Voer/sup. 24 jarige paard voor hoeven gewrichten en spieren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hilly200

Voer/sup. 24 jarige paard voor hoeven gewrichten en spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 23:10

Hallo bokkers,

Ik ben mij al een tijdje aan het verdiepen voor een beter voeder/supplement voor paardlief, ik heb namelijk het idee dat hij tegenwoordig net niet genoeg krijgt uit zijn huidige rantsoen. Momenteel heb ik hem op de Hugo kruidenmix in combinatie met NAF vitamine E, selenium en lysine te staan. Echter merk ik qua krachtvoer dat hij net dat extra stukje energie er in mist en nu hij wat ouder word zal hij ook gewoon wat meer ondersteuning nodig hebben. Op de NAF vitamine E, selenium en lysine staat hij al enkele jaren omdat dit toentertijd door een gleuf bij zijn manen kam door de dierenarts is aangeraden, afgelopen zomer is hij ook spierbevangen geweest (toen had ik hem ook een tijdje niet op de NAF en met de verkeerde omstandigheden was spierbevangenheid het gevolg) dus ik wil dit blijven geven maar dat mag ook een andere beter merk of voeder zijn waar het er bij in zit.

Momenteel na hele lange rust en af en toe een ritje merk ik dat hij niet lekker in zijn vel zit en nu ik hem weer wat meer oppak dat het al beter gaat. Maar denk dus dat ik qua voer nog beter kan doen. Ook word hij ouder en wat stijver dus lijkt mij iets van glucosamine bijvoeren geen gek idee.

Kort samengevat zoek ik:
  • Voer/sup. die de spieren ondersteunt en de aanmaak evt. bevorderd.
  • Voer/sup. die hem net iets meer een boost geven.
  • Voer/sup. voor zijn hoeven, dus iets met biotine er in, zijn hoeven groeien erg langzaam, heeft een verleden met bevangenheid.
  • Door de bevangenheid is dus een laag suiker, melasse gehalte belangrijk mede doordat hij ook diastase in zijn gebit heeft en melasse dit enkel maar bevorderd ( aldus de tandarts).

Zoals jullie begrijpen is het dus een moeilijk geval, zit er aan te twijfelen om de eis. melasse vrij te laten vallen omdat zijn gebit niet slechter is geworden, maar dit kan ook komen door het melasse vrij voeren.

Alvast bedankt! :D

Ohja, het betreft een 24 jarige haflinger hengst :)

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 12:37

Niemand die iets weet? :\

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 16:35

Voor voer laag in suikers zie : http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... tmeel.html
Hugho bevat nog aardig wat koolhydraten lijkt me toch ?

Biotine supplementen bevatten vaak meer suikers als biotine.
Glucosamine is een suikerverbinding, dus wel goed nadenken over welk supplement je daarvan wilt voeren. Joint comp van phytonics is een glucosamine supplement dat ook geschikt is voor paarden die niet veel suikers kunnen verdragen.
Lijnzaadolie of lijnzaad bijvoeren voegt extra omega 3 toe aan het dieet. Dat is fijn voor de spieren en de verharing etc.

hilly200

Re: Voer/sup. 24 jarige paard voor hoeven gewrichten en spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 18:37

Bedankt! Zal vanavond het linkje even doorlezen, zo te zien erg nuttige info :). Zat te denken aan marstall huf regulator voor de hoeven maar begrijp dat de suikers daar weer vrij hoor in zijn dan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:59

Sorry, ik ken Marstall huf regulator niet, maar echt de meeste biotine supplementen zijn meer dan 90% suikers.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:28

Mijn haflinger is ook 24 en als hij deze klachten zou hebben zou ik eerst eens een bloedonderzoek laten doen en een test op cushing (of heb je dat laatste al gedaan?). Met name omdat zijn hoeven niet snel groeien. Bij paarden die bevangen zijn geweest groeit de hoef juist sneller.

Mijne staat momenteel op onbeperkt voordroog (verschilt nog wel eens van samenstelling maar het gaat nu goed) en een bekertje 18+ met als aanvulling een schepje Horse-flex Glucosamine(waar ik echt verschil mee merk) en nu wat lijnzaad omdat de rui begint.
Hij word niet meer gereden maar dat heeft niks met het paard te maken.

