Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:59

superpony schreef:
Je moet er wel rekening mee houden dat een paard soms iets verandert tijdens de overgang. Toen wij nog commercieel voer verkochten, hoorden we heel vaak van klanten dat paarden voer niet aten, wat minder energie leken te hebben etc. Maar als een paard sportbrok heeft gehad of een muesli met veel suiker en zetmeel, is het een overgang en dat kan een periode te merken zijn. Het hangt ook af van het hooi en wat je gaf hoe de overgang zal gaan. Maar geef de overgang tijd.


En heel geleidelijk (lees: langzaam).

Jonnekee
Berichten: 754
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 17:25

Eerst maar eens kijken of hij het lust en dan zien we wel haha :j

Stelvio
Berichten: 822
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:06

Vanaf maandag begonnen met Vitalbix DC door het oude voer te mengen en vandaag het oude voer weggelaten en gelukkig eten ze het goed. Ik voerde eerst Equifyt, kwalitatief mooi voer, maar lastig te verkrijgen en een ramp wat betreft communicatie.

stitchlover

Berichten: 2607
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 15:04

@jonneke

Ik voer 1.8 kg per dag en doe minimaal 7 dagen met 1 zak. Paard weegt rond de 650 kg

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 16:55

stitchlover schreef:
@jonneke

Ik voer 1.8 kg per dag en doe minimaal 7 dagen met 1 zak. Paard weegt rond de 650 kg


Duur grapje :+

Jonnekee
Berichten: 754
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 18:20

stitchlover schreef:
@jonneke

Ik voer 1.8 kg per dag en doe minimaal 7 dagen met 1 zak. Paard weegt rond de 650 kg


Oké mijn paard weegt ong. 500 kilo dus zal dan wat minder moeten, hij krijgt nu iedere dag een handje met zijn andere voer want meneer moet natuurlijk even aan de smaak wennen.

Als hij het lust ga ik de active+ wel geven ipv mijn andere muesli, de brok die ik voer hou ik er dan voorlopig nog bij.

Koper

Berichten: 30278
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 18:36

stitchlover schreef:
@jonneke

Ik voer 1.8 kg per dag en doe minimaal 7 dagen met 1 zak. Paard weegt rond de 650 kg

:wow:

Mijne weegt rond de 400 kilo en die krijgt anderhalf bekertje per dag. Het oude bekertje dus, niet die nieuwe met schaalverdelingen er op.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:26

Wie weet raad. Mijn tinkers krijgen ook CD als aanvulling op hooi. Maar gio schrokt echt verschrikkelijk. Tot verslikken aan toe. Wat kan ik er nog bij geven om dit tegen te gaan.

Liefst met zo min mogelijk toegevoegde suikers

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:39

Ik zou het mengen met 2 handen lucerne/of iets wat hier op lijkt

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:53

Daar ga ik naar kijken. Dank je.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:07

Welke merken kan je makkelijk aan komen in de omgeving? Ik zou zelf voor Agrobs gaan en dan bijv pre alpin. Een mooie grasmengeling.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:17

Ik heb nog geen idee wat ik hier kan krijgen . Maar online bestellen is altijd een optie.

Ik ga eens lezen over de agrobs.

Luzerne heeft wel een hoog eiwit gehalte. Maar ik lees dat dat in kleine hoeveelheden niet zo heel veel uit maakt.

Blijft altijd een puzzel. De juiste voeding voor je paard.

Ik verwacht een dezer dagen ook kleefkruid en brandnetel met de post. Vanwege de ontgiftende werking

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:23

Olikea schreef:
Ik heb nog geen idee wat ik hier kan krijgen . Maar online bestellen is altijd een optie.

Ik ga eens lezen over de agrobs.

Luzerne heeft wel een hoog eiwit gehalte. Maar ik lees dat dat in kleine hoeveelheden niet zo heel veel uit maakt.

Blijft altijd een puzzel. De juiste voeding voor je paard.

