Welke vitaminebrok?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Welke vitaminebrok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 15:42

Naar aanleiding van de discussie in dit topic ([VS] Metazoa horse) ben ik toch gaan nadenken wat ik dan wel kan en wil voeren.

Momenteel voer ik dus Metazoa. Mijn haflinger ziet er prima uit, zit goed in zijn vel, maar is snel rillerig en schrikkerig. Hij is dit al eerder geweest van teveel suikers, maar ook van magnesium tekort.
Nu blijkt dat de verhoudingen in Metazoa toch niet helemaal lekker zijn en veel paarden een magnesiumtekort blijken te hebben, wil ik toch kijken naar iets anders als dit op is.

Hiervoor voerde ik Pavo Vital Complete. Daar deed hij het op zich goed op, dus zeker een optie om naar terug te gaan. Nadeel: een stuk duurder dan Metazoa voor minder kilo's.
Marstall ken ik ook, maar is hier in de buurt niet te verkrijgen en ik reis liever niet stad en land af.

Welke opties zijn er nog meer?

Ik ga geen basisbrokken oid voeren. Hij krijgt momenteel een vitaminebrokje en dat zoek ik nu dus weer.
Misschien handig om te weten: hij staat 24/7 buiten zomer en winter, strookbegrazing, 2x per dag hooi (winter 3x per dag, want dat staan ze niet op de wei), na het rijden een handje Fiber Force van Cavalor en een handje door de vitaminebrok heen om wat meer structuur te geven. Hij heeft aanleg om dik te worden.
Verder rijden we 5-6x per week waarvan 1 langere buitenrit (15-30km), wat korte buitenritjes (5-15 km) of baktraining (western).
Hij stuitert snel op suikers, vandaar geen basisbrok en arme muesli en dat wil ik graag zo houden :D
Wel wil ik uiteraard dat hij alles binnen krijgt wat hij nodig heeft.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:44

Ik voer hiervoor Equilin balancer aan mijn paard dat zo min suikers krijgt in verband met cushing. Het is wel wat duurder maar de verhoudingen zijn echt super en mijn paard doet het er perfect op.

Edit: Hij krijgt dit wel in brokvorm want de poeder lusten ze echt niet.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:47

Ik volg. Voer nu ook Metazoa ben benieuwd wat er niet helemaal aan klopt dan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:48

Je schrijft geen arme muesli te willen vanwege te suiker. Je weet dat er in de Pavo vital complete meer suiker zit dan in pavo care 4 life een arme muesli? In pavo vital complete zit suiker/zetmeel totaal op 11/12% en in care 4 life 9%

Je zou kunnen overwegen dat te voeren :)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:52

Marstall Force, mijn paarden doen het er altijd super op, en qua verhoudingen vind ik dit beter dan bijvoorbeeld de vitaminekorrel van Pavo.

Weet je zeker dat er niks in de buurt zit? Ze hebben er toch behoorlijk wat in Zuid-Holland.
http://www.marstall.nl/service/dealer-zoeken.html

Ik koop mijn voer ook niet in een winkel maar gewoon bij een dealer, ik sms haar wat ik nodig heb zij zet t klaar en kom t ophalen. Ze heeft ook geen winkelruimte ofzo. Misschien zit er bij jou ook wel zo iemand in de buurt?
Tevens zou je natuurlijk ook gewoon kunnen laten bezorgen, de 20 kg verpakkingen bijvoorbeeld. Heb je wel verzendkosten maar je doet met die 20 kg zo lang (half jaar) dat ik dat nooit zo'n probleem vind.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 15:55

Yvank_: VC is geen muesli, maar een vitaminebrok, daar voer je maar 50gr per dag van.
Care4life moet je dus veel meer voeren dan de VC. In verhouding zit er dan veel meer suiker in, maar hij krijgt er veel minder van binnen omdat je minder voert.

doemaar: dat staat in de link die ik in de OP zette. Vooral de laatste pagina's zijn interessant.

Ik zie trouwens dat Marstall gewoon thuisbezorgd via DHL. Dus dat is toch wel een optie :D
Edit: ik zie de lijst van xSogno en er zit er tegenwoordig 1 zelfs in het dorp waar ik woon :+
Fijn, want een half jaar terug was dat nog niet zo!

koenlover: bedankt voor de tip. Ik ken het niet, dus ga eens googlen :j

Edit: de Balancer heeft toch ook geen goede verhoudingen? Calcium 2,12, Nartrium 38, Magnesium 1,9, Fosfor 3
Ca/Ph zou 2:1 moeten zijn en ik vind de magnesium ook vrij laag.

Ter vergelijk, dit heeft Metazoa:
Calcium (Ca)40 g, Fosfor (P) 3.2 g, Magnesium (Mg) 20.0 g

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:57

Hier staat een overzicht van verschillende soorten mineralenbrok, met daarbij wat erin zit. Er zijn er best veel waarbij de calcium/magnesium/fosforverhouding niet optimaal is. In de meeste zit (te) veel calcium.

