Alternatief voor Zemelen en Luzerne?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Alternatief voor Zemelen en Luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:47

Hoi bokkers,

Voor heen kreeg mijn paard lijnzaad brok plus zemelen, hij deed het daar geweldig op. Alleen hadden wij erg veel last van muizen en ratten. Voor ons een redenen geweest om daar mee te stoppen. Ondanks dat wij het voer in tonnen hadden en niet morste met de zemelen waren die beesten toch aanwezig.

Dan maar over op luzerne, paard is nu ongeveer 2 weken aan de luzerne maar heeft VRESELIJKE jeuk. Dit komt door de eiwitten, ik was er al bang voor maar het was te proberen. Voor mij dus een redenen om daar mee te stoppen. Maar moet ik afbouwen (hij krijgt een halve schep) of in een keer stoppen?

Nu moet ik dus opzoek naar een goed alternatief. Paard heeft een maagzweer gehad en is gevoelig voor koliek, dus daar dient over nagedacht te worden bij het geven van een voeradvies. :j Bietenpulp ging bij hem ook niet goed, dit leverde koliek op. Paard word ook moeilijk dik, dus het mag best een dikmaker zijn.

Uiteraard neem ik sowieso contact op met de dierenarts, maar het is toch wel prettig om dan wat alternatieven aan het licht te brengen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:50

als het paard het er geweldig op deed, zou ik gewoon 1 of 2 rattenvangers nemen :7

Petrichor

Re: Alternatief voor Zemelen en Luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:56

Als er geen goed alternatief is gebeurd dat ook wel. ;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:00

Waarom ben je van zemelen naar lucerne gegaan? Die liggen qua verhoudingen namelijk behoorlijk ver uit elkaar.

Maar wat je dus eigenlijk zoekt is een dikmaker? Heb je al eens aan senior priorities gedacht?
Ik heb een tijdje grasmix van Hartog bijgevoerd in plaats van lucerne. Beviel goed, maar ik weet zo niet hoever de verhouding vergelijkbaar is met lucerne.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 18:02

Overgestapt door rattenplaag.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:05

En dat was beduidend minder toen je over ging op een niet-graan?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 18:07

Ik zie nu af en toe een muisje maar de ratten heb ik nooit weer gezien. Maar als er geen goed alternatief is qua voer dan moet ik een andere oplossing vinden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:08

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:08

Staat je paard op stal? Ik neem aan van wel.. Wat heeft ie als bodembedekker in zijn stal? Stro?? dan vallen daar ook korrels uit en kan je geven wat je wil, maar de muizen? en ratten komen toch wel. Geef m zn oude voer en probeer gewoon zo veel mogelijk af te sluiten en op te ruimen. En bv geen etenresten in de mestbult te gooien. Want veel mensen vergeten dat dat ook ongedierte aantrekt. Waar dieren zijn , zijn opruimers. Zelfs in mijn huis.. t word kouder, dus komen ze "gezellig" bij ons wonen..

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 18:16

Nee paard staat op zaagsel. :)

Ik ga het even doornemen tamary.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:20

Ik zou toch denken aan bietenpulp, als je het maar lang genoeg weekt en in kleine hoeveelheden voert zou dat goed moeten gaan. Vaak is koliek doordat het nog uitzet of teveel wordt gevoerd denk ik.
Maarja jij kent je paard. Maismeel zou ook kunnen maar daar zijn de meningen over verdeeld of dat wel of niet paardenvoer zou zijn.
Is wel een dikmaker.

En gewoon meer hooi voeren? Is dat een optie?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:30

Weet je zeker dat de jeuk door de eiwitten komen? Welke luzerne heb je gekocht? Want sommige luzerne bevat behoorlijk veel toegevoegde suiker (melasse).

Bietenpulp moet 12 uur weken en bij gevoelige paarden rustig opgebouwd worden. Ik zou kijken of hij van een ongemelasseerde luzerne nog steeds jeuk houdt. Luzerne heeft namelijk de positieve werking dat een hoop paarden die gevoelig zijn voor maagzweren daar minder last van hebben. Ik ga er vanuit dat je paard al onbeperkt hooi/ruwvoer krijgt.

