Metazoa horse

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:47

ninz schreef:
wil dit best wel even volgen, interessant! Had er eigenlijk nog nooit van gehoord...
Hoeveel luzerne voeren jullie naast de metazoa?


Ik voer een halve emmer Lucerne per dag naast de metazoa.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:49

singasong schreef:
ninz schreef:
wil dit best wel even volgen, interessant! Had er eigenlijk nog nooit van gehoord...
Hoeveel luzerne voeren jullie naast de metazoa?


Ik voer een halve emmer Lucerne per dag naast de metazoa.


Er zit dan een reële kans in dat jouw paard op den duur een fosfor of magnesium tekort krijgt! Metazoa heeft namelijk een erg scheve Calcium-fosfor verhouding en calcium-magnesium verhouding. Luzerne heeft dat ook.... Of compenseer je deze scheve verhoudingen?

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:58

[/quote]
Ik voer een halve emmer Lucerne per dag naast de metazoa.[/quote]

Er zit dan een reële kans in dat jouw paard op den duur een fosfor of magnesium tekort krijgt! Metazoa heeft namelijk een erg scheve Calcium-fosfor verhouding en calcium-magnesium verhouding. Luzerne heeft dat ook.... Of compenseer je deze scheve verhoudingen?[/quote]

Luzerne heeft die scheve verhouding juist andersom liggen, dat is ook de reden dat er vaak luzerne wordt bijgevoerd! Ik voer 2 handjes luzernebrok per dag erbij, in de zomer krijgt hij geen luzerne omdat hij dan hele dagen op gras staat.
Voor een ouder paard dat lastig kan kauwen zou ik sowieso voor de brok gaan (mijten heeft deze) en dan een beetje uit elkaar laten vallen met wat warm water.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 10:21

schuimpie schreef:
Luzerne heeft die scheve verhouding juist andersom liggen, dat is ook de reden dat er vaak luzerne wordt bijgevoerd! Ik voer 2 handjes luzernebrok per dag erbij, in de zomer krijgt hij geen luzerne omdat hij dan hele dagen op gras staat.
Voor een ouder paard dat lastig kan kauwen zou ik sowieso voor de brok gaan (mijten heeft deze) en dan een beetje uit elkaar laten vallen met wat warm water.


Dat is helaas verkeerde info...................

Luzerne bevat net als metazoa meer calcium dan fosfor en magnesium. Bij graanproducten ligt de verhouding andersom, met losse granen of graan producten zou je de verhouding wel weer recht kunnen trekken!

Metazoa heeft een calcium - fosfor verhouding van 10,6 : 1
luzerne heeft een calcium - fosfor verhouding van 4 : 1

De optimale verhouding voor paarden moet zijn 2 : 1

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:29

Meestal trekt goed ruwvoer dat toch ook voor een groot deel recht vandaar dat je met metazoa ook veel / onbeperkt ruwvoer moet verstrekken

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:02

Levita30 schreef:
Er zit dan een reële kans in dat jouw paard op den duur een fosfor of magnesium tekort krijgt! Metazoa heeft namelijk een erg scheve Calcium-fosfor verhouding en calcium-magnesium verhouding. Luzerne heeft dat ook.... Of compenseer je deze scheve verhoudingen?


Nee op het moment geef ik hem daar niets voor bij om te compenseren. Mijn paard geeft zelf aan of hij te veel, te weinig of genoeg krijgt van iets. Ik vraag dit aan hem m.b.v. een pendel. Dit doe ik ongeveer wekelijks of als ik een seintje krijg van hem ;)

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:48

heeft een van jullie gebruikers ervaring met paarden die snel last hebben van de vertering en nu aan de metaoza zitten en dat het is verbeterd? Mijn paard heeft snel last van natte scheten maar wil wel iets geven als beloning ipv muesli.

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:28

Die van mij heeft daar ook "last" van maar ik heb ook ergens gelezen omdat dat zou kunnen komen van teveel hooi eten.... Met ingang van gisteren staat ze weer in de paddock, de mokplekken waren dicht en droog, en nu heeft ze niet meer onbeperkt hooi gedurende de dag. Wellicht dat het nu minder wordt als ik uitga van de theorie hierboven?

