Ervaringen Sanequi Colon + inhoudsvraagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Ervaringen Sanequi Colon + inhoudsvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 17:45

Hallo,

Voor mijn paard met recidiverende kolieken (alle vormen) en met als oorzaak waarschijnlijk een te traag werkende dikke darm met littekenvorming, denk ik erover om over te stappen op Sanequi voer.
Zowel mijn dierenarts hier als de dierenarts van Utrecht gaf aan dat het misschien zou kunnen helpen.

Nu ben ik al 3 jaar aan het dokteren met mijn paard, waarbij ik ook zoekende ben naar de juiste verhouding in het soort voer en supplementen... :(

Tot nu toe geprobeerd:
* 3x daags ruwvoer (voordroog en hooi) + 2x schep krachtvoer (Marstall voer - verschillend)
* onbeperkt ruwvoer (hooi) met minimaal wat slobber mash van Marstall (voor de supplementen)
* aangepast ruwvoer (hooi) met half tot 3 kwart mash van Marstall
* " " + 3 handjes Marstall naturell
* aangepast ruwvoer (hooi) met halve schep slobber mash van Marstall + ochtend 3 handen lucerne

Hierboven grof het schema van het voerbeleid van de afgelopen 3 jaar.

Op dit moment heb ik het laatste schema. Al die tijd krijgt Velaz in ieder geval maagcompositum bij omdat ik altijd het vermoeden had dat hij last van zijn maag had (luchtzuiger). Vorig jaar bleek hij maagzweren te hebben en heeft hij een gastrogard kuur gehad.

Op dit moment krijgt hij als supplementen:
- maagcompositum, Marstall force (vitaminekorrel), live yeast (probiotica), paraffine-olie (voor doorstroming - wordt niet opgenomen in dunnen darm), zonnebloemolie.

Ondanks alle zorg, uitproberen e.d. blaast hij enorm op. Hij raakt overvol met gas en het lukt niet om die darm rustig te krijgen.

Dus nu overweeg ik om misschien toch met speciaal voer zoals Sanequi Colon te beginnen. Maar ik lees veel verschillende ervaringen. En ik vraag me af of het uiteindelijk meerwaarde heeft, wanneer je kijkt wat er nu al in gestopt wordt.

Dus mijn vraag: heb je ervaring met Sanequi (positief, negatief), wil je die dan met me delen?

Bedankt!

henshem

Re: Ervaringen Sanequi Colon + inhoudsvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:44

Aan mijn ruin met maag- en darmproblemen sanequi colon een tijdje gegeven. Maar hij at het niet graag en ik zag geen vooruitgang n.a.v. dit voer.

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 22:13

Dank je. Heb je het lang gegeven? Of heb je 1 zak opgevoerd? Mag ik vragen wat je je ruin dan daarna bent gaan voeren? Heb je een oplossing gevonden?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:48

ik heb meer dan 4 maanden gegeven aan mijn ruin. hij at het meer dan slecht en was futloos. ik ben er geen voorstander van en moet zeggen vind het knap aan de prijs. ik geef nu havens natural balance heb een blij paard mooi op gewicht en energiek. ik zou zowiezo krachtvoer skippen is funest voor de ph waarde in zowel de maag als de darmen van je paard.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:36

lkaw schreef:
Dank je. Heb je het lang gegeven? Of heb je 1 zak opgevoerd? Mag ik vragen wat je je ruin dan daarna bent gaan voeren? Heb je een oplossing gevonden?

Ik heb het toch wel een paar maanden proberen te geven, omdat ik het verder ook niet meer wist. Uiteindelijk eerst terecht gekomen bij Pavo Care4Life als alternatief, knapte hij ontzettend van op maar mag je maar beperkt geven vanwege de kruiden. Nu staat hij op de Pure Feed (momenteel op de 'Working") en de Agrobs Grün Mash voor 's avonds (+ medicijnen voor zijn maag, magnesium en extra vitamine E) :)
Hier doet hij het nu al weer zo'n 10 maanden goed op. Hij krijgt dus geen granen meer en het voer is verder laag in suiker en melasse.

MirandaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 21:55

Ik lees even mee. Mijn merrie krijgt nu sinds kort de sanequi colon maar laat het steeds staan of eet het met lange tanden . Ik kreeg de tip van een stalgenoot om nature's best van pavo te geven.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:04

natures best bevat erg veel,suiker daar heeft pavo sowieso een handje van
goed tip voordat je iets koopt zoek het op op de paardenvoervergelijkingssite

RvT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:13

Sanequi Colon deed niks voor mijn paardje helaas. Ik heb de Colon vervangen door de Faser-Light i.c.m de wiesencobs (beide van Marstall). Ben hier zeer tevreden over. Sindsdien geen problemen meer.