Metazoa horse

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:53

Mijn arabofrieze merrie is ook een super heet ding, maar goed te rijden ondanks de metazoa!

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:04

De mijne zit heerlijk in zijn vel. Denk vooral dat het in het begin is dat ze alles weer aangevuld krijgen. Er zit wat meer looplust in dan voorheen :j
Ik houd daar wel van en dat met slechts 250 gram per dag. Nu de HP23 merk ik dat er nog iets meer looplust in komt. Dat kan wel eens te worden, dan ga ik daar wat minder van geven.

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:30

Ik heb gisteravond eens zitten rekenen maar zit toch een beetje met die lage fosfor gehalte en het hoge calcium gehalte. Geven jullie daar nog iets voor. Ik kan wel gaan slepen met zemelen maar als het niet nodig is lieve niet ..... ze krijgt onbeperkt hooi/voordroog. Die heb ik niet laten testen omdat ik op een grote stal sta waar we maar 2 dagen doen met zo'n groot pak hooi.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:35

Zinzi_jewel schreef:
Denk dat de paarden fit worden door dat ze eindelijk in hun behoeften worden voorzien.
Gewoon proberen en anders longeer je hem paar rondjes voor je erop klimt. Al is het maar voor je gemoedsrust :-).


Hier sluit ik me bij aan.

Liefsyv: waarom probeer je niet eerst een testemmer? Deze zijn in 4kg te verkrijgen en moet meestal wel besteld worden.

Via FB kan je ook je vragen bij Metazoa kwijt :)

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:14

Ik zit erover na te denken om metazoa te gaan voeren (in overleg) aan mijn verzorgpony. Heeft zomerexceem en zwakke hoeven. Maar ik begrijp niet zo goed hoe dit nou werkt. Je voert zoveel gram per dag en dan goed hooi erbij. Waar halen ze hun energie nou uit. De metazoa of het hooi? Ik kan er niet echt wijs uit worden, als ik vervolgens allerlei dingen moet gaan bijvoeren voor energie en om hem op gewicht te houden, lijkt het me niet echt handig.

Hevonen

Berichten: 5635
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:35

Ik zit ook te denken over Metazoa. Onze A-welshmerrie is bijna 22 en nog steeds herstellende van hoefbevangenheid.
Ze heeft zomereczeem (nu niet zichtbaar uiteraard) en is momenteel behoorlijk mager door het dieet dat ze moest houden vanwege de bevangenheid. Op advies van de DA luzerne bijgevoerd. Vond ze heerlijk, maar de hoefbevangenheid werd binnen een paar dagen veel erger; ze kon niet meer lopen. Daar dus weer mee gestopt.
Momenteel krijgt ze ca. 1 pond seniores priores, 1/3 vitaminekoek (Pavo) en vrijwel onbeperkt hooi.

Kan ik Metazoa samen geven met seniores priores? (daar wil ik eigenlijk niet mee stoppen voorlopig)
heeft iemand ervaring met een hoefbevangen pony op dit voer?

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:38

Ik denk dat je daar het beste metazoa zelf een vraag over kan stellen, Hevonen!

@koekeroekus, Als je hooi voert van voldoende kwaliteit, en in goede verhouding metazoa geeft kan jou verzorgpony daar prima op functioneren!

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:00

Hevonen schreef:
Ik zit ook te denken over Metazoa. Onze A-welshmerrie is bijna 22 en nog steeds herstellende van hoefbevangenheid.
Ze heeft zomereczeem (nu niet zichtbaar uiteraard) en is momenteel behoorlijk mager door het dieet dat ze moest houden vanwege de bevangenheid. Op advies van de DA luzerne bijgevoerd. Vond ze heerlijk, maar de hoefbevangenheid werd binnen een paar dagen veel erger; ze kon niet meer lopen. Daar dus weer mee gestopt.
Momenteel krijgt ze ca. 1 pond seniores priores, 1/3 vitaminekoek (Pavo) en vrijwel onbeperkt hooi.

