Bij mijn paard is in juli 2014 een scheurtje in de oppervlakkige buigpees geconstateerd. Na de eerste week op metacam te hebben gestaan, heb ik daarna via de paardendrogist enkele supplementen aangeschaft om bij te voeren.
Nu een half jaar verder is zijn pees geheel genezen en ben ik ook gestopt met het geven van deze supplementen. Nu vraag ik mij echter af of ik hier wel goed aan doe.
In het afgelopen half jaar heb ik paardendrogist MSM Zwavel en NAF D-Tox bijgevoerd.
Wat zouden jullie doen? 1 van de 2 supplementen blijven geven of zoals ik nu doe niks meer geven. Misschien dat andere hier ervaring mee hebben of zelf de keuze al gemaakt hebben. En daarnaast of het natuurlijk nog ergens anders te verkrijgen is, voor misschien een betere prijs of betere kwaliteit?
Voorkomen is zeker beter dan genezen, maar oversuppleren is natuurlijk ook niet goed. Wat is de (mogelijke) oorzaak geweest van de peesblessure? Overbelasting of iets anders?
Persoonlijk zou ik nog even doorgaan met het geven van de supplementen, maar dan in onderhoudsdosering.
Hij heeft een klap van een ander paard gehad waarna hij kreupel is gaan lopen. Dierenarts kon voor de rest ook niet iets anders bedenken wat de oorzaak nog meer zou kunnen zijn.
Hij verstapte zich soms, maar niet dusdanig tot kreupel aan toe. Pas echt na die klap is hij in draf onregelmatig geworden.
Dat was inderdaad ook mijn idee. Hoopte dat iemand hier er al ervaring mee had gehad en zijn keuze zou kunnen delen.
Van audevard hebben ze een supplement maar dat is alleen via de DA te krijgen
BigBen
Geplaatst: 28-01-15 09:45
Ik begrijp heel goed dat je na zo'n blessure alles wil doen om je paard te helpen, maar msm of naf detox bijvoeren heeft in werkelijkheid geen zin. Het zijn beiden supplementen die geen enkele werking hebben.
Misschien dat het dan tussen mijn oren zit, maar mijn paard was in zeer korte tijd behoorlijk verbeterd, waarvan zelfs de dierenarts verbaasd stond te kijken.
Ik zie dat je in vrijwel alle topics waar het over msm of naf gaat negatief reageert, bigben. Ik vraag echter om ervaringen en wat andere in dezelfde situatie besloten hebben.
BigBen
Geplaatst: 28-01-15 16:34
Ik wil graag geloven dat je paard opvallend snel hersteld is, maar dat heeft echt niets met msm of naf detox te maken.
Verder ben ik niet specifiek tegen msm of naf detox, maar ik ben wél tegen het blind gebruik van allerhande supplementen die medisch gezien geen enkele werking hebben.
Ik weet niet hoe dat komt, maar als het om hun paarden gaat lijken mensen soms al hun gezond verstand te verliezen. En goed, Bokt is natuurlijk al langer een kweekvijver van bijgeloof.
BigBen, ik vraag me af hoe je er zo bij komt dat msm of detox geen enkele medische werking heeft? Heb je dat getest toevallig? Ik heb wel degelijk werking gezien wanneer een van die middelen werd gebruikt.
Borahlover, als je zelf postieve werking ervaart en de DA staat er volledig achter dan zou ik daar de meeste aan hechten.