Giftige planten in hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Giftige planten in hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 10:08

Ik heb afgelopen jaren mijn hooi bij een fouragehandelaar hier in de buurt gekocht. Vorig jaar had ik een partij gekocht waar later van bleek, dat er het giftige plantje paardestaart in zat. Dit hooi was van zijni eigen land en hij wilde het niet terug nemen of vergoeden. Dat hooi hebben we vernietigd. Was gelukkig niet heel veel, dus de kosten vielen voor ons mee.
Nu waren we gisteren bij kennissen op bezoek en kregen het zo over deze handelaar en wat ons was overkomen. Wij hebben het hooi natuurlijk niet meer bij hem afgenomen.
Helaas kopen zij dus ook hooi bij hem en hebben ze de kapschuur vol liggen met zijn hooi. Nu blijkt dat ze sinds ze dit hooi voeren de paarden wat dingetjes hebben. Diarree en schrikkerig.
We hebben het hooi bekeken en inderdaad er zit paardenstaart in en in grotere hoeveelheid als wat wij erin hadden.
Nu weet ik dus uit ervaring dat hij het hooi niet terug zal nemen en voor de kennissen zal dit dus een behoorlijke strop zijn. Ze hebben vanmorgen wat hooi bij ons vandaan gehaald om het giftige hooi niet meer te voeren.
Ik heb echt geen idee of er rechten zijn op dit gebied. Ze hebben afgelopen zomer 500 pak laten brengen en daar ong 100 van gevoerd.
Weet iemand of hier nog wat aan gedaan kan worden?

MarjanB

Re: Giftige planten in hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:12

als ze rechtsbijstand hebben die inschakelen. Die man verkoopt het hooi terwijl hij weet dat er iets mis mee is.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 10:20

Ik geef de tips aan ze door. Ze zitten zelf niet op bokt, vandaar..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 17:01

Via pb hele goede tips gekregen. Ze hebben vandaag contact met hem opgenomen en het 1 en ander voorgelegd aan hem. Na wat "dreigen" met instanties wilde hij wel het hooi omruilen. We zijn bang dat hij het hooi dan aan een ander verkoopt. Niet iedereen ziet zoiets als paardenstaart in het hooi.
Maar het is of dit, dus omruilen, of een flinke strop financieel.
Kan de beslissing niet voor ze maken...Ik zou het niet omruilen, maar weet zeker dat hij nog meer hooi heeft waar dit inzit. Aangezien hij niets aan het land heeft gedaan en er nog steeds dus hooi van verkoopt.

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:11

Wat een gemene verkoper! Wat gierig ook! En dat hij het ook niet meer terug wil nemen... Schandalig!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:15

Heet hij toevallig Scrooge }> :P

Een lastig dilemma.

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:11

senna21 schreef:

Een lastig dilemma.

Scrooge :P

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 09:19

Iritepiet1 schreef:
senna21 schreef:

Een lastig dilemma.

Scrooge :P

Huh? Deze begrijp ik ff niet...

Het hooi wordt vandaag omgeruild. Ze krijgen dus ander hooi en dat hooi met paardenstaart gaat terug. Dat gaat dus gewoon weer doorverkocht worden ben ik bang voor.
Ik krijg pb's met de vraag wie het is en waar hij woont. Het liefst zet ik het hier openbaar neer, maar zit niet te wachten op problemen. Hij kan nogal onfatsoenlijk uit de bocht komen. Maar hij zit in zuidoost drenthe.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:22

Is er geen mogelijkheid om hier aangifte van te doen?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:34

Adverteerd deze man? en zo ja wat staat er in de advertentie?? Misschien een analyse laten maken van het hooi. Sta je sterker denk ik.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 09:45

