Paard is wat ingevallen, wat bijvoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Paard is wat ingevallen, wat bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 11:17

Hallo,
Ik ben aan het denken wat ik mijn merrie het beste kan bijvoeren gezien ze aan het afvallen is (beetje ingevallen, licht zichtbare ribben), ze is hiervoor altijd op gewicht geweest (eigenlijk wat te dik). Even haar kenmerken:
- merrie
- 1.67
- 8 jaar
- staat 24/7 buiten in de groep, nu alleen op de paddock. heeft een bucas all in one deken om zich warm te houden.

Ze krijgt 5-6 x in de week beweging. Afwisseling tussen dressuur in de bak (recreatief B niveau) longeren (eventueel met dubbele lijnen of longeerhulp), en trainen voor endurance wedstrijd (korte klasse 1, dus niks heftigs, ongeveer 2x per week ritten van 1 - 3 uur).

Ze krijgen 4x per dag voordroog, zo goed als onbeperkt. Ze krijgt na het werk een halve schep Pavo Nature's best.

Ik merk aan haar gewicht en energie (beetje sloompjes) dat ze energie tekort komt. Die nature's best doet het niet meer voor haar lijkt het.

Wat zouden jullie aanraden haar bij te voeren?

janahxginger

Re: Paard is wat ingevallen, wat bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:21

Mijn ruin is ook ingevallen. We zijn hem sinds deze week pv1 aan het bijvoeren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:21

In verharingstijd hebben ze vaak net even wat extra's nodig. Half schepje is niet veel voor een groot paard. Even ophogen naar een heel schepje met evt wat olie (rustig opvoeren, met klein scheutje beginnen) een idee?

Heb je overigens je ruwvoer getest zodat je precies weet wat de voedingswaarde is? Of geef je een supplement voor je vitamines en mineralen? Je zou voor een groot paard met dit dieet wel eens wat aan de schrale kant kunnen zitten.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 11:23

janahxginger schreef:
Mijn ruin is ook ingevallen. We zijn hem sinds deze week pv1 aan het bijvoeren. :)

Wat is pv1? :D

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:24

Let er ook op dat gebit etc in orde zijn! Maar idd met verharen hebben ze ook wel een extra happie nodig.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 11:25

Sonja schreef:
In verharingstijd hebben ze vaak net even wat extra's nodig. Half schepje is niet veel voor een groot paard. Even ophogen naar een heel schepje met evt wat olie (rustig opvoeren, met klein scheutje beginnen) een idee?

Heb je overigens je ruwvoer getest zodat je precies weet wat de voedingswaarde is? Of geef je een supplement voor je vitamines en mineralen? Je zou voor een groot paard met dit dieet wel eens wat aan de schrale kant kunnen zitten.

Ohja, niet erbij gezegd. Ze krijgt ook lijnzaadolie door haar voer. Alleen we doen dit in periodes, zodat de werking goed blijft. We hebben net een maand geleden weer een fles leeg gemaakt. We willen dan begin volgend seizoen weer beginnen.

Ruwvoer heb ik nooit getest, hoe pak je dit aan?
Laatst bijgewerkt door Moos99 op 21-02-15 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:26

PV1 is fijngemalen Pavobrok met een hoog zetmeelpercentage

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 11:26

Jolliej schreef:
Let er ook op dat gebit etc in orde zijn! Maar idd met verharen hebben ze ook wel een extra happie nodig.

De tandarts is ongeveer een halfjaar geleden geweest, maar komt binnen nu een een maand weer voor wat andere paarden. Ik zal hem voor de zekerheid is laten controleren.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:29

En goed ontwormen. Paard wat met onbeperkt ruwvoer ingevallen is, is niet in orde.....

Voeren ze op 1 plek dat ze er niet bij mag? Verliest ze veel energie omdat ze constant word weggejaagd en geen rustige plek voor zich heeft?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 11:32

Toydoll schreef:
En goed ontwormen. Paard wat met onbeperkt ruwvoer ingevallen is, is niet in orde.....

Voeren ze op 1 plek dat ze er niet bij mag? Verliest ze veel energie omdat ze constant word weggejaagd en geen rustige plek voor zich heeft?

Ze heeft juist de hoogste rang. Ze krijgt het meeste eten van iedereen. Ze krijgt echt genoeg, zelfs na het rijden geef ik haar altijd nog een pluk als ik wat ga drinken, soms laat ze het zelfs liggen en kijkt ze echt van ik heb genoeg hooi gehad, zet me maar terug.

Er wordt sowieso bij ons goed opgelet, de paddock is groot met meerdere delen en het hooi ligt goed verspreid met meer bakken dan paarden.

Ontwormen is ook nog een goeie, ff controleren hoelang dit nu precies geleden is.

edit: gecheckt, dit is september 2014 geweest dus zou in principe in orde moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:47

Toydoll schreef:

Da's geen wet van meden en perzen hoor. Paarden genoeg die het op alleen ruwvoer echt niet redden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:58