Metazoa horse

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:43

Ik geef nu bijna 2 weken Metazoa en ze begint meer te glanzen, te verharen en had vanavond een heerlijke looplust, iets wat ik bij haar niet herken want ze moest altijd even "warmlopen".
Ze wordt ook voller terwijl ze maar 250 gram Metazoa, 2 scheppen luzerne en hooi naar believen krijgt.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 00:02

xxelviraxx schreef:
Bij mijn haflinger gaat het goed, ik voer nou ongeveer 3 weken metazoa. Ik heb het idee dat hij wel wat meer glanst maar niet dat ik zeg dat het zoveel meer is geworden. Alleen hij vindt het niet echt heel lekker. Ik heb nog muesli, quattro van mijten, en die geef ik er een handje er bij anders eet ie het niet. Zijn er meer paarden die het niet lusten?


Mijn paarden eten het alle drie niet heel graag. Zo lang het gemengd is gaat het. Maar de twee die normaal graag en makkelijk alles eten miezemuizen over de metazoa. De derde staat niet meer op metazoa en die is op praktisch alles aan het miezemuizen en de metazoa was daarop geen uitzondering

atorka
Berichten: 125
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 06:53

Lange termijn effecten vielen mij ook tegen.. vooral qua bespiering/vulling op de bovenlijn. Ben er niet uit waar dat aan lag. Lees ik ergens, misschien beter HP23 gebruiken, dan voed je de spieren.

HP23 is zuivere luzerne met hoog eiwit. Bedoeld om biologisch hoogwaardig eiwit aan te vullen in het rantsoen. Biologisch hoogwaardig eiwit is nodig om spieren op te bouwen.

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:40

Ik gebruik de brokjes ook als beloningsvoer en ze vindt het welliswaar wat lastiger aanpakken, kleine brokjes, maar ze eet het prima!

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:45

Die van mij zijn er juist gek op.

Ik heb nog steeds goede resultaten. De eerste zak is net op (3 maanden mee gedaan).

Jammer dat hij het niet graag eet elvira. Merk je daar in geen vooruitgang?

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:55

Hier 2 paarden op metazoa en redelijk tevreden.
De eerste betreft een arabo fries die in omgang zeer rustig is maar met rijden echt een heet hoofd. Mest is slap en waterig maar ze glimt als een spiegel.
Ze krijgt nog wel een kilo bix erbij en soms wat slobber.
Haar mok was verdwenen maar komt toch nu af en toe opzetten

De tweede is een bijna 3 jarige barock pinto die toch iets te dik blijft. Ondanks dat het een hengst is is het een super braaf en rustig dier. Ook hij glimt als een spiegel. Hij krijgt op advies van metazoa het dubbele omdat hij nog groeit.
Zelf geef ik hem nog een halve kilo brok erbij omdat hij dus nog groeit en bang ben dat hij te weinig krijgt.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:01

ik meld mij hier ook.

Ik voer alweer bijna een jaar metazoa.
Ik begon met 2 pony's, maar de oudste bleek er meer baat bij te hebben.
De jongste krijgt gewoon sportmuesli. Misschien dat ik tegen de zomer aan, er weer mee begin.
Zij kon ook niet alleen op metazoa.
maar om verder te gaan met de oudste.

Zij is zomer eczeem patiënt. ongeveer 14 jaar.
Ze vind het onwijs lekker. Maar alleen metazoa heeft zij niet genoeg aan.
Ze is nog niet getest op cushing, maar bij 80% zeker dat ze het heeft.
Het resultaat is dat ze minder kwaaltjes kreeg, en vrolijker. Bleef redelijk op gewicht.
Nu begint ze eindelijk ook weer beetje te glazen.
Ik ben tijdje terug gestopt, puur om te testen en ik merkte direct achteruit gang, dus gelijk weer begonnen.
En we zijn weer op het oude niveau.
Naast dit krijgt zij marstall vito. Met magnesium, vit B en echineaca tabletjes, die ik maal & mix door een heel klein beetje speedibeet. (nat) en dat mix ik allemaal door elkaar. Met nog een handje agrobs luzerne.
En daarnaast fulltime hooi tot beschikking.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:03

ivy_power89 schreef:
Hier 2 paarden op metazoa en redelijk tevreden.
De eerste betreft een arabo fries die in omgang zeer rustig is maar met rijden echt een heet hoofd. Mest is slap en waterig maar ze glimt als een spiegel.
Ze krijgt nog wel een kilo bix erbij en soms wat slobber.