Het viel me trouwens op dat onze oosterburen nog meer soorten mineralenbrok hebben. Hier bijvoorbeeld: http://m.equiva.com/category/3434

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:01

Ik heb een fjord en voer zelf Marstall force en hier doet ze(in combinatie met wat Subli dieetmix ) het goed op! Hier wel makkelijk te verkrijgen maar je kunt het gewoon op internet bestellen. Is in verhouding ook echt niet duur, je voert ongeveer 60 gram per dag.

doemaar

Re: Welke vitaminebrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:13

Ohw haha lees ik daar lekker overheen :o?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:14

Yvank_ schreef:
Je schrijft geen arme muesli te willen vanwege te suiker. Je weet dat er in de Pavo vital complete meer suiker zit dan in pavo care 4 life een arme muesli? In pavo vital complete zit suiker/zetmeel totaal op 11/12% en in care 4 life 9%

Even berekenen: In een portie (van één kilo) care 4 life zit dan 90 gram suiker/zetmeel. In één portie pavo vital (50 gram) zit dan 5.5 gram suiker / zetmeel.

Het is dezelfde reden als dat je van een glas jenever net zo dronken wordt als van een glas bier. In jenever zit weliswaar een veel hoger percentage alcohol, maar het gaat in een veel kleiner glas. :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:18

Dat de verhouding in vitaminebrok niet ideaal is van Ca-P , is over het algemeen geen probleem. Dit komt omdat het maar over kleine tot zeer kleine hoeveelheden gaat, gewenst is 2. Hooi is vaak de andere kant al een beetje scheef op (1.7-1.8) en graszaadhooi is ook scheef (3.5). Door het iets scheef te doen naar de Calciumzijde, kan er gemakkelijker een graan bijgevoerd worden (haver=0.2, zemelen=0.12, maismeel=0.1).

Ideaal is dus een verhouding (over het totale voer) van 2:1, in de tekst aanduid als 2. Goed is 1.5-2.5, acceptabel voor de meeste dieren is 1.2-5 en als grenzen wordt aangegeven 1-7. Maar bij die laatste zijn er bij een heel aantal dieren al wel wat klachten.

Van Gorp Vita horse een verhouding heeft van 3, gaat dan toch maar om zo'n 50 gram korrel. Het gaat om 15% Ca en 5% P. Dus 7.5g Ca, 2.5g P per dag. Is 2.5g Ca te veel. 0.15g Mg.

Pavo VitalComplete heeft 8% Ca, 0.5% P en doseert 100g per paard. Dus 8g Ca, 0.5g P. Is 7g Ca te veel. 3.5g Mg.

Metazoa heeft 4% Ca, 0.3% P en doseert 300g per paard. Dus 12g Ca, 0.9g P. Is 10.2g Ca te veel. 6g Mg.

Marstall Force heeft 6% Ca, 2% P en doseer 100g per paard. Dus 6g Ca, 2g P. Dat is 2g Ca te veel. 3.5g Mg.

Om zo min mogelijk overtollig Calcium te hebben, is Marstall Force dus het meest geschikt. Daarna komt Van Gorp Vita Horse, maar deze heeft zeer weinig magnesium.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:21

safina schreef:
Yvank_ schreef:

Even berekenen: In een portie (van één kilo) care 4 life zit dan 90 gram suiker/zetmeel. In één portie pavo vital (50 gram) zit dan 5.5 gram suiker / zetmeel.

Het is dezelfde reden als dat je van een glas jenever net zo dronken wordt als van een glas bier. In jenever zit weliswaar een veel hoger percentage alcohol, maar het gaat in een veel kleiner glas. :+

Je hoeft een kilo te voeren... mijn pony heeft het altijd goed gedaan op hooi + 2 handjes care 4 life ;) , vitaminebrokjes ging ze van schuren vandaar mijn ervaring :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:22

Welke vitaminebrokjes voerde je toen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:24

Marstall Force en Pavo beide was jeuken.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:29

Ik geef zelf chevinal plus, heel goed spul :). Geen brokje, maar een vloeistof, erg goedkoop in gebruik en paard doet het er super op :).

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:47

Mizora schreef:
Dat de verhouding in vitaminebrok niet ideaal is van Ca-P , is over het algemeen geen probleem. Dit komt omdat het maar over kleine tot zeer kleine hoeveelheden gaat, gewenst is 2. Hooi is vaak de andere kant al een beetje scheef op (1.7-1.8) en graszaadhooi is ook scheef (3.5). Door het iets scheef te doen naar de Calciumzijde, kan er gemakkelijker een graan bijgevoerd worden (haver=0.2, zemelen=0.12, maismeel=0.1).

