Door de bomen het bos niet meer zien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Door de bomen het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 22:17

Hoi Bokkers!

Sinds een tijdje ben ik aan het oriënteren naar nieuw voer voor mijn Friese merrie van 13 jaar oud.

Ik zal even onze situatie schetsen:

Mijn paard staat 's winters overdag op een stenen paddock met onbeperkt hooi. 'S nachts op stal met onbeperkt hooi.
'S zomers staat ze 24/7 op het gras.
Ik geef haar als we hebben gereden momenteel ongeveer een halve schep 'Subli Basisbrok' en een kwart schep 'Subli muesli met kruiden'.
Als ze 'vrij' heeft geef ik haar 1/5 muesli en 1/5 brok. En 's winters krijgt ze ook wat wortels.

Hier ben ik mee begonnen toen ik mij nog niet zo verdiepte in het voer. En eigenlijk gaat het wel goed, behalve dan dat ze vrij dik is nu (vetkwabben). Maar ze kan heel snel invallen dus ik wil zeker niet helemaal van het krachtvoer af stappen. Wel vind ik dit na wat research teveel suiker/zetmeel. Want mijn paard heeft zomereczeem. En mijn doel is eigenlijk om de jeuk 's zomers nóg meer weg te krijgen. Met een eczeemdeken gaat het al goed, als ik er vroeg genoeg bij ben. Maar het kan altijd beter.

We rijden trouwens geen wedstrijden, maar ik rijd haar wel gemiddeld 5 keer per week en wisselen dit soms af met longeren of losgooien/ vrijspringen. We rijden vooral lekker recreatief (buitenritjes) en soms lekker dressuren in de bak.
Extra energie mag ze best hebben. Heet wordt ze niet snel. Maar suikers/zetmeel wil ik minderen.

Wat raden jullie mij aan?

Celine_Famke

Re: Door de bomen het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 22:55

Ik zat een beetje te denken aan Care 4 Life van Pavo en Daily Plus..
Maar ik hoor graag nog meer advies/meningen/ervaringen!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:35

Subli ponybrok. Hoog in vitamines en mineralen, lager in suiker en zetmeel. Of iets van pure feed......

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 23:50

Bedankt! Ik ga even kijken.
Ik wil het liefst suiker en zetmeel rond de 10% hebben.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 08:40

Subli pony brok zit rond de 15. Pure feed zit rond de 10. Je hebt ook nog care 4 life(pavo) granenvrij dus ook een erg laag gehalte. Maar wil je continu kruiden voeren?
En subli dieetmix ook granenvrij dus erg laag.
Moet er wel bij zeggen dat niet alle paarden het goed doen op granenvrij.
Let wel goed op de vitamines en mineralen!

Qua ruwvoer kan je ook kijken naar de havens mix. Ik vind dat een heel mooi produkt. Goede calcium/ fosfor verhouding(maar dat heeft de daily plus ook) maar wel minder in suiker dan de daily plus. Diegene die de havens mix mede ontwikkeld heeft is assiepassie hier van bokt en zij importeert ook de pure feed en is echt van de lage zetmeel en suiker!
Pure feed heeft ook mooie mixen, maar zijn wat moeilijker te krijgen en is wat duurder......

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:04

Die van mij krijgt al een flinke tijd care4life aangevuld met equilin basic voor de vitamine en in de winter nog seniores priores van subli erbij. Daarnaast uiteraard genoeg ruwvoer.

Pony loopt hierop marathons en samengestelde wedstrijden en levert niet in aan energie. Daarnaast heeft hij ook zomereczeem en is gevoelig voor hoefbevangenheid.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:24

Pavo care4life of subli dieetmix, aangevuld met een omega3 olie (zoals die van puur natuur) wat helpt bij het eczeem. Dus idd laag in suikers en zetmeel, en omega 3 vetzuren gaan bijvoeren tegen de eczeem.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 19:18

Zou Pavo care4life + Subli Seniores Priores een goede combi zijn voor een eczeempaard die toch wel wat voeding nodig heeft? En hoeveel zou ik er dan van moeten geven?

Ik ben nog een beetje aan het oriënteren, maar ik wil morgen eigenlijk wel nieuw voer gaan kopen aangezien het nu op is!

Of is er nog een goede soort brok die ik kan geven ipv Seniores Priores?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:30

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:39

Waarom perse een brok eigenlijk?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 19:42

Bedankt voor de link!
Subli dieetmix klinkt ook aantrekkelijk!

Tess22: Hoeft niet persé een brok. Ik ben gewoon aan het oriënteren wat goed zou zijn! :)
Ben gewend om muesli en biks te voeren, maar mag ook anders :j

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:51

Oke, omdat je zegt dat ze te dik is zou ik haar dan echt alleen op een vitamine brokje of korrel zetten. De care4life is eigenlijk een verkapte vitamine brok. Wil je wat meer bijvoeren zou je dat beter kunnen doen in de vorm van ruwvoer, zoals je de mix (van mix en brix) zou kunnen mengen met de care4life of een andere vitamine korrel die je zou willen voeren. En dan dus nog een scheutje omega3 olie voor de eczeem. De mix is een gehakselde ruwvoer mix zonder melasse, en dus ook met een laag suiker en zetmeel gehalte.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:55

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 19:58

Het is niet dat ze echt heel erg veel te dik is. Maar ze is altijd mager geweest en nu heeft ze vanaf van de zomer achter haar schouder van die vetbobbels :P Dus ja, wel vet, maar vind haar niet heel dik en omdat ze zo mager is geweest vind ik het altijd heel 'eng' om 'weinig' te gaan voeren haha. Maar ja.. Ik moet gewoon inderdaad iets gaan proberen en mocht ze toch gaan afvallen kan ik altijd weer iets anders geven!