Kan je wat meer vertellen over waarom je nog een kilo bix bij geeft?
(gewoon uit nieuwsgierigheid)

Ik lees hier toch nog wel heel veel dat er bijgevoerd wordt om uiteenlopende redenen.
Ik doe dat niet & heb toch goede resultaten en volgens Metazoa moet het ook niet nodig zijn.
Opvallend dat die van jou slappe mest heeft. Bij die van mij werd het na het starten van Metazoa juist van zware diarree naar mooie, vaste mest.

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:14

Bij mij is de mest veranderd van kleur, het was donker en is nu veel lichter. Substantie zelf weinig verschil.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:16

Ik voer ze bij omdat de paarden van mij op alleen metazoa voor mij onvoldoende energie hebben

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:31

Er zit in metazoa niet veel energie en eiwit toch? Dat is juist nodig als je je paard vaak traint. Dus dat zouden ze bijv. kunnen missen.

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:12

Is het niet ook zo dat je er pure granen naast zou kunnen voeren voor de energie? Dacht dat ergens te hebben gelezen, dan heb je nog steeds geen toegevoegde stoffen maar wel de energie. En misschien luzerne voor de eiwitten?

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:00

Zijn jullie dan in het bijvoeren niet te 'snel'?
Je paard moet natuurlijk wennen en op een andere manier de energie uit het voer moeten halen.
Ik denk dat daar best een tijdje (aantal weken) over heen kan gaan. En wat merk je dan doorgaans het beste?

Nogmaals, gewoon uit nieuwsgierigheid, omdat die van mij het wel super doen zonder verder enige vorm van bijvoeding.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:27

Jemawi schreef:
Zijn jullie dan in het bijvoeren niet te 'snel'?
Je paard moet natuurlijk wennen en op een andere manier de energie uit het voer moeten halen.
Ik denk dat daar best een tijdje (aantal weken) over heen kan gaan. En wat merk je dan doorgaans het beste?

Nogmaals, gewoon uit nieuwsgierigheid, omdat die van mij het wel super doen zonder verder enige vorm van bijvoeding.


Andere manier of niet, meer energie dan erin zit kunnen ze niet opnemen. En dat wat erin zit kan te weinig zijn. Hetzelfde geldt voor eiwitten. Enkel ruwvoer en een vitamine en mineralen supplement is vooral voor paarden geschikt die licht of weinig getraind worden.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:25

Ik heb bij mijn paard dat er niet meer op staat een week gewacht voor ik ging bij voeren. toen had ik een paard dat al flink afgevallen was en enorm sloom

De paarden die er nu nog op staan hebben het eerst in pure vorm gehad maar ook die werden te sloom dus na bij de één iets van een maand en bij de andere na twee maanden toch een voer voor meer energie bij gegeven. Dus ik heb het alleen geven wel geprobeerd maar bij deze paarden werkt dat niet

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:27

Ik voer bij omdat mijn merrie meer nodig heeft. OM zich o.a warm te houden.
Heb het wel over paard wat in de medische molen zit. Ik hoop dat ik ooit deels van het dieet af ben wat ik nu allemaal voer.

Als ze niks bij krijgt, valt ze af, wordt ze heel dof, en krijgt ze enorme traanogen.
Ergste van alles krijgt ze het nog kouder.

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:17

Ik geef het nu een maand of 2. Mok is verdwenen als sneeuw voor de zon op beide paarden. Mijn rijpaard zweet minder snel en ze zijn allebei keurig op gewicht. Krijgen allebei zo goed als onbeperkt hooi erbij dmv slowfeeder. Mijn rijpaard (1.80 l/m nivo) loopt 3 a 4 maal per week en krijgt hooguit een halfje sportfit muesli erbij en wat lucerne.

Kortom het bevalt me prima

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:28

Bedankt voor jullie toelichting betreft bijvoeding.

Wat fijn dat de mok weg is.
Ik heb een pony met EMS er ook op staan. (lijkt op cushing)
Hij lag al bijna 8 weken praktisch plat ivm hoefbevangenheid en ik had hem bijna opgegeven.
Bijna bizar hoe snel hij opknapte na het starten met superfitbroxxx en hoe snel ik de pijnstillers kon afbouwen.