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:30

jesito schreef:
Meestal trekt goed ruwvoer dat toch ook voor een groot deel recht vandaar dat je met metazoa ook veel / onbeperkt ruwvoer moet verstrekken



Ook ruwvoer bevat meer calcium dan fosfor dus dat helpt niet met het rechttrekken van de scheve verhoudingen van Metazoa en luzerne! (zie tabellenboek veevoeding van het CVB)

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:57

Ik begreep van Hartog dat als je meer dan 3 kg luzerne voert je moet gaan werken met bijvoorbeeld zemelen vanwege de verhoudingen. Ik voer 500 gram.
Daarnaast geven de meesten een kwart kg metazoa en hoewel je dan nog steeds een verkeerde verhouding hebt is het aantal grammen calcium en fosfor natuurlijk aanzienlijk minder dan wanneer je een kg voert.
Ik heb de vraag ook bij Metazoa neergelegd met betrekking tot de scheve verhoudingen en zij gaven aan dat ik naar het hele voerpakket moest kijken, uitgaande van hooi en Metazoa. Vond ik niet een heel uitgebreid en onderbouwd antwoord maar omdat ik ook de waarden van mijn hooi niet bekijk heb ik misschien ook wel geen recht van spreken :o

Setteli

Berichten: 3179
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 01:02

Ik heb een zak besteld, als het goed is heb ik hem vrijdag! Ik ga het voeren ipv de Ultimate Balancer van Dodson & Horrel (die 2x zo duur is).
Met de Leisure mix ga ik dan minderen, alleen mijn drachtige merrie gaat op de Pavo Pod Lac

Sinds gisteren staan ze overdag op onbeperkt hooi. Ik voerde altijd hooi in de paddock, maar 's middags zaten ze vaak zonder. Ik heb nu zo'n grote ronde baal in de paddock gezet en ze kunnen eten wat ze willen. Als ze op stal komen voer ik dan een klein hoopje en later op de avond een plak hooi.

Ik ben vooral benieuwd naar mijn shetlander die zomereczeem heeft. Ik hoop dat dit gaat minderen (of verdwijnen?)

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 20:56

Citaat:
Luzerne heeft die scheve verhouding juist andersom liggen, dat is ook de reden dat er vaak luzerne wordt bijgevoerd! Ik voer 2 handjes luzernebrok per dag erbij, in de zomer krijgt hij geen luzerne omdat hij dan hele dagen op gras staat.
Voor een ouder paard dat lastig kan kauwen zou ik sowieso voor de brok gaan (mijten heeft deze) en dan een beetje uit elkaar laten vallen met wat warm water.


Me too :D

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 01:00

Nou, mijn verzorgpony gaat van de week over op de metazoa. Ben erg benieuwd hoe zijn zomerexceem ontwikkeld van de zomer.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:06

Die van mij eet het niet goed meer nu ik een zak gekocht heb,echt wat voor hem ;( 2 weken proberen is niet lang genoeg voor hem

xxelviraxx

Berichten: 3397
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: Hilvarenbeek

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:00

Van mij eet het gelukkig weer wel. Hij wou het ook niet meer eten Het advies van metazoa was geef hem een paar dagen de metazoa niet meer en begin dan opnieuw. En het heeft gelukkig geholpen. Misschien bij die van jou ook eens proberen?

elsando

Berichten: 50
Geregistreerd: 27-07-11
Woonplaats: op een mooi plekje in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:29

Na alle succes verhalen ga ik ook metazoa proberen bij mijn pony. Hij heeft zomereczeem en cushing en hoop dat dit een positief effect heeft. Zijn er hier meer mensen die metazoa voeren aan paarden met cushing, die daarnaast ook pracsend krijgen? En moet ik de metazoa opbouwen of kan ik in één keer overgaan. Hij hoeft maar 50 gram per dag, dus stelt ook niks voor. En daarnaast heb ik nog een gezonde merrie van 4 jaar. Kan die ook over op de metazoa? Ze krijgt nu havens natural balance.

Assiepassie
Berichten: 745
Geregistreerd: 05-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:33

jesito schreef:
Meestal trekt goed ruwvoer dat toch ook voor een groot deel recht vandaar dat je met metazoa ook veel / onbeperkt ruwvoer moet verstrekken


Metazoa beweert inderdaad dat er daarom bewust meer calcium in hun product zit.
Eerlijk gezegd komt dat naar mijn idee vooral omdat ze luzerne als drager gebruiken en luzerne is rijk aan calcium.

