Handig voerschema seniores priores?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Handig voerschema seniores priores?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 11:33

Omdat mijn paard te dun is voer ik haar seniores priores bij, wat wel een beetje helpt. Ze krijgt nu 1x p/d 1 schep (ongeweekt). Het liefst zie ik dat het wat meer wordt. Ik voer zelf mijn paard niet, en wil de mensen die het wel doen zo min mogelijk last bezorgen. Er wordt ook max 2x per dag gevoerd. Hoeveel SP kan ik haar (veilig) in 1x geven? 's Avonds zal ze veel tijd hebben om te eten, 's ochtends wat minder.

snorkel1986

Re: Handig voerschema seniores priores?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:38

Je week wel toch voor je het geeft?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:40

Je zou s'morgens 1 schep kunnen geven en dan sávonds 2. Als het nog te weinig is kun je s'morgens ook 2 scheppen geven. Dan moet je haast wel wat resultaat kunnen zien. Wat krijgt het paard verder te eten?

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:41

Zoiets dacht ik ook. 6 uur weken toch? Dat doe ik wel. Ik geef mijn paard meestal ene halve kilo per dag. Sochtends klaar maken (weken dus) en savonds voeren, of andersom. :)

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:43

Hoi, je moet het echt weken voor je het geeft, 1 schep is geweekt word dan ruim een halve voeremmer.
Als je het niet doet, heb je veel kans op verstopping.

Je kunt ook Speedybeet voeren om ze dikker te krijgen, maar ook dit moet je weken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 11:44

Natuurlijk week ik het eerst :). 's nachts weekt het voor 's ochtends en 's ochtends voor 's avonds.

Paard krijgt verder een kilo merriebrokken verdeeld over 2x. Ze krijgt ook hooi maar dat is verwaarloosbaar. Ik zou liever zien dat ze meer hooi kreeg, maar daar kan ik helaas niets aan veranderen. Vandaar de SP.

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:45

Gelukkig maar hihi :')

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:48

Kun je zelf geen hooi kopen dan en dat voeren? Ruwvoer is erg belangrijk om op gewicht te blijven. Natuurlijk kun je ook de senior priores opvoeren maar dat is een dure grap als dat ter vervanging van hooi is. Krijgt hij wel gras?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 11:49

Ik rekende alleen in ongeweekte scheppen omdat 1 ongeweekte schep en 1 geweekte schep nogal uitmaken qua hoeveelheid.

Hij krijgt overdag gras. Ik weet niet waar ik aan hooi moet komen om dat te laten voeren! Ben anders bovendien bang dat het door elkaar raakt met het hooi dat zij voeren en dat ze dan alsnog dus niets krijgt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:50

Dan zou ik opzoek gaan naar een andere stal? Hooi verwaarloosbaar en meer kan niet? Je paard moet 16 uur minimaal aan ruwvoer staan..
Desnoods zelf hooi bijkopen en voeren.. veel beter dan SP.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:52

Op bijvoorbeeld marktplaats staat wel hooi te koop. Je zou een groot net kunnen vullen s'avonds zodat je paard de hele nacht hooi tot zijn beschikking heeft? Of anders inderdaad een andere stal zoeken want als je zelf nu zoveel moet bijvoeren kost je dat ook een vermogen en een hoop gedoe.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 11:54

Ik zit op kamers dus kom ongeveer 2x per week bij mijn paard, dus ik kan niet alles zelf doen. Andere stallen in de omgeving zijn niet zo goedkoop. Het is waar dat ik zo ook veel kwijt ben met bijvoeren, maar dan nog... ik heb op enkele andere stallen gestaan en ze hebben altijd iets dat 'niet klopt'. Bij de andere stal was het het uitmesten dat ze uiteindelijk nooit deden, bij weer een andere het buiten zetten dat vaak niet gedaan werd...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:55

Ik begrijp dat het lastig is. Maar als je paard te weinig te eten krijgt dan schiet het ook niet op. Misschien kun je iets meer betalen en vragen of je paard meer hooi kan krijgen? De goedkopigheid zal in dit geval vooral liggen aan het weinige voer wat het paard krijgt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:57

Vergelijk het eens met jou eigen eten; omdat er niet genoeg goed en gezond voer is zetten we jou voortaan op astronauten voedsel?
Weet je wat maagzweren en koliek kosten omdat je te weinig ruwvoer aanbied?
Reken hetgeen je nu bijvoert eens bij elkaar op en ga zoeken naar stallen die die prijs duurder zijn. Paarden houden is duur en zeker een paard goed houden.
Maar niet voeren/uitmesten/buitenzetten vind ik heeeeel apart.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:58

