Hoeveelheid fructaan in gras in verschillende seizoenen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flowq

Hoeveelheid fructaan in gras in verschillende seizoenen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 20:23

Hallo,

In mei is mijn haflinger ruin van 19 jaar hoefbevangen geweest, of althans, bijna. De hoefsmid heeft begin juni een ontsteking gezien in zijn hoeven en is toen op nieuwe ijzers gezet met 1 zakje buut. 2 dagen later ben ik z'n 5km gaan rijden, en de volgende dag stond hij stijf van de pijn.

Ik was op dat moment op vakantie met hem en we zijn direct naar huis gegaan en is hij op stal komen te staan, met beperkt hooi vermengt met stro. Daarna heeft hij 10 dagen op buut gestaan en daarvan goed opgeknapt. Ook ben ik wel met hem blijven wandelen, z'n 10 minuten per dag. Hij heeft z'n 4 weken op stal gestaan, en daarna met een greenguard graasmasker op een half uurtje per dag opbouwend weer het gras op.

Sinds die tijd gaat het echt een stuk beter met hem, ik ben weer begonnen met opbouwen door te longeren, daarna kleine stukjes rijden en inmiddels staat hij ook weer voor de wagen. Hij is inmiddels ook ruim 75 kilo afgevallen. Nu zie ik pas hoeveel hij te dik was, hij ziet er nu echt weer gezond uit. Alhoewel ik hem wel verdenk van IR en cushing, maar dit ter zijde.

Nu ben ik nog wel altijd bang om hem op het gras te zetten, en gaat hij nog altijd (na 19 jaar, en hij is er totaal niet blij mee) s'nachts op stal, overdag op het weiland met de greenguard. Toch wil ik hem wel weer eens zonder masker, of 24/7 op het weiland zetten omdat hij nog steeds blijft afvallen.

Maar hoe zit het met de voedingsstoffen/fructaan in het gras op bepaalde dagen? Met zonnige of regenachtige dagen, of straks weer met vorst en zon? Ik lees overal verschillende dingen, maar wie zou het voor mij eens allemaal op een rijtje kunnen zetten? Of mij goed advies kunnen geven wat betreft voeding, hoe lang op het gras, en eventueel brok, vanwege zijn magnesium? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 20:26

Op http://www.paardnatuurlijk.nl vind je een fructaanindex en duidelijke uitleg wanneer je uit moet kijken voor hoge fructaangehaltes.

De directe link

http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... uctaan.htm

En er schijnt ook een fructaan App te zijn die je op je mobiel kunt installeren. Heb hem zelf nog niet gezien maar je kunt even zoeken.

Wat betreft voedingsadvies, ieder paard is anders, ieder paard reageert anders, daarom is er geen standaard behandeling voor hoefbevangenheid en geen standaard manier van weer opbouwen. Kwestie van uitproberen en goed naar je paard blijven kijken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 21:12

Er is ook een centraal topic over Hoefbevangenheid, inmiddels zijn ze aangekomen bij deel 3. Daar zou je eens kunnen kijken hoe anderen de voeding en het revalideren van hun paard hebben aangepakt of hoe ze daar op dit moment mee bezig zijn, en mocht je niet vinden wat je zoekt, je vraag daar nog een keer stellen.

[BEH] Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Flowq

Re: Hoeveelheid fructaan in gras in verschillende seizoenen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 22:39

Dankjewel! Ik zal morgen eens kijken naar dat topic en de site.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 22:44

Een andere leerzame site is safergrass.org

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:42

Het schijnt zo te zijn dat ook de manier van bekappen het risico op hoefbevangenheid verhoogt / verlaagt. Dus goed bekappen = goede stand van de hoeven = verlaagd risico op HB.

Verder is onlangs ontdekt dat de hormoonhuishouding invloed heeft op het risico op HB.

Waarom moet je paard 's nachts van je op stal?