Dat het ruwvoer een tendens zou laten zien dat het calcium gehalte dusdanig daalt dat het nodig zou zijn het calcium gehalte aan te vullen, zoals Metazoa beweert, kan ik niet echt onderschrijven.
Ik weet van boeren bedrijven met melkvee - die toch echt een veel hogere calcium behoefte hebben dan paarden - die zelden hoeven bij te kalken.
Fosfor lijkt eerder in de toekomst een probleem te gaan vormen.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:32

Assiepassie schreef:
jesito schreef:
Meestal trekt goed ruwvoer dat toch ook voor een groot deel recht vandaar dat je met metazoa ook veel / onbeperkt ruwvoer moet verstrekken


Metazoa beweert inderdaad dat er daarom bewust meer calcium in hun product zit.
Eerlijk gezegd komt dat naar mijn idee vooral omdat ze luzerne als drager gebruiken en luzerne is rijk aan calcium.


Dat het ruwvoer een tendens zou laten zien dat het calcium gehalte dusdanig daalt dat het nodig zou zijn het calcium gehalte aan te vullen, zoals Metazoa beweert, kan ik niet echt onderschrijven.
Ik weet van boeren bedrijven met melkvee - die toch echt een veel hogere calcium behoefte hebben dan paarden - die zelden hoeven bij te kalken.
Fosfor lijkt eerder in de toekomst een probleem te gaan vormen.


Dat dus. Ook erg toevallig vind ik dat het het evenbeeld is van een luzernebrokje en dat het daar ook naar ruikt.

Overgens heb ik nog steeds geen tegen argument over het hoge ijzer gehalte gekregen.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:40

xxelviraxx schreef:
Van mij eet het gelukkig weer wel. Hij wou het ook niet meer eten Het advies van metazoa was geef hem een paar dagen de metazoa niet meer en begin dan opnieuw. En het heeft gelukkig geholpen. Misschien bij die van jou ook eens proberen?


Ga ik doen, bedankt voor de tip

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:20

Ik snap nog steeds niet wat er zo bijzonder is aan metazoa..Het is naar mijn idee nog steeds een doodsimpel vitamine brokje met scheve calcium fosfor verhouding en hoog ijzer..

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:46

pleiada schreef:
Ik snap nog steeds niet wat er zo bijzonder is aan metazoa..Het is naar mijn idee nog steeds een doodsimpel vitamine brokje met scheve calcium fosfor verhouding en hoog ijzer..

Bijzonder dat het een opgewaardeerd luzernebrokje is, waarvan er al vele op de markt zijn. Nog bijzonderder omdat het op een niet onderbouwde, vreemde manier gepromoot wordt, met zeer merkwaardige aannames en zelfs foute berekeningen... Al met al zeeeer bijzonder. Dus wel bijzonder :D .

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:01

Citaat:
Bijzonder dat het een opgewaardeerd luzernebrokje is, waarvan er al vele op de markt zijn. Nog bijzonderder omdat het op een niet onderbouwde, vreemde manier gepromoot wordt, met zeer merkwaardige aannames en zelfs foute berekeningen... Al met al zeeeer bijzonder. Dus wel bijzonder :D .


Maar dan in een slecht opzicht haha :=

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:02

Het fijne vind ik juist dat het zo richting de natuur gaat. Gewoon lucerne brokjes met extra vitamines. Die troep die allemaal in standaard brokken worden toegevoegd is helemaal niets waard. Mijn beide paarden lopen prima op metazoa en voldoende ruwvoer. Genoeg energie en zien er onwijs goed uit. Dit is mij met gewone brokken nooit gelukt en geloof mij als ik zeg dat ik al heel veel geprobeerd en uitgezocht heb. Dat er dan een scheve verhouding in zit, valt volgens mij op 500kg paard in het niet, als je zo weinig ervan voert. Het is niet zo dat je er 3 kg van voert ofzo.
Maar goed ieder zijn ding, maar waarom zou je je paard dit niet geven als hij het er erg goed op doet? Ieder paard is toch anders.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:42

richting natuur? oh ja, de bedenker heeft zeker hele steppes luzerne gespot op deze planeet..... Paarden eten ook dag en nacht luzerne.... tot ze erbij neervallen (wat geen onbekend fenomeen is).

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:45

Ze eten toch geen metazoa dag en nacht? We hebben het over zo een klein beetje voer.