Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:04

Ik voer de active+ :)
pony is goed actief en heeft genoeg energie. Maar wordt totaal niet heet, wat ze van ander brok wel werd.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:11

@ninacharlie ik denk dat je daar prima de active plus voor kan gebruiken aanvullend of in plaats van de daily complete. Die van mij krijgt het ook. Heeft een bereconditie, maar is niet nerveus e rdoor. Precies goed.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:22

Bedankt voor jullie snelle antwoorden! Ik hoop op nog meer reacties maar neig er toch naar om het te proberen. Ik voer nu dagelijks 360gr Daily Complete dus ik zou dat inderdaad kunnen minderen in combinatie met de Active+. :)

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:34

meiske1577 schreef:
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met de huidverzorgingslijn van Feral?
De skincalmin shampoo en lotion?

Jazeker. Ik gebruik de shampoo nu sinds een jaar of twee, werkt supergoed, alle jeukende schilfers gaan er mooi mee weg en de manen en staart worden stralend wit (ik heb een zweetvos). De lotion gebruik ik in de lente en zomer rond de uier van mijn merrie, ze heeft daar anders last van jeuk. Het helpt ook tegen de vliegen merk ik. Komende zomer wil ik de spray ook gaan gebruiken als antivliegenspray.

Active+ ben ik een tijdje geleden van afgestapt. Het rook te vaak te zuur als ik een zak openmaakte en er zaten ook af en toe grote klonten in ipv brokjes. Ze krijgen nu Leichtgenuss van Agrobs door de DC heen maar daar zijn ze niet zo tevreden over dus als die ton leeg is ga ik het eens proberen met de seniorenmuesli van Dodson & Horrell.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:18

Hmmm zuur lijkt me niet goed. Thanks voor je ervaring Koper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:52

NinaCharlie schreef:
Ik voer nu al een tijdje naar tevredenheid de Daily Complete en sinds kort ook de Lucerne+ en Lijnzaadolie. Paard doet het er super op maar mag tijdens het rijden en longeren wat meer “go” hebben. Nu weet ik dat hij flegmatiek is dus ik verwacht geen volbloed temperament maar ik vroeg mij af of ik een beetje meer pit zou kunnen halen uit de Active+.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik wil me ook niet direct helemaal blind staren op Vitalbix want ik voer dus al 3 producten uit de lijn maar het bevalt zo goed dat ik denk..waarom niet?

Ik zat met precies hetzelfde Ninacharlie. Daardoor ben ik eerst Active+ en lijnzaad bij gaan voeren, maar vond het nog niet zo zoals ik gewend was. Ik miste net dat laatste stukje "Go" welke ik van mijn merrie gewend was. Omdat ik in het verleden goede ervaringen had met Omegamix van Subli, ben ik dit weer bij gaan voeren. Zoals verwacht doet dit wederom zijn werk en heeft ze net dat stukje extra.
Ik heb, door het geven van de omegamix, de lijnzaad laten vervallen. Qua kosten komt het, in ons geval, nagenoeg op hetzelfde neer.
Ze krijgt nu dus DC, Active, luzerne en omegamix. Deze combinatie werkt voor ons prima :-)

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:48

Ik weet niet of het ergens al is voorgekomen maar ik vraag het nog maar even,
Ik ga overstappen op daily complete, ik voer nu metazoa. Maar ik vraag me af hoe ik die overstap moet maken? Hoelang moet ik het met elkaar mengen? En in welke verhoudingen?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:52

Faitherr schreef:
Ik weet niet of het ergens al is voorgekomen maar ik vraag het nog maar even,
Ik ga overstappen op daily complete, ik voer nu metazoa. Maar ik vraag me af hoe ik die overstap moet maken? Hoelang moet ik het met elkaar mengen? En in welke verhoudingen?


Ben zelf ook over van Metazoa maar heb het niet afgebouwd en/of gemengd.
Je gaat van een mineralenbrok naar een andere mineralenbrok, dat is een andere overgang dan van granen naar graanvrij of andersom.
Het is vloeiend verlopen bij mijn paard.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:55

Festeropre schreef:
Faitherr schreef:
Ik weet niet of het ergens al is voorgekomen maar ik vraag het nog maar even,
Ik ga overstappen op daily complete, ik voer nu metazoa. Maar ik vraag me af hoe ik die overstap moet maken? Hoelang moet ik het met elkaar mengen? En in welke verhoudingen?


