Hoe groot is je pony ongeveer en hoeveel hooi eet ze? Want de 1kg is gebaseerd op een paard dat minimaal 10kg hooi eet. Ok, alleen het aantal kg hooi is echt van belang, maar dat weten de meeste mensen niet (hoeveel hooi hun pony/paard eet, voor de duidelijkheid).
Dus in principe rekenen met 100g luzerne per kg hooi voor ruime binnen de "goede" marges. In principe zou je zelfs 350g luzerne per kg hooi kunnen voeren voor die grens, maar dan moet je wel zeker zijn dat je uiterst gemiddeld hooi hebt, vandaar de 100g grens.
Dit geldt overigens absoluut niet als je graszaadhooi voert, dan mag je géén luzerne voeren als je binnen de "goede" marges wilt blijven (of eigenlijk komen).
Mocht je meer luzerne willen voeren, dan kan je dit corrigeren met zemelen (per kg luzerne een halve kg zemelen) of haver (per kg luzerne een kg haver). De granenmix van pavo (cereals) is al gecorrigeerd en kan dus niet hiervoor gebruikt worden.
Die van mij krijg maar 1 schep ervan en eigenlijk echt als eet vertrager door zijn voer.
Demi_Donna
Geplaatst: 11-05-15 11:28
Aangezien dit al een ouder topic is ben ik toch benieuwd of er nog meer mensen zijn die dit voeren ? Ik ben er sinds zaterdag mee begonnen en tot nu toe word het smakelijker gegeten dan de pavo.