Bedankt voor je tips! Ik ga even zoeken naar vitamine korrels en mij nog wat meer oriënteren in C4L!
Wat vind jij trouwens van Subli dieetmix? Dat is ook zoiets toch?

jacqdenh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:16

vito of faserlight van marstall .Vito gebaseerd op structuur-koolhydraten, niet op graanbasis - zonder melasse - laag zetmeel- en suikergehalte - rijk aan ruwe celstof, vitaminen en mineralen - speciaal voor paarden met stofwisselingsproblemen, glucose-intolerantie of insulineresistenti

Marstall VITO is een product dat een aantal jaar geleden in de markt is gezet om te kunnen voldoen aan de vraag naar een paardenvoer met een zo laag mogelijk gehalte aan suiker en zetmeel. Marstall Faser Light is een nieuw product dat is ontwikkeld op basis van voortschrijdend inzicht op het gebied van zetmeel- en suikerarme voeders in relatie tot stofwisselingsgerelateerde problemen als insulineresistentie, e.d. Niet alleen laag zetmeel en suiker, maar ook bepaalde vezels en vetten zijn hierbij belangrijk. Op het gebied van deze vezel/vet voeders is Faser Light een verder doorontwikkeld product dan Marstall VITO. . Als je van Faser Light minder dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voert dan kun je dit aanvullen met Marstall Force, de vitaminen/mineralen korrel van Marstall. kijk anders even op de site verkrijgbaar bij tuincentrum frits jansen in Akersloot vlak aan de a9

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 20:19

Heel erg bedankt voor je reactie! Dat klinkt ook erg goed! Ik ga even op die site kijken!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 20:53

Goed, ik twijfel nu dus erg tussen de Subli dieetmix en Marstall Faser Light (+ nog iets erbij, want MFL vind ik niet genoeg denk ik voor als ik een lange rit heb gemaakt).

Edit:
Is Subli dieetmix + Subli luzerne geen goede combi?

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:11

Die vetbobbels zouden ook knobbeltjes kunnen zijn door eiwitovergevoeligheid of een andere overgevoeligheidsreactie. Het lijkt me sterk dat ze snel schraal is en dan toch die vetbobbels. Voer je toevallig kuil?

Mocht ze snel schraal worden en de vetbobbels zijn geen vetbobbels maar duidt op eiwitovergevoeligheid of een andere overgevoeligheidsreactie, dan zou ik haar wel sober voeren in verband met de eczeem (laag suiker en zetmeel) en geen kuil of voer hoog in eiwitten (eiwitovergevoeligheid nav de bobbels). Maar wel onbeperkt goed hooi. Misschien zou je eens een foto kunnen maken van de bobbels?

Faser light is idd ook een hele goede, is ook redelijk hoog in vitaminen en mineralen dus je hoeft daar niet veel van te geven.
Laatst bijgewerkt door Tes22 op 22-01-15 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 21:15

Ik zou morgen even foto's maken!

Nee, wij geven geen kuil. We geven hooi. Dat is de ene keer een hele mooie strengelige baal en de andere keer weer korte strengels. De staleigenaar haalt het van ons eigen land af.

Wel schijnt het dat er in 1 stuk weiland van hem veel eiwitten zitten. Daar heeft ze afgelopen zomer wel veel op gestaan. En ook dat zit door het hooi.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:25

Maak eerst maar een paar foto's :) dan krijgen we wellicht een duidelijker beeld.

Waar ik het meest naar toe denk is iets als de care4life of de faser light in combinatie met de omega 3 olie, en dan zo veel mogelijk ruwvoer. Liefst onbeperkt. Evt. aanvullen met iets als bietenpulp en lijnzaad zodat ze niet te snel schraal wordt.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 00:10

Ik ga morgen foto's maken. Maar morgen ga ik ook voer halen waarschijnlijk, want dat is op..

Als ik de Subli dieetmix zou kiezen, zou ik er dan nog iets naast moeten/kunnen voeren (luzerne/brok/..?)

Edit: Ik kreeg ook een PB van iemand die Subli dieetmix voert en ook Pavo C4L. Misschien is dat ook wel een optie? Of is het dan weer dubbelop en krijgt ze dan van sommige dingen toch weer te veel binnen?

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:50

Dat ligt er aan hoe veel je er van gaat geven, care4life is kwa voedingsstoffen in principe voldoende. Je zou het beter kunnen mixen met bijvoorbeeld de mix ( van mix en brix ). Heb je wel eens een rantsoen berekening laten uitvoeren?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 10:52

Okee, bedankt voor je tip :)
Dus pavo c4l is eigenlijk gewoon zelf al genoeg? Dan probeer ik dat eerst wel denk ik.
Nee, ik heb nog nooit een rantsoen berekening laten doen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 11:36

Nog 1 vraagje, als ik Pavo C4L haal of Subli dieetmix, kan ik dan gewoon bij het restje Subli muesli met kruiden doen dat ik nog heb? Zodat het mengt en de overgang beter gaat?

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:17

Ja dat is zeker een goed idee! Gelijk overgaan is altijd heel belangrijk.