Voervraagjes.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nina1999

Voervraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 14:31

Hallo,

Kan iemand mijn vertellen hoeveel kg ik voer als ik een volle schep geef van: muslie, mais, brok?

En weet iemand geschikt voer voor mijn luie 12 jarige kwpn merrie? Ik wil graag voer met zo veel mogelijk energie (mag best heet worden) en ze mag ook wel iets aankomen.

Ik gaf eerst pavo, halve kg muslie en 3/4 kg brok. Hier deed ze het opzich goed op (qua gewicht) behalve dat ze heel veel jeuk kreeg. Ook had ze te weinig eniergie.

Toen gaf ik tijdelijk cavalor super force, dat helpt wel wat qua energie maar niet afdoende. Ook valt ze af. Verder zit ze wel heel goed in dr vel. Maar vind cavalor wel vrij duur. Gaf er overigens wel vitaminekorrel bij.

Ik sta ook open voor bijv een geschikte slobber met veel energie.

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Coby op 21-01-15 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Help, spoed uit titel verwijderd. Overdreven opmaak.

genja

Re: Help, voervraagjes!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:37

Weetje dat je kan je heel goed zelf ontdekken :-) je neemt de keukenweegschaal van thuis mee naar stal weegt een lege voerschep daarna vul je hem weer kijk hoeveel hij dat weegt,. En hoera dan weet je hoeveel je voert als je een volle schep voert.
Via internet kom je daar namelijk niet echter de scheppen kunnen wisselen van maat en ene voer is dus zwaarder als het nadere.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 14:39

Dat heb ik al meerde keren gedaan hoor. Maar ik wilde het ook graag weten voor dat nieuw voer zou kopen. En de mais heb ik nog nooit geprobeerd. Ik ga vanuit school altijd naar mijn paard, dus om nou met weegschaal naar school te gaan...

Ik heb een pavo schep.

LaVieDivine

Re: Help, voervraagjes, spoed!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:44

sja elk voer weegt toch verschillend hoor, dus dat kan je echt niet zeggen zo...
Hoeveel er in een schep past, hangt af van hoeveel biks, of het licht van gewicht is door bv gepofte granen ipv gekneusde.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:44

Ik zou eerst kijken hoeveel hooi je voert. Dat is veel belangrijker dan krachtvoer. Maïs is koeien voer en geen paarden voer... Verder is het handig om te weten wat je paard doet op een dag Hoe groot ie is en of je hem al eens goed ontwormd hebt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:45

care 4life geeft dat effect bij veel paarden dus zou dat eens proberen. ik heb een 100% ander paardje nadat ik gestopt ben daarmee.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 15:15

Ze heeft absoluut geen wormen (meer) en ze krijgt zo goed als onbeperkt hooi.

Speurneusc, wat bedoel je?

Ze is 1.70. En ze werkt 6 dagen in de week, maar het is echt niet dat ik elke dag een uur rijd. We hebben heel veel afwisseling en een kwartietje draven aan longe of een rondje stappen aan de hand tel ik dan ook mee.

Verder is ze wel een beetje een stresskip op stal. Dus mocht iemand daarvoor nog tips hebben, om dr wat meer bezig te houden hoor ik dat ook graag!
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 23-01-15 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd die direct na elkaar zijn geplaatst.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:19

ik voer de Competion Concentrate van Dodson & Horrel. Voor een groot paard zijn 2 scheppen per dag voldoende. 1 schep is ongeveer 800 gram. Voer is wat duurder dan andere merken, maar ben hier heel tevreden over

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:22

Nina1999 schreef:
Dat heb ik al meerde keren gedaan hoor. Maar ik wilde het ook graag weten voor dat nieuw voer zou kopen. En de mais heb ik nog nooit geprobeerd. Ik ga vanuit school altijd naar mijn paard, dus om nou met weegschaal naar school te gaan...

Ik heb een pavo schep.

Dan draai je het om. Plastic zak mee, schep voer erin, naar huis gaan en wegen, en de volgende dag weer meenemen naar 't peerd. ;)

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 15:23

Bedankt!

Nog een vraagje. Slobber? Hoe zit dat nou? Ik hoor van veel stalgenoten dat paarden er heer van worden, maar als ik het google staat er juist bij bijna allemaal 'paard wordt dikker maar niet meer energie'

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:28

speurneusc schreef:
care 4life geeft dat effect bij veel paarden dus zou dat eens proberen. ik heb een 100% ander paardje nadat ik gestopt ben daarmee.

