Help Help Bietenpulp...????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara_089

Help Help Bietenpulp...????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 20:33

Ik heb een groep koudbloeden

1 volw haf
2 haf veulens 6 en 8 mnd
1 huisezel van een jaartje
2 shetty van 14 en 9
1 shet van 9 mnd

nu is het zo dat de 14 jarige shet veel te dik is en mijn volw haf nu eindelijk redelijk op gewicht zit en ik er dus het liefste niet vreselijk veel meer aan wil hebben.

omdat ze 24/7 buiten staan is het dus heel lastig om ze apart te voeren. Ik kan de haf veulens binnen zetten aangezien hun echt hun muesli (veulenmengeling van mijten) nodig hebben voor de groei etc maar dat staat de rest dus buiten.

Mijn haf is 100% de baas en meent dus ook het recht te hebben op alle voeremmers
ik wil dit eigenlijk voorkomen door hem meer volume aan eten te geven waardoor hij langer bezig is en dus de rest de kans krijgt rustig te eten en ik er niet als een idioot tussen hoef te rennen van voerbak naar voerbak om hem steeds maar weer weg te sturen. ( de wei is aardig groot en de bakken staan al behoorlijk uit elkaar)

nu dus de vraag bietenpulp.

de een zegt ja prima is alleen maar maagvulling komen ze niks van aan

waar de ander dus zegt nee niet doen bietenpulp komen ze zeker van aan en goed ook.....

je voelt hem waarschijnlijk al aankomen maar bietenpulp ja of nee, bij nee wat is een andere oplossing?

heb al luzerne geprobeerd ook luzerneblokken maar geen succes en iedere dag slobber is ook een no-go

hij krijgt nu een handje quattro van mijten meer omdat de veulens het krijgen omdat ze het nodig hebben en ik de regel heb 1 paard eten alle paarden iets.

verder krijgen ze natuurlijk behoorlijk wat hooi op een dag

Billy

Re: Help Help Bietenpulp...????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:34

Bietenpulp is een dikmaker...

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 20:41

ja dat idee kreeg ik ook al toch ken ik een aantal mensen met koudbloeden o.a. fjorden die het echt ruim geven als maagvulling en die er dus niet dik van worden vandaag ook de verwarring

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:42

Bietenpulp komen ze inderdaad van aan , word hier voor een oud paard gebruikt dat op gewicht moet blijven . Misschien wat luzerne door zijn eten?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:44

hier gebruik ik het ook als dikmaker voor een paard wat verder
nergens tegenkan

Jel_R07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:46

Wij gebruiken bietenpulp inderdaad ook voor een merrie die snel vermagerd, op aanraden van de dierenarts.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:46

Ik heb een tijdje een paard bij mensen verzorgd die ook altijd buiten staan in een groep.
Deze paarden kregen gevoerd met een emmer en die emmer werd om hun hoofd gehangen zodat de andere paarden niet het eten af konden pakken. Elk paard had zn eigen emmer. Je moet er dan wel bij blijven zodat je de emmer weer af doet als hij leeg is.

Misschien is dit een oplossing zodat wel alle paarden hun eigen aparte portie krijgen?

T heeft dan wel niks met de bietenpulp te maken maar je kunt het misschien proberen zodat de haf niet alles van de andere paarden opeet. Hij kan dan niet meer bij het voer van de andere paarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:48

Gewoon even vastzetten tot ze klaar zijn?
Kwestie van een balk met ringen maken.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 20:49

luffwinny schreef:
Bietenpulp komen ze inderdaad van aan , word hier voor een oud paard gebruikt dat op gewicht moet blijven . Misschien wat luzerne door zijn eten?

luzerne ook al geprobeerd maar werkt ook niet. geef hem ooit slobber in een bak met veel hoeken dan is hij langer bezig maar zoek dus iets voor elke dag

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 20:52

emmers om hoofd wordt vrij lastig ben ik bang vastzetten ook al geprobeerd dat koste me 3 houten palen en een half hekwerk (palen stonden in beton) ik hou hem nu ooit vast maar als ik alleen ben is dat vrij lastig voordat alles op zijn plek staat en eten heeft heeft hij zijn bak al leeg en hem als laatste geven is absoluut geen optie