Ben zelf ook over van Metazoa maar heb het niet afgebouwd en/of gemengd.
Je gaat van een mineralenbrok naar een andere mineralenbrok, dat is een andere overgang dan van granen naar graanvrij of andersom.
Het is vloeiend verlopen bij mijn paard.

Jaa zoiets dacht ik zelf ook een beetje, misschien dat ik het 2, 3 weekjes meng ofzo? Dan kan het nooit fout gaan. Ik heb toch nog een zak liggen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:04

@Faither; idd, dat kan geen kwaad.
Succes ermee!
Ik ben heel blij met het resultaat iig :j

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:30

Ahh dat is goed om te horen! Ik ben benieuwd wat ik ervan ga merken!

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:45

Even een vraagje omdat hier volgens mij wel mensen meelezen met verstand van voeding :o

Ik voer mijn twee paarden ( KWPN’ers van ongeveer 1.73m en 1.76m ) beide 450 gram vitalbix daily complete. Dit meng ik met 200 gram Pavo care for life.

Daarnaast krijgen ze beide 340 gram nutrimash en 120ml lijnzaadolie (Pharmahorse).

Beide paarden krijgen onbeperkt grofstengelig hooi uit bakken zonder net oid.

Mijn ene paard is 12 en is 1,5 jaar geleden bevangen geraakt door overbelasting aan linksachter wegens een blessure rechtsachter. Hij verricht geen werk, wordt wel rustig opgebouwd maar nog geen arbeid te noemen. Hij eet per dag 15 kilo hooi soms iets meer.

Mijn andere paard wordt dit jaar 7 en krijgt ook nog dagelijks een emmer speedibeet pulp (droog 1 maatschep) met 400 gram Subli atleet. Hij wordt vier keer per week dressuurmatig gereden en 1 keer getraind aan de longe. We trainen rustig, nooit vol in het zweet oid. Hij eet per dag 12 tot 15 kilo hooi.

Ik voer nu beide paarden een vitamine E supplement bij, van Pharmahorse, 8 gram per dag. Dit supplement is zonder selenium.

Ik overweeg om de 120 ml olie te gaan vervangen voor lijnzaadolie van feral horse care (vitalbix). Hier is ook vitamine E aan toegevoegd. Ik zou dan willen stoppen met het losse supplement.

Mijn vraag is of ik dit kan doen zonder vitamine E tekort te krijgen. Mijn paarden eten geen vers gras, ze staan jaarrond op zandpaddocks en in de nacht op stal.

Wat is jullie mening?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:54

Vit. E halen ze normaal uit gras en mits genoeg + normaal werkend lijf slaan ze er een voorraad van op voor de winter. In hooi verdwijnt de vit.E vrij snel, je zit dus zeker met een mogelijk tekort in je hooi in de 2e helft van je voorraad. Het zal een rekensommetje worden om te bepalen of de vit. E in de lijnzaad genoeg is voor de gehele behoefte samen met de rest van het voer, maar als je nu meer vit.E geeft dan er in de nieuwe olie zit, dan kom je waarschijnlijk tekort. Die olie heeft extra vit. E voor goed opnemen olie en als antioxidant (conserveermiddel voor de olie zelf), niet om als supplement te geven als de rest van het rantsoen een tekort heeft hieraan.

Jessix

Berichten: 16435
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:25

meiske1577 schreef:
Even een vraagje omdat hier volgens mij wel mensen meelezen met verstand van voeding :o

Ik voer mijn twee paarden ( KWPN’ers van ongeveer 1.73m en 1.76m ) beide 450 gram vitalbix daily complete. Dit meng ik met 200 gram Pavo care for life.

Daarnaast krijgen ze beide 340 gram nutrimash en 120ml lijnzaadolie (Pharmahorse).

Beide paarden krijgen onbeperkt grofstengelig hooi uit bakken zonder net oid.

Mijn ene paard is 12 en is 1,5 jaar geleden bevangen geraakt door overbelasting aan linksachter wegens een blessure rechtsachter. Hij verricht geen werk, wordt wel rustig opgebouwd maar nog geen arbeid te noemen. Hij eet per dag 15 kilo hooi soms iets meer.

Mijn andere paard wordt dit jaar 7 en krijgt ook nog dagelijks een emmer speedibeet pulp (droog 1 maatschep) met 400 gram Subli atleet. Hij wordt vier keer per week dressuurmatig gereden en 1 keer getraind aan de longe. We trainen rustig, nooit vol in het zweet oid. Hij eet per dag 12 tot 15 kilo hooi.

