kurkuma poeder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

kurkuma poeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 20:07

Ik ben benieuwd wie dit nog meer aan zijn/haar paard voerd ,

Uitleg;

Kurkuma ondersteunt de spijsvertering, beschermt de lever en ondersteunt hem, heeft ontstekingsremmende eigenschappen, en zorgt ervoor dat afvalstoffen goed worden afgevoerd. Uitleg;

De lever is verantwoordelijk voor het afbreken van stoffen en de nieren voor de uitscheiding hiervan (plassen). ze beter de afvalstoffen kunnen afvoeren (spieren, bloedvaten, lymfesysteem), maar ook dat hij hormonen af kan breken die gepaard gaan met spanning. Beweging zorgt er ook voor dat spieren minder snel verzuren, en ze deze gifstoffen sneller kwijtraken.

Ook blijkt het te helpen voor artrose.

Stybba

Re: kurkuma poeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:11

Ik kende het alleen maar als 'kleurstof' voor voedsel :=
Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn hier.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 20:28

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:37

Perryx schreef:
Ik ben benieuwd wie dit nog meer aan zijn/haar paard voerd ,

Uitleg;

Kurkuma ondersteunt de spijsvertering, beschermt de lever en ondersteunt hem, heeft ontstekingsremmende eigenschappen, en zorgt ervoor dat afvalstoffen goed worden afgevoerd. Uitleg;

De lever is verantwoordelijk voor het afbreken van stoffen en de nieren voor de uitscheiding hiervan (plassen). ze beter de afvalstoffen kunnen afvoeren (spieren, bloedvaten, lymfesysteem), maar ook dat hij hormonen af kan breken die gepaard gaan met spanning. Beweging zorgt er ook voor dat spieren minder snel verzuren, en ze deze gifstoffen sneller kwijtraken.

Als wij mensen rustig een eetlepel kurkuma door ons eten kunnen gooien zonder gevolgen. Hoeveel zou je dan aan een paard moeten geven om wel effect te krijgen?
Kurkuma is niet bepaald smaakloos én ik denk dan mijn paard nog een week knal oranje zou poepen piesen en een rooie bek zou hebben van dat spul.

Perryx schreef:
Ook blijkt het te helpen voor artrose.
(als je dit goed leest staat er dat het goed is voor de artrose ipv dat het helpt tegen artrose) Niets helpt bij artrose, duivelsklauw (pijstillend) en Glucosamine kunnen wat verlichting geven maar dat is het dan.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:48

Heb laatst een artikel gevonden over kurkuma, daaruit bleek dat het niet helpt bij artrose. Snap ook niet waarom je dit je paard standaard zou willen geven. Mocht je paard bv artrose hebben of een ontsteking, tsja zou je het kunnen proberen. Het is volgens mij niet wetenschappelijk bewezen dat het helpt.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:50

Ik heb kurkuma pillen voor mijn nek en die werken heel goed! En het zijn niet mijn spieren die pijn doen maar echt mijn gewrichten :)

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 21:23

Nou dat is wel erg overdreven.
En ik weet zeker dat het zal verlichten voor zijn artrose.
Zijn wel twijtig mensen op die site die het ook voeren, is goed voor de darmflora en zuivert het lichaam, gaat maagzweren en andere dingen tegen..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:03

Doe maar lekker. Je vroeg toch om meningen......

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:14

Kurkuma is qua ontstekingsremmende eigenschappen tegenover Diclofenac gezet..
De Kurkuma won..
Mijn moeder heeft reumaklachten en ze is volledig pijnvrij met o.a. kurkuma en duivelsklauw.
Volgens mij is Kurkuma tot in den treure onderzocht, zelfs de rol bij kanker, dat was hoopgevend. :)

Bij artrose zou ik wel glucosamine toevoegen trouwens. :)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:20

Er zijn zelfs onderzoeken naar kurkuma en alzheimer.
Dus iets zal het wel doen.
In landen waar kurkuma veel wordt gegeten komt alzheimer bijna niet voor. op dieren is het al bewezen, hoe het bij mensen werkt is nog niet duidelijk
Ik gebruik het ook regelmatig door mijn smootie.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:18

cam schreef:
In landen waar kurkuma veel wordt gegeten komt alzheimer bijna niet voor. op dieren is het al bewezen, hoe het bij mensen werkt is nog niet duidelijk

Misschien omdat in de landen waar veel kurkuma wordt gegeten, de gemiddelde levensverwachting ook maar 66 jaar is. Alzheimer treedt vaak vanaf 65-70 jaar of ouder op, dus de mensen in de kurkuma-etende landen zijn dan allang dood. Logisch dat er dan minder Alzheimer is :D

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:23

Ben benieuwd naar de onderzoeken, heb je een link? Ik ben sceptisch ja, omdat er alleen ervaringen zijn en geen bewijs. (tenzij ik niet goed gezocht heb) Bovendien hoeft een gezond paard toch geen ontstekingsremmer/lever ondersteuning/anti alzheimer? Bij een ziek paard zou ik het wellicht wel proberen..

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:33

Focussed schreef:
cam schreef:

Misschien omdat in de landen waar veel kurkuma wordt gegeten, de gemiddelde levensverwachting ook maar 66 jaar is. Alzheimer treedt vaak vanaf 65-70 jaar of ouder op, dus de mensen in de kurkuma-etende landen zijn dan allang dood. Logisch dat er dan minder Alzheimer is :D

Ik denk dat ze wel uit zijn gegaan van procenten en niet van aantallen. :D
Er zijn vast wel mensen te vinden in die landen die ouder zijn geworden dan 66 jaar.
En de groep mensen die alzheimer krijgen voor hun 65e levensjaar stijgt nog steeds.

