Ik ben mij al een tijdje aan het verdiepen voor een beter voeder/supplement voor paardlief, ik heb namelijk het idee dat hij tegenwoordig net niet genoeg krijgt uit zijn huidige rantsoen. Momenteel heb ik hem op de Hugo kruidenmix in combinatie met NAF vitamine E, selenium en lysine te staan. Echter merk ik qua krachtvoer dat hij net dat extra stukje energie er in mist en nu hij wat ouder word zal hij ook gewoon wat meer ondersteuning nodig hebben. Op de NAF vitamine E, selenium en lysine staat hij al enkele jaren omdat dit toentertijd door een gleuf bij zijn manen kam door de dierenarts is aangeraden, afgelopen zomer is hij ook spierbevangen geweest (toen had ik hem ook een tijdje niet op de NAF en met de verkeerde omstandigheden was spierbevangenheid het gevolg) dus ik wil dit blijven geven maar dat mag ook een andere beter merk of voeder zijn waar het er bij in zit.
Momenteel na hele lange rust en af en toe een ritje merk ik dat hij niet lekker in zijn vel zit en nu ik hem weer wat meer oppak dat het al beter gaat. Maar denk dus dat ik qua voer nog beter kan doen. Ook word hij ouder en wat stijver dus lijkt mij iets van glucosamine bijvoeren geen gek idee.
Kort samengevat zoek ik:
- Voer/sup. die de spieren ondersteunt en de aanmaak evt. bevorderd.
- Voer/sup. die hem net iets meer een boost geven.
- Voer/sup. voor zijn hoeven, dus iets met biotine er in, zijn hoeven groeien erg langzaam, heeft een verleden met bevangenheid.
- Door de bevangenheid is dus een laag suiker, melasse gehalte belangrijk mede doordat hij ook diastase in zijn gebit heeft en melasse dit enkel maar bevorderd ( aldus de tandarts).
Zoals jullie begrijpen is het dus een moeilijk geval, zit er aan te twijfelen om de eis. melasse vrij te laten vallen omdat zijn gebit niet slechter is geworden, maar dit kan ook komen door het melasse vrij voeren.
Alvast bedankt!

Ohja, het betreft een 24 jarige haflinger hengst