Voor mijn paard met recidiverende kolieken (alle vormen) en met als oorzaak waarschijnlijk een te traag werkende dikke darm met littekenvorming, denk ik erover om over te stappen op Sanequi voer.
Zowel mijn dierenarts hier als de dierenarts van Utrecht gaf aan dat het misschien zou kunnen helpen.
Nu ben ik al 3 jaar aan het dokteren met mijn paard, waarbij ik ook zoekende ben naar de juiste verhouding in het soort voer en supplementen...

Tot nu toe geprobeerd:
* 3x daags ruwvoer (voordroog en hooi) + 2x schep krachtvoer (Marstall voer - verschillend)
* onbeperkt ruwvoer (hooi) met minimaal wat slobber mash van Marstall (voor de supplementen)
* aangepast ruwvoer (hooi) met half tot 3 kwart mash van Marstall
* " " + 3 handjes Marstall naturell
* aangepast ruwvoer (hooi) met halve schep slobber mash van Marstall + ochtend 3 handen lucerne
Hierboven grof het schema van het voerbeleid van de afgelopen 3 jaar.
Op dit moment heb ik het laatste schema. Al die tijd krijgt Velaz in ieder geval maagcompositum bij omdat ik altijd het vermoeden had dat hij last van zijn maag had (luchtzuiger). Vorig jaar bleek hij maagzweren te hebben en heeft hij een gastrogard kuur gehad.
Op dit moment krijgt hij als supplementen:
- maagcompositum, Marstall force (vitaminekorrel), live yeast (probiotica), paraffine-olie (voor doorstroming - wordt niet opgenomen in dunnen darm), zonnebloemolie.
Ondanks alle zorg, uitproberen e.d. blaast hij enorm op. Hij raakt overvol met gas en het lukt niet om die darm rustig te krijgen.
Dus nu overweeg ik om misschien toch met speciaal voer zoals Sanequi Colon te beginnen. Maar ik lees veel verschillende ervaringen. En ik vraag me af of het uiteindelijk meerwaarde heeft, wanneer je kijkt wat er nu al in gestopt wordt.
Dus mijn vraag: heb je ervaring met Sanequi (positief, negatief), wil je die dan met me delen?
Bedankt!