Is voordroog wel geschikt als paardenvoer? (artikel)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Is voordroog wel geschikt als paardenvoer? (artikel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 14:38

Is voordroog wel geschikt als paardenvoer?

Voordroogkuilgras is zeer populair als paardenvoeding, het is meestal voordeliger, het productieproces is eenvoudiger en het bevat minder stof voor allergische paarden en mensen, dan hooi. Volgens bioloog Dr. Christina Fritz zou voordroogkuilgras een schadelijke werking hebben op de darmflora, lever en nieren waardoor waterige mest, mok en zomereczeem zouden kunnen ontstaan. Dr. Christina Fritz heeft in Brakel een symposium gegeven over de invloed van voordroogkuilgras op het welzijn voor paarden en heeft hierover een boek geschreven.

Inkuilen van gras gebeurt door middel van een fermentatieproces door melkzuur gisting met melkzuurbacteriën. Dit zou dan leiden tot een ophoping van melkzuurbacteriën in de dunne en dikke darm van het paard. Deze toename van melkzuurbacteriën verlaagt de pH, waardoor de darmen verzuren en “goede” bacteriën in de darmen afsterven. Deze verzuring veroorzaakt irritatie van het darmslijmvlies, waardoor cellen van het darmslijmvlies afsterven. Hierdoor zou een lekkende darm kunnen ontstaan, waardoor veel water met de mest wordt uitgescheiden.

Doordat de verhouding tussen melkzuurbacteriën en “goede” bacteriën veranderd zou de aanmaak van B-vitamine en vitamine K ook worden verminderd. Deze vitaminen worden bij gezonde paarden in de darmen aangemaakt. Tevens zouden toxinen (giftige stoffen) vrijkomen die moeten worden afgevoerd door de lever. De giftige stoffen en zuren leiden tot overbelasting van de lever, waardoor de ontgiftende werking van de lever zou afnemen.

Volgens Dr. Fritz zouden hierdoor diverse problemen kunnen ontstaan: Water bij de mest, diarree, koliek, mok, zomer(eczeem), hoefbevangenheid, dikke benen, allergieën en een slecht immuunsysteem. Daarnaast geeft kuilgras het risico op botulisme vergiftiging, dit ontstaat door dieren(van het land) die in de balen terecht kunnen komen.

Bron: Barnboox: Heulage und Silage sind kein geeignetes Raufutter für Pferde

Voetnoot VoerVergelijk: Zoals bekend is kuilgras gemaakt voor koeien zeer schadelijk voor paarden, daarom krijgen veel paarden voordroogkuilgras. Dit wordt in een later stadium ingekuild, waardoor het fermentatieproces anders is en het vochtgehalte lager. Echter in de praktijk komt het regelmatig voor dat paarden allergische reacties geven op voordroogkuilgras. De theorie van dr. Christina Fritz zou hier een verklaring voor kunnen zijn. Mocht je een paard met darmproblemen hebben, stap dan over op een goede kwaliteit hooi en kijk of de klachten verminderen.

Bron: http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... aardenvoer

Chezshir77

Re: Is voordroog wel geschikt als paardenvoer? (artikel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 14:38

Ik schrok best ff van dit artikel. Ik ben net weg van een stal waar ze altijd voordroog kregen. Mijn paard kreeg dit zelfs onbeperkt dmv een slowfeeder. Ik wilde het toch ff met jullie delen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:41

M'n paard staat al jaren op voordroog en doet t er top op, geen reden om hem nu ineens hooi te gaan geven :+

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 14:42

Dat is mooi, maar mischien zijn er mensen die wél problemen hebben en een link kunnen leggen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:47

Ik heb het wel gevoerd maar mijn paarden kregen er koliek van. Ik vind het ook geen geschikt paardenvoer. Er zullen best paarden het goed op doen maar die van ons kregen er iedere keer problemen van, hoe droog het ook was. Nadat we over zijn geschakeld op gewoon hooi waren ook alle problemen over.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:50

Mijn pony heeft altijd al gewoon hooi gekregen, hij is 19 jaar. Overlaatst stond hij bij vrienden, daar kreeg hij ook gewoon hooi maar toen het op was en ze het pas de andere dag gingen halen had hij een beetje voordroog gekregen. S'avonds gevonden met gaskoliek tgv verstopping, of er een verband is? Geen idee, ik ben alleszins nooit fan geweest van voordroog.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:04

Weet mevrouw de biologe dat het milieu in de maag van een paard een keer of 1000 zuurder is dan melkzuur? De maag zit nl vol met zoutzuur, een sterk zuur, en melkzuur is één van de zwakste zuren die er is, en kan hooguit een pH van 5 oid genereren. Dat valt in het niet bij wat er al in de maag rondklotst met een pH van 1-2.
Overleven melkzuurbacteriën de maag van een paard met een pH van 1-2 wel? Andere bacteriën overleven tenslotte ook niet, daar is de zure maaginhoud onder andere voor bedoeld...