Ideaal is dus een verhouding (over het totale voer) van 2:1, in de tekst aanduid als 2. Goed is 1.5-2.5, acceptabel voor de meeste dieren is 1.2-5 en als grenzen wordt aangegeven 1-7. Maar bij die laatste zijn er bij een heel aantal dieren al wel wat klachten.

Van Gorp Vita horse een verhouding heeft van 3, gaat dan toch maar om zo'n 50 gram korrel. Het gaat om 15% Ca en 5% P. Dus 7.5g Ca, 2.5g P per dag. Is 2.5g Ca te veel. 0.15g Mg.

Pavo VitalComplete heeft 8% Ca, 0.5% P en doseert 100g per paard. Dus 8g Ca, 0.5g P. Is 7g Ca te veel. 3.5g Mg.

Metazoa heeft 4% Ca, 0.3% P en doseert 300g per paard. Dus 12g Ca, 0.9g P. Is 10.2g Ca te veel. 6g Mg.

Marstall Force heeft 6% Ca, 2% P en doseer 100g per paard. Dus 6g Ca, 2g P. Dat is 2g Ca te veel. 3.5g Mg.

Om zo min mogelijk overtollig Calcium te hebben, is Marstall Force dus het meest geschikt. Daarna komt Van Gorp Vita Horse, maar deze heeft zeer weinig magnesium.

Dankjewel, Mizora. _/-\o_

Altijd fijn als iemand het even doorrekent. Nu ga ik eens met dat Duitse voer rekenen. Kijken of ik daar iets tussen kan vinden dat gunstiger is. Duitsland is hier vlakbij gelukkig. :j

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:49

Ik heb met de balancer van je paard gezond en fit juist slechte ervaringen. Ik heb in eerste instantie gemaild met het bedrijf om te kijken wat zij mij aan kon raden en dat heeft ze echt heel netjes gedaan maar ze raadde daarnaast nog allerlei toevoegingen aan (olien en dergelijke) nu heb ik al heel wat paarden met pilletjes en poedertjes en wil ik gewoon een complete vitamine brok en daarnaast niet te veel losse suplementen, daarbij wordt het dan wel een dure hobby. Daarnaast kreeg ik het er bij mijn paarden ook echt niet in maar goed misschien zijn ze te verwend :P

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:49

Mijn paard heeft een tijd op deze vitaminekorrel gestaan, maar daar voerde ik dan toch wat dieetmix bij zodat ik wel iets kon voeren als de rest ook eten kreeg:
Victorious Secret
http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... us-secret/

Ik heb hem een paar maanden geleden overgeschakeld op pure feed balance, omdat daar ook pro biotica in zit en me dat goed leek gezien de medicatie die hij de laatste tijd heeft gehad.
Daarnaast kan ik daar ietsje meer van geven en daardoor alle andere extra's schrappen:
http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... e-balance/

Onze nieuwe pony krijgt nog deels Metazoa (hadden we gehaald om mee op te starten toen hij ergens in training stond om voor de wagen te beleren), en deels Pure feed.
Ik wil hem ook helemaal overschakelen naar Pure feed omdat dat goed bevalt en makkelijk is.

Beide zien er super uit en uit bloedonderzoek een paar weken terug zijn geen tekorten gebleken.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:50

St hippolyt sempermin en lexa zijn wel de moeite waard om naar te kijken..

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:53

Mijn Shetlander krijgt ook Marstall Force, maar... Ik lees hier dat er een paard jeuk van kreeg. De mijne jeukt de laatste tijd ook veel en nu ik er over nadenk, eigenlijk sinds ik de Marstall Force bijvoer. Ik stop dus een poosje met voeren, kijk of het beter wordt!

Ik ben er verder wel enthousiast over, veel vitaminen en weinig troep. Maar ja, als ze er jeuk van krijgen houdt het op. Verder heb ik geen ervaringen met vitaminebrok die ik met je kan delen!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:54

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:01

Wij voeren hier de mineral bricks van eggersman. Ideaal voor ons omdat het grotere blokjes zijn waardoor je het uit de hand kan voeren en we dus goed kunnen controleren hoeveel onze paarden krijgen. Wij voeren namelijk in de wei en onze paarden spelen graag voerbak wisselen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:03

Pacific schreef:
Mijn Shetlander krijgt ook Marstall Force, maar... Ik lees hier dat er een paard jeuk van kreeg. De mijne jeukt de laatste tijd ook veel en nu ik er over nadenk, eigenlijk sinds ik de Marstall Force bijvoer. Ik stop dus een poosje met voeren, kijk of het beter wordt!

Ik ben er verder wel enthousiast over, veel vitaminen en weinig troep. Maar ja, als ze er jeuk van krijgen houdt het op. Verder heb ik geen ervaringen met vitaminebrok die ik met je kan delen!

Hou er rekening mee dat de jeuk ook minder kan worden omdat de knutten op hun retour gaan nu de dagen weer korter worden....