Paard allergisch voor krachtvoer/graan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moosje1

Paard allergisch voor krachtvoer/graan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 18:16

Het ging een twee maanden goed nadat zijn lever en nieren faalde. Een maandje terug had ik het rantsoen veranderd. Hij kreeg eigenlijk alleen niet te eiwitrijke grasbrok en wortels en hij staat op stro. Nu had ik er een maand terug gerst bijgedaan, en de problemen beginnen weer, veel en in kleine hoeveelheid plassen, beetje magerder geworden, en een beetje te rustig, vasthouden in de rug.

Mijn vermoeden is wel sterk, omdat hij voor de eerste lever-/nier- falen ook krachtvoer kreeg. Was wel natuurlijk zonder bijmengingen, maar met graan.

Nu is mijn vraag hebben er meer paarden een allergie voor graan en wat zijn de symtomen bij jullie paarden. En wat voeren jullie bij die paarden.

Wiwabalia

Re: Paard allergisch voor krachtvoer/graan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:42

Ik ga zo even reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:44

Hooi? Voordroog? Verder niks geven?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:50

Ik heb het gevoel dat ik het bovenste stuk tekst mis....

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:01

Misschien krijg ik nu half bokt over me heen, maar ik heb me de afgelopen tijd ingelezen over voeding voor paarden. Mijn eigen "sport"paard gaat van de brok af, of moet ik fastfood zeggen? Brok/graan is het McDonalds voedsel maar dan voor paarden, volop afval/vitaminen/mineralen die ze compleet NIET nodig hebben.

Overigens voert de gemiddelde Nederlander dit graag aan zijn paard en is dit ook de standaard op een gemiddelde pensionstal. Fastfood brokjes die ze op tafelhoogte in 2 minuten naar binnen schrokken.. en kijk hoe lekker ze het vinden!

Paarden (ja, ook die intensief gereden worden) kunnen prima leven van ruwvoer, ruwvoer en nog eens ruwvoer.

Wij (mensen) eten heel veel zetmelen en onze spijsvertering is daarvoor ook gemaakt. Granen, rijst aardappelen en pasta’s zijn voor ons heel normaal om te eten. Bij een paard ligt dit echter anders. Het spijsverteringskanaal van een paard zit heel anders in elkaar dan dat van de mens. Bij de mens neemt de blinde darm en dikke darm 17 procent van het spijsverteringgestel in. Bij een paard is dit 61 procent. Bij de mens vindt de vertering voor het grootste deel plaats in de dunne darm. Granen worden in de dunne darm verteerd en daarom zijn ze heel geschikt voor de mens.

Bij een paard vindt de vertering voor het grootste deel plaats in de dikke darm. In deze dikke darm zitten allerlei goede bacteriën die cellulose afbreken en omzetten in vetzuren. Cellulose zit veel in hooi, grassen en kruiden. Dit is dan ook precies het voer wat heel geschikt is voor paarden. De vetzuren die ontstaan bij de verbranding van cellulose kan het paard goed opnemen. Vetten gebruikt het paard om energie uit te halen. Bovendien produceren de bacteriën bepaalde vitaminen die het paard nodig heeft.

Gevolgen van voerbeleid
Wanneer een paard veel cellulose binnen krijgt dan:
1. Kan hij zich goed warm houden. Bij de vertering van cellulose door bacteriën in de dikke darm komt veel warmte vrij.
2. Haalt hij zijn energie uit vetten. Dat betekent dat de energie gelijkmatig vrij komt en dat het paard langdurig energie behoudt.