Edit: het fructaangehalte in gras kan per uur varieren, niet zo zeer per jaargetijde.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:47

Inderdaad per dag de fructaangehaltes op bovenvermelde sites in het oog houden. En dan nog...verschilt ook enorm van bodem tot bodem...zandgronden zijn droger, dus daar heb je sneller minder gunstige groeiomstandigheden en dus ook sneller een hoger fructaangehalte. Mijn ervaring met ex-hb-er is dat je eigenlijk niet voorzichtig genoeg kan zijn...24/7 op gras is vragen om problemen met zo'n patiëntjes. Heel langzaam opbouwen met strookbegrazing in het gunstigste seizoen ( zomer ) en dubbel voorzichtig in voorjaar, najaar en winter werkt hier het beste...
Eens hoefbevangen geweest, blijven ze altijd een zorgenkindje wat betreft weidegang en voeding...helaas, maar het is niet anders...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:52

Het is in ieder geval niet handig om op dit moment te gaan experimenteren, want het gras heeft nu even een groeispurtje voor de winter en is fructaanrijker/ meer risicovol op dit moment. Ik vraag me verder af of 24/7 gras uberhaupt wel een haalbare kaart gaat worden, vrees dat dat met de Nederlandse rijke weiden toch een probleem gaat worden. Zou daar toch voorzichtig mee zijn als je dier al eens hoefbevangen is geweest. Anders gezegd: Ik zou het niet durven

Sta je in pension, of heb je eigen grond? Want anders zou een track kunnen aanleggen rondom je wei, dit laten verschalen ( of verzanden..) en je paard daar dan laten lopen. Het gras hooi je dan, en dat kun je dan ( gecontroleerd, in slowfeeders) gaan voeren.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 17:35

Dankjullie voor de reacties.

@dorientjuh: mijn hoefsmid weet van zijn hb en zorgt er nu om de 7 weken voor dat hij goed op z'n ijzers staat.
Hij moet snachts op stal(4x5) met uitloop (5x6) omdat ik niet de beschikking heb over een paddock, en ik hem niet 24/7 op het gras met graasmasker wil. Dit mede omdat de stroomberazing bijna op is en hij dat alsnog op kort gras staat.

@pandora: wij zitten hier op kleigrond. Dus dat moet dan een voordeel zijn als ik jou verhaal zo lees? Ik ben ook erg voorzichtig, durf hem bijna niet meer op gras te zetten. Alleen heb ik niet de mogelijkheid om 3x per dag naar stal te gaan omdat ik echt alles zelf moet doen.

@punz: experimenteren doe ik nu sowieso niet, ik laat het zoals het is en dat gaat prima. Ik ben alleen heel benieuwd naar hoe het eventueel beter zou kunnen voor hem. 24/7 durf ik eigenlijk ook niet, maar ik hoop dat dat ooit weer zou kunnen.

Ik heb wel eigen grond, dus kwa strookberazing enzo kan ik zelf bepalen, immers kan ik niet zomaar gaan verbouwen in het weiland omdat het land niet van mij is, ik huur het trouwens ook niet. Heb daar dus geen zeggenschap over helaas.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:13

Ah.. Jammer!
Wat kan het dan puzzelen zijn hè? Wel heel fijn om te lezen dat je het voor nu laat zoals het is. Toch eng, hoefbevangenheid.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:16

Cushingtest is nu gratis, dus ik zou m zeker even laten testen. 90% van de paarden die bevangen is heeft Cushing op EMS....

Het scheelt je namelijk een hooooop kopzorgen.
Die van mij kwam ook alleen met graasmasker op de wei, afgemeten uurtjes, alleen als fructaan laag was.
Met Cushingmedicatie kan ze het hele jaar rond 12 uur per dag op de wei. Smid zegt iedere keer weer wat ze toch voor een goede voeten heeft :D

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 22:21

Ik zou hem heel graag laten testen op cushing, en dat was ik ook zeker van plan deze maand. Echter ligt medicatie dan weer moeilijker. 'Officeel' is het nog niet mijn paard, dus liggen de kosten nog erg moeilijk. Verder kan dat via pb, maar medicatie voor de cushing is dus (nog) geen optie