Ik voer nu beide paarden een vitamine E supplement bij, van Pharmahorse, 8 gram per dag. Dit supplement is zonder selenium.

Ik overweeg om de 120 ml olie te gaan vervangen voor lijnzaadolie van feral horse care (vitalbix). Hier is ook vitamine E aan toegevoegd. Ik zou dan willen stoppen met het losse supplement.

Mijn vraag is of ik dit kan doen zonder vitamine E tekort te krijgen. Mijn paarden eten geen vers gras, ze staan jaarrond op zandpaddocks en in de nacht op stal.

Wat is jullie mening?


Ik kan mijn paarden ook maar enkele uren gras bieden, alleen in de lente en zomer. Ik voer altijd vitamine E bij. Als ik stop en dan toch weer begin voel ik meteen verschil, met borstelen alleen al. Ze voelen zachter en soepeler aan.

Dus naast Vitalbix voer ik toch nog vitamine E en extra magnesium bij.

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:47

Volgens mij was de Vit E in de lijnzaad olie puur om de Vit E die het gebruikt om de olie te verwerken op te vangen. Waardoor je ipc dus geen extra Vit E voert, er zit sowieso niet genoeg in om een supplement te vervangen.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 21:24

Duidelijk dus dat ik vitamine E bij moet blijven voeren helaas... ik zou liefst minder gedoe met poedertjes hebben.
Ik voer zonder supplement ruim voldoende vitamine E als je van het gemiddelde gehalte in hooi uitgaat. Maar dat is dus niet betrouwbaar.

Magnesium geef ik inderdaad ook bij, citraat van Pharmahorse voor mijn 12 jarige ruin en Infocus van de Paardendrogist voor mijn 7 jarige ruin ivm snel gespannen. Werkt voor hem vele malen beter als de citraat.

Ik vond ook nog deze olie.
https://www.horseflex.nl/product/horsef ... ne-e-olie/
30ml per dag als aanbevolen dosering.

Het lijkt mij erg makkelijk om vloeibare vitamine E te geven en wellicht ook beter opneembaar....

Welke vitamine E voeren jullie bij? Ik wil geen selenium bij voeren, dit krijgen ze al voldoende.

Wat betreft de olie van vitalbix, het is mij niet helemaal duidelijk hoe je de vitamine E moet zien, als opneembaar voor je paard of puur om de olie “goed” te houden....

Jessix

Berichten: 16435
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 21:34


Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 00:09

meiske1577 schreef:
Duidelijk dus dat ik vitamine E bij moet blijven voeren helaas... ik zou liefst minder gedoe met poedertjes hebben.
Ik voer zonder supplement ruim voldoende vitamine E als je van het gemiddelde gehalte in hooi uitgaat. Maar dat is dus niet betrouwbaar.

Magnesium geef ik inderdaad ook bij, citraat van Pharmahorse voor mijn 12 jarige ruin en Infocus van de Paardendrogist voor mijn 7 jarige ruin ivm snel gespannen. Werkt voor hem vele malen beter als de citraat.

Ik vond ook nog deze olie.
https://www.horseflex.nl/product/horsef ... ne-e-olie/
30ml per dag als aanbevolen dosering.

Het lijkt mij erg makkelijk om vloeibare vitamine E te geven en wellicht ook beter opneembaar....

Welke vitamine E voeren jullie bij? Ik wil geen selenium bij voeren, dit krijgen ze al voldoende.

Wat betreft de olie van vitalbix, het is mij niet helemaal duidelijk hoe je de vitamine E moet zien, als opneembaar voor je paard of puur om de olie “goed” te houden....

In vitamine E heb ik me nog niet verdiept, maar ik denk dat bedoeld word dat er een bepaalde verhouding moet zijn om een stof goed op te kunnen nemen. Anders kun je er heel veel van geven maar word er niks van op genomen. Ik kan het niet heel goed uitleggen maar ik hoop dat het zo wat duidelijker is

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 07:33

meiske1577 schreef:
Wat betreft de olie van vitalbix, het is mij niet helemaal duidelijk hoe je de vitamine E moet zien, als opneembaar voor je paard of puur om de olie “goed” te houden....

