Nieuw voer Aveve? ( Sport mix zero )

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nieuw voer Aveve? ( Sport mix zero )

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:48

Kwam deze toevallig tegen omdat ik toch nog eens keek wat de Aveve nu voor voer had .. en had deze precies nog niet eerder gezien, wat ook kan kloppen aangezien voervergelijk ook van niks weet :Y)

Iemand die het voer wel kent en al geeft?
Ben wel nieuwsgierig naar ervaringen .. En ook naar de waarden.

Dit staat op de site van Aveve:
Citaat:
Allroundsportmengeling zonder granen
Sport mix zero is door het extreem lage gehalte aan suikers en zetmeel o.a. geschikt voor insulineresistente paarden of paarden die gevoelig zijn voor spierbevangenheid. De vele luzernevezels zorgen voor een tragere opname. Door de hoge dosis aan trage energiebronnen blijft het energiegehalte van uw paard lange tijd constant op een hoog niveau.
* Zonder haver en zonder granen
* Zeer laag gehalte aan suikers en zetmeel
* Zeer hoog vezelgehalte

Voederadvies:
1 kg krachtvoeder per 100 kg lichaamsgewicht. Bij rust kan dit verlaagd worden tot 0,5 kg per 100 kg lichaamsgewicht. Deze gehaltes kunnen variëren naargelang het type paard en de hoeveelheid beweging.
Krachtvoeder wordt steeds gegeven naast kwalitatief ruwvoeder zoals hooi of stro (1 kg ruwvoeder per 100 kg lichaamsgewicht).

http://www.avevewinkels.be/nl/dier/paar ... aarden#332

Aveve heeft nog andere voeders voor "sobere paarden" en dergelijke, maar deze blijken toch niet interessant vanwege het hoge aandeel aan zetmeel. Hier staat specifiek bij dat er een laag gehalte is, maarja, wat noemen zij laag natuurlijk :+

Kan Aveve uiteraard gewoon mailen, of eens langsgaan.. maar misschien weet bokt al wel iets :Y)

Edit; in de folder staat het natuurlijk wel 8)7
http://www.avevewinkels.be/DesktopModul ... 3%20LR.pdf

In totaal 10.5% suiker & zetmeel .. Interessant!
Voer ziet er ook best smakelijk uit (voor zover ik dat als mens kan beoordelen :+ ): http://www.equestro.be/wp-content/uploa ... ro_low.jpg

Iemand ervaring ermee? :Y)

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:03

Ervaring met het voer heb ik nog niet, eergisteren ben ik naar de Aveve geweest, maar toen hadden ze de Sportmix Zero nog niet op voorraad, ze hebben het besteld en het zal a.s. dinsdag binnen komen.
Op papier klinkt het als het ideale voer voor ons, nu nog afwachten of m'n kieskeurige eter het lust...
Ik zal het wel met n vitaminekorrel gaan geven, want de geadviseerde voerhoeveelheid (bij arbeid 1kg per 100kg) zal ik niet gaan geven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:07

Geen ervaring meer, maar klinkt wel interessant. Ik vind het wel gek dat ze het aanbieden als een sportmengeling. Juist omdat andere merken dan juist wel haver en andere granen toevoegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:34

In het artikel op equestro staat iets in de richting dat de meeste sportvoeders veel suikers en zetmeel (granen) bevatten voor de energie en in mindere mate vetten en vezels. Bij dit voer zou dat andersom zijn, waardoor er toch energie uit te halen valt, alleen op een andere manier (en het is ook meer langdurige energie ipv piekenergie).

Voor het artikel kan je even kijken op http://www.equestro.be en dan op gezondheid en dan vind je het meteen. Hoop dat ik de uitleg goed onthouden heb :P

Gini

Re: Nieuw voer Aveve? ( Sport mix zero )

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:31

Ik heb wel op voervergelijk gelezen dat de voeders van Aveve E-stoffen bevatten. Van die BHT steiger ik niet zo snel, maar Ethoxyquine heb ik er bij voorkeur toch liever niet in.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:48

Dat lijkt wel op de eerdere Balance mix van de aveve? Ik ben er heel tevreden over trouwens, maar omdat mijn paarden bijna geen brokken krijgen kom ik al 5 maand toe met 3 zakken. Ik ga het van de week eens beter bekijken, moest het toch iets anders zijn dan de Balance mix is het mooi om het eens te vergelijken.