Is wel een mogelijkheid om het te melden, maar dan kunnen ze het dus niet omruilen en is het nog afwachten wat er dan gebeurt. Ze hebben nog 400 pak liggen en dat x 5 euro per baal.. Plus kosten brengen en in de schuur werken.
Hij adverteert niet op mp enz. Wel in lokale blaadjes als sponsor.
Pipo, ze houden enkele balen achteruit. Maar ze hebben dit al afgesproken. Ze zijn allang blij dat het geruild wordt. Ze zijn al wat ouder en kunnen zelf niet meer met zoveel pakken hooi sjouwen.
Wij hadden destijds maar een paar pakken, dus hebben we vernietigd en gehoopt dat hij in ieder geval het land onder handen zou nemen.
Vorige zomer heb ik de paardenstaart in de weilanden gezien waar hij van hooit. Was niet behandeld met gif, dus het maakt hem niets uit dat dit in het hooi zit.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:59

Van die achtergebleven baaltjes kunnen ze toch een analyse laten maken? En de advertenties even napluizen. Als er staat onkruidvrij of goed paardenhooi.. dan heb je met de analyse een goede basis lijkt me

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 11:10

Ja, klopt pipo. Heb al een meldpunt gekregen via pb, dus denk dat ze daar inderdaad actie mee gaan ondernemen, als ze goed hooi hebben gekregen vandaag.
Hij verkoopt met name aan paardenhouders. Zit nogal op te scheppen over wie hij allemaal hooi en stro levert.
Hopelijk kan er wat mee gedaan worden en zal zelf aankomende zomer weer eens de weilanden bekijken en evt. melding maken. Geen idee of dat kan, maar het moet toch op de 1 of andere manier aan hem duidelijk gemaakt worden dat dit niet gevoerd en dus verkocht mag worden. Paarden kunnen er aan dood gaan en als je het plantje niet kent, dan denk je dat het een grassoort is, vooral in hooi..

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:20

Zammie schreef:
Ja, klopt pipo. Heb al een meldpunt gekregen via pb, dus denk dat ze daar inderdaad actie mee gaan ondernemen, als ze goed hooi hebben gekregen vandaag.
Hij verkoopt met name aan paardenhouders. Zit nogal op te scheppen over wie hij allemaal hooi en stro levert.
Hopelijk kan er wat mee gedaan worden en zal zelf aankomende zomer weer eens de weilanden bekijken en evt. melding maken. Geen idee of dat kan, maar het moet toch op de 1 of andere manier aan hem duidelijk gemaakt worden dat dit niet gevoerd en dus verkocht mag worden. Paarden kunnen er aan dood gaan en als je het plantje niet kent, dan denk je dat het een grassoort is, vooral in hooi..

Dan ben ik benieuwd of het die mensen ook is opgevallen en zo ja, of ze er ook wat mee hebben gedaan.
Ik kan me sowieso niet voorstellen dat die man het op zijn geweten wil hebben als paarden ziek worden of in het ergste geval doodgaan van zijn hooi.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 11:32

Jolien, ik heb zelf ook balen van hem gehad waar het in zat. Heb hem gelijk gebeld toen ik de balen heb onderzocht en eerst deed hij of hij niet wist wat het voor plantje was. Daarna dat het niet schadelijk zou zijn en dat ik het maar moets voeren. Hij nam het niet terug of omruilen. Was maar 1 aanhangertje, dus heb het vernietigd.
Nu ken ik zijn weilanden, kom er wekelijks weleens langs en heb deze weilanden dat jaar en vorig jaar bekeken. Vanaf de berm is het al zichtbaar. Hij heeft dus duidelijk niet met vergif gespoten en verkoopt het dus nog steeds.
Hij koopt heel veel gras/hooi hier in de omgeving op. Vaak gewoon van het land, want zijn hoofdwerk is het in balen maken en sealen. De rest koopt hij dus overal gewoon op, ook in het buitenland.
Of anderen iets hebben gevonden??? Geen idee? Spreek maar weinig mensen met paarden en dit was dus bij toeval dat we hier met deze kenissen over spraken.
Het gaat dus om meerdere percelen aan 1 weg, waar meerdere boeren hun land hebben. De graslanden zijn van hem of huurt hij. Ik zal komende zomer foto's maken en hier plaatsen. Misschien dat je me dan geloofd...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:37