Inderdaad. Hier ook maar werd zo heet/gefrustreerd dat het gevaarlijk werd (en ik had niet door dat het door het voer kwam helaas).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:37

Ik zou luzerne gaan geven. Ik ken meerdere paarden die het er erg goed op doen. Ze worden er ook vaak makkelijk wat dikker van. Mijne ook wel wat heter maar dat vind ik juist fijn.

Wat betreft wormen heeft ze bloedworm gehad?

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 15:49

Dus je wil me wel care4life aanraden of juist niet?

Nee, ze heeft aarswormen gehad, vrij onschuldig dus.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:56

Ik ben niet zo'n fan van de soja die er in zit. Voer zelf van havens de luzerne mix

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 15:58

Mijn spreekt de care4life eigenlijk totaal niet aan, en sowieso heb ik liever geen pavo meer.

Heeft iemand ervaring met de subli prestatiebrok?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:00

Ja wij voeten subli alleen zit er in de prestatie brok veel zetmeel... worden paarden vaak papperig opgeblazen en sloom van :o Dus gewoon basisbrok met luzerne en veel hooi

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 16:01

Maar mijn paard is aan de magere kant, dus is het dan ook niet handig?

Heb jij het over gewone luzerne of in brokvorm?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:04

Gewone.. kijk anders eens op voervergelijk.nl daar staat veel info over voer enz

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 16:05

Daar ben ik al de hele middag mee bezig.
Maar het meeste voer met veel energie worden ze niet dik van en voer waar ze wel dik van worden zit juist weinig energie in, en ik wil het allebei.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:09

Om dikker te worden heeft Cavalor zeker goede soorten granenmixen voor, ik gebruik ze hier voor paarden die mager binnen komen, in enkele weken zien ze er veel beter uit. Het gaat hier om Probreed , wat eigenlijk voor foknmerries is. Je mag het ook alleen tijdelijk geven.

Ook raad ik je Seniores Priores aan van Subli, de brok van subli ben ik geen fan van , maar deze slobber wel, alle paarden zijn er dol op en hier zit meer dan voldoende structuur in , ook voor paarden die moeilijk hooi eten bijvoorbeeld.

Verder geef ik hier de luie paarden haver, afhankelijk van de grootte geef ik ze een kwart tot een hele schep per dag.
De sportpaarden krijgen een schep haver per dag om een voorbeeld te noemen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:13

Dan meng je het!

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 16:41

Dan zou ik misschien seniores priores kunnen mengen met haver. Of is dat heel gek gedacht?

Maar haver geven na het rijden bijvoorbeeld, voegt dat wat toe voor de volgende dag?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:49

hoveel hooi krijgt je paard? verdeeld in hoeveel porties per dag? Hoe lang staan ze buiten?
Op de paddock / wei, krijgen ze daar ook hooi bij?

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 19:32

Zoals ik al eerder aangaf krijgt ze zo goed als onbeperkt hooi/kuil. Ze staat 4 uur op een dag buiten in de paddock.

Welke soort haver werkt het best om je paard heet te krijgen?

Hoeveel seniores priores zou ik moeten geven? Kan alleen vinden dat het 6 kg moet zijn voor als je verder niks voert...

Nog 1 vraag, dan ga ik rustig de reacties afwachten :j

Ik snap ondertussen dat de energie uit haver snel vrijkomt. Maar komt die dan dus tijdens het rijden vrij, of is het zo dat als ik het bijv na het rijden geef, alle energie eruit komt in dr stal? Dat is me nog niet echt duidelijk.

Hoeveel seniores priores en haver kan ik dan het best geven?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 23-01-15 23:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:36

Setteli schreef:
ik voer de Competion Concentrate van Dodson & Horrel. Voor een groot paard zijn 2 scheppen per dag voldoende. 1 schep is ongeveer 800 gram. Voer is wat duurder dan andere merken, maar ben hier heel tevreden over

Ik quote mezelf even.
De Competion Concentrate geeft langzaam vrijkomende energie. Die geeft dus geen explosie van energie, maar zorgt dat je paard het langer volhoudt. Bovendien zit het hoog in de eiwitten, wat je echt nodig hebt voor spieropbouw en dus meer body voor je paard.
Je hoeft er dus ook geen kilo's van te voeren, 1,5 kilo per dag (verdeeld over minimaal 2 voerbeurten) is ruim voldoende. Ik voer daarnaast ook bij elke voerbeurt een schep Gras-mix van Hartog. In tegenstelling tot bijv. lucerne heeft deze wel een goede Ca:F (Calcium: Fosfor) verhouding.

Kijk anders even op de site van Rene Wielens, de dealer van Dodson & Horrel www.rwdh.nl