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:56

VSW → VS

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:59

Voeremmers die ze om hebben is de makkelijkste oplossing. Leren jouw opzoeken om emmer in te ruilen voor snoepje (1 grasbrokje oid) kost max. 1 week. Als er dan ook nog vers hooi in de ruif zit is dat hier genoeg om pony die langer eet met rust te laten. Ik ben wel in de buurt, maar kan gewoon waterbakken vullen in de tussentijd. Voordeel voor mij is ook dat zeker 1 pony slordig eet en zo alles binnenkrijgt ipv flink deel te morsen (waar de anderen dan weer van zouden snoepen en flink zand mee binnen krijgen).
Tamara_089 schreef:
emmers om hoofd wordt vrij lastig ben ik bang vastzetten ook al geprobeerd dat koste me 3 houten palen en een half hekwerk (palen stonden in beton) ik hou hem nu ooit vast maar als ik alleen ben is dat vrij lastig voordat alles op zijn plek staat en eten heeft heeft hij zijn bak al leeg en hem als laatste geven is absoluut geen optie

Ze kunnen er gewoon overheen kijken, zo hoog is een standaard bouwemmer niet. Je kan ook wachten met afnemen tot alles klaar is. Ik heb ook een vast volgorde van geven en 2 die handje vit korrel krijgen en 1 die 1kg slobber wegsmikkeld. Is geen enkel probleem.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 21:02

tamary schreef:
Voeremmers die ze om hebben is de makkelijkste oplossing.
Ze kunnen er gewoon overheen kijken, zo hoog is een standaard bouwemmer niet.

gebruik je gewone huis-tuin-en-keukenemmers?

Ik probeer me namelijk even een beeld te vormen van hoe ik dat in godsnaam bij mijn haf om zn hoofd krijg :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:03

hier gebruik ik het ook als dikmaker voor een paard wat verder
nergens tegenkan

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:05

Wat ik doe is touwtjes spannen met voeren. Oftewel schrikdraadjes. Die staat daar.. die daar. Dat kan met draad op maat maar ook met haspeltjes. Zo kan ieder zijn eten opeten op zijn gemak en de snelle hebben pech, die moeten wachten. Als ze te dik zijn zou ik subli dieetmix geven of alleen de veulens, of degene die het nodig hebben en de rest gewoon niks. Vul eerst hooi bij dan kijkt de rest niet zo sip als ze vergeten worden haha en strooi een paar wortels gewoon in het land zodat ze moeten zoeken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:17

Als vaststaan niet gaat dan zou ik ook met voerzakken of voeremmers om het hoofd werken.
Je kunt natuurlijk ook voerstands maken maar dat is wat meer werk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:21

Tamara_089 schreef:
tamary schreef:
Voeremmers die ze om hebben is de makkelijkste oplossing.
Ze kunnen er gewoon overheen kijken, zo hoog is een standaard bouwemmer niet.

gebruik je gewone huis-tuin-en-keukenemmers?

Ik probeer me namelijk even een beeld te vormen van hoe ik dat in godsnaam bij mijn haf om zn hoofd krijg :+

Bouwemmer, die zwarte van de praxis/gamma/e.d. de gewone van de blokker zijn te smal en veel te duur.
Hengsel haal je er af (meeste kan je gewoon even emmer indeuken en uiteinde door het oogje halen, sommigen hebben een stopje en die moet je even afzagen aan 1 kant). Dan door dat oogje een 4mm touwtje (rode van de action werkt) en klaar. Je kan ook een langer stuk nemen en met een lus er in een vlecht maken om een breder stuk voor achter de oren te maken. De zware emmer (20L voor de slobber) is voorzien van het kopstuk van een oud halster ivm gewicht van het voer. Aan de ringen die op de kaak horen zit touwtje dat weer door de hengseloogjes van de emmer past. Die is dus makkelijker te verstellen, maar wel wat duurder. Elke emmer heeft een plakletter die gelijk is aan 1e letter van de naam. Alle pony's hebben hier nl net een andere lengte touwtje nodig en het is dan makkelijker te zien wie wat krijgt qua soort en hoeveelheid voer.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:22

Wij hebben onze shetlanders jaren lang in de winter op bietenpulp gehad en daar kwamen ze inderdaad erg van aan.. Als je een paardje hebt dat veel nodig heeft, snel afvalt of heel veel beweging krijgt dan is het een aanrader, maar in jou geval zou ik het niet al je paarden gaan voeren. Grote kans dat ze straks allemaal tonnetje rond zijn.

