Kan hard hooi ook voor overprikkeling zorgen aan luchtwegen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kitobeer

Kan hard hooi ook voor overprikkeling zorgen aan luchtwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 19:25

Het is altijd wikken en wegen bij mijn pony.
Ik heb een connemara pony die in feite sober gevoerd moet worden.
Maar de ook last heeft van stofallergie op zijn bovenste luchtwegen. Dit is vastgesteld door de dierenarts.

We hebben bij ons op stal keuze uit 2 soorten hooi.
-Gewoon Droog hooi niet de beste kwaliteit stoft vaak redelijk hard. Dit hooi nat maken is niet voldoende.
- Kuil hooi hier hoest hij niet van maar krijgt dan de symptomen van insulineresistentie en word echt veel te dik.

Ik ben nu met een natuurgeneeskunde madam bezig. En we willen samen zoveel mogelijk de suikers uit zijn voer weghalen.
Dus omdat ik het zat ben met de hooikwestie ben ik zelf duits paardenhooi gaan kopen.
Super mooi hooi stoft niet ziet mooi groen maar is wel aan de harde kant.

Ik heb dit hooi al elke dag nat gemaakt maar nog prikt het en er zit echt geen stof in. vandaag heb ik het een half uur laten weken misschien word het dan zachter.

Maar kunnen paarden dus ook gaan hoesten omdat het hooi wel stofvrij is maar hard is ?

Anoniem

Re: Kan hard hooi ook voor overprikkeling zorgen aan luchtwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:48

Volgens mij zit er altijd stof in hooi, maar ik durf niet met zekerheid te zegen.
Heb hetzelfde dilemma. Mijn pony wordt ook snel dik, krijgt nu ook voordroog..
Op hooi gaat hij ook vreselijk hoesten.....

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 08:30

Hooi bevat altijd stof. Ik voer voordroog wat door kan voor hooi, dat gaat prima. Geen hoest meer. Onbeperkt voeren kan niet, maar dat kon met hooi ook al niet.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 08:56

Een paardje van een vriendin van me heeft ook last van de longen.
Deze staat inmiddels in een buitenstal op vlas (24/7 was het beste voor dit paardje maar die mogelijkheid is er nu (nog) niet)

Verder geeft ze nu gestoomd hooi, omdat er inderdaad anders stof in het hooi zit.
Dus als je denkt dat het komt door het stof in het hooi zou ik je eens verdiepen in gestoomd hooi, dat is dus ideaal voor paarden met 'problemen' of gevoelige longen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:03

Hoesten omdat hooi hard is?
Dat klinkt heel onlogisch.ze moeten er juist goed op kauwen op harder hooi.maar dat is goed toch?

Kan misschien zijn dat er toch meer schimmel in zit, of bepaalde kruiden waar een dier dan van kan hoesten

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 18:09

Nee er zit absoluut geen stof en schimmel in. Duits kruidenhooi van de fourageur echt kwaliteit.
Ze moeten er inderdaad harder op kauwen maar het prikt natuurlijk ook .
Maar sinds gisteren heb ik het hooi een halfuur ondergedompeld laten weken en dat was vandaag dus blijkbaar een succes. Want hij heet niet meer gehoest. Zal dus toch door de prik komen. Hoe raar het ook klinkt.
Ik had er nog nooit bij stil gestaan dat dit misschien kon.