Horse master hooi...minder smakelijk??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mamendt

Horse master hooi...minder smakelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 19:41

Sinds kort krijgt mijn paard Horsemaster hooi.
Het is een zeer mooie kwaliteit en ruikt lekker maar ze eet het met lange tanden.
Waarschijnlijk omdat het wat stengeliger is dan ze gewend is...ze eet alles wel op ....maar echt gek is ze er niet op.
Zal het even moeten wennen ?
Hoe is jullie ervaring met horsemaster hooi?
Ik hoor het graag..

madamX

Re: Horse master hooi...minder smakelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 17:48

Wat versta je onder 'kwaliteit'?
Hooi wat 'er goed uit ziet' en/of lekker ruikt hoeft niet perse van goede kwaliteit te zijn als je onder kwaliteit ook voedingswaarde verstaat...
En slecht eten van het hooi wil ook niet zeggen dat de kwaliteit van het hooi slecht is...
Zelf heb ik meegemaakt dat paarden 'horse master hooi' niet wilden eten; of het aan de smaak lag weet ik niet maar de analyses wezen uit dat het hooi niet voor die paarden geschikt was. Vanaf die tijd wil ik dergelijk hooi (horse disaster) nooit meer. Ik kijk naar de analyse en aan de hand daarvan wordt het hooi wel of niet gevoerd aan de paarden; en ook al zijn de analyses perfect, dan komt het soms nog voor dat bepaalde partijen matig worden gegeten, maar dat heeft met meer factoren te maken dan met de kwaliteit (voederwaarde) van het hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 17:51

Wat is horsemaster hooi?
Van dat grasmengsel van barenbrug?

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 09:15

Horsemaster hooi is van graszaad ( barenbrug) dat speciaal op paarden is afgestemd.
Ja, madamx uit de analyse is gebleken dat er minder in zit dan gewoon weidehooi maar dat is voor mijn haflinger juist goed....ik kan nu relatief meer voeren dus ze is langer bezig. Op dit moment eet ze het redelijk alles gaat op...maar echt erop aanvallen doet ze niet.Het is wel veel stengeliger dan ze gewend is...

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 10:49

Hier juist andersom, ik heb hooi van horsemaster en dat gaat er goed in! Juist ander hooi blijft liggen ;-)

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 10:55

Ik denk dat het vooral het grove is...hiervoor had ze heel dun fijntjes hooi..dat had ze in twee tellen op..nu is het grof en stengelig ze doet er zeker drie keer zo lang over..

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 15:41

Smaken verschillen. De mijne moet stengelig hooi ook niet. Dat vreten ze hier ook met lange tanden. Al het grove laat ze liggen en zoekt alleen maar het fijne op.

Hooi uit de baal wat kruidig ruikt en wat net niet helemaal uitgedroogd is, vreet ze alles op.

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:59

Wij hebben sinds dit weekend horsemaster hooi vanwege een Haf die heel weinig suiker mag. Maar ik geloof mijn ogen niet - zelfs de KWPN wil dit veel liever dan al het andere wat we hebben. Hoop nu maar dat ik niet net een zoete / zware partij Horsemaster te pakken heb.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 08:43

Nou, de mijne eet het nu ook heel graag...ik denk dat het toch even wennen was ...ze ging van heel fijn zacht hooi naar stengelig horsemaster hooi. Maar ik zie veel positieve verschillen...ze is er veel langer mee bezig, ik kan haar wat meer geven zonder dat ze dikker wordt, mest is erg goed terwijl ze soms wat water bij de mest had......ben ook erg tevreden over de qualiteit...as maandag krijg ik weer 90 pakjes binnen...kijken of de qualiteit hetzelfde blijft!