Ik merk de laatste tijd wat op bij mijn paard en ik zou graag advies willen. Er spelen verschillende factoren waardoor ik niet gelijk naar de DA ren. Ik ben benieuwd wat bokt hier voor kennis aan mij kan geven.
Mijn paard lijkt zich namelijk langzaam in een winterdip te hebben laten glijden. Maar dan eigenlijk alleen onder het zadel. Weet dus ook niet zeker of dit de beste plek is, maar denk dat het aan zijn voeding ligt.
Hij is dit jaar voor t eerst helemaal kaal gegaan. Iets waarvan ik dacht dat ie sowieso extra druk zou worden maar niet is minder waar

Hij is de laatste tijd erg sloom onder het zadel, zoals hij nooit is geweest. Opzich gaat draven wel, maar in galop valt hij er makkelijk uit en heeft veel push nodig. Dit terwijl dit 9 maanden terug nog 180 graden andersom was.
Ook heeft hij last van wat overmatig plassen. Het valt gewoon op dat hij momenteel veel meer plast als anders.
Qua voeding is er rond oktober een verandering aangebracht waardoor ik denk dat het daar aan ligt. Ik heb alleen zelf zero verstand van voedingswaardes.
Ik heb namelijk de overstap gemaakt van Nature's Best muesli naar Lucerne. Zijn voerschema is dus als volgt veranderd:
Hij kreeg: 2x 0.5 sportmuesli en extra: 0.5 biks, 0.5/1 nature's best, 1 bekertje vitaminekorrel, 0,1 magnesium.
Hij krijgt nu: 2x 0.75 sportmuesli en extra: 1 biks, 1 grote portie lucerne, 1 bekertje vitaminekorrel, 0,1 magnesium.
Heb zijn biks dus omhoog gegaan door zijn sloomheid. Hij krijgt de magnesium vanwege zijn gewrichten en niet vanwege zijn temprament
Los kan ik hem met een flinke zweep wel lekker actief krijgen, maar ohz gaat dat niet. Hij is nooit met zweep gereden, en dit wil ik nu ook niet als probleemoplossing gebruiken. Paard heeft juist nu een betere conditie dan te voren dus zie niet waarom hij nu zo snel moe is..
Zit er dan zo veel minder energie in de lucerne dat hij de muesli nu zo mist? Zijn eetlust is er namelijk juist van omhoog gegaan..
Ik hoor t graag

Let op: Zoals ik zei heb ik zelf weinig verstand van voedingswaardes, hou het aub dus netjes allemaal

Groeten Lara