Spelt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chesss

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 20:51

hoi,

ik heb een aantal oude topics gevonden maar eigenlijk niets recent.
als in mijn omgeving kijk zijn er best wel wat mensen die spelt voeren al dan niet met een beetje muesli voor de energie.

ik zelf ben spelt gaan geven ipv brok, bleef darm/ maagproblemen houden met mijn paard en een heel kwestbaar evenwicht waarbij ik teveel supplementen moest blijven geven om hem voor het oog droog te hebben. Ben nu een week van de brok af, nog steeds wel water bij de mest, maar wel een veel allerter paard.

mijn paard is 1.85 rijd hem dressuurmatig 4dgn in de week 1 dg vrij en twee dgn aan de longe.
In de winter drie maal daags een drie plakken hooi grote baal, bijna onbeperkt ruwvoer dus. Hij is nu mooi rond en oo gewicht en komt goed aan qua bespiering, dit is wel eens aanders geweest.

ik ben benieuwd wie geeft er spelt en waarom?

_Cher

Re: Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:41

Ik volg even, mijn paard heeft ook darmproblemen, staat nu op sanequi colon. Daar doet ze het erg goed op en ze heeft mooie mest. Ze vind het alleen niet zo lekker, waardoor ze vaak de helft laat staan.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:05

Ik voer spelt. Althans.. dat deed ik. Ik voer mijn paard spelt in combinatie met een vitaminebrok, gezien spelt de verhoudingen wel eens schreef kan trekken. Ik heb inderdaad ook voor spelt gekozen ivm gevoelige maag en darmen. Bovendien is mijn paard van zich zelf al een behoorlijk bommetje en bevat spelt minder energie dan gemiddeld voer. Mijn paard vindt het alleen niet erg lekker en liet het ineens staan. Nu meng ik er een beetje coolmix muesli doorheen en eet ze het wel weer. Ik voer haar niet heel veel. Ze krijgt echt maar twee handjes per dag plus vitamine brok en een mini beetje muesli. Ze doet het er erg goed op en glimt als een spiegeltje. Ik voer spelt van bioron.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:04

ik ben het gaan voeren nadat 3 personen die elkaar niet kennen (DA, osteo en rentrainer) het aangeraden hebben om maagproblemen en spierverzuring te voorkomen.
in het begin half spelt half muesli, maar gaandeweg na inlezen etc van muesli veranderd en ookde verhouding tussen spelt en muesli aangepast aan de te leveren arbeid

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 21:38

ik moet zeggen ben nu een week over. heb hem helemaal uit laten meten. lijfelijk zeker veel verbetering. de mest is ook wel beter maar nog wel veel water. moet zeggen mijn paard hoeft er niet veel van te hebben, half voerschep spelt en een hal e voerschep mueslie en halve voerschep luzerne om de waardes recht te trekken. paard is 1.85 en loopt l/m niveau

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:22

Heel fijn dat je paard opgeknapt is.

Ik denk eerlijk gezegd dat vooral de luzerne goeds doet. Op zijn huidige rantsoen moet je paard beter kauwen dan op de brok die hij kreeg. Hij krijgt ook minder zetmelen binnen, iets wat net als de luzerne van positieve invloed is op de vertering van je paard.
Aan spelt wordt veel goeds toegekend, ik mis alleen een duidelijke wetenschappelijke onderbouwing.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 15:06

Assiepassie schreef:
Heel fijn dat je paard opgeknapt is.

Ik denk eerlijk gezegd dat vooral de luzerne goeds doet. Op zijn huidige rantsoen moet je paard beter kauwen dan op de brok die hij kreeg. Hij krijgt ook minder zetmelen binnen, iets wat net als de luzerne van positieve invloed is op de vertering van je paard.
Aan spelt wordt veel goeds toegekend, ik mis alleen een duidelijke wetenschappelijke onderbouwing.

Wel grappig dat je dat zegt maar de luzerne heb ik pas sinds een aantal dagen,. Paard is zeer gevoelig voor eiwitten dus de toevoeging van luzerne zal maar heel summier zijn, daar hij heel gemakkelijk spierbevangen symptomen gaat vertonen bij teveel eiwitten. Dus ik denk toch echt de combi van geen brok en wel spelt. Paard zijn benen zijn ook veel droger en dat word door andere mensen ook aangegeven als een van de voordelen van het voeren van spelt.