Maismeel kan ook, mits rustig opgebouwd. Maar dat moet eigenlijk al met een buffer gevoerd worden (bietenpulp of luzerne).

En extra olie door het voer is ook een mogelijkheid. Rustig opbouwen naar maximaal 1mL/kg paard. Die van mij (750kg) is goed op gewicht gekomen met 100mL olie per dag, maar wel in combinatie met 2x een voerschep luzerne (dus in totaal 1kg luzerne), en 2x850g cornmuesli van marstall (en 100g marstall Force i.v.m. niet de a.d.h. muesli voeren).

Wat ook nog een mogelijkheid is, is compact gras van Hartog. Voor een hoop paarden is het te rijk aan voedingsstoffen, maar voor een paard dat wel een dikmaker kan gebruiken is dat juist handig. Je kan het droog voeren, maar ik voer het liever nat. Het hoeft niet geweekt te worden, alleen nat gemaakt vind ik fijn.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 18:36

Hij krijgt de luzerne van Hartog.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:04

Als het de luzernemix is, dan zit daar inderdaad melasse in. Het kan goed zijn dat hij daar op reageert. Je zou eventueel nog compact luzerne van hartog kunnen proberen. Officieel is dat een kippenvoer, maar het is gewoon pure luzerne zonder toevoegingen en ook voor paarden geschikt.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 20:21

Ik kwam tegen de Dailyplus van pavo, zijn er hier mensen die mij daar meer over kunnen vertellen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:26

Dailyplus is net zo iets als lucernemix van hartog, maar melasse/zetmeel is 2% hoger.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 20:29

Pff het valt nog niet mee om iets te vinden laag in eiwitten en suikers. :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:40

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:45

tamary schreef:
Seniores priores bevat weer bietenpulp, waar paard kennelijk niet tegen kan.

Dikmaker opties is vet of bv coolstance copra (kokos).
http://www.rwdh.nl/stance-equine-coolst ... kokos.html
Dit moet je wel als slobber voeren.

dat krijgen ze bij mij ook,goed spul.Ik week het.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:22

De lucerne van Subli is melasse vrij

l_iesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:28

Over Pavo SpeediBeet

Pavo SpeediBeet is een hoogwaardig ruwvoer dat de darmgezondheid ondersteunt. Het is gemaakt van ontsuikerde bietenpulp vlokken en bevat geen enkele toevoeging dus ook geen melasse. De vlokken worden bewerkt via een gepatenteerd verhittingsproces. Hierdoor kan het product snel – 10 minuten - geweekt worden, in warm én koud water. Lekker, handig en gezond voor álle paarden

Pavo SpeediBeet bevat geen zetmeel en heeft een suikergehalte van slechts 5%. Dit maakt het een ideaal voer voor paarden met een verhoogd risico op hoefbevangenheid. We zijn er trots op dat we de goedkeuring hebben gekregen van het Britse Laminitis Trust.

Pavo SpeediBeet bevat veel pectine, een oplosbare vezel die nog beter verteerbaar is dan de vezels in ruwvoer. Hierdoor is deze bietenpulp een fantastische bron van langzaam vrijkomende energie en perfect geschikt voor wedstrijdpaarden. Pectine heeft een prebiotische werking wat betekent dat de vezels de groei van gezonde bacteriën in de darmen ondersteunen. Dit is zeer belangrijk voor goed functionerende darmen.

Pavo SpeediBeet valt onder de categorie ruwvoer en bevat geen toegevoegde vitaminen en mineralen. Voer je alleen Pavo SpeediBeet naast je overige ruwvoer, dan is aanvulling van vitaminen en mineralen, bijvoorbeeld met Pavo SummerFit koeken aan te raden.