Kan ik Metazoa samen geven met seniores priores? (daar wil ik eigenlijk niet mee stoppen voorlopig)
heeft iemand ervaring met een hoefbevangen pony op dit voer?


Heb hier ervaring mee met mijn 18-jarige ruintje met Cushing (of EMS, dat weten we nog niet zeker).
Ik zou in ieder geval stoppen met de Seniores priores. Hier zit relatief veel suiker (melasse) in en dat is funest voor hoefbevangenheid. Gelukkig is ze herstellende.
Heb je mijn post gelezen op pagina 1? Mijn pony lag al 8 weken plat (ook hoefbevangen) en stond na de start met Metazoa binnen 3 dagen weer op zijn voeten en is nu al 4 maanden totaal klachtenvrij.
Ik was radeloos en had zelfs al als optie dat ik hem moest laten gaan. Hij had ook nog eens vreselijke diarree.
Metazoa kan dus heel goed. Heb uiteraard eerst advies gevraagd bij Metazoa en een testemmer opgehaald.
Als vervanger voor de SP geef ik de nieuwe speedibeet van Pavo 1x per week, geen suiker en zetmeel wat dus goed aansluit bij (ex) HB-patientjes.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:38

ivy_power89 schreef:
@koekeroekus, Als je hooi voert van voldoende kwaliteit, en in goede verhouding metazoa geeft kan jou verzorgpony daar prima op functioneren!


Dank voor je reactie, hij word puur recreatief gereden en dan vooral veel buitenritten. Denk je dat ie dan niet sloom word?. Hij krijgt nu echt goed hooi. Moet nu oppassen dat ie niet te dik word. Staat nu op een halve schep muesli met hooi.

Zou een uitkomst zijn als hij hierdoor minder last van de zomerexceem heeft.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:39

Hevonen schreef:
Ik zit ook te denken over Metazoa. Onze A-welshmerrie is bijna 22 en nog steeds herstellende van hoefbevangenheid.
Ze heeft zomereczeem (nu niet zichtbaar uiteraard) en is momenteel behoorlijk mager door het dieet dat ze moest houden vanwege de bevangenheid. Op advies van de DA luzerne bijgevoerd. Vond ze heerlijk, maar de hoefbevangenheid werd binnen een paar dagen veel erger; ze kon niet meer lopen. Daar dus weer mee gestopt.
Momenteel krijgt ze ca. 1 pond seniores priores, 1/3 vitaminekoek (Pavo) en vrijwel onbeperkt hooi.

Kan ik Metazoa samen geven met seniores priores? (daar wil ik eigenlijk niet mee stoppen voorlopig)
heeft iemand ervaring met een hoefbevangen pony op dit voer?



Geen ervaring, maar alles is beter dan Pavo koeken, meer suikers bestaan er niet.
En zeker voor hoefbevangen paarden.
in de metazoa zit praktisch geen suiker( zo uit mijn hoofd)
Misschien is luzerne van metazoa wel wat. met daarnaast de brokjes.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:42

Na al die goede reacties te lezen, vraag ik me toch nog steeds af waarom er zo'n hoog ijzer gehalte in zit.

Overgens heb ik niet het idee dat het calcium halte expres zo hoog is gedaan, maar dat het een bijna 100% luzernebrokje is (staat ook in de samenstelling).

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:23

Sardis schreef:
Na al die goede reacties te lezen, vraag ik me toch nog steeds af waarom er zo'n hoog ijzer gehalte in zit.

