Fjorden voer??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Idahovenier
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-11-14

Fjorden voer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 00:12

Hallo,
Ik ben van plan in 2015 een fjord aan te schaffen, maar ik moet daar nog het nodige over te weten komen. Bijvoorbeeld : als mijn fjord 24/7 op de wei staat, moet ik dan nog extra brokken bij voeren? ( ik snap dat hij nog hooi moet)
En : hoeveel kg hooi heb ik nodig voor een maand ( hou rekening met de wei) ik vraag me ook af hoeveel hooi ik in de winter nodig heb per maand en hoeveel kg brokken.
Hoeveel gaat het voer me in totaal per maand kosten?
Alvast bedankt! :D

Martine

Berichten: 10277
Geregistreerd: 14-03-07

Re: Fjorden voer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 08:27

VSW -> VS

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Fjorden voer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:32

Helaas voorziet alleen ruwvoer (gras, hooi, voordroog) een paard niet meer in zijn behoefte aan vitaminen en mineralen..... je zou dus wel wat bij moeten voeren.

Zelf voer ik Fibra, dat is afgestemd op het ruwvoer wat wij onze paarden voeren en is gezonder dan de meeste brokken of muesli's. Hoeveel je daarvan moet voeren is van vele factoren afhankelijk, hoeveelheid en kwaliteit ruwvoer is belangrijk maar ook of hij arbeid levert en hoeveel. Wat is de leeftijd en is hij te dik of te dun?

Wat betreft de prijs, is afhankelijk van welk voer je kiest, wat vind je belangrijk, kwaliteit of prijs?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:41

Als je een fjord 24/7 buiten hebt met schuilstal en je rijd enkel recreatief dan volstaat een flinke berg hooi en een vitaminekorrel prima.
Rij je straks intensief dan zou ik gaan kijken voor een goed krachtvoer,je kunt al veel info vinden op http://www.voervergelijk.nl

De aantal kilo's hooi als je maar 1 fjord te voeren hebt zal zo'n kleine 7 kilo hooi per dag zijn theoretisch gezien maar het beste is om naar de situatie te kijken in de winter hebben ze meer nodig dan bijv in de zomer (dan eten ze liever gras)

De kosten,tja dat ligt eraan voor een baaltje hooi ben je al gauw tussen de 3 en 5 euro kwijt (15-20kg)
Ik denk dat je straks 1 baal hooi op 2 dagen voert ongeveer.
Krachtvoer heb je niet veel nodig en voer je enkel een vitaminekorrel dan doe je daar ook lang mee.Kijk eens op de site van Marstall om een idee op te doen qua kosten en voer.

Vergeet ook niet de overige kosten die met regelmaat terug keren zoals hoefsmid,ontwormen enz.

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Fjorden voer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:47

Ik zou zelf een vitaminekorrel bijvoeren. Bijvoorbeeld Marstall Force (hiervan 50g per dag). Weidegang is voor een Fjord vaak voldoende, totdat er (vrijwel) geen gras meer staat. Maar dat hangt dus wel af van je weiland. Indien het gras op is, moet een Fjord minimaal 6kg hooi eten (500kg lichaamsgewicht dus 5kg droge stof (ds) aan ruwvoer minimaal. Hooi is 80% ds, dus 1.2kg hooi per ds ruwvoer. 1.2 * 5 = 6kg hooi). Maar eerder 9-12kg hooi per dag. Mits hij niet te dik wordt dan.

Dat betekent een halve baal per dag aan hooi.

Martje80
Berichten: 5858
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Fjorden voer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:42

Ik heb een fjord. Als ik die dagelijks 7 kg hooi geef en op de wei laat dan kan ik hem rollen...ze staan hier van 7-18 op de wei met strookbegrazing. Savonds krijgt ze een net hooi voor de nacht van ong 2 kg. Verder een vitaminekorrel en een halfje ici robuust muesli van marstall.

ik gebruik per maand op deze manier ongeveer een 100 kg hooi

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:55

karev schreef:
Ik heb een fjord. Als ik die dagelijks 7 kg hooi geef en op de wei laat dan kan ik hem rollen...ze staan hier van 7-18 op de wei met strookbegrazing. Savonds krijgt ze een net hooi voor de nacht van ong 2 kg. Verder een vitaminekorrel en een halfje ici robuust muesli van marstall.

ik gebruik per maand op deze manier ongeveer een 100 kg hooi


In de winter als er geen gras mee gegeten kan worden en fjord staat toch buiten is zo'n 7 kilo hooi echt geen grote hoeveelheid. :n

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:01

karev schreef:
Ik heb een fjord. Als ik die dagelijks 7 kg hooi geef en op de wei laat dan kan ik hem rollen...ze staan hier van 7-18 op de wei met strookbegrazing. Savonds krijgt ze een net hooi voor de nacht van ong 2 kg. Verder een vitaminekorrel en een halfje ici robuust muesli van marstall.