Ik verwacht een dezer dagen ook kleefkruid en brandnetel met de post. Vanwege de ontgiftende werking

Ik wil je wel waarschuwen met luczerne, ik gaf het aan mijn haflinger voor een kleine hoeveelheid extra eiwitten en vooral het wat langer kauwen. Ik gaf nog geen halve maatschap per dag en ze begon me toch te schuren, meteen gestopt met voeren en de zak weggegeven. Jeuk weg. Kleine beetjes kunnen dus wel degelijk kwaad.
Misschien kun je voor iets van een gras mix kijken? Daar zit ook wat meer variatie in voor je paard.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:24

Dat is ook waar ik bang voor ben. Schuren. Het blijven toch sobere dieren.

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:25

Mijn pony (connemara dus ook zeer sober) heeft totaal geen last gehad van schuren op de luzerne. Ze at het erg graag. Die van subli liet ze liggen, te grof.

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:07

Wel even opletten welke luzerne of grasmix je kiest. Mijn ervaring is dat er aan velen melasse word toegevoegd om het stoffen tegen te gaan en om het lekkerder te maken.
Van suikers gaan ze juist enorm schuren.
Ik geef nu sainfoin&timothee hay van Equifyt en ben er erg tevreden over. Geen melasse aan toegevoegd, stoft minimaal en paardlief eet het graag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:17

Olikea schreef:
Wie weet raad. Mijn tinkers krijgen ook CD als aanvulling op hooi. Maar gio schrokt echt verschrikkelijk. Tot verslikken aan toe. Wat kan ik er nog bij geven om dit tegen te gaan.

Liefst met zo min mogelijk toegevoegde suikers

Net wat Roos al aangeeft een klein handje vol luzerne.
Mijn merrie ging op veel luzerne soorten/merken schuren, maar de luzerne van Feral (Vitalbix) dus helemaal niet. Zij krijgt ook een beetje door haar DC en Active+ voor het schrokken.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:23

Olikea schreef:
Ik heb nog geen idee wat ik hier kan krijgen . Maar online bestellen is altijd een optie.

Ik ga eens lezen over de agrobs.

Luzerne heeft wel een hoog eiwit gehalte. Maar ik lees dat dat in kleine hoeveelheden niet zo heel veel uit maakt.

Blijft altijd een puzzel. De juiste voeding voor je paard.

Ik verwacht een dezer dagen ook kleefkruid en brandnetel met de post. Vanwege de ontgiftende werking


Buiten dat is een gevarieerde mengeling altijd mooier dan eenzijdige voer zoals lucerne. Als je de eiwitten niet nodig hebt, zou ik het niet geven.
Kijk wel naar de structuur, want elke mix heeft een andere structuur. Wil je iets fijner of grover? Wiesen Fasern kan ook of Mijten OptiForm. Zitten geen melasses in. In een mengeling zit vaak wel lucerne erbij, maar je moet kijken waar je aan kan komen.

Pure Paardenvoeding heeft ook wat mengelingen die mooi zijn en kan je ook de DC bestellen.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:50

Olikea schreef:
Dat is ook waar ik bang voor ben. Schuren. Het blijven toch sobere dieren.

Inxs schreef:
Olikea schreef:
Wie weet raad. Mijn tinkers krijgen ook CD als aanvulling op hooi. Maar gio schrokt echt verschrikkelijk. Tot verslikken aan toe. Wat kan ik er nog bij geven om dit tegen te gaan.

Liefst met zo min mogelijk toegevoegde suikers

Net wat Roos al aangeeft een klein handje vol luzerne.
Mijn merrie ging op veel luzerne soorten/merken schuren, maar de luzerne van Feral (Vitalbix) dus helemaal niet. Zij krijgt ook een beetje door haar DC en Active+ voor het schrokken.