Ik weet heus wel dat kurkuma niet het enige is wat anders is aan hun eten.
Maar het is bewezen dat in de landen als India minder alzheimer voor komt dan west Europa.
Laatst bijgewerkt door cam op 14-01-15 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:34

Curcuma heeft idd veel toepassingen, waaronder enkele medische.
Voor degenen die oprecht geinteresseerd zijn, hier een link naar een groep op FB met bijna 60.000 leden die hun ervaringen delen en veel informatie over de toepassingen van curcuma in bestanden: https://www.facebook.com/groups/415313751866609/ .
Deze site wordt gerund door een Australische dierenarts die al jarenlang met succes curcuma inzet bij de behandeling van dieren in zijn praktijk.
De meeste paarden hebben absoluut geen problemen met de smaak van curcuma :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:41

Focussed schreef:
cam schreef:

Gelukkig is er meer onderzoek gedaan dan enkel deze redenering.
Zoek op scholar.google.nl eens wat rond en je ziet dat het toch niet zo'n onzin is. Het blijkt zelfs nuttig te zijn om de groei van tumoren te reduceren (http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 3585901594) . Daarnaast zijn er geruchten dat het ontstekingsremmend zou kunnen werken, wat de werking bij artrose kan verklaren. Al zal het dus niet de oorzaak wegnemen en het zal de situatie ook niet echt verbeteren. Op de ontstekingen na dus.
Zelf heb ik het ook een poos gebruikt in verband met gewrichtsklachten, en ik moet zeggen dat ik wel degelijk verschil merkte. Het probleem is dat ik het gewoon echt niet weg krijg en dus nog steeds aan het zoeken ben hoe ik heb op een iets prettigere manier kan eten/drinken :')

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:47

Ja, ik vind het ook echt smerig :D . De paarden en honden hier vinden het lekker :?

Dat het tegen kanker werkt is idd "gewoon" wetenschappelijk aangetoond :j . Mn voor tumoren aan het spijsverteringskanaal. Op die FB site staan heel veel voorbeelden van mn paarden met de meest vreselijke sarcoiden die na behandeling met curcuma loskomen, er af vallen en verdwijnen. Toch bizar :-) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:48

Inderdaad bizar. Maar op de goede manier bizar haha :D

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:00

Vermengd met rauwe honing werkt het ook goed op de huid als ontstekingsremmer. Kaneel trouwens ook. Er zijn meer van die kruiden die een prima werking hebben. En waarom niet? Heel veel medicijnen hebben een natuurlijke oorsprong en zijn synthetisch 'nagemaakt' en verbeterd door de industrie voor productie op grote schaal.

http://www.demaesberg.nl/index.php?opti ... &Itemid=70

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:15

In het Centraal alternatief topic [MD] Centraal alternatieve behandelingen is ook gesproken over Kurkuma en de werking ervan. Inderdaad is het op dit moment in onderzoek of men via rechtstreeks toedienen in grote hoeveelheid van Kurkuma bij kanker, de Kurkuma geneesresultaten zal kunnen laten zien. Die onderzoeken gebeuren door reguliere ziekenhuizen die behandelingen tegen kanker doen.
Kurkuma zou voor veel zaken goed zijn bij mensen waar ik hier al een aantal ziektes van heb zien passeren. Als je googled kom je echt enorm veel zaken tegen waarvoor het goed zou zijn met weinig bijwerkingen. Kurkuma ingenomen met peper of met melk zou sterker werken.
Hoe en wat precies bij paarden is volgens mij nog niet zo heel veel over bekend.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:27

Voor de opname door het lichaam heb je peperine nodig die zit in zwarte peper.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:35

Nou ik gebruik het erg vaak in mijn eten. Heerlijk in de juiste gerechten.

Voor de gezondheidsclaims wil ik eerst meer bewijzen van zien.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:39

NatasjavE schreef:
Nou ik gebruik het erg vaak in mijn eten. Heerlijk in de juiste gerechten.

Voor de gezondheidsclaims wil ik eerst meer bewijzen van zien.

Staan al enkele links in het topic. Verder kun je zoeken op scholar.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:38

Er is idd veel over te vinden op internet (net zelf even gezocht voor eigen toepassing ivm ziekte van Crohn). Op 1 site heb ik een waarschuwing gelezen over dat het galblaas problemen kan verergeren en dat je het niet moet combineren met bloedverdunners. Maar verder ook veel positieve berichten, zowel van 'gebruikers' als artikelen. Overigens is er ook aangetoond dat het in combinatie met een stofje uit zwarte peper (piperine/bioperine) moet worden ingenomen omdat het dan veel beter door het lichaam word opgenomen. Zonder deze stof nauwelijks blijkt uit verschillende onderzoeken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 08:56

Linkjes vluchtig bekeken maar ziet er goed uit.
Met zwarte peper combineren? Het wordt alleen maar beter.

Het is off topic en heeft niet met paardenwelzijn te maken maar ik heb een fantastisch recept met kukurma(en zwarte peper) voor loempia's.

Wie wil moet maar even PBen. :9