Beste biotine supplement?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Beste biotine supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 16:48

Vanwege het (te) harde slijten van de hoeven van mijn paard ben ik begonnen met biotine bijvoeren. Op dit moment voer ik Excellent Biozin. Deze bevat 2g/kg biotine en heeft de vulstof suiker (ik dacht fructose). Voor de rest zijn dit de ingrediënten: Biotine, Zink, Vitamine E, IJzer, Selenium, Methionine, Natrium, Calcium, Fosfor.

Ik ben op zoek naar een biotine-supplement met minimaal 3g/kg biotine, het liefst met een andere vulstof dan suiker, en met in ieder geval zink en liever ook vitamine E.

Ik heb in ieder geval al iets van pardoes-aurora.nl gevonden, maar die site ligt er nu even uit. En subli biotine.

Subli biotine bevat 5.7g/kg, maar voor de rest alleen Calcium en suiker. Jammer, want op zich is het een zeer geconcentreerd biotine.

Met welke biotine-supplementen hebben jullie ervaring? In principe wil ik tussen de 60 en 80mg biotine per dag gaan bijvoeren.

Op dit moment krijgt mijn paard 's ochtends en 's avonds een maatschepje, maar het is me nog niet duidelijk hoeveel dat nou werkelijk is. Ik denk dat hij 20gr krijgt, en dan krijgt hij nu 40mg biotine.

Keet

Re: Beste biotine supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:51

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:52

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:53

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:54

Van de Welkoop, de Subli Biotinemix voor ons

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 16:55

Van Huf-regulator is helaas het biotinegehalte heel laag (0.6mg/kg), waardoor ik twijfel. Ik heb daar wel uitgebreid naar gekeken want ik vind de supplementen van marstall over het algemeen wel heel fijn.

Die van Makana is inderdaad wel goedkoop, en zit op 3g/kg. Maar er staat niet bij welke vulstof gebruikt is, meestal betekent dit dat er suiker/fructose is gebruikt. Of is dat hier anders?

Bij supplementenvergelijk krijg ik het niet voor elkaar om de biotine-percentages tevoorschijn te toveren.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:23

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 18:19

Deze is ook interessant. Hoewel het biotinegehalte of heel hoog is, of aan de lage kant. (1.5kg/L lijkt me nogal veel, 1.5g/L betekent dat ik het dubbele moet voeren als wat mijn bedoeling is)

Als je de poedervorm zou willen nakijken zou ik dat fijn vinden. Voor mij maakt het niet uit wat het is want ik voer mijn paard zijn eten met 2-3L water.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:14

ga het morgen even allemaal voor je uitzoeken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 11:11

Deze is van pardoes aurora, de site doet het weer:

Biotin-Plus - Equimins
Samenstelling: Biotine 4 g/kg, Zink Methionine 67 g/kg
1kg - 26,50€; 3kg - 58,75€.

De keuze is behoorlijk lastig moet ik zeggen. Voor deze moet ik nog mailen wat de vulstof is. Maar door het hoge biotine-gehalte hoef ik er minder van te voeren waardoor de vulstof dus ook weer een minder grote issue is. Wel heeft deze weer geen vit. E.

Als iemand nog andere suggesties heeft (en htm het inderdaad wil opzoeken - bedankt alvast!) of ervaringen, dan zijn deze nog altijd van harte welkom. Des te meer ik er zie, des te beter ik er een plaatje van kan maken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:52

Om te beginnen: ik vind dat je goed bezig bent om diverse supplementen te vergelijken. Dat doe ik zelf ook altijd, zodat ik een bewuste keuze kan maken voor prijs (per dag) en kwaliteit. Een paar aanvullingen nog.

1) Je weet niet exact hoeveel biotine je nu voert. Mijn advies: ga eens wegen hoeveel supplement je nu geeft: keukenweegschaal mee en een aantal dagen wegen en dan het gemiddelde bepalen. Dan weet je in elk geval hoeveel je nu voert en hoeveel biotine dat is. En dan weet je ook hoeveel gram je van een ander supplement moet geven om minimaal hetzelfde bij te voeren.