Vergeten te vermelden, is wel belangrijk. Ik gaf ook melasse vrije luzerne, ik gaf die van vitalbix. Snap niet zo goed waarom ze ging schuren maar voor mij was het snel over. Maar ik vind het zelf ook appart dus grote kans dat de meerderheid van de paarden hier geen last van heeft. Maar het zijn toch weer extra dikmakers die je voert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 17:00

@Faitherr, het wil mij eerlijk gezegd niet aan dat een klein handje vol een dikmaker zou worden. Je voert tenstotte geen emmers vol :-) Mijn merrie behoord officieel tot een sober ras, maar wordt eerder dik van het gras dan het beetje luzerne wat zij krijgt.

Qua jeuk kan het van paard tot paard veel verschil uitmaken idd. Ik ging er in de eerste instantie ook vanuit dat ze jeuk zou gaan krijgen van de Feral luzerne. Gelukkig bleek het tegendeel waar! *\o/*

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 17:55

NRJ schreef:
Wel even opletten welke luzerne of grasmix je kiest. Mijn ervaring is dat er aan velen melasse word toegevoegd om het stoffen tegen te gaan en om het lekkerder te maken.
Van suikers gaan ze juist enorm schuren.
Ik geef nu sainfoin&timothee hay van Equifyt en ben er erg tevreden over. Geen melasse aan toegevoegd, stoft minimaal en paardlief eet het graag :)


Dit is zeker waar. Ik vermijd producten waar melasse inzit.

Marstall heeft ook nog wel wat producten
Havens mix is meestal goed te verkrijgen en een prima product.

Je kunt t natuurlijk altijd proberen maar als je twijfelt kun je beter voor een grasmix gaan.

Agrobs is ook online verkrijgbaar maar kost natuurlijk wel wat verzendkosten.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:39

Inxs schreef:
@Faitherr, het wil mij eerlijk gezegd niet aan dat een klein handje vol een dikmaker zou worden. Je voert tenstotte geen emmers vol :-) Mijn merrie behoord officieel tot een sober ras, maar wordt eerder dik van het gras dan het beetje luzerne wat zij krijgt.

Qua jeuk kan het van paard tot paard veel verschil uitmaken idd. Ik ging er in de eerste instantie ook vanuit dat ze jeuk zou gaan krijgen van de Feral luzerne. Gelukkig bleek het tegendeel waar! *\o/*

Daar heb je inderdaad gelijk in. Toch heb ik zelf altijd moeite met dat ik veel geld steek in zo sober mogelijk voer en veel tijd in het vullen van slowfeeders en meerdere voerbeurten per dag etc. Om dan vervolgens iets heel rijks te gaan voeren. Maar ik heb het ook gevoerd omdat ik ook zoiets had van, zo’n handje kan niet zoveel kwaad en als ze geen jeuk had gehad zou ik het nog streeds voeren dus ik ben het met je eens hoor! Maar het is wel iets waar ik altijd even bij stil sta.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:30

Ik voer ook agrobs door de vitaminebrok heen.
Heb al leichtgenuss gehad. Grasmix met stro erdoor is voor paarden die snel dik worden.
(Als je het als vervanger van hooi zal doen, 3 handjes maakt niet zo veel uit natuurlijk)
De aspero, wat fijner grasmix zonder stro
En laatst de alpenheu gekocht maar dat is echt hooi zoals kleine pakjes hahaha dus niet makkelijk te mengen met brokjes.
Allemaal mooi stofvrij grasmixen en de paarden zijn er gek op. Bestel ze altijd bij https://www.rwdh.nl/paard/paardenvoer.html
en verzenden valt mee vind ik.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:20

Gisteren nog tot veel te laat allerlei paarden voer specificaties zitten lezen. >;) >;)
En ik heb een zak Agrobs Pre alpin wiesenflakes besteld. om eens te proberen.

Ben heel benieuwd, maar ik lees er alleen maar goede dingen over, hopelijk eten ze het.

Stelvio
Berichten: 822
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 20:55

Ik had voor m'n rijpaard ook nog de Nutrimash als extraatje voor na het rijden besteld, maar daar is ze niet zo enthousiast over. Gelukkig eet ze de DC wel met smaak.