edit: toch snel eens gekeken ik blijf toch lekker bij Balance mix ;)
http://www.avevewinkels.be/nl/dier/paar ... aarden#304

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:02

Balance-mix is ongeveer vergelijkbaar volgens mij, maar zit een pak meer zetmeel in, daarom heb ik die eerder niet genomen, dus hier is het een ander verhaal ;)

@ Gini : en die ethoxyquine zit er zeker in?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:07

Zeker weten doe ik het niet. Maar op voervergelijk-pagina van de Balance mix staat een gebruiker die melding maakt van deze toegevoegde E-stoffen en een mail van Aveve uit die dit niet ontkent. Maar of het in de Sportmix-zero ook gebruikt wordt?
Anders ga ik deze week als ik eens tijd heb etiketten spotten in de Aveve. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:09

Ik wilde morgen ook eens in de winkel gaan kijken of ze het voer al hadden .. zal dan ook even proberen wat te ontdekken (eventueel navragen) :Y)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:14

Lijkt me interessant :D
Maar 1kg per 100kg lichaamsgewicht, moet je dan niet gans veel per dag geven?
Ik ga er toch eens naar kijken en de prijzen vergelijken met wat ze nu krijgen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:24

Ik zocht vooral een laag eiwit-gehalte. Moesten de 2 voeders te vergelijken zijn qua eiwit gehalte, dan vind ik het jammer dat ze geen "moeite" hebben gedaan om extra vitaminen aan de nieuwe sportmix toe te voegen. Tis natuurlijk wel een leuk puntje om naar te kijken als ik nieuw voer ga halen. Maar eerst moeten er 2 zakken leeg, dat gaat nog eventjes duren vrees ik, dus in mijn geval zal het voor na de zomer zijn. Tegen dan hebben hopelijk al meer mensen dit voer geprobeerd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:10

Ik ga morgen in principe eens naar de winkel, eens kijken of ze het hebben en eens wat vragen aan de mensen daar (als de juiste personen er zijn toch :Y) ). Zal sowieso eens vragen ivm de E-nummers en ook eens horen naar de keuze voor vitaminen (en waarom niet meer), want daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar :j

@ _Alarm_wlkp : je kan zelf uitrekenen hoeveel je moet geven en of dat "gans veel" is .. is niet zo moeilijk hoor :+ Voor een doorsnee paard zal dit rond de 6 kg per dag zijn, als je de aanbevolen hoeveelheid geeft en als je paard in het werk staat. Niks zegt dat je dat moet geven, ze zeggen zelf dat je kan variëren naargelang het type paard en de beweging.

Zelf zou ik bv., als ik het zou geven, beginnen met een schep 's morgens en een schep 's avonds, beetje afhankelijk van de schep en het feit dat het geen standaard brok is zal dit nog geen kg voer zijn, dus pak zo'n 1.5 kg per dag .. En dan merk ik vanzelf wel of ze daar voldoende mee hebben of toch te kort komen, als dat laatste het geval is kan ik nog altijd de hoeveelheid wat opschroeven en kijken of het beter wordt.

Edit; ik vond net deze:
madamX schreef:
Rosaly schreef:
Is er iemand die beschikt over een recente lijst van paardenvoeders die deze middelen niet bevatten?
De vorige topics zijn al enkele jaren oud.

De meeste - zo niet alle- producten die granen bevatten, en dan met name ontsloten granen zoals o.a. muesli, bevatten dergelijke stoffen. Dit omdat dergelijke producten anders zeer kwetsbaar zijn voor schimmels, welke al standaard alszijnde in de vorm van sporen, in granen zitten.
Lang niet alle producenten vermelden de houdbaarheidstoffen, ook niet als je ze er direct naar vraagt.

Uit: [VS] Voeders van Mijten bevatten toch Ethoxyquine?