Zammie schreef:
Jolien, ik heb zelf ook balen van hem gehad waar het in zat. Heb hem gelijk gebeld toen ik de balen heb onderzocht en eerst deed hij of hij niet wist wat het voor plantje was. Daarna dat het niet schadelijk zou zijn en dat ik het maar moets voeren. Hij nam het niet terug of omruilen. Was maar 1 aanhangertje, dus heb het vernietigd.
Nu ken ik zijn weilanden, kom er wekelijks weleens langs en heb deze weilanden dat jaar en vorig jaar bekeken. Vanaf de berm is het al zichtbaar. Hij heeft dus duidelijk niet met vergif gespoten en verkoopt het dus nog steeds.
Hij koopt heel veel gras/hooi hier in de omgeving op. Vaak gewoon van het land, want zijn hoofdwerk is het in balen maken en sealen. De rest koopt hij dus overal gewoon op, ook in het buitenland.
Of anderen iets hebben gevonden??? Geen idee? Spreek maar weinig mensen met paarden en dit was dus bij toeval dat we hier met deze kenissen over spraken.
Het gaat dus om meerdere percelen aan 1 weg, waar meerdere boeren hun land hebben. De graslanden zijn van hem of huurt hij. Ik zal komende zomer foto's maken en hier plaatsen. Misschien dat je me dan geloofd...

Dat had ik inderdaad ook uit je OP begrepen. Maar ik bedoel meer: jullie kunnen toch niet de enigen zijn die het hebben gemerkt en vervolgens bij de beste man gemeld?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 11:42

Dat weet ik dus ook niet jolien. Probleem is dat hij niet is aangesloten bij een brange die kwaliteiten handhaafd.
En hoeveel paarden worden er niet ziek enz zonder dat duidelijk is waardoor? Als je het plantje niet kent, dan heb je het niet in de gaten. Het is dat we het zelf in de tuin hebben, anders had ik ook gedacht dat het een grassoort zou zijn.
Deze kenissen voerden het dus al enkele weken. Paarden waren wat schichtig en aan de diarree. Dan denk je niet meteen aan zoiets...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:44

Dit is waarom ik liever geen hooi of voordroog van anderen koop. Je hebt er geen controle over wat er in gaat en komt er hoogstens achteraf achter.

Ik heb hier op nieuw ingezaside stukken ook jakobskruiskruid gehad en zwarte nachtschade. en alles met de hand regelmatig moeten verwijderen. Dat werd dus ook niet gehooid. En een ander hoekje staat Paardenstaart. Moeilijk uit te roeien maar dat wordt gespoten, voor het mawien uitgetrokken en na het maaien hark ik het aan de iant en wordt het afgevoerd. Maar iemand die niet heel secuur kijkt die zou het echt niet zien! Ik weet waar ik moet zoeken en op moet letten.

Hooi van natuurland wat in tientallen tot honderden ha tegelijk gemaaid wordt kunnen ze echt niet op die manier inspecteren...

En vaak denken ze er niet eens over na.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:46

Zammie schreef:
Dat weet ik dus ook niet jolien. Probleem is dat hij niet is aangesloten bij een brange die kwaliteiten handhaafd.
En hoeveel paarden worden er niet ziek enz zonder dat duidelijk is waardoor? Als je het plantje niet kent, dan heb je het niet in de gaten. Het is dat we het zelf in de tuin hebben, anders had ik ook gedacht dat het een grassoort zou zijn.
Deze kenissen voerden het dus al enkele weken. Paarden waren wat schichtig en aan de diarree. Dan denk je niet meteen aan zoiets...

Ik zou het ook niet herkennen. :n
Jammer dat het niet verplicht is om bij een branche aangesloten te zijn.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:32

Als hij in de plaatselijke adverteert, kan jij toch eventueel daarin ook een oproep doen.