Wanneer een paard veel granen binnen krijgt dan:
1. Kan hij zich niet goed warm houden, want bij de vertering van granen komt geen warmte vrij.
2. Haalt hij zijn energie uit zetmeel. Zetmeel wordt omgezet in glucose wat een soort suiker is. Het paard krijgt dus veel suikers binnen. Suikers leveren veel energie voor korte tijd. Een paard heeft dus korte tijd veel energie en kan zelfs hyper worden wanneer het veel granen krijgt. Heeft het paard een tijdje gelopen dan is de energie op.
3. Heeft hij meer kans op maagzweren: na een maaltijd met veel granen daalt de zuurgraad in de maag veel minder dan na een maaltijd hooi. Een hogere zuurgraad in de maag verhoogd de kans op een maagzweer.
4. Heeft hij meer kan op het ontwikkelen van eczeem, insulineresistentie of hoefbevangenheid. Dit heeft de praktijk ruimschoots aangetoond. Paarden die alleen hooi krijgen zijn over het algeheel gezonder dan paarden die veel krachtvoer krijgen.
5. Wordt zijn gebit sneller slecht. Het paardengebit is gemaakt om veel ruwvoer te kauwen. Hierdoor blijft het gebit gezonder met veel minder haken. Wanneer het paard veel granen eet, plakt dat aan zijn tanden en slijten haken en randjes minder af. Er kunnen daarom sneller gebitsproblemen ontstaan.

Hoe zitten krachtvoeders voor paarden in elkaar?

Granen: Ze bestaan, overgenomen uit vroegere tijden, voor het grootste deel uit granen.
1. Brok of muesli: Muesli zijn losse voorbewerkte granen vaak met Luzerne toegevoegd voor meer structuur. Bij brokken zijn alle ingrediënten samengeperst in brokvorm.
2. Brok persen: Voor het persen van brokken moet de temperatuur flink verhoogd worden. Wanneer de brok klaar is, is een deel van de ingrediënten verbrand. Hierdoor is de voedingswaarde van de brok flink afgenomen.
3. Toegevoegde vitaminen en mineralen: Om dit op te lossen moeten vitaminen en mineralen toegevoegd worden om het voer zijn voedingswaarde te laten behouden. Meestal zijn dit synthetische vitaminen en mineralen die minder gezond zijn dan natuurlijke vitaminen en mineralen. De fabrikant is verplicht toegevoegde vitaminen en mineralen te vermelden op de zak. Natuurlijke vitaminen en mineralen mogen niet worden vermeld. De vermelding van voedingswaarde op de zak is dus incompleet en gaat bovendien alleen over meest synthetische vitaminen.
4. Melasse: Meestal wordt er melasse gebruikt om het voer stofvrij te houden en om een goede brok te kunnen persen. Melasse is namelijk erg plakkerig. Melasse is een bijproduct van de productie van suikers en zit dan ook boordevol suikers. Tegenwoordig zijn er meer melasse vrije of suikerarme voeders op de markt. De Voedselindustrie heeft wel in de gaten dat paardenhouders meer suikerarm willen. Zij willen echter wel graag dat hun voeders goed gegeten blijven worden en dat het nog steeds stofvrij is. Om het voer melassevrij te houden gebruiken ze daarom suiker water. Snoep wat is overgebleven of afgekeurd wordt opgelost in water. Dit wordt verneveld over het voer. Zo kan het voer suiker en melasse vrij worden genoemd. Maar er zit wel suiker water over heen…
5. Hydrothermisch ontsloten: Dit is een veel gelezen term op zakken paardenvoer. Het klinkt heel mooi, maar het is eigenlijk gewoon kort voorkoken. Vooral in muesli’s worden de granen vaak voorgekookt. Dit is bedoeld om het voer beter opneembaar te maken voor het paard. Hierdoor komen de koolhydraten nog sneller vrij. Het zetmeel uit de granen wordt omgezet in glucose. Het paard krijgt met muesli daardoor nog sneller extra veel suikers binnen.
6. Reststromen: In de paardenvoedingsindustrie wordt veel gebruik gemaakt van reststromen uit de voedingsindustrie. Restproducten van de voedselindustrie voor mensen mogen niet gebruikt worden voor veevoer omdat vee ook weer door mensen wordt geconsumeerd. Om toch nog wat aan de reststromen te verdienen worden de reststromen daarom gebruikt in voer voor huisdieren en paarden. Deze komen tenslotte niet in meer in onze voedselketen terecht. De reststromen bestaan uit sojaschroot, lijnzaadschilfers, oud brood, lignine, bietenpulp, melasse, vinasse enzovoorts. Voor de fabrikanten van paardenvoer is dit lekker goedkoop. Meestal worden reststromen in grote hoeveelheden geleverd. Het moet daarom nog een tijd opgeslagen worden voor het tot paardenvoer wordt gemaakt. De voedingswaarde is tegen de tijd dat het eenmaal paardenvoer is bijna nihil geworden. Bovendien moeten schimmeldodende middelen toegevoegd worden om de grondstoffen lang te kunnen bewaren. Nog een nadeel is dat de reststromen erg eiwitrijk zijn. Dit is niet geschikt voor paarden, maar voor de fabrikant is het alleen maar lastig om de eiwitten eruit te halen, dus die laat dat zo.
7. Overige toevoegingen: Er worden conserveermiddelen en andere chemische middelen toegevoegd. Het paardenlichaam moet deze loze middelen allemaal weer af voeren. Op den duur kunnen de stoffen voor klachten zorgen zoals allergieën, stijve spieren etcetera.