Hij is super gezond, heeft nog/weer zijn speel momenten, glimt erover en is mooi in model.
De meeste geloven niet dat hij bijna 24 is. :)

Misschien moet je toch wat meer gaan kijken naar een voer wat meer afgesteld is voor oudjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:35

Gelatinaat goede ervaringen mee
Zit wel suiker in maar je voert er niet veel van?

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 21:29

Cushing denk ik zo niet aan, heeft ie voor de rest geen klachten van voor de rest is ie ook wel fit maar bij arbeid komt hij net wat tekort terwijl hij wel laat merken het te willen, denk ook dat dit komt door die spierbevangenheid afgelopen zomer. Ook is hij niet totaal niet mager of iets, waarbij ik over de senioren voeders lees dat deze juist dik maken. Hij heeft wel op senior priores van subli in het verleden gestaan maar dit ging niet te goede van zijn gebit. Horse flex zal ik dan ook even naar kijken, zat zelf als voerder te denken aan marstall vito hoor hier veel positieve dingen over. Kwa ruwvoer krijg hij zowat onbepert gevoerd.

Gelantinaat zal ik mij ook even in verdiepen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:24

naf heeft ook de veteranensupplement.
misschien is die ook geschikt?
ik geef het zelf ook.ben er heel tevreden over.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:43

hilly200 schreef:
Cushing denk ik zo niet aan, heeft ie voor de rest geen klachten van voor de rest is ie ook wel fit maar bij arbeid komt hij net wat tekort terwijl hij wel laat merken het te willen, denk ook dat dit komt door die spierbevangenheid afgelopen zomer. Ook is hij niet totaal niet mager of iets, waarbij ik over de senioren voeders lees dat deze juist dik maken. Hij heeft wel op senior priores van subli in het verleden gestaan maar dit ging niet te goede van zijn gebit. Horse flex zal ik dan ook even naar kijken, zat zelf als voerder te denken aan marstall vito hoor hier veel positieve dingen over. Kwa ruwvoer krijg hij zowat onbepert gevoerd.

Gelantinaat zal ik mij ook even in verdiepen.

Ik sluit me aan bij de opmerking van Cowgirl tav de ppid.
Vanaf een jaar of 15 is het risico dat je paard ppid ontwikkeld reeel aanwezig.
Jouw hengst is 24 en hoe eerder je ppid kunt uitsluiten of niet, hoe beter je hem gezond kunt houden.
Hoe vroeger je behandeld met prascend, als er sprake is van ppid, hoe eerder de de degeneratie van de neuronen kunt afremmen. Bij paarden is ppid/cushing geen tumor. Meerdere bloedanalyses zijn wel aan te raden ivm mogelijk vals positief/negatief.
Ik ken meerdere paarden die geen voor de meeste mensen herkenbare symptomen hadden en toch ppid bleken te hebben.

Hoe blijft hij verder op gewicht?
Krijgt hij verder nog extra vitaminen, mineralen bij? Zeker ivm zijn spier bevangenheid, denk ik vooral aan vitamine E, magnesium en zout. Laag suiker/zetmeel dieet en wb de gewrichten heb ik goede ervaringen met Bone & Joint Impulse.
Vrij van glucosamine.
Mijn hengst vaart er wel bij.

Succes.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 22:50

Morgen reageer ik even uitgebreid, zit nu op mijn telefoon en dat typt niet zo lekker :). Hij krijgt naf vit e, selenium en lysine bij en heeft altijd een liksteen beschikbaar. Hij blijft prima op gewicht, heeft swinters wel extra dekens nodig maar voor zijn leeftijd is dat niet gek. Zal morgen ook even een foto van hem plaatsen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:42

Misschien luzernebrok erbij voeren? Ziten goede eiwitten in voor de spieren, bevat van nature biotine en aan de brok van Harog is geen melasse toegevoegd. Daarbij zit luzerne sowieso lager in suiker dan bijvoorbeeld gewoon hooi.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 12:23