2) Wat is het vulmiddel bij het supplement van Pardoes-Aurora? Ze verantwoorden maar 71 gr van de 1000 gr op hun site. Ik gok zo maar even dat die missende 929 gr ook een suiker is. Suiker(s) zijn een goedkoop vulmmiddel en veelal smakelijk voor het paard. Het zal je dan niet meevallen een biotine te vinden zonder suiker.

3) Je doel is het bijvoeren van biotine. Die van Subli lijkt de hoogste concentratie te hebben, dus waarom kies je die dan niet gewoon? Als je van de Subli dagelijks 2 schepjes à 6 gram geeft, geef je ruim 60 mg biotine en circa 12 gram dextrose. Dat is 0,002% van het lichaamsgewicht van je paard (uitgaande van 600 kg paard). Ofwel: wat is je probleem met de vulstof suiker? Is je paard daar zo gevoelig voor? In dat geval kan je beter bij de apotheek pillen met een hoge concentratie vitamine H bestellen (biotine = vit. H).

Succes met je paard!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:55

Ik heb zelf goede ervaringen met de supplementen van Pharmahorse.

Zij hebben ook biotine in hun assortiment:
https://www.pharmahorse.nl/biotine-paard.html

Zelf heb ik geen ervaring met hun biotine maar als ik zo op de site kijken dan is heel zuivere kwaliteit en aangevuld met MSM en zal dus weinig/geen suiker bevatten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 12:48

Het belangrijkste criterium is biotine, maar zink lijkt ook belangrijk te zijn en wil ik dus ook aanvullen, andere vitaminen en mineralen die de hoefgroei bevorderen en verbeteren zijn ook handig. Ook lijken alle middelen ongeveer evenveel te kosten per kg voer, waardoor een supplement met hogere waarden al snel eigenlijk veel goedkoper is.

Suiker vind ik zelf niet zo'n probleem, maar mijn moeder vind dat lastiger, en aangezien zij het betaald neem ik het wel mee in mijn overweging.

Hoeveel ik nu geef, moet ik inderdaad even afwegen. Daarvoor moet ik even de keukenweegschaal meenemen want die hebben mijn ouders niet praktisch paraat (ergens moet er één zijn, maar die moet aan het lichtnet). Maar eigenlijk is dat niet erg van belang. Ik wil namelijk een minimale hoeveelheid biotine voeren. De huidige bak ben ik pas aan begonnen (2 weken) en is de eerste bak. Dus ik kan nog niet zeggen dat dit al voldoende doet. Maar ik wilde het niet langer uitstellen omdat we in de zomervakantie hem willen beleren voor de wagen en we willen voorkomen dat hij op ijzers moet (op een bestraatte paddock onder mijn moeders slaapkamerraam). Ook moesten zijn hoeven meer gaan groeien. In het onderzoek dat ik vond, vonden ze bij 60mg biotine een verschil van bijna 20%, 30mm tegenover 35.5mm groei. En die heeft hij op dit moment gewoon nodig.

Het supplement van nu is dus een start geweest, en nu ga ik me verder verdiepen welke ik ga kiezen als volgende stap, want daar heb ik nu de tijd voor (hij zal immers eerst deze kg op moeten maken).

Pharmahorse houd ik ook in gedachte. Die zit op 2g/kg maar heeft inderdaad msm als vulstof. het houdt echter wel op bij msm, het bevat geen zink o.i.d. Aan de andere kant, twijfel ik sowieso of ik msm wil gaan voeren en dan zou ik wel gaan voor de biotine-variant, gezien er geen prijsverschil is en de hoeveelheid biotine van een ander product dan naar beneden kan (of dus een product met een relatief lage biotine, maar wel weer veel andere goede stoffen).

Frutske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 21:49

Ik hoop dat er iemand nog wil reageren op dit onderwerp...

Kan iemand mij vertellen hoeveel zo'n emmer van Subli kost en hoeveel erin zit?

Wat mij in mijn zoektocht ook verbaasd (op die manier kwam ik ook hier op bokt dit onderwerp tegen :) ) is de hoeveelheid die je moet geven. Subli zegt bv maar 6gr per dag (bevat 5660 mg/kg biotine), terwijl Mijten 20gr per dag zegt (3200mg/kg). Die van Pardoes Aurora zeggen zelfs 30gr per dag, terwijl daar dus nog weer meer in zit (4000 mg/kg).
Wat geven jullie/is jullie ervaring hiermee?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:51