Verder heb ik geen tips voor je, ik voer er hier twee en die zet ik gewoon een paar meter van elkaar af.. Dominante pony krijgt wat meer i.v.m zijn beweging (andere pony is met vervroegd pensioen), dus die is gelukkig wat langer bezig met zijn voer. Ze krijgen nu trouwens beide basisbrok en muesli, beide een andere hoeveelheid.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:24

bietenpulp krijgen ze een buik van. probeer eens een alles arm voer. Hartog balance zit helemaal niets in. Mijn arab stond op rust en ik probeerde het, mijn kanjer had 2 scheppen nodig per dag omdat hij enorm afviel. Nu op ander voer staat hij op een half schepje per dag en is bagger vet...

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:26

Hoi,

Ik gerbuik voor onze IJslander van 24 bietenpulp, vindt ze ontzettend lekker, en ze wordt er lekker rond van (1 bekertje per dag, 1 bekertje slobber erbij..). Zij moet wel dikker worden omdat ze Cushing heeft en veel energie verbruikt daarmee. Ze is ook lager op de ranglijst.

Bietenpulp is inderdaad een dikmaker, maar een half bekertje kan wel denk ik... even 15 min laten staan met wat water en huppakee je hebt zo je hele voerbak vol :-)

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:32

Inderdaad, gewoon standaardemmers kopen en dan het hengsel ervan af halen en in plaats daarvan een touwtje maken wat achter de oren langs gaat. Ze kunnen dan gewoon lekker rondlopen en nemen ieder hun eigen voerbakje met hun eigen portie mee, werkt echt prima! :j Wel goed opletten dat ze niet proberen te drinken met de emmers om! Je kunt ook kleine gaatjes in de onderkant van de emmers maken, als ze dan proberen te drinken loopt het water er weer uit en verzuipen ze zichzelf niet. ;)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:33

De paarden die emmers opeisen of op regime staan kun je uit een voerzak ( http://www.dochorse.nl/voerzak.html ) voeren en ondertussen heeft de rest dan alle tijd om hun emmers leeg te eten, omdat zo`n zak gelijk als muilkorf werkt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:39

_Lindy_ schreef:
Inderdaad, gewoon standaardemmers kopen en dan het hengsel ervan af halen en in plaats daarvan een touwtje maken wat achter de oren langs gaat. Ze kunnen dan gewoon lekker rondlopen en nemen ieder hun eigen voerbakje met hun eigen portie mee, werkt echt prima! :j Wel goed opletten dat ze niet proberen te drinken met de emmers om! Je kunt ook kleine gaatjes in de onderkant van de emmers maken, als ze dan proberen te drinken loopt het water er weer uit en verzuipen ze zichzelf niet. ;)

Hier 1 die dat trucje kent en die heeft er niks aan over gehouden . Ik ben er niet blij mee, want net schoongemaakte bak heeft voorkeur en helemaal als er flink zand aan de emmer zit.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:40

Je zou ook nog aan een papje van zemelen kunnen denken ipv bietenpulp. Zet ook wel iets aan, maar al minder.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:40

Kan mss een dikmaker zijn, maar dan eerder buikvulling, want heel laag in suikers, en met een handjevol heb je toch al een behoorlijke hoeveelheid. Maar ik zie dat mijn paarden hier bij hun bietenpulp staan te kijken van: "krijgen we niets lekkerders?" dus zou kunnen dat de haf dan toch nog gaat gluren bij de buren of het daar niet lekkerder is.

Ik zou gewoon de haf aanlijnen en vasthouden tot iedereen klaar is met eten. Ofwel een prieeltje maken in de wei (met prikpaaltjes en schriklint) waarin je hem zet om te voeren. Heb zo es een adresje gezien waar ieder paard zijn vierkant prieeltje had, en bij voedertijd werden ze allemaal vastgezet hierin.

Als de mijne buiten staan, voeder ik in de stapmolen, maar dan moet je toevallig een stapmolen hebben natuurlijk.