Zijn hier nog meer van dit soort wondertjes of kwalen waar je paard nu vanaf is?

Ik voer trouwens ook hooi uit een slowfeeder.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 18:28

Jemawi schreef:
jesito schreef:
Ook ik voer het aan mijn gepensioneerd paard met cushing en ze gaat meer glanzen en de vacht wordt iets beter.
Verder krijgt zij hiermee alles binnen en wordt niet belast met onnodige voedingsstoffen.
Wel kan ik mij idd voorstellen dat paarden hoger in het werk wat extra nodig hebben.
Belangrijk blijft toch naar je paard kijken en aanvoelen.
Ik ben erg blij met Metazoa, is alleen hier in de buurt slecht aan te komen.


Grappig dat jij dezelfde ervaring hebt als ik! Die van mij heeft minder krullen. Zie jij daar ook verschil in?

@lissie_zigor: zoals ik het lees is het ruwvoer naar behoefte. Dat hoeft dus niet per definitie onbeperkt te zijn. Heb je een slowfeeder?


Wat is een slow feeder?

Nog een vraag:
Mijn paard is sinds kort echt mega sloom.. Kan dat te maken hebben met voer of heeft hij misschien pijn ergens ofzo? Hij loopt goed maar hij is gewoon niet vooruit te branden en dat voor een paard die vaak juist erg fris is en geregeld er vandoor ging...

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:33

Citaat:
Wat is een slow feeder?

Nog een vraag:
Mijn paard is sinds kort echt mega sloom.. Kan dat te maken hebben met voer of heeft hij misschien pijn ergens ofzo? Hij loopt goed maar hij is gewoon niet vooruit te branden en dat voor een paard die vaak juist erg fris is en geregeld er vandoor ging...


De naam zegt het al: een net met kleine gaten om je paard langzamer te laten eten.

Dat hangt er vanaf, ben je laatst van voer veranderd?
Is er iets anders veranderd?
Zit er bij jou iets dwars?

Als het zo lang blijft doorgaan misschien iemand met verstand er even naar laten kijken.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 18:56

Ik voer nu luzerne bij.. Volgens iemand bij mij op stal kan het zijn dat hij nu pas de puberteit uit is.. Hij is nu 10 maar dan worden ze toch niet gelijk heel sloom? De laatste tijd is er verder niks veranderd hij staat al 8 jaar op dezelfde stal..

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:09

Ik voer het nu voor de 2e winter. In de zomer hoeft mijn paard het niet (ik test het voor hem dmv pendelen). Waarschijnlijk omdat hij de stoffen die hij nodig heeft dan uit het gras haalt?!

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:10

Er zit bijna geen energie in metazoa en als je paard ook onvoldoende energie uit het ruwvoer kan halen, is het in mijn ogen vrij logisch dat een paard sloom wordt

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:32

lissie_zigor schreef:
Ik voer nu luzerne bij.. Volgens iemand bij mij op stal kan het zijn dat hij nu pas de puberteit uit is.. Hij is nu 10 maar dan worden ze toch niet gelijk heel sloom? De laatste tijd is er verder niks veranderd hij staat al 8 jaar op dezelfde stal..


Dat hij op zijn 10e uit de pubertijd is klopt in eerste instantie al niet en al zou hij dat wel zijn, het lijkt mij niet dat hij dan heel sloom gaat worden.
Ik zou het echt niet weten, sorry

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:18

lissie_zigor schreef:
Wat is een slow feeder?

Nog een vraag:
Mijn paard is sinds kort echt mega sloom.. Kan dat te maken hebben met voer of heeft hij misschien pijn ergens ofzo? Hij loopt goed maar hij is gewoon niet vooruit te branden en dat voor een paard die vaak juist erg fris is en geregeld er vandoor ging...


Ik zou dit eens aan Yvonne van Metazoa vragen of zij hier een idee over heeft. Ik heb bij mijn pony's juist het omgekeerde ervaren, die zijn juist superfris en fit.
Een slowfeeder is een hooinet met (meestal) mazen van 4 bij 4 centimeter. Hierdoor is het lastiger eruit te krijgen en doe ze er langer mee. Een klein net vol doen mijn pony's 5 uur over, in plaats van 1 uur met een gewoon hooinet.