ik gebruik per maand op deze manier ongeveer een 100 kg hooi


Komt jouw fjord dan wel aan zijn minimale drogestof behoefte van 1,5% van zijn lichaamsgewicht? Dat is super belangrijk voor een gezond verteringsstelsel en daarmee een gezond paard! Juist wanneer je te weinig droge stof voert, gaat je paard in de spaarstand en zet juist meer aan.

stel jouw fjord weegt 450 kg heeft hij op een dag 6,75 kg droge stof nodig. Uit 2 kg hooi haalt hij 1,7 kg drogestof. Uit het gras moet hij dan nog 5,05 kg droge stof halen. Dat betekend dat hij nog 25 kg gras op een dag moet kunnen eten.

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Fjorden voer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:05

Een paard moet minimaal 1% aan ds binnen krijgen. Het advies is 1.5% indien het dier het kan hebben. Maar voor de verteringsstelsel is 1% in principe voldoende, al is het minimaal.

Voor paarden die zeer vlot dik worden, kan het zijn dat 1% inderdaad de max is. Wel verwacht ik dan dat het hooi zo slow mogelijk gevoerd wordt, om te voorkomen dat het dier lang zonder ruwvoer moet staan.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Fjorden voer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:08

1% hou ik aan om af te vallen (echter zijn er gezondere manieren om af te vallen) 1,5% voor onderhoud. Complete rantsoen uiteraard niet enkel ruwvoer.

Martje80
Berichten: 5858
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Fjorden voer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:36

Ik geef het als voorbeeld aan...met wei heb je echt geen 7 kg per dag nodig. Zonder wei wel maar dan is het wel goed op zicht voeren en uitkijken met rijk hooi.

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:41

Nou ja, er is geen vast dieet, ook niet voor een fjord.

Ligt er maar net aan wat je met je paard doet.

Hier stond mijn fjord ten tijden van volop in de wedstrijden, op de wei en kreeg 3 scheppen krachtvoer per dag en was niet te dik.
Nu staat madam uit haar neus te peuteren (wordt minimaal gereden) en is te dik van alleen gras en krijgt indien nodig vitamine brokje bij. (hilarisch.. 50 gram aan je fjord voeren, die kijkt je dan echt aan van waar blijft de rest?)
Momenteel staan ze weer binnen dus nu krijgt ze voordroog uit een slowfeeder, bevalt heel goed en haar mini schepje vitamine brokjes.

Voeren is kijken naar je paard en het voer aan je paard aanpassen en aan het werk.
En soms het werk aanpassen aan je paard (vooral als ie te dik wordt }> ).

Martje80
Berichten: 5858
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:40

Levita30 schreef:
karev schreef:
Ik heb een fjord. Als ik die dagelijks 7 kg hooi geef en op de wei laat dan kan ik hem rollen...ze staan hier van 7-18 op de wei met strookbegrazing. Savonds krijgt ze een net hooi voor de nacht van ong 2 kg. Verder een vitaminekorrel en een halfje ici robuust muesli van marstall.

ik gebruik per maand op deze manier ongeveer een 100 kg hooi


Komt jouw fjord dan wel aan zijn minimale drogestof behoefte van 1,5% van zijn lichaamsgewicht? Dat is super belangrijk voor een gezond verteringsstelsel en daarmee een gezond paard! Juist wanneer je te weinig droge stof voert, gaat je paard in de spaarstand en zet juist meer aan.

stel jouw fjord weegt 450 kg heeft hij op een dag 6,75 kg droge stof nodig. Uit 2 kg hooi haalt hij 1,7 kg drogestof. Uit het gras moet hij dan nog 5,05 kg droge stof halen. Dat betekend dat hij nog 25 kg gras op een dag moet kunnen eten.


geen idee heb nog nooiy gewogen hoeveel gras ze eet. Ze staan dus van 7-18 op de wei met dagelijks een strook van 10m2 gras dat ong 30 cm hoog is. Dit moet ze delen met een minishet

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Fjorden voer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:08

Ik verwacht dat de hoeveelheid gras die hij eet voldoende is. Gemiddeld eten pony's zo'n 3kg gras per uur, dus 33 kg gras over de tijd die je beschrijft. Nu zullen ze over een dergelijke tijd niet constant eten, maar de 25kg haalt hij wel.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:33

Mizora schreef:
Ik verwacht dat de hoeveelheid gras die hij eet voldoende is. Gemiddeld eten pony's zo'n 3kg gras per uur, dus 33 kg gras over de tijd die je beschrijft. Nu zullen ze over een dergelijke tijd niet constant eten, maar de 25kg haalt hij wel.


Lijkt mij niet dat er van 10 m2 zoveel kilo gras kan komen min het deel wat de shet eet.......

Martje80
Berichten: 5858
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Fjorden voer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:32

Fjord eet snel! En shet niet. Ze zien er beide (te) goed uit