Mijn conclusie?
Krachtvoer is niet geschikt voor paarden. Het is niets meer dan afval, en ja alle merken doen er vrolijk aan mee. Pavo is de grootste boosdoener in de afval-brokjes, echter Lavor, Subli, Havens, etcetc, doen er ook vrolijk aan mee. De meeste brok word ook buiten de EU geproduceerd, en ze stoppen er echt vanalles in, waar ze anders niks aan verdienen. Er zit zelfs dierlijk vet (afkomstig van varkens) in brok.. :(

Overigens zal het merk dat natuurlijk niet vertellen, want dan koopt de consument het merk niet meer. Wel kan je de E-nummers opvragen bij de merken, ga je echter alles uitpluizen.. daar word je niet vrolijk van! Wel wijzer. :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:05

Citaat:
2. Brok persen: Voor het persen van brokken moet de temperatuur flink verhoogd worden. Wanneer de brok klaar is, is een deel van de ingrediënten verbrand. Hierdoor is de voedingswaarde van de brok flink afgenomen.

Hoe kom je daar bij?
Daar komt geen warmte aan te pas.
https://www.youtube.com/watch?v=dSEKsir7h1U

Citaat:
3. Toegevoegde vitaminen en mineralen: Om dit op te lossen moeten vitaminen en mineralen toegevoegd worden om het voer zijn voedingswaarde te laten behouden. Meestal zijn dit synthetische vitaminen en mineralen die minder gezond zijn dan natuurlijke vitaminen en mineralen. De fabrikant is verplicht toegevoegde vitaminen en mineralen te vermelden op de zak. Natuurlijke vitaminen en mineralen mogen niet worden vermeld. De vermelding van voedingswaarde op de zak is dus incompleet en gaat bovendien alleen over meest synthetische vitaminen.

Ehhhhh daar klopt helemaal niets van.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:12

Brainless schreef:
Citaat:

Hoe kom je daar bij?
Daar komt geen warmte aan te pas.
https://www.youtube.com/watch?v=dSEKsir7h1U

Bij sommig brok, komt hitte kijken. Bij de meeste (het overgrote deel) Melasse, en melasse is een grote afvalstof voor een paard (suiker), deze gaat vaak ophopen (stalbenen/eczeem, etc) of uit zich door veel plassen.

Overigens ga ik niet uit van 1 bron, een mooi promotie-filmpje verteld niet altijd de hele waarheid, de samenstelling van onze brok komt van buiten de EU (minder wetten/regels) en word hier verwerkt. Ik ben een tijdje geleden begonnen met me bezig houden wat ik nou eigenlijk in mijn paard gooi, en liep in NL tegen een muur aan, ze krijgen het hier benauwd als je ze opbelt met kritische vragen. In Amerika & Duitsland zijn ze veel opener, maar daar word ook lang niet zoveel krachtvoer gevoerd als in ons kikkerlandje.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:18

Hier geen allergie voor granen voor zover ik weet, maar ze lopen al een paar jaar op enkel hooi en vit brokje om hooirantsoen aan te vullen + een liksteen, puur zout. Heb ondervonden dat ze het nu veel beter doen en meer energie over hebben dan toen ze nog granen kregen :j
Ik ben dus nu van mening...graan is kippeneten, net zoals kuil koeievoer is :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:18

