Mais slecht?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mamendt

Mais slecht?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 08:35

Hoi bokkers!

Ik heb een haflinger merrie die zonder een aan toonbare reden af en toe gassig wordt.
Dus ben ik mijn voer maar weer eens onder de loep aan het nemen.
Nu heb ik gelezen dat mais de boosdoener kan zijn?
Ze krijgt in de namiddag een schep Marstall islander en daar zit erg veel mais in.....het valt me op dat ze een uur daarna weer een rondere buik heeft en winden laat...maar niet altijd.
Zou het van mais uberhaupt kunnen komen? In alle meuslies zit tegenwoordig mais in...welliswaar gepoft of geplet maar het blijft mais??
Iemand ervaring hiermee?
Ze staat overdag buiten met hooi en in de zomer op het gras.
Wie kan mij meer vertellen?

tylando

Re: Mais slecht?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 08:43

mais is alleen maar een opvulmiddel en idd heel slecht.
ik voer sowieso granen/mais vrij

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 08:46

Tylando..wat voer jij dan als ik vragen mag?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 08:48

balancer brok... van je paard gezond en fit

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 08:48

Mais bevat erg veel zetmeel, weinig vitamines. De hoeveelheden die in muesli 's zitten zijn meestal wel aangepast maar voer als puur maïsmeel, kuilmais etc. zijn eigenlijk niet geschikt als paardenvoer. Mais kan, door de grote hoeveelheid zetmeel, koliek veroorzaken.
Dus het winden laten en de ronde buik zouden door de mais kunnen komen die gas vormt in de buik.
Maar aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat in 1 schep voer zoveel mais zit dat er problemen van kunnen komen. Ik heb net even gekeken op de Marstall site, maar er zit 15% maisvlokken in. Dat is niet weinig, betekent dat je per kilo 150 gram mais voert!

Je zou eens een andere muesli kunnen proberen, zonder of met minder mais.
Ik ben absoluut geen voorstander van mais als paardenvoer, een heel klein beetje in een granenmengsel is geen probleem. Wij voeren een mengsel waar de echt naar de mais moet zoeken, zo weinig zit er in.

Aan de andere kant is 1 schep ( dat zal rond de kilo zijn?) best veel voor een Haflinger. Onze paarden, een Lusitano hengst van 165 cm en een Paint hengst van 155 cm) krijgen per dag ca. 500 gram gemengd graan, en daarnaast alleen goed ruwvoer ( hooi, lucerne en wiesencobs). Waarom voer je de muesli bij?

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 08:58

Hoi ElCid..fijn dat je antwoord geeft.......
Mijn haflinger wordt vijf keer in de week intensief dressuurmatig ( L/M niveau) getraind en in het weekend een stevige buitenrit dus qua energie heeft ze het wel nodig.
Ik had eerst een andere meusli van Marstall maar daar zat nog meer mais in....wat ik nu heb van Marstall zit naar mijn gevoel nog steeds teveel in...als ik met mijn hand door het voer ga heb ik bijna alleen maisvlokken in mijn hand..........
Ben me nu aan het orienteren op havens sportbrok.....vind het heel moeilijk...vooral als je het goed wilt doen...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:26

Paarden hebben vaak minder nodig dan men denkt, maar dat kan je zelf het best bepalen. Ik ben absoluut geen voorstander van brok, om diverse redenen, maar hoofdzakelijk omdat ze samenstelling een raadsel is en er nogal eens wat afval in terecht komt. Dat is de reden dat onze paarden dus een granenmengsel krijgen, hoofdzakelijk haver met een vitaminebrokje erbij ( Marstall Force) en daar al vele jaren erg goed op doen. Marstall Vito lijkt me ook een aardige keus, weinig zetmeel en suikers, maar wel veel struktuur. http://www.marstall.nl/producten/univer ... egory_id=1

Maar een kleine gift granen i.c.m. goed hooi, lucerne en een goede vitaminenbrok zijn ( i.m.o. ) nog altijd de beste keus ;) met de minste kans op problemen.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 09:40

Ik heb diverse granen mengels geprobeert maar daar kreeg ze erge diarree van...dus dat is het ook niet....

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 09:42

Vito heb ik ook aan gedacht toen...maar ik heb een haastige eter...dus moet ik voorweken en dat is erg lastig hier op stal........pffff moeilijk hoor...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:00

Geloof dat fibra ook zonder granen is

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:15

of fiber force van cavalor. ..
mijn mening is dat de granen van nu Echt niet goed zijn omdat alles zo bewerkt is tegenwoordig

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:18

mijn cushing pony gaat iig stukken beter vooruit nu ik van muesli af ben en overgegaan op balancer brok..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:21

tylando schreef:
mijn mening is dat de granen van nu Echt niet goed zijn omdat alles zo bewerkt is tegenwoordig

Wij halen onze granen bij de boer, geheel onbewerkt, ongeplet, etc. Beste voer wat ik ooit heb gehad.
Maar een goede granenmengeling is niet/ nauwelijks bewerkt, brok etc. en allerlei muesli's , vitaminenbrokjes etc. zijn veel meer bewerkt om nog maar niet te spreken van aanwezige bacteriën door gebrekkige hygiëne.
Het is best lastig om goed voer te vinden, Cavalor en Marstall hebben goed, schoon, voer.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:26

