Metazoa horse

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:22

Marjo89 schreef:
jesito schreef:
Ik heb een cushing paardje en sinds ze Metazoa krijgt is haar vacht veel minder stug en glanzend en de krul is een heel stuk minder.
Ook is ze ook topfit.
Daarbij heb ik een shet die vaak last heeft van jeuk in zijn dikke vacht en er in de loop van de winter vaak uitziet alsof die door de ratten aangevreten is.
Nu glanst zijn dikke vacht zelfs.
Ik ben echt dik tevreden, alleen vind ik het nog steeds jammer dat ieder verkooppunt bij mij 30km vandaan ligt.


Moet je gewoon ff melden bij hun, of bij een winkel vragen bij je in de buurt of ze dealer willen worden.
Kan zo geregeld worden !


Is al gebeurd maar blijkt heel lastig.
Ze hadden een punt benaderd dichtbij en toen ik belde voor een zak te bestellen, werd er moeilijk gedaan en ze wisten nog niet wanneer ze 'm gingen bestellen.
Na een dikke week nog eens gebeld hadden ze nog steeds niet besteld en ze wisten ook niet wanneer dat ging gebeuren.
Daar heb ik dus niks aan.
Heb nu een verkooppunt/ bestelpunt die het vaak op voorraad heeft maar zei van bel effe een weekje van te voren voor de zekerheid.
Maar is wel 30 km rijden.

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:28

Je kunt het ook via divoza bestellen en volgens mij sturen zij het op!

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:42

Ik heb via mijn leverancier ook maar een zak HP23 besteld op advies van metazoa.
Kijken of we mijn hengst nog in shape kunnen krijgen en voor mijn merrie die toch wel erg heet blijft

Zinzi_jewel

Berichten: 8840
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:04

Ze worden toch niet rustiger van de HP23?

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:05

Ik voer mijn merrie nu nog een kilo brok bij omdat ze op alleen metazoa net te weinig had,
Daarom kreeg ik als advies om toch die HP23 te gaan gebruiken, en de brok weg te laten.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:39

Koekeroekus schreef:
Ik zit erover na te denken om metazoa te gaan voeren (in overleg) aan mijn verzorgpony. Heeft zomerexceem en zwakke hoeven. Maar ik begrijp niet zo goed hoe dit nou werkt. Je voert zoveel gram per dag en dan goed hooi erbij. Waar halen ze hun energie nou uit. De metazoa of het hooi? Ik kan er niet echt wijs uit worden, als ik vervolgens allerlei dingen moet gaan bijvoeren voor energie en om hem op gewicht te houden, lijkt het me niet echt handig.


Metazoa is een vitamine en mineralen supplement, niet meer dan dat. Het is genoeg als je paard niet of licht recreatief wordt gereden. Als je meer traint, heb je meer dan alleen een supplement nodig. Dus moet je de energie en eiwitten ergens anders vandaan halen.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:15

ivy_power89 schreef:
Je kunt het ook via divoza bestellen en volgens mij sturen zij het op!



Is misschien ook nog een idee, of ik nou verzendkosten betaal of benzinekosten.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:18

Geryon schreef:
Koekeroekus schreef:
Ik zit erover na te denken om metazoa te gaan voeren (in overleg) aan mijn verzorgpony. Heeft zomerexceem en zwakke hoeven. Maar ik begrijp niet zo goed hoe dit nou werkt. Je voert zoveel gram per dag en dan goed hooi erbij. Waar halen ze hun energie nou uit. De metazoa of het hooi? Ik kan er niet echt wijs uit worden, als ik vervolgens allerlei dingen moet gaan bijvoeren voor energie en om hem op gewicht te houden, lijkt het me niet echt handig.


Metazoa is een vitamine en mineralen supplement, niet meer dan dat. Het is genoeg als je paard niet of licht recreatief wordt gereden. Als je meer traint, heb je meer dan alleen een supplement nodig. Dus moet je de energie en eiwitten ergens anders vandaan halen.



Ze moeten eigenlijk het merendeel uit gras of hooi kunnen halen en de Metazoa is dan idd een aanvulling op de vitamine en mineralen.
Maar een vereiste is dan wel dat ze voldoende/ onbeperkt ruwvoer krijgen.
Aan twee keer per dag een plukje zullen ze dan echt niet genoeg hebben.

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:49

Zinzi_jewel schreef:
Lang genoeg geprobeerd.
Dan zou ik idd iets zoeken wat haar energie op peil houdt.
Maar een dagje minder fut kan altijd hè...
Andere dagen liep ze wel lekker, toch?


Ze loopt ook nu nog lekker maar minder energiek als in het begin. Als ik de opmerkingen van na jouw vraag lees zou dat kunnen komen omdat ze te weinig energie uit haar eten haalt. Ze staat op onbeperkt hooi van op het oog normale/goede kwaliteit.

