slowfeeder op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

slowfeeder op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 16:53

Hallo :),
Na een tijdje op bokt te hebben afgestruind heb ik helaas nog niet echt een duidelijk antwoord gevonden op mijn vraag.
Ik zit er over te denken om een slowfeeder aan te schaffen voor op stal, nu kan ik niet echt iets ideaals vinden in mijn ogen.
Veel met netten, waarbij ik mijn twijfels heb of dit wel veilig is met een paard wat de lucht wel eens in kan komen op stal.
Iemand ervaringen of ideeën?

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: slowfeeder op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:55


Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 16:58

it_is_me schreef:
[VSW] Slowfeeders

Heb je hier al gekeken?



Ik heb inderdaad dit topic gezien en vluchtig door gekeken, maar om nou 39 pagina's door te gaan lezen :Y).
Edit: En ik heb een beetje het idee dat dit meer gaat over slowfeeders maken, dat is wel het onderwerp waar het het meest over gaat :+.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 17:05

Dat klopt, maar er staan ook kant en klare tussen en worden er verschillende ervaringen gedeeld.

Voorbeelden van kant en klare slowfeeders zijn: hooitas, haybar ( schrijf je dat zo?). Is dat wat je zoekt?
Laatst bijgewerkt door it_is_me op 23-12-12 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 17:06

Er zullen ook vast wel bokkers zijn die hier een ervaring met mij willen delen, of misschien een beter alternatief hebben. :)

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:29

Op dit antwoord zit je misschien niet te wachten maar voor mij (en paard) super zinvol.
Mijn paard at altijd snel en beetje schrokkerig.. Ze heeft een tijd lang zoveel voordroog/hooi
in haar stal gehad dat zelfs zij (een vreetmachine van het merk fjord ;) ) het niet allemaal kon
opeten. Dat een week zo gelaten, en toen langzaam afgebouwd. Ze krijgt nu 3 a 4x per dag
een flinke berg, en ze eet beheerst, rustig dus het probleem is helemaal verholpen.

Destijds (toen ik dit nog niet gedaan had) heb ik ook een groot fijnmazig hooinet in de stal
gehangen, dat hielp ook goed ! Die grote van EJ past echt super veel in :j

En heb een tijd de voerbak van Hartog gehad, met die baaltjes compact gras. Dat werkte
redelijk maar die baaltjes zijn nogal duur..

minajtje
Berichten: 1377
Geregistreerd: 10-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:40


Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:46

Ik heb bij mijn jonge paard zo'n grote hooitas in de box hangen aan een lang touw, dat werkt wel goed, hij is er lekker mee bezig

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:09

Hoi,
google eens op hayshelter.... fantastisch product!!!
als je het niet kunt vinden pb me maar even...

succes!!

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: slowfeeder op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:10

of wil je echt alleen in de box een slowfeeder? wij gebruiken op stal idd fijnmazige hooinetten.... van bv EJ
inderdaad, gaat super hoor!

mysecrets
Berichten: 1991
Geregistreerd: 31-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:10


lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 12:06

wij hebben de little bit hooitassen. en die bevallen ons super. je doet ze 1 keer op een dag vullen en mijn paarden hebben hem de volgende dag nog niet helemaal leeg. zo hebben ze dus ook onbeperkt hooi. met de netten van EJ kan je niet onbeperkt geven want daarvoor zijn ze te snel leeg. plus hoe langer je hem gebruik, hoe groter de gaatjes wel lijken te worden. De tassen vind ik ook veilig. mijn paarden hebben allemaal ijzers onder en kunnen met geen mogelijkheid in die tas blijven hangen. enige nadeel is dat ze wat aan de dure kant zijn.

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Re: slowfeeder op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 12:14

Ik heb een hooinet met vrij grote mazen, maar ik wilde toch een groter hooinet hebben met kleine mazen van 3 cm. Resultaat is dat mijn paard niet eet bij de kleine mazen hoewel deze iets veiliger is met deze kleine mazen , ze moeten al heel wat dingen uithalen om erin vast te geraken. Maar met m'n ander hooinet met mazen van 5 cm lukt het goed , we hangen hem ook niet te laag zodat het veilig blijft en het is een kleintje, dus hij staat niet de hele dag zo te eten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 13:11

lianne125 schreef:
wij hebben de little bit hooitassen. en die bevallen ons super. je doet ze 1 keer op een dag vullen en mijn paarden hebben hem de volgende dag nog niet helemaal leeg. zo hebben ze dus ook onbeperkt hooi. met de netten van EJ kan je niet onbeperkt geven want daarvoor zijn ze te snel leeg. plus hoe langer je hem gebruik, hoe groter de gaatjes wel lijken te worden. De tassen vind ik ook veilig. mijn paarden hebben allemaal ijzers onder en kunnen met geen mogelijkheid in die tas blijven hangen. enige nadeel is dat ze wat aan de dure kant zijn.


De Grote van EJ kan echt wel heel veel in. Wij doen voor een d-pony en shet vullen tot de volgende dag. Soms zit er een restje in, soms wat meer, soms wat minder. Ligt er ook aan hoelang ze buiten hebben gestaan en hoe het hooi is.

Wij hebben hem laag hangen. Ik was bang voor de voorijzers van mijn d-pony, maar dat is het probleem niet. De shet blijft er met de voorsluiting aan vastzitten, omdat hij met het hooinet staat te klooien. Daar moeten we iets op verzinnen. Ik vind de bakken die je bijv buiten kan gebruiken te groot voor in de stal, maar een kleinere bak wordt te weinig. Heb gekeken naar een bak waar het net in past, maar dat wordt niks. Je zit meteen aan een grote bak vast of kan het net niet 100% vullen.

Wij hebben de 3 cm maas en het grote net wordt een meter, denk dat het toch wel rond de 10 a 12 kg is. We hebben ook een kleinere, die was meen ik 85cm en kom je rond de 8kg, maar dit is puur op gevoel.

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Re: slowfeeder op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 14:34

Ik heb een slowfeeder hooinet (van EJ) in de stal hangen. Er kan behoorlijk wat in. Persoonlijk vind ik het een erg fijn hooinet.
De kans dat hij er in kan blijven hangen, acht ik erg klein.

linnnde

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-08-11

Re: slowfeeder op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:43

Een vrouw bij mij op stal verkoopt slowfeeders, zijn grote zakken, en aan de voorkant met autogordel. zitten dus erg kleine mazen in, en werkt super. Rijnlander bij ons op stal is er de hele nacht mee bezig, terwijl die normaal er een half uurtje over doet.... zal even kijken of ze ook op internet staan

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:29

volgens mij zijn dat de hooitassen, die heb ik ook, werkt goed!

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:33

SmartBH schreef:
Ik heb een hooinet met vrij grote mazen, maar ik wilde toch een groter hooinet hebben met kleine mazen van 3 cm. Resultaat is dat mijn paard niet eet bij de kleine mazen hoewel deze iets veiliger is met deze kleine mazen , ze moeten al heel wat dingen uithalen om erin vast te geraken. Maar met m'n ander hooinet met mazen van 5 cm lukt het goed , we hangen hem ook niet te laag zodat het veilig blijft en het is een kleintje, dus hij staat niet de hele dag zo te eten.

Paar plukjes door de mazen trekken zodat hij een paar beginnetjes heeft en weekje geduld hebben, voordat je het weet is hij er net zo handig/snel mee als de grotere en vraag je je af hoe je het slow effect weer terug krijgt.

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:04

tamary schreef:
SmartBH schreef:
Ik heb een hooinet met vrij grote mazen, maar ik wilde toch een groter hooinet hebben met kleine mazen van 3 cm. Resultaat is dat mijn paard niet eet bij de kleine mazen hoewel deze iets veiliger is met deze kleine mazen , ze moeten al heel wat dingen uithalen om erin vast te geraken. Maar met m'n ander hooinet met mazen van 5 cm lukt het goed , we hangen hem ook niet te laag zodat het veilig blijft en het is een kleintje, dus hij staat niet de hele dag zo te eten.

Paar plukjes door de mazen trekken zodat hij een paar beginnetjes heeft en weekje geduld hebben, voordat je het weet is hij er net zo handig/snel mee als de grotere en vraag je je af hoe je het slow effect weer terug krijgt.


Ja ik heb er telkens wat plukjes uitgehaald, we staan nu op een nieuwe stalling dus zal het nog eens proberen :p ben eens benieuwd

linnnde

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:26

Nouvel schreef:
volgens mij zijn dat de hooitassen, die heb ik ook, werkt goed!

Ja die bedoel ik ja! Vind ze wel lomp hoor :=

Assiepassie
Berichten: 745
Geregistreerd: 05-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:54


Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: slowfeeder op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:56


Rchell

Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-08-08

Re: slowfeeder op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:20

Ik heb helemaal gelukkig met mijn hooitas van A little bit.. Mijn paard is een enorme sloper, zelf hooinetten gingen eraan, maar dit gaat super, heel zwaar canvas en kleine mazen dus hij eet heel rustig.. Ik vind het echt een aanrader..

mysecrets
Berichten: 1991
Geregistreerd: 31-03-09

Re: slowfeeder op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:16

Assiepassie hoe lang duurde het voor je dit net in huis had en wat kost het als ik vragen mag?

Assiepassie
Berichten: 745
Geregistreerd: 05-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:54

Laurabyoux schreef:
Assiepassie hoe lang duurde het voor je dit net in huis had en wat kost het als ik vragen mag?


Nou, ik heb het echt al jaren.
Dus hoe lang het duurde...hmm...volgens mij had ik het behoorlijk snel, binnen een week of wat.
Zeker weet ik het niet meer.

En het kostte toen ik meen rond de 30 Euro.
Let wel, het is een net met
-precies de juiste maasgrootte, heel belangrijk.
- waar zeker wel een kleine baal hooi in past.
- oersterk.
- van perfect materiaal: neemt weinig vocht op, dus ook buiten bij vorst wordt het net veel minder hard dan andere netten.

Net ff id shop gekeken: kost nu omgerekend (stond alleen een prijs in kronen) mbv wisselkoers.nl 32 Euro en een beetje.

http://www.caisasshop.se/1smhnsmall-p-8 ... Path=61_58