben met probleemhoeven, die even een zetje in de goede richting nodig hebben, dan haal ik zo weer een fles!
Hylkje schreef:Dank jullie wel voor alle linkjes en tips. Hoeven vochtig houden deed ik al in de zomer. Hoorde dat hoefolie dan ook beter helpt als vet, moet nog even uitzoeken welke.
We gaan ook biotine uitproberen en hopen dat het gaat helpen.