Ik ben gisteravond het luzernedeel weer meer gaan voeren. Ze had van deze luzernemix ook geen last toen ze op de c4l stond dus die wil ik er eigenlijk wel in houden. Ik zoek nog even door... :)

GJ9

Berichten: 4480
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:09

Een sportpaard heeft aan alleen Metazoa echt niet genoeg qua energie. Wij voerden er een 5 granen mix bij. En luzerne.

Maar al met al ben ik op zoek gegaan naar iets waar dan uiteindelijk dezelfde bestanddelen die je zo bij elkaar voert, gewoon allemaal in zitten. Mijn merrie is sinds de voerwissel behoorlijk aangekomen in de bovenlijn, die was erg kaal en onbespierd, maar ik kan niet zeggen dat het alleen aan het voeren ligt.

Mijn pony stond er ook op (verder onbeperkt weidegang en hooi bijgevoerd in de winter). Ben met haar overgestapt op C4L, gewoon om eens te proberen. Daar werd ze inderdaad behoorlijk wakker en fit van. Voor het eerst kreeg ze geen schurft bij het verharen, dus het geeft de weerstand een behoorlijke boost volgens mij. Maar daar worden ze dus ook fit en fris van. Daarom voer ik nu nog maar de helft, en heb ik het half om half gemixt met dieetmix van Subli zodat ik de oude hoeveelheid kon blijven voeren, want anders vond ik het zo zielig dat ze zo weinig kreeg in het bakkie :D Gaat super zo!

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:42

GJ9 schreef:
Een sportpaard heeft aan alleen Metazoa echt niet genoeg qua energie. Wij voerden er een 5 granen mix bij. En luzerne.

Maar al met al ben ik op zoek gegaan naar iets waar dan uiteindelijk dezelfde bestanddelen die je zo bij elkaar voert, gewoon allemaal in zitten. Mijn merrie is sinds de voerwissel behoorlijk aangekomen in de bovenlijn, die was erg kaal en onbespierd, maar ik kan niet zeggen dat het alleen aan het voeren ligt.

Mijn pony stond er ook op (verder onbeperkt weidegang en hooi bijgevoerd in de winter). Ben met haar overgestapt op C4L, gewoon om eens te proberen. Daar werd ze inderdaad behoorlijk wakker en fit van. Voor het eerst kreeg ze geen schurft bij het verharen, dus het geeft de weerstand een behoorlijke boost volgens mij. Maar daar worden ze dus ook fit en fris van. Daarom voer ik nu nog maar de helft, en heb ik het half om half gemixt met dieetmix van Subli zodat ik de oude hoeveelheid kon blijven voeren, want anders vond ik het zo zielig dat ze zo weinig kreeg in het bakkie :D Gaat super zo!


Die boost van c4l herken ik volledig, zeker qua gezondheid! Ik zal het eens naast elkaar leggen c4l en de dieetmix. Als de gehaltes redelijk overeenkomen lijkt het me de moeite waard. Ik wil ook graag een volwaardig product :)

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 23:01

Ik zag iets voorbij komen van "in 3 happen op" ik vind 1 voordeel wel, dat het kleine brokjes zijn die van mij doet best lang met 1 keer 250 gr:)

Ik geeg ook luzerne brok bij.. Maar wil eigenlijk die grove (zo"n baaltje) maar hoor nu dat die stoffig is xD

Die van mij heeft ook minder energie, maar suikers erin stoppen gaat m niet worden want hij heeft zomerexceem.. :( ik wacht het voorjaar af wat het voer met zijn exceem doet.. Zou wel lekker zijn als ik geen deken meer hoef te gebruiken bij hem:)

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 00:17

Ik heb gisteren weer een nieuwe zak gekocht.
De vrouw bij de divoza was hoogstens verbaast ik was al de 2e persoon die due dag een zak kocht hihi

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 08:13

Dat het in 3 happen op is, is echt pech gehad.
Als het goed is hebben de paarden die metazoa krijgen ook de grootste tijd ruwvoer liggen.
Mijn paarden eten het allebei goed alleen de eerste keer dat de grote het tijdens de voerbeurt in de bak kreeg, keek die toch lichtelijk sip.
Zij verwachte natuurlijk de normale brok.
Kreeg een app dat ze het niet wilde eten en of dat erg was.
Waarop ik zei dat ze het de volgende morgen best op heeft en zo was het ook.
Ze krijgt vaak zat een wortel, appel of wat brood en verder gewoon hooi.
Dus dat ze het in drie happen op heeft, is echt pech, meer hebben de meesten paarden ook niet nodig.