Wat ik ervan begrepen heb kost het vitamine E om lijnzaadolie te kunnen verwerken/opnemen. Dus plastisch gezegd wordt er aan de voorraad vitamine E in het lijf van je paard een deel onttrokken om de lijnzaadolie te kunnen verwerken.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:17

Even een stukje van de website van Feral Horse Care gepikt:

"Lijnzaadolie is gevoelig voor oxidatie door licht en zuurstof. Bij oxidatie worden vrije radicalen gevormd. Wanneer je een lijnzaadolie voert waar oxidatie in heeft plaatsgevonden dan doe je je paard meer kwaad dan goed! Bij Vitalbix Linseed Oil + Vitamin E voegen we natuurlijke vitamine E toe aan de lijnzaadolie. Vitamine E is een antioxidant en voorkomt oxidatie van de olie. De vitamine E zorgt er dus voor dat de kwaliteit van de lijnzaadolie optimaal behouden blijft. Daarnaast zorgt de olie ervoor dat de natuurlijke vitamine E optimaal door het lichaam wordt opgenomen. Een perfecte combinatie dus…"

Zoals ik het begrijp wordt de vitamine E dus gebruikt om de olie "goed" te houden. Echter wordt er ook gesproken over opname van de vitamine E door het paard.
Per liter olie wordt 1000 IE vitamine E toegevoegd.
Mijn vraag is dan ook eigenlijk hoeveel van deze vitamine E opneembaar is voor het paard? Is het überhaupt wel zinvol om vitamine E in olie vorm te voeren of wordt er dan een deel van de vitamine E door de olie verbruikt (dus zeg maar in de fles)?

Op voervergelijk wordt gesproken over een extra behoefte aan vitamine E van ongeveer 150 tot 200mg bij een vetrijk rantsoen. In een voorbeeldrantsoen wordt bij een gift van 150ml olie extra vitamine E en selenium aangeraden. Niet helemaal duidelijk is voor mij hoeveel olie staat voor hoeveel extra behoefte aan vitamine E. Dus hoeveel extra vitamine E moet je voeren bij een gift van bv 100ml?

Ik heb even zitten rekenen en heb daarbij de informatie van de site voervergelijk gehaald.
Ik voer nu aan vitamine E:
1125 mg uit de vitalbix daily complete
120 mg uit de Pavo care for life

De basisbehoefte is 1200 mg. Als ik het hooi dus niet meereken voer ik voldoende vitamine E.
Mijn 7 jarige ruin krijgt daarnaast nog dagelijks 400 gram subli atleet, daarmee voer ik hem 120mg vitamine E bij.

Ik vraag mij nu dus af in hoeverre de basisbehoefte van 1200mg klopt en in hoeverre de basisbehoefte toeneemt bij een gift van 120ml lijnzaadolie per dag.

Daarnaast vraag ik mij nu dus af of de aan de lijnzaadolie van vitalbix toegevoegde vitamine E, de extra behoefte aan vitamine E die door het voeren van olie ontstaat, dekt?

Want als dat zo is en mijn berekeningen en de gegevens op voervergelijk kloppen zou ik geen extra vitamine E supplement hoeven te voeren. Als dat niet zo is, moet ik wel extra vitamine E bijvoeren.
De behoefte aan vitamine E zou dan 1200 + 200= 1400 mg zijn.
Voor mijn 12 jarige ruin moet ik dan 155 mg vitamine E bijvoeren en voor mijn 7 jarige ruin moet ik dan 35 mg bijvoeren.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:48

Even vraagje tussendoor, maar hoe zie je dat lijnzaadolie oxidatie heeft?!?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:52

Ik voer de lijnzaadolie met vitamine E.
Misschien is dat ook een optie?

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:22

meiske1577 schreef:
Even een stukje van de website van Feral Horse Care gepikt:

"Lijnzaadolie is gevoelig voor oxidatie door licht en zuurstof. Bij oxidatie worden vrije radicalen gevormd. Wanneer je een lijnzaadolie voert waar oxidatie in heeft plaatsgevonden dan doe je je paard meer kwaad dan goed! Bij Vitalbix Linseed Oil + Vitamin E voegen we natuurlijke vitamine E toe aan de lijnzaadolie. Vitamine E is een antioxidant en voorkomt oxidatie van de olie. De vitamine E zorgt er dus voor dat de kwaliteit van de lijnzaadolie optimaal behouden blijft. Daarnaast zorgt de olie ervoor dat de natuurlijke vitamine E optimaal door het lichaam wordt opgenomen. Een perfecte combinatie dus…"

Zoals ik het begrijp wordt de vitamine E dus gebruikt om de olie "goed" te houden. Echter wordt er ook gesproken over opname van de vitamine E door het paard.
Per liter olie wordt 1000 IE vitamine E toegevoegd.
Mijn vraag is dan ook eigenlijk hoeveel van deze vitamine E opneembaar is voor het paard? Is het überhaupt wel zinvol om vitamine E in olie vorm te voeren of wordt er dan een deel van de vitamine E door de olie verbruikt (dus zeg maar in de fles)?