Ik zou idd hooi netten/bak klaar zetten /vast in stal leggen en anders wel zorgen dat hij meer hooi krijgt... lege stal huren en daar hooi in opslaan en zelf geven misschien wel samen met stalgenoot die ook meer hooi wil voeren slot op die stal voormlkomt dat hooi doordewar raskt meteigenaar

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 12:00

Klopt, heb ik ook aangeboden :j. Het probleem ligt er hierbij vooral in dat er een slecht beeld is gevormd van hoeveel mijn paard nodig heeft. Ze heeft zelf ook paarden die met heel weinig toe kunnen, dus vinden ze een plak hooi al snel teveel. Soms begint het wel met de juiste hoeveelheden (van bv SP) maar wordt het geleidelijk aan steeds minder.

Ik heb verder wel veel geluk hoor met de stal, de meeste stallen in de omgeving die ook volpension bieden zijn ruim 100 euro duurder, en dat geef ik niet uit aan het voer. Stalgenootjes heb ik niet.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:04

Ruwvoer is zo'n beetje het belangrijkste wat een paard nodig heeft en zeker om op gewicht te blijven! En bij de welkoop kun je ook alleen Bietenpulp kopen inplaats van de sp waar in verhouding eigelijk helemaal niet veel Bietenpulp in zit.....

Jij mag dan van geluk spreken maar je paardje doet dat waarschijnlijk niet..... ik zou toch echt opzoek gaan naar iets anders.
Laatst bijgewerkt door rox_en_wilvy op 22-09-14 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:05

Maar ze zien toch zelf ook wel dat je paard mager wordt? Waarom ga je maar 2x per week naar je paard als ik vragen mag? Kun je niet gewoon vaker gaan en zorgen dat hij gewoon genoeg te eten krijgt?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 12:06

Ik woon 130 km van mijn paard af :)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:11

In dat geval zou ik met die mensen om tafel gaan en zorgen dat de senior priores wat opgevoerd wordt en met misschien wat bijbetaling van jou kant het hooi ook vermeerderd wordt. Dat hun paarden met veel minder het goed doen is geen reden om jouw paard uit te hongeren. Veel andere opties zie ik niet,of het paard dichterbij zetten.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:17

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:23

Ik zou een ander adres zoeken :o

Stalbazen welke niet ingrijpen bij magere paarden
hebben er mi weinig verstand van...ik vind het een schande!
Ze zijn toch niet blind? of je moet zo weinig betalen, dat er niet meer voer vanaf kan...

Iig voor jou paard is het iig te weinig, als de pensionhouder daar niets aan doet, moet je zelf actie ondernemen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:45

Als ik goed begrijp willen ze best voeren maar word de hoeveelheid voer steeds minder.. als je klaar zet dus echt bak omkieperen water er bij klaar en hooi net op hangen klaar...

Dan zou ik zeggen 14 netten kopen(2 per dag) en even langs de xenos voor bakken voor de priores (twee kleuren smorgens /savonds dag aan duiding er op en klaar zetten maar) maar ideasl is het niet

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 14:14

Ik heb vandaag bij de kwantum twee 50-literbakken gehaald met de seniores, ik heb gevraag dof het te doen was om 's ochtends 1 schep te geven en 's avonds 2. 's Avonds heeft ze meer tijd om het op te eten. Ik heb het altijd een beetje vermengd met basisbrok.

Ze zijn verder erg welwillend hoor, ik wil niet kwaad van ze spreken. Ik zou graag mijn paard verhuizen naar dichterbij, maar ik woon in Amsterdam :')

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:56

Is het anders geen idee om je paard te lease aan te bieden? Lees in je rijtoppic dat hij KS heeft, maar misschien wel geschikt voor een beginnend ruiter of recreatieruiter? Als je er geen tijd voor hebt doordat je aan het studeren bent, vind ik het eigenlijk geen eerlijke keus tegenover je paard om het op deze manier op te lossen. Klinkt misschien een beetje hard, maar ik heb in dezelfde situatie gezeten tijdens mijn studie en heb er toen voor besloten om mijn paard te verkopen. Als ik je openingspost lees heb je je paard eerder verkocht en weer terug genomen ivm KS? Misschien toch naar een andere oplossing zoeken aangezien je zelf geen tijd hebt….