Maar de echte hamvraag: is de darmflora van paarden op voordroog, op hooi met en zonder darmproblemen bekeken en vergeleken en is er inderdaad een verschil in darmflora gevonden, wat dan ten eerste de klinische klachten verklaart en ten tweede volledig toe te schrijven is aan het voer? En dat laatste is dan alleen te controleren als je het voordroog gecontroleerd met gemarkeerde bacteriën zou laten fermenteren.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:09

Uit andere onderzoeken en artikelen komt naar voren dat het wel geschikt is en worden de nadelen van hooi vooral belicht. Wat moet je dan geloven? Hoe onafhankelijk is een onderzoeker en hoe goed zijn zijn/haar bedoelingen (een boek over hoe slecht verkoopt beter)?

Het is vooral belangrijk om te kijken naar waar je paard het goed op doet. Ik voer al tientallen jaren in de winter en het voorjaar voordroog en aan het einde van de zomer hooi. Bij geen van de 20 paarden herken ik dergelijke problemen. Onze voersnelheid is vrij hoog en wellicht dat daar soms de boosdoener bij voordroog zit. Als de voersnelheid onvoldoende is, kiezen wij voor hooi. Volledig hooi voeren is onpraktisch voor eigenaren van meer paarden. Voor 20 paarden voldoende hooi goed opslaan voor een heel winter is bijna niet te doen. Daarnaast is goed hooi vele malen duurder.

Hooi, voordroog, kuil is eigenlijk allemaal onnatuurlijk voer. Ik merk geen verschil in gedrag, gezond, mest, mok, etc of ze hooi of voordroog krijgen. Dat verschil zie ik wel tussen droog ruwvoer (hooi, voordroog) en gras. De oude merrie heeft met gras veel mooiere mest dan met hooi/voordroog. Logisch want alleen gras is natuurlijk ruwvoer.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:12

SheeNegro schreef:
Mijn pony heeft altijd al gewoon hooi gekregen, hij is 19 jaar. Overlaatst stond hij bij vrienden, daar kreeg hij ook gewoon hooi maar toen het op was en ze het pas de andere dag gingen halen had hij een beetje voordroog gekregen. S'avonds gevonden met gaskoliek tgv verstopping, of er een verband is? Geen idee, ik ben alleszins nooit fan geweest van voordroog.

Dat klinkt voor mij als een wonderlijke combi. Gaskoliek ontstaat door gisting, bijvoorbeeld door gras. Verstopping omdat de boel niet verder het darmkanaal in kan en ophoopt door bijv. stro of vlas of darmen die stil liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:14

Brendaaaa schreef:
Dat is mooi, maar mischien zijn er mensen die wél problemen hebben en een link kunnen leggen.

Ja, hier! Mijn paard krijgt na ongeveer 2 wkn voordroog, gegarandeerd krampkoliek. Verder gewoon normale mest, maar ontzettende krampen, vooral tijdens inspanning.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:17

Marion71 schreef:
SheeNegro schreef:

Dat klinkt voor mij als een wonderlijke combi. Gaskoliek ontstaat door gisting, bijvoorbeeld door gras. Verstopping omdat de boel niet verder het darmkanaal in kan en ophoopt door bijv. stro of vlas of darmen die stil liggen.

En zal het niet meer te maken hebben met het feit dat er plotseling verandering is in ruwvoer? Denk dat dat meer de boosdoener is dan het voordroog zelf.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:18

Zo heb ik een pony die niet tegen (stoffig) hooi kan, en daar gegarandeerd van gaat hoesten. Dan maar op de voordroog, tot nu toe ook geen slechte mest oid gehad en hij krijgt dat al jaren, gaan alle paarden goed op hier. Maar zo hebben heel veel paarden wat, denk niet dat je de schuld dan in z'n algemeen zo op het voordroog af moet schuiven :) Maar idd, misschien is dit artikel voor sommigen wel nuttig!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:19

Marion71 schreef:
SheeNegro schreef:

Hele droge mest verstopte de boel en de boel was volledig opgezet door gas. Wat er eerst was het gas of de verstopping weet ik niet, ik heb namelijk niet mogel voelen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:24

[***] schreef:
Brendaaaa schreef:

Ja, hier! Mijn paard krijgt na ongeveer 2 wkn voordroog, gegarandeerd krampkoliek. Verder gewoon normale mest, maar ontzettende krampen, vooral tijdens inspanning.

Moet er nog even bij vermelden dat het best lang heeft geduurd voordat we (da en ik) erachter kwamen waar de klachten nu door veroorzaakt werden. Het leek nl in eerste instantie op spierbevangenheid. Ze ging tijdens het rijden ontzettend traag lopen, daarna stil staan schrapen, rillen. Na veel, heel veel onderzoeken en medicatie hebben we gewoon eens geprobeerd om over te gaan op hooi. Binnen een week waren de problemen verdwenen. Heb een jaar later nog eens geprobeerd om voordroog te geven ivm met een hoestje, maar binnen 2 wkn kwamen de problemen weer om de hoek.

Overigens krijgen alle andere paarden bij ons op stal mooi en goed voordroog en verder heeft er 1 enkel ander paard last van.

Mijn paard krijgt ook kramp als ze antibiotica heeft gehad. Is gewoon erg gevoelig op haar darmen. Verder heeft ze altijd prachtige mest! Dus goede mest wil niet zeggen dat voordroog geen kwaad kan. Ik ken ook paarden die chronische mok hadden en dat verdween ook nadat men was overgestapt op hooi.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:26

@Cardy en Essie-blue: mee eens.
Als ik het doortrek naar menseneten: bijvoorbeeld tarwebrood was altijd heel gezond. Het staat zelfs in de schijf van 5. Nu komen er geluiden dat juist tarwe de boosdoener is van veel onverklaarbare niet aan te tonen klachten bij mensen en is good old speltbrood weer hot. En wat dacht je van zuurdesem (wat vooral een verkooptruc is). Voor een aantal mensen is tarwe idd heel slecht, maar het gros van de mensheid doet het er prima op. Zo zal het paarden ook wel in elkaar steken. En als je boeken wilt verkopen, dan verkoopt een verhaal over hoe slecht het is en waarom vele malen beter.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:34

@[***]: tuurlijk kan het voor jouw paard wel gelden. Ik zou in jouw geval ook nooit meer voordroog geven. Mijn paarden doen het er gelukkig goed op, net als veel andere. I
Het klopt natuurlijk ook niet dat hooi hooi is en voordroog voordroog. Over welke kwaliteit hebben we het, welke snee, natuurland of grasland etc? Dat is minstens zo belangrijk als hooi en voordroog. En dan ga ik ook weer terug naar de post van Ibbel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:38

Marion71 schreef:
@Cardy en Essie-blue: mee eens.
Als ik het doortrek naar menseneten: bijvoorbeeld tarwebrood was altijd heel gezond. Het staat zelfs in de schijf van 5. Nu komen er geluiden dat juist tarwe de boosdoener is van veel onverklaarbare niet aan te tonen klachten bij mensen en is good old speltbrood weer hot. En wat dacht je van zuurdesem (wat vooral een verkooptruc is). Voor een aantal mensen is tarwe idd heel slecht, maar het gros van de mensheid doet het er prima op. Zo zal het paarden ook wel in elkaar steken. En als je boeken wilt verkopen, dan verkoopt een verhaal over hoe slecht het is en waarom vele malen beter.

Dat ben ik voor een deel met je eens. Het is echter ook zo dat er steeds meer onderzoek wordt gedaan en er dus steeds meer bekend wordt over voedsel. Zowel voor mens als dier. Ik wil absoluut niet zeggen dat voordroog slecht is. Mijn andere paard krijgt het ook gewoon. En het heeft inderdaad te maken met welke kwaliteit je te maken hebt.

Ik vind het echter een interessant gegeven dat ik in eerste instantie dacht dat mijn paard een hoge uitzondering is, maar een ander paard bij ons op stal heeft er ook last van. Slaat naar je been met rijden als hij voordroog krijgt. Ik ben alleen maar blij met dergelijke informatie. Verder vind ikd e vraag die Ibbel stelt minstens zo interessant. Zou een goed onderzoek zijn!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 15:42

[***] schreef:
Moet er nog even bij vermelden dat het best lang heeft geduurd voordat we (da en ik) erachter kwamen waar de klachten nu door veroorzaakt werden. Het leek nl in eerste instantie op spierbevangenheid. Ze ging tijdens het rijden ontzettend traag lopen, daarna stil staan schrapen, rillen. Na veel, heel veel onderzoeken en medicatie hebben we gewoon eens geprobeerd om over te gaan op hooi. Binnen een week waren de problemen verdwenen. Heb een jaar later nog eens geprobeerd om voordroog te geven ivm met een hoestje, maar binnen 2 wkn kwamen de problemen weer om de hoek.

Overigens krijgen alle andere paarden bij ons op stal mooi en goed voordroog en verder heeft er 1 enkel ander paard last van.

Mijn paard krijgt ook kramp als ze antibiotica heeft gehad. Is gewoon erg gevoelig op haar darmen. Verder heeft ze altijd prachtige mest! Dus goede mest wil niet zeggen dat voordroog geen kwaad kan. Ik ken ook paarden die chronische mok hadden en dat verdween ook nadat men was overgestapt op hooi.

Kijk dat is dus het punt; het gaat niet om het al dan niet 'last' hebben van het voordroog an sich, het gaat mij vooral om de problemen op langere termijn die vermeld staan in het artikel! Bepaalde tekorten etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:47

Brendaaaa schreef:
[***] schreef:

Kijk dat is dus het punt; het gaat niet om het al dan niet 'last' hebben van het voordroog an sich, het gaat mij vooral om de problemen op langere termijn die vermeld staan in het artikel! Bepaalde tekorten etc.

Ja, dat is waar. Ik heb het originele artikel een paar weken geleden al gezien. Is in het Duits, kan de link wel even opzoeken.

http://www.barnboox.de/wissensdatenbank ... -raufutter

edit:link geplaatst, de mevrouw in kwestie is overigens niet iemand die "zomaar" iets roept.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:49

Ik lees geen tekorten, wel vermindering maar er staat niet dat er een tekort ontstaat. Tekorten in het algemeen kun je grotendeels voorkomen door analyse. Veel arm hooi bevat veel te weinig mineralen, maar dat mis ik in dit onderzoek. Het is mij veel te eenzijdig belicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:58

Ik lees ook geen tekorten. Wel zie ik dat het een samenvatting is van een uitgebreider onderzoek.

Ik laat mij hooi altijd analyseren. Gelukkig heb ik geen arm hooi, dus hoef weinig te supplementeren.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:02

@[***]: waar laat jij je hooi analyseren en wat zijn de kosten daarvan? Doe je dat per partij/snede en steekproefgewijs?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:13

Deze winter had mijn merrie net zoals vorige winter last vast slappe mest met veel water. Elke dag kon ik haar achterbenen wassen, er was niet tegenaan te schrobben.

Ze kreeg 's morgens gestoomd hooi ivm haar luchtwegen en 's middags voordroog.
In de zomer was dit hetzelfde, maar ging ze elke dag nog een paar uur op de wei, zonder problemen.

Ik heb contact gezocht met Anneke Hallebeek en die heeft aangeraden alleen hooi en San Equi Colon te voeren. Eerst hebben we het nog met de voordroog geprobeerd, maar dit hielp niet.
Nu krijgt ze 2x per dag gestoomd hooi en geen voordroog meer en de slappe mest met water was binnen enkele dagen verdwenen.

Anneke Hallebeek heeft er laatst iets over geschreven:
http://annekehallebeek.com/tag/voordroogkuil/

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:28

Wij voeren al jaren voordroog (van eigen weilanden). Bij ons is het gras bijna hooi als het ingepakt wordt. Het is van goede kwaliteit en grofstengelig. De paarden eten het goed en tot nu toe heeft het ons geen problemen gegeven. Wij laten elk jaar een monster analyseren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:36

Je hebt de zogenaamde "koeienkuil" welke natter is dan voordroog.
Vooral vroeger moest de kuil zo nat (en donker) mogelijk zijn (dat stonk ook gigantisch..).
Deze was voor paarden wel "te zuur" waardoor ze aan de dunne gingen.

Tegenwoordig is de koeienkuil al veel minder nat dan "vroeger" en de voordroog is helemaal bijna hooi.
Mijn "kuil" is heel droog en stengelig en mijn paarden hebben daar totaal geen last van.