Op voervergelijk wordt gesproken over een extra behoefte aan vitamine E van ongeveer 150 tot 200mg bij een vetrijk rantsoen. In een voorbeeldrantsoen wordt bij een gift van 150ml olie extra vitamine E en selenium aangeraden. Niet helemaal duidelijk is voor mij hoeveel olie staat voor hoeveel extra behoefte aan vitamine E. Dus hoeveel extra vitamine E moet je voeren bij een gift van bv 100ml?

Ik heb even zitten rekenen en heb daarbij de informatie van de site voervergelijk gehaald.
Ik voer nu aan vitamine E:
1125 mg uit de vitalbix daily complete
120 mg uit de Pavo care for life

De basisbehoefte is 1200 mg. Als ik het hooi dus niet meereken voer ik voldoende vitamine E.
Mijn 7 jarige ruin krijgt daarnaast nog dagelijks 400 gram subli atleet, daarmee voer ik hem 120mg vitamine E bij.

Ik vraag mij nu dus af in hoeverre de basisbehoefte van 1200mg klopt en in hoeverre de basisbehoefte toeneemt bij een gift van 120ml lijnzaadolie per dag.

Daarnaast vraag ik mij nu dus af of de aan de lijnzaadolie van vitalbix toegevoegde vitamine E, de extra behoefte aan vitamine E die door het voeren van olie ontstaat, dekt?

Want als dat zo is en mijn berekeningen en de gegevens op voervergelijk kloppen zou ik geen extra vitamine E supplement hoeven te voeren. Als dat niet zo is, moet ik wel extra vitamine E bijvoeren.
De behoefte aan vitamine E zou dan 1200 + 200= 1400 mg zijn.
Voor mijn 12 jarige ruin moet ik dan 155 mg vitamine E bijvoeren en voor mijn 7 jarige ruin moet ik dan 35 mg bijvoeren.

Het is een heel mooi theoretisch verhaal geworden maar besef alsjeblieft dat het een theorie is en niet meer dan dat. Een theorie die is gebaseerd op gemiddelden, en die ontstaan kan zijn vanuit verschillende perspectieven.

Met voeren is de gulden regel: kijk naar je paard. Zelfs al heb je het meest gemiddelde paard van de wereld (als dat al bestaat).

Ik snap wel dat je het goed wil doen. Maar ik vind dat je aan de verkeerde kant begint.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:30

Dat is natuurlijk wel zo maar die theorie is er niet voor niks denk ik dan.

Mijn paarden zien er op het moment super uit en voelt ook goed aan. Ogen tevreden. Maar toen mijn 12 jarige ziek werd was dat ook zo, hij was echt in topconditie zeg maar. Maar toch ellende....

Ik vind het ook zonde om zomaar supplementen bij te voeren terwijl het wellicht op een andere manier beter kan.
Daarom wil ik graag weten hoe het zit en wat ik voer en hoe het met elkaar in verhouding staat.

Als je de verpakkingen en websites leest kan je wel twintig verschillende dingen bij gaan voeren want het is allemaal geweldig en belangrijk. Daarom wil ik niet zomaar supplementen bijvoeren.

Daarnaast vind ik het ook gewoon leuk om te weten hoe het zit :)

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:54

Waarom probeer je het niet gewoon uit? Het lijkt me dat je snel genoeg merkt of je paarden er voldoende vit E uit halen.
Vorig jaar heb ik een bloedonderzoek laten doen (toen ik nog DC gaf) en mijn paard zat aan de hoge kant met alle vitaminen en mineralen waardes. Het advies van de dierenarts was toen iets minder gaan geven van de DC (terwijl ik al de laagste dosering gaf, 50 gram per 100 kg lichaamsgewicht).
Edit: ik voer trouwens de lijnzaadolie met vit E en ben er tevreden over, ze doet het er goed op.