Balance mix bevat wel granen (weet nu niet of er naast spelt ook nog wat anders in zit, dat vind ik niet zo meteen terug, maar denk het wel .. staat gewoon dat er geen haver in zit) terwijl dit bij de sport mix zero niet zo is .. Dus misschien zit er dan ook wel geen ethoxyquine in .. laten we hopen :Y) ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:25

Houdbaarheidsstoffen moeten toch vermeld worden?
Tot nu toe heb ik gewoon altijd eerlijk de E-nummers op de etiketten zien staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:26

Is misschien een nieuwe regel? Topic is ook alweer een paar jaar oud .. Maar het ging mij vooral om het granenstukje ;) Heb ondertussen nog ergens iets in die richting gelezen dus misschien klopt het wel, en misschien hebben we dan geluk :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:28

Ja mijn paarden staan nu op Sportfit en Condition van Pavo.
Krijgen 2kg per dag :) Dus dan zou ik al heel wat meer moeten geven van dit voer.
Als het dan niet duurder word naargelang de hoeveelheid is dat voor mij goed maar toch eventjes gaan bekijken dan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:29

Etoxyquine = E324 , dat vraagt of kijkt misschien gemakkelijker ;)
Laatst bijgewerkt door Maris op 20-01-14 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:33

Hope so, als dat er niet in zit, wordt het echt wel een aantrekkelijk voer. Ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:37

Dank je Maris, denk dat dit wel geweten is :)

Hoezo _Alarm_wlkp? Wie weet hebben ze met 2 kg van dit voer ook wel voldoende..
Geef je de aanbevolen hoeveelheid Sportfit & Condition? Dacht dat die waarden toch ook wel hoger lagen.. (doorgaans wordt 1kg per 100kg aanbevolen, tenzij je naar "speciale" voeders gaat).

@ Gini : heb Aveve gemaild .. geen idee of er wat uitkomt maar wie weet ;) Heb zowel Aveve zelf gemaild als de winkel hier in de buurt (zodat ik morgen niet voor niks ga :+ ) .. Hopelijk komen we wat te weten ;)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:34

Laat het vooral hier ook weten als je Wilt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:37

Weet niet of ik daar wel zin in heb O:)
Haha neen, zodra ik iets weet weten jullie ook iets ;) Maar zal waarschijnlijk wel pas voor morgen(avond) zijn, denk niet dat ze nu nog gaan antwoorden en moet zelf morgen werken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:08

De voeders van Aveve komen uit dezelfde fabriek als die van l*annoo ;) Dus je kan hen ook altijd eens mailen :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:10

En Lannoo is toch samen gegaan met Culminar?
Ik weet dat in alle voeders van Lannoo BHT zit en in een aantal Ethoxyquine.
Als de kwaliteit van Aveve voeders echter hetzelfde is dan Lannoo, dan haak ik af. Dat heb ik een tijdlang aan mijn paard gevoerd en ik vond het nu niet echt wauw-voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:10

Het wordt in dezelfde fabriek geproduceerd in ieder geval, of het verder ook dezelfde samenstelling en kwaliteit is weet ik niet.

Op de gerstemix van lannoo deden ze het hier niet zo goed, terwijl ze gek waren op de balance mix van aveve en het daar prima mee hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:29

Geen reactie op mails gehad..
Wel snel even in de winkel gaan kijken of ze het hadden, en ze hadden het.
Even op het etiket gekeken, lag niet zo handig gestapeld om uitgebreid te bekijken, maar hier wat dingen die ik genoteerd (ja, echt :+ ) heb:
* E-nummers: E321 (50mg) en E324 (15mg)
* genetische gemodificeerde soja (was ook ergens wat mee dacht ik ooit gelezen te hebben)
* rietmelasse (dus niet melasse-vrij)
* haverpelpellets ( ??? is dat toch iets graanachtigs?)
* vlaskafkorrel (???)
* mineralenkorrel (zou er dan toch voldoende vitaminen/mineralen in zitten?)
* johannesbrood (had ik volgens mij ook nog eens ergens gelezen, maar weet niet meer wat of hoe, moet ik opzoeken).

En ook niet onbelangrijk, de prijs .. € 12.40 voor 20 kg ..

Dat is voorlopig de info die ik heb :Y)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:10

Vlaskaf wordt in paardenvoeders gemelasseerd. Dus stiekem zit er dan toch weer meer suiker in als je op het eerste zicht zou denken.
Bedankt Sabine, om even op onderzoek uit te gaan. ;)