Let op: Pavo SpeediBeet kun je alleen in geweekte vorm voeren. Zorg dus dat je het veilig bewaart en dat uitbrekende paarden er niet bij kunnen.
Voor meer informatie zie www.pavospeedibeet.nl

Voertip

Omdat Pavo SpeediBeet weinig suiker bevat en helemaal geen melasse moeten veel paarden even wennen aan de smaak. Meng SpeediBeet de eerste dagen met je gewone krachtvoer, of voeg er een beetje Pavo SlobberMash aan toe. Na enige dagen kun je het desgewenst afbouwen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:48

Ratten lusten ook bietenpulp en lijnzaadbrok. En alles met graan erin, muesli, brokken etc. Paardenmest van paarden die dit gevoerd krijgen vinden ze ook een delicatesse. Als je de ratten wilt bestrijden door de paarden niks te voeren waarvan ze kunnen meesnoepen, blijft alleen het echte ruwvoer, zoals hooi, lucerne of een brokvariant daarvan nog over.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 06:59

l_iesje schreef:
Over Pavo SpeediBeet

Pavo SpeediBeet is een hoogwaardig ruwvoer dat de darmgezondheid ondersteunt. Het is gemaakt van ontsuikerde bietenpulp vlokken en bevat geen enkele toevoeging dus ook geen melasse. De vlokken worden bewerkt via een gepatenteerd verhittingsproces. Hierdoor kan het product snel – 10 minuten - geweekt worden, in warm én koud water. Lekker, handig en gezond voor álle paarden

Pavo SpeediBeet bevat geen zetmeel en heeft een suikergehalte van slechts 5%. Dit maakt het een ideaal voer voor paarden met een verhoogd risico op hoefbevangenheid. We zijn er trots op dat we de goedkeuring hebben gekregen van het Britse Laminitis Trust.

Pavo SpeediBeet bevat veel pectine, een oplosbare vezel die nog beter verteerbaar is dan de vezels in ruwvoer. Hierdoor is deze bietenpulp een fantastische bron van langzaam vrijkomende energie en perfect geschikt voor wedstrijdpaarden. Pectine heeft een prebiotische werking wat betekent dat de vezels de groei van gezonde bacteriën in de darmen ondersteunen. Dit is zeer belangrijk voor goed functionerende darmen.

Pavo SpeediBeet valt onder de categorie ruwvoer en bevat geen toegevoegde vitaminen en mineralen. Voer je alleen Pavo SpeediBeet naast je overige ruwvoer, dan is aanvulling van vitaminen en mineralen, bijvoorbeeld met Pavo SummerFit koeken aan te raden.

Let op: Pavo SpeediBeet kun je alleen in geweekte vorm voeren. Zorg dus dat je het veilig bewaart en dat uitbrekende paarden er niet bij kunnen.
Voor meer informatie zie http://www.pavospeedibeet.nl

Voertip

Omdat Pavo SpeediBeet weinig suiker bevat en helemaal geen melasse moeten veel paarden even wennen aan de smaak. Meng SpeediBeet de eerste dagen met je gewone krachtvoer, of voeg er een beetje Pavo SlobberMash aan toe. Na enige dagen kun je het desgewenst afbouwen.

Daar kreeg hij koliek van en ja ik had goed geweekt. Deed het altijd 20 minuten met heet water.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 07:31

Dat blijft een lastig geval. Bietenpulp, zelfs speedibeet, zet namelijk nog lang uit. Speedibeet is het grootste gedeelte wel kwijt na 20 minuten, maar soms blijft het nog meer dan een uur wat uitzetten. Of was alles al helemaal tot pap zonder klontjes?

Waarom wil je het eigenlijk voeren? Moet hij dikker, meer voer krijgen, krijgt hij al onbeperkt hooi? Want is het anders niet gewoon een optie om meer lijnzaadbrok te gaan voeren, dat gaat toch goed?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:31

Ik weekte de bietenpulp altijd 12-24 uur. Dan weet je zeker dat het niet meer uitzet. Langer gaat weer niet want dan gaat het schimmelen of gisten. Omdat die van mij er ook verstopt van raakte. Ben toen minder en langer geweekte pulp gaan voeren en dat werkte.
Het was de enige manier om haar dikker te krijgen na een veulen.