Iedereen erg bedankt voor de antwoorden, ik heb een lijstje met alles wat is aangeraden en dat heb ik net allemaal even doorgekeken. Wat betreft glucosamine begrijp ik dat ik daar erg op de suikers moet letten, goed om te weten de reden voor iets van de gewrichten bij te voeren is het af en toe struikelen van paardlief. Maar dit kan natuurlijk ook komen door gebrek aan bespiering, dit ben ik nu weer aan het opbouwen dus kijk aan hoe hij het doet als de bespiering weer goed zit. Het veteranensuppliment van NAF ziet er ook veelbelovend uit, denk dat ik deze nog wel eens zal bestellen. Maar voor nu heb ik eerst besloten om hem op de Marstall Vito te zetten, hoor hier ook veel positiefs over. Kijken wat dit met hem doet en mocht hij hier niet genoeg baat bij hebben dan kijk ik nog naar een supplement erbij en laat ik toch eens in overleg gaan met de DA over PPID echter denk ik zelf niet dat dit het is, ken enkele PPID gevallen en die van mij heeft totaal geen overeenkomsten. Hoefsmid zegt zelf ook dat de langzame hoefgroei met zijn HB verleden te maken heeft. Wat betreft luzerne brok, ik heb liever iets meer muesli achtigs gezien hij dat beter kauwt dan brok.

Dit is een foto van hem voor zijn spierbevangheid, blijkbaar maak ik veelte weinig full body foto's van hem want de enige recente foto's die ik van hem heb zijn enkel van zijn hoofd :+ . Vanmiddag camera maar mee naar stal, kan ik zelf ook beter een vergelijking maken van toen en nu. Maar zo vanaf deze foto zie ik geen paard met PPID.

Afbeelding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:00

Die ziet er nog prima uit :j

Zo'n cushing test kan geen kwaad hoor. Vaak begint het met vage symptomen. Je paard zal niet van de een op de andere dag met een krulvacht staan.

Ik heb mijne ook nog nooit laten testen maar daar merk ik naast de stijfheid helemaal niks bij

Ff kijken of ik een foto van de mijne kan vinden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:03

Afbeelding

Vorige maand. Bijna 24 .

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:06

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:32

silica horse, zelf hele goede ervaring mee

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:28

ik geef mijn oude haf Bone en Joint Impuls en geniet elke dag van haar is blij en actief in de wei voor zover zij dat nog kan ( heeft erge slijtage en atrose in haar knie). Ze ziet er super uit en zit goed in haar vacht,zou ik haar dit suplement niet geven heeft ze zeker nog meer moeite met opstaan en lopen, ik kan haar met dit suplemen een super paard waardig leven geven en ik zie haar elke dag stralen wanneer ze met mijn 4 jarige weer lekker naar buiten mag.

voor meer info

www.super-horse.nl

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 21:02

Cowgirl die van jou ziet er inderdaad ook nog prima uit!

Bone en Joint impuls lees ik ook veel positieve dingen over op die website, die komt ook op mijn lijstje te staan mocht Marstall vito niet genoeg voor hem doen. Als hij hier aan gewend is ga ik kijken of ik de Naf vit E, lysine en selenium door iets beters completers kan vervangen. Maar niet teveel veranderingen in een keer, eerst het voer :). Hou jullie er van op de hoogte :D

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:46

Ik zweer bij alle producten van www.soulmate-nutrition.nl mijn paarden staan er nu 5 jaar op en doen het super. Zelfs mijn oude Engels Volbloed van 32 jaar staat hier op en doet het nog prima _/-\o_

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:05

Soulmate bevat nogal veel suikers toch ? Of is die info verkeerd ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:22

SOUL-MATE NUTRITION® 2G bevat in ieder geval 15g koolhydraten per 25g. En ingrediënt 1, 3 en 4 zijn suiker. Maar op zich hoeft dat geen probleem te zijn. Een supplement van 100g waar 15% koolhydraat (= zetmeel + suiker) zit, bevat evenveel als die 25g soulmate. En hooi bevat ook ongeveer 10% suiker.

Dus zolang de dosering maar 1 schep is (van 25g), lijkt me het behapbaar. Hoewel het uiteraard mooier zou zijn als het niet zo was.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 13:01

Wat fijn al die tips! Heb gister marstall opgehaald, de hugho is bijna op en dan gaan we op de marstall over. Ik ben hem nu toch wat meer weer aan het oppakken nu dmv. Longeren, en buitenritjes. Merk dat hij hier toch weer wat vrolijker en soepeler bij word, terwijl ik dacht dat hij aan rust toe was. Blijkbaar dus niet en dan werd bevestigd door een dolle bok sprint gister in de bak. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:52

Meng het voer dan eerst nog een paar dagen ! Dus Hugho en het nieuwe voer door elkaar heen.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 16:34

Maris schreef:
Meng het voer dan eerst nog een paar dagen ! Dus Hugho en het nieuwe voer door elkaar heen.

Was ik ook van plan, maakt de overgang beter!