Mijn paard heeft een ontsteking in haar blinde darm gehad omdat ze in die tijd alleen maar mais gevoerd kreeg. Hier zit namelijk te veel suikers en zetmeel in :)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:40

ElCid schreef:
tylando schreef:

Wij halen onze granen bij de boer, geheel onbewerkt, ongeplet, etc. Beste voer wat ik ooit heb gehad.
Maar een goede granenmengeling is niet/ nauwelijks bewerkt, brok etc. en allerlei muesli's , vitaminenbrokjes etc. zijn veel meer bewerkt om nog maar niet te spreken van aanwezige bacteriën door gebrekkige hygiëne.
Het is best lastig om goed voer te vinden, Cavalor en Marstall hebben goed, schoon, voer.

dus ook geen bestrijdingsmiddelen gebruikt?
dan mag van geluk spreken, want dat zijn er maar weinig.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:21

Inderdaad :D . Maar wat denk je van het voer wat je in de winkel koopt of hooi, etc. etc. Schoon voer, voor mens of dier, is bijna niet meer te vinden.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:25

tylando schreef:

Nou daar ben ik ben dus niet mee eens dat mais slecht is. Ik geef als ik een dunne pony heb of als hij wat extra nodig heeft altijd een halve of een hele emmer ingekuilde mais. Daarnaast een beetje bix. Want anders heb je ze weer bevangen. (ik heb een sobere pony, dus vandaar dat je moet opletten met bix).

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:27

JudArthos schreef:
Mijn paard heeft een ontsteking in haar blinde darm gehad omdat ze in die tijd alleen maar mais gevoerd kreeg. Hier zit namelijk te veel suikers en zetmeel in :)

Ja maar je moet ze ook niet alleen maar mais geven. Als mijnpony straks in april een veulentje krijgt, komt ze half maart bij huis en dan krijgt ze hooi en mais bij. Dit voerbeleid =heb ik al meer dan 20 jaar dus...............

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:28

Ik ben van mening dat een graan muesli een betere optie is dan brok.
Brokken zitten veel vulmiddelen en melasse in die een paard geen goed doen.

Persoonlijk vindt ik 1 schep voer best een hoop.
Kijk eens voor een Marstall muesli waar geen of veel minder mais in zit
En voer misschien wat minder

Mijn merrie stond op sport niveau (Z1 dress. M springen) op nog geen halve schep per dag.
Voerde toen Perfomix van Cavalor.
Heel veel voer dat cavalor maar Marstall is ook goed voer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:34

detos240 schreef:
tylando schreef:

Nou daar ben ik ben dus niet mee eens dat mais slecht is. Ik geef als ik een dunne pony heb of als hij wat extra nodig heeft altijd een halve of een hele emmer ingekuilde mais. Daarnaast een beetje bix. Want anders heb je ze weer bevangen. (ik heb een sobere pony, dus vandaar dat je moet opletten met bix).

Mais is geen dikmaker. Onbehandelde mais leidt tot verzuring in de darmen en dat leidt weer tot problemen met het opnemen van voedingsstoffen. Lees maar hier: http://www.voervergelijk.nl/column/76/m ... n-dikmaker

En verzuring van de darmen kan weer leiden tot hoefbevangenheid http://www.voervergelijk.nl/nieuws/209/ ... krachtvoer

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:41

heb nooit gezegd dat maïs een dikmaker is.... alleen een opvulling waar niks in zit...
en ook totaal geen voedingswaarde heeft.. is gewoon troep.. want meeste is bewerkt met allerlei middelen waar je liever niet van af weet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:55

tylando schreef:
heb nooit gezegd dat maïs een dikmaker is.... alleen een opvulling waar niks in zit...
en ook totaal geen voedingswaarde heeft.. is gewoon troep.. want meeste is bewerkt met allerlei middelen waar je liever niet van af weet...

Nee, detos240 zei dat hij/zij het voert aan een "dunne pony die extra nodig heeft". Daar reageerde ik op.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:17

begrijp t. ..
er zijn gelukkig meerdere dikmakers :)

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:06

Gasvorming komt doordat bacteriën in de darm met de onverteerde zetmeel aan de slag gaan, waarbij o.a. gassen en toxinen geproduceerd worden. Dit is de hoofdreden van gaskoliek, maar de toxinen kunnen ook allerlei andere klachten veroorzaken (lees: huidproblemen, spierproblemen, hoefbevangenheid, gedragsproblemen, en problemen met het maag-darmstelsel).

Mais bevat veel zetmeel, een paard kan grote hoeveelheden zetmeel niet verteren. Dit stroomt onverteerd door naar de darm en daar begint het bacterie verhaal.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:15

Ga bijvoorbeeld voor de Marstall Vito, Cavalor Fiber Force, Subli Dieetmix of een vitamine korrel als de pure balancer of de Marstall Force in combinatie met lijnzaadolie en de Mix van Havens (van mix en brix).