Overgens heb ik niet het idee dat het calcium halte expres zo hoog is gedaan, maar dat het een bijna 100% luzernebrokje is (staat ook in de samenstelling).


daar is een reden voor, weet hem alleen zo ff niet haha.
zoek hem even op

Kan hem niet vinden.
maar heeft te maken met hetgeen wat in het hooi zit.
Schijnt dat dat elkaar dan weer compenseert. Maar als je het precies wilt weten.
moet je metazoa even mailen

Hevonen

Berichten: 5635
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:42

Jemawi schreef:
Hevonen schreef:
Ik zit ook te denken over Metazoa. Onze A-welshmerrie is bijna 22 en nog steeds herstellende van hoefbevangenheid.
Ze heeft zomereczeem (nu niet zichtbaar uiteraard) en is momenteel behoorlijk mager door het dieet dat ze moest houden vanwege de bevangenheid. Op advies van de DA luzerne bijgevoerd. Vond ze heerlijk, maar de hoefbevangenheid werd binnen een paar dagen veel erger; ze kon niet meer lopen. Daar dus weer mee gestopt.
Momenteel krijgt ze ca. 1 pond seniores priores, 1/3 vitaminekoek (Pavo) en vrijwel onbeperkt hooi.

Kan ik Metazoa samen geven met seniores priores? (daar wil ik eigenlijk niet mee stoppen voorlopig)
heeft iemand ervaring met een hoefbevangen pony op dit voer?


Heb hier ervaring mee met mijn 18-jarige ruintje met Cushing (of EMS, dat weten we nog niet zeker).
Ik zou in ieder geval stoppen met de Seniores priores. Hier zit relatief veel suiker (melasse) in en dat is funest voor hoefbevangenheid. Gelukkig is ze herstellende.
Heb je mijn post gelezen op pagina 1? Mijn pony lag al 8 weken plat (ook hoefbevangen) en stond na de start met Metazoa binnen 3 dagen weer op zijn voeten en is nu al 4 maanden totaal klachtenvrij.
Ik was radeloos en had zelfs al als optie dat ik hem moest laten gaan. Hij had ook nog eens vreselijke diarree.
Metazoa kan dus heel goed. Heb uiteraard eerst advies gevraagd bij Metazoa en een testemmer opgehaald.
Als vervanger voor de SP geef ik de nieuwe speedibeet van Pavo 1x per week, geen suiker en zetmeel wat dus goed aansluit bij (ex) HB-patientjes.



Ik had het gelezen. En meteen even de waarden opgezocht: Seniores priores bevat 4 % suiker (%) en 11 % zetmeel, tegenover Metazoa 5,67 % suiker en 12,61 % zetmeel, wat dus duidelijk meer is.
Uiteraard ben ik me bewust dat het niet alleen daarom draait.

Maar (Marjo89) ze werd dus ernstig hoefbevangen van luzerne (die van Subli, zonder melasse), dat is wel een van mijn twijfelpunten...

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:10

Ik heb ook even gekeken, want ik wist dit niet. Vreemd.
Op de site van Metazoa staat dat de suiker die erin zit, wordt gewonnen uit lucerne en granen, wat bij de SP niet zo is. Dat is dan in ieder geval wel positief.

Ga dit even aan hun voorleggen en ook hoe het zit met zetmeel.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:14

Ik heb een cushing paardje en sinds ze Metazoa krijgt is haar vacht veel minder stug en glanzend en de krul is een heel stuk minder.
Ook is ze ook topfit.
Daarbij heb ik een shet die vaak last heeft van jeuk in zijn dikke vacht en er in de loop van de winter vaak uitziet alsof die door de ratten aangevreten is.
Nu glanst zijn dikke vacht zelfs.
Ik ben echt dik tevreden, alleen vind ik het nog steeds jammer dat ieder verkooppunt bij mij 30km vandaan ligt.

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:51

Akke_sSpring schreef:
Ik heb gisteravond eens zitten rekenen maar zit toch een beetje met die lage fosfor gehalte en het hoge calcium gehalte. Geven jullie daar nog iets voor. Ik kan wel gaan slepen met zemelen maar als het niet nodig is lieve niet ..... ze krijgt onbeperkt hooi/voordroog. Die heb ik niet laten testen omdat ik op een grote stal sta waar we maar 2 dagen doen met zo'n groot pak hooi.