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:40

Ik heb de hoeveelheid luzerne weer verhoogd en kreeg een energiek paard. Ik had wel al een klein zakje c4l gehaald maar die gebruik maar even als handje beloning voor na het rijden. Verder op hooi, luzerne en metazoa.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:53

Ik ben een overtuigd gebruiker!
Sinds een jaar mijn paard op metazoa staan met onbeperkt graszaadhooi. In de winter een handje luzernebrok erbij, in de zomer hele dag weidegang op onbemeste weide.
Van een paard wat 150 kilo te zwaar was, chronisch aan de diarree, en geen spieraanmaak had:
Naar een paard dat perfect op gewicht is, geen diarree meer heeft, spieren op de bovenlijn begint te krijgen, hij glanst als een spiegeltje en zijn werkinstelling is ook positief verbeterd!
Voor mijn paard en mij is dit voer dus echt een uitkomst geweest.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:46

schuimpie schreef:
Ik ben een overtuigd gebruiker!
Sinds een jaar mijn paard op metazoa staan met onbeperkt graszaadhooi. In de winter een handje luzernebrok erbij, in de zomer hele dag weidegang op onbemeste weide.
Van een paard wat 150 kilo te zwaar was, chronisch aan de diarree, en geen spieraanmaak had:
Naar een paard dat perfect op gewicht is, geen diarree meer heeft, spieren op de bovenlijn begint te krijgen, hij glanst als een spiegeltje en zijn werkinstelling is ook positief verbeterd!
Voor mijn paard en mij is dit voer dus echt een uitkomst geweest.


Super zeg! Wat fijn dat het zo goed met hem gaat.


Kan iemand mij wat meer vertellen over luzerne? Ik zie dat in dit topic veel voorbij komen.
Metazoa heeft dus ook luzerne?
Kan ik dat ook aan mij oudje geven of juist niet? Ze eet moeilijk hooi, krijgt geen Metazoa omdat ze aan moet komen.
Of is het juist beter voor mijn pony's? (Welsh A+B, krijgen wel Metazoa, laag in de arbeid)

Jisa

Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-06-05

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:57

Ik heb gister een proefemmer gehaald om te proberen hoe mijn paard het er op doet. Hoe hebben jullie de overgang naar metazoa gedaan? En welke hoeveelheid per dag?

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:52

Ik geef de lucerne brok van metazoa erbij. Lucerne heeft wel veel eiwitten dus daar zal je pony wel tegen moeten kunnen. Verder eet mijn moeilijke eter het erg goed gelukkig. Blijft mijn magere nu goed op gewicht zelfs zonder deken!

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:29

Heb een nieuwe zak besteld gisteren bij Divoza en vandaag al binnen, super tip thanks.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 20:51

Ja luzerne kan erg goed zijn juist voor oudere paarden.. Ik geef mijn paard luzerne bij omdat hij op stal geen onbeperkt hooi kan krijgen dus haalt hij de eiwitten uit de luzerne..

De overgang was bij mij gewoon eerste week half om half en daarna gewoon metazoa gevoerd en oude voer niet meer..

Setteli

Berichten: 3179
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:21

Ik heb net een dealer bij mij in de buurt benaderd om een zak voor me te bestellen. Ik voer nu Ultimate Balancer van Dodson & Horrel, maar die is toch wel heel prijzig (62,50 voor 20 kg). Daar doe ik 2 maanden mee met 4 paarden/pony's (zie hieronder)
Ik voer het naast de Leisure Mix van D&H, dus niet als volledig voer.

Nu heb ik 4 totaal verschillende paarden:
1 shet (14 jaar) met zomereczeem (eigenlijk geen gewichtsproblemen), wordt niks mee gedaan.
1 A-pony (24 jaar) met Cushing (mag dikker worden), eet nauwelijks nog hooi ivm slecht gebit. Krijgt naast de Leisure Mix Wiesenflakes van Agrobs en Speedibeet. Wordt nog gereden.
1 2,5 jarige E-pony (wordt nog niks mee gedaan)
1 15 jarige KWPN-er merrie, is drachtig, wordt niet gereden ivm blessure.

Wie voert ook Metazoa aan een drachtige merrie en voer je dan de aanbevolen hoeveelheid naast de merriebrok of minder i.c.m. merriebrok, of alleen maar Metazoa?

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:30

Mijn vriendin heeft een drachtige merrie maar gaat na deze zak over op een voer speciaal voor dragende merries.
Ik zou het niet samen gaan voeren dan ben je dubbelop geld kwijt.
Ik zou de dragende merrie net als mijn vriendin een goede merriebrok gaan voeren, liefst een tijd voordat het veulen komt en tot het veulen erbij loopt of een maand of 4.
Daarna weer langzaam omzetten naar metazoa.
Metazoa zelf zal zeggen dat het gewoon kan tijdens de dracht, maar sommige paarden blijken toch wat extra nodig te hebben.
Zelf goed blijven kijken naar je paard en steeds rustig overstappen.

FBN
Berichten: 1962
Geregistreerd: 29-07-07

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:38

wil dit best wel even volgen, interessant! Had er eigenlijk nog nooit van gehoord...
Hoeveel luzerne voeren jullie naast de metazoa?

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:45

Die van mij krijgt nog 500 gram luzernemix van Hartog naast 300 gram metazoa en onbeperkt hooi. Heel fijne energie heeft ze nu!! dus dit houden we even vol :)