Oa Pavo, Havens en Horsefood worden gewoon in Nederland samengesteld en geperst.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:22

Ik ben het helemaal eens met de stelling dat krachtvoer, fastfood voor paarden is. Uitgevonden, puur voor het gemak.
en we hebben zelf al jaren ervaren dat paarden prima kunnen werken ( ja, ook zwaar werk ) op goed hooi en gras.
ik heb jaren gesprongen met mijn paard, tot het laatste jaar klasse Z. En dit op alleen hooi.
met andere paarden werden en worden menritten gereden 2 tot 3 keer per maand van 30-40 km en natuurlijk de training en ook dat met alleen goed hooi.
paarden zijn fit en gezond en werken tot op hoge leeftijd.

en in veel voer zitten inderdaad afvalstoffen en overbodige ingredienten als vulmiddel.

er zijn een paar voeders die al meer richting de natuurlijke behoeften van paarden kijken en dat zouden meer voederfabrikanten en paardeneigenaren moeten toejuichen.

maar zoals zo vaak bij dit soort dingen....... zoveel mensen, zoveel meningen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:27

Brainless schreef:
Oa Pavo, Havens en Horsefood worden gewoon in Nederland samengesteld en geperst.

Dat ben ik niet met je eens, de samenstelling komt ook van buiten de EU, in brok zit ook een bepaald dierlijk vet, afkomstig van varkens.. iets wat paarden niet goed kunnen verwerken, het zijn immers planteneters.

Ik heb hier lang info over verzameld en gezocht, als ik eventueel thuis ben kan ik hierop terugkomen, ik weet niet alle namen/E-nummers uit mijn hoofd. :)

Het is veel afval uit de menselijke industrie, waar de leveranciers geld aan kunnen verdienen en anders zou het "afval" zijn, nu gaat dat echter in het dierenvoer (ja, ook voor honden/katten/konijnen..), waaronder dat mooie glanzende (van de Melasse) fastfood brokje. :j

Overigens prima dat mensen het anders doen, maar die van mij krijgen alleen wat goed voor hun is. :)

Ik ben blij sinds ik al deze info weet, mijn paard geen last meer heeft van stalbenen/vochtophopingen. Ook voor mij een teken dat ze minder afval in d'r lijf heeft.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:44

Wiwabalia heb jij een lijstje met voer waar E nummers in verwerkt zitten?
Alvast bedankt!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:48

Kabouterdans schreef:
Wiwabalia heb jij een lijstje met voer waar E nummers in verwerkt zitten?
Alvast bedankt!

Jup, die lijsten kan je overigens opvragen bij leveranciers als het goed is.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 08-01-15 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

evig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:51

hier verschiet ik toch wel even van.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:59

Je wilt echt niet weten wat er allemaal in verwerkt word... daar gaat je mond van openstaan.

De reden die ik vaak dan als wederhoor krijg is; ja maar waarom voert iedereen het dan? .. Waarom gaat NL massaal naar de McDonalds? Is ook ongezond Enrico doen we het..

Mensen met dieren zijn bang dat hun dier iets tekort komt en daar speelt de fabrikant handig op in met alle soorten brok/supplementen/granen/etc.. terwijl een paard het helemaal niet nodig heeft.

Maar de consument denkt dat de fabrikant alles heeft uitgedacht, met een DA erbij, een beroemd persoon gebruikt het ook, dus zal het goed voer zijn, toch? Niet wetende dat een grote voerleverancier gewoon duizenden euro's betaald aan dat persoon en de persoon in kwestie hoeft het helemaal niet te voeren.. maar hè, alles voor een goede naam toch?

Voor de gene die nu denken dat ik een of andere bioloog ben, die bitlooa rijdt, nop.
Ook mijn paard kreeg sportbrok, tot ik me erin ben gaan verdiepen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 20:32

In principe kun je ook gewoon een multivitamine gaan voeren en dit met iets mengen wat het paard wel mag eten.
Wel goed kijken naar de ingrediënten want in supplementen zitten ook vaak vreemde toevoegingen.

Op de discussie dat krachtvoer slecht zou zijn kan ik alleen maar zeggen dat er ook nog zoiets is als zware metalen in de bodem, zure regen en vervuilde lucht en vast nog wel meer.. dat is ook ongezond......

Dus tja.....gewoon gezond verstand gebruiken en je samen met een behandelend veearts je verdiepen in wat het beste is voor dit paard.

Succes! :D

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:52

Er heeft hier iemand iets teveel fantasie :')

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:03

Djilna schreef:

Ik vind dit eigenlijk best wel een neerbuigende, onbeleefde opmerking.
Of je het er mee eens bent of niet, of denkt dat iemand complete lariekoek aan het spuien is, zie ik geen enkele reden om dit zo te verpakken.

Zelf houd ik mij weinig bezig met brokken. Mijn paard staat op gras in de zomer, hooi in de winter. Na het rijden krijgt hij een kwart schepje brok of mueslimix als lekker hapje. Die brok wordt voorzien door mijn stalbazin, en als het voer verandert kijk ik even op de zak voor de samenstelling.
Mijn conclusie; het wordt steeds soberder voer, omdat al die suikers onzin zijn.

Of granen negatief inwerken voor een paard zou ik niet zo snel zeker weten; grove spelt zie ik eigenlijk toch graag terug in mijn voer, mais en maisvlokken liever niet.
Ik denk dat "granen" hierin misschien dus ook wel te ruim genomen is. Spelt is immers weer heel anders als haver, gerst of rogge.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:09

Djilna schreef:

Als je mij bedoeld, vind ik het jammer dat je zo lachwekkend over me (of mijn "visie" als je het zo wilt noemen) doet. Ik behandel mijn mede bokkers zoals ik zelf ook behandeld wil worden en mensen die het niet met me eens zijn, dat is prima, we leven hier in een vrij land, maar het is dan wel zo prettig als andere mensen het kunnen onderbouwen anders kunnen we allemaal wel wat gaan roepen.

Dat mensen brok/muesli/supplementen voeren (waar ik dus duidelijk tegen ben, zie mijn onderbouwing waarom), moet ieder voor zich weten, maar ik vind het weldegelijk jammer dat zo weinig mensen zich verdiepen in het voer wat ze eigenlijk in hun paard stoppen en uitzoeken wat de precieze samenstelling is, waar het vandaan komt, etcetc. Terwijl we het wel belangrijk vinden om een zadel van goede kwaliteit te hebben, een goede hoefsmid, en ga zo maar door.

Dat de lucht vervuild is etc, is natuurlijk ook een feit, maar wat iemand zijn paard voert, heeft 'ie zelf in de hand, en het hele klimaatsysteem niet. Dus persoonlijk vind ik dat een beetje appels met peren vergelijken. :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:21

Koop je je voeder bij een GMP-goedgekeurde fabrikant, dan staat er heel veel vrijgegeven op de etiketten hoor, en/of kan je samenstelling opvragen. Die worden ook streng gecontroleerd (door staalnames en zo), dus daar krijg je wel wat men zegt. Heb zelf nl. nog bij toeleverancier in veevoedersector gewerkt, je weet zo echt wel wat je voedert.

@TS, ik zou je paard es laten testen op allergieën, dan weet je meer. Zou kunnen dat de mijne het ook heeft, maar ik wacht nog op diagnose, en heeft ook geen nierfalen denk ik, vermoedelijk wel leverproblemen.

Want het is interessant om te weten of je paard specifiek allergisch is van (bepaalde?) granen, of eerder van suikers en zetmeel. Er zijn nl. ook paarden die het op die "natuurlijke voeding" niet goed doen en toch iets meer nodig hebben. Mijn DA komt vaak bij sportpaarden die overgeschakeld zijn op natuurlijk voer zonder toegevoegde vitamines, en die het plots niet meer goed doen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:22

Voor de TS:
http://www.rwdh.nl/paard-agrobs-pre-alp ... ncobs.html
met daardoorheen een kleine eetlepel Kurkuma.

Zelf ben ik nog zoekende naar iets wat ik erbij kan geven voor de vitaminen, maar zonder alle afvalstoffen/suikers/granen (iets "natuurlijks" dus)

Mijn paard word intensief 5/6 dagen dressuurmatig gereden en doet het veel beter sinds ik op deze manier voer, maar wat voor mijn paard werkt, werkt voor een ander misschien niet.

Voor de rest krijgt mijn paard uitsluitend ruwvoer en voer ik dus suiker/granenvrij.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:25

hwn schreef:
Want het is interessant om te weten of je paard specifiek allergisch is van (bepaalde?) granen, of eerder van suikers en zetmeel. Er zijn nl. ook paarden die het op die "natuurlijke voeding" niet goed doen en toch iets meer nodig hebben. Mijn DA komt vaak bij sportpaarden die overgeschakeld zijn op natuurlijk voer zonder toegevoegde vitamines, en die het plots niet meer goed doen.

Maar daarom krijgt mijn paard dus bepaald ruwvoer erbij, omdat de weides in NL bemest worden, missen er veel vitaminen/mineralen in het gras/ruwvoer die ze in het wild wel binnen krijgen door het eten van verschillende soorten gras/kruiden/planten.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:46

Sorry voor mijn oneliner, maar iemand die zo stellig een aantal onjuistheden schrijft.. Dat vind ik best ernstig eigenlijk. Ik had alleen even 'zakelijker' moeten blijven zoals hwn hieronder :)
Gewoon een paar fabrikanten opzoeken, heb er zelf 3 bezocht. Meeste, zo niet alle, NL producenten maken hun voer gewoon in NL. Niet buiten de EU. En moeten zoals hwn schrijft aan strenge eisen voldoen op gebied van grondstoffen en hygiëne. Maar dat is niet van toepassing op de vraag van TS verder.. Sorry TS!

hwn schreef:
Koop je je voeder bij een GMP-goedgekeurde fabrikant, dan staat er heel veel vrijgegeven op de etiketten hoor, en/of kan je samenstelling opvragen. Die worden ook streng gecontroleerd (door staalnames en zo), dus daar krijg je wel wat men zegt. Heb zelf nl. nog bij toeleverancier in veevoedersector gewerkt, je weet zo echt wel wat je voedert.

@TS, ik zou je paard es laten testen op allergieën, dan weet je meer. Zou kunnen dat de mijne het ook heeft, maar ik wacht nog op diagnose, en heeft ook geen nierfalen denk ik, vermoedelijk wel leverproblemen.

@TS Er kunnen idd verschillende allergien zijn. Glutenintollerantie (dan kan haver bijv wel, maar tarwe en gerst niet), gevoeligheid voor micotoxinen, of juist een haverallergie.

Als je een hele goede kwaliteit ruwvoer hebt kom je wat energievoorziening vaak een heel eind en hoef je idd alleen nog vitamines en mineralen aan te vullen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:56

De meeste voedingsallergien bij paarden worden via google vastgesteld. Maar 1,5 procent van de paardenpopulatie is daadwerkelijk allergisch ergens voor.

Uitspraak van Professor Sloet.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:58

Als ik onjuistheden vertel, dan kun je dat prima "terugkoppen" met jouw eigen onderbouwing?
Misschien dat ik dat voor mezelf kan uitzoeken, en als iemand gelijk blijkt te hebben, dan is daar toch niks mis mee? Echter kom dan wel met de feiten, die jij schijnbaar wel weet, en ik niet. Daar kan ik dan nog iets van leren misschien (mocht je inderdaad gelijk hebben).

Ik ben inderdaad overtuigd van mijn visie op voer, en denk dat ik dingen ook goed uitzoek/heb gezocht, betekend echter niet altijd dat ik in alles gelijk zal hebben, zoals jij dat ook zegt, alleen vind ik dat je me een beetje te kakken zet. Terwijl ik over mijn visie vertel en dit onderbouw waarom ik dat vind.

En dat vind ik jammer, er is imo niks mis met een gezonde discussie, mits mensen elkaar in hun waarde laten.

Ik hoop dat de TS passend voer voor haar paard kan vinden. :j