Je geeft er dusdanig weinig van naast ruwvoer dat dit volgens mij niet veel invloed zal hebben. Maar ik zou zeggen leg je vraag bij metazoa via facebook neer

Anoniem

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:54

Citaat:
Is de Calcium/Fosfor verhouding in Metazoa SFB wel goed?

Ja, omdat het een supplement is. De verhouding Calcium/Fosfor 2:1 gaat over het totale rantsoen, dus ruwvoer samen met het bijvoer (bijv. een supplement)
Ruwvoer bevat doorgaans iets te weinig calcium (luzerne is 1 van de uitzonderingen) in verhouding met fosfor. Metazoa SFB zorgt dat deze verhouding gecorrigeerd wordt richting de 2:1
Aangezien er maar heel weinig Metazoa SFB gevoerd hoeft te worden (gemiddeld 250 gram) moet er extra veel calcium in zitten om de 2:1 verhouding in het totale rantsoen te halen.


Komt van de site van Metazoa .. (http://www.metazoa-horse.nl/ bij FAQ, staat ook een berekening bij). Lijkt me duidelijk genoeg? :Y)

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:56

jesito schreef:
Ik heb een cushing paardje en sinds ze Metazoa krijgt is haar vacht veel minder stug en glanzend en de krul is een heel stuk minder.
Ook is ze ook topfit.
Daarbij heb ik een shet die vaak last heeft van jeuk in zijn dikke vacht en er in de loop van de winter vaak uitziet alsof die door de ratten aangevreten is.
Nu glanst zijn dikke vacht zelfs.
Ik ben echt dik tevreden, alleen vind ik het nog steeds jammer dat ieder verkooppunt bij mij 30km vandaan ligt.


Moet je gewoon ff melden bij hun, of bij een winkel vragen bij je in de buurt of ze dealer willen worden.
Kan zo geregeld worden !

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:23

Maar 19% van 250 gram is iets minder dan vijf gram suikers/ zetmeel en 15% van 500 gram is weer 7,5 gram suiker/ zetmeel. En in je ruwvoer zitten ook suikers. Natuurlijke suikers.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:30

[***] schreef:
Citaat:
Is de Calcium/Fosfor verhouding in Metazoa SFB wel goed?

Ja, omdat het een supplement is. De verhouding Calcium/Fosfor 2:1 gaat over het totale rantsoen, dus ruwvoer samen met het bijvoer (bijv. een supplement)
Ruwvoer bevat doorgaans iets te weinig calcium (luzerne is 1 van de uitzonderingen) in verhouding met fosfor. Metazoa SFB zorgt dat deze verhouding gecorrigeerd wordt richting de 2:1
Aangezien er maar heel weinig Metazoa SFB gevoerd hoeft te worden (gemiddeld 250 gram) moet er extra veel calcium in zitten om de 2:1 verhouding in het totale rantsoen te halen.


Komt van de site van Metazoa .. (http://www.metazoa-horse.nl/ bij FAQ, staat ook een berekening bij). Lijkt me duidelijk genoeg? :Y)

Jeetje wat een onzin allemaal.... Bij hun 'berekening' beginnen ze al fout met de verkeerde (gemiddelde) waarden.....

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:35

Citaat:
Jeetje wat een onzin allemaal.... Bij hun 'berekening' beginnen ze al fout met de verkeerde (gemiddelde) waarden.....


Dat dacht ik dus ook... Een tekort aan calcium hè? Ik dacht juist aan een overschot daarvan? :+

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:44

Ik heb mijn vraag neergelegd bij Metazoa e kreeg eenzelfde reactie terug als wat op de site staat. Geen specifiek antwoord op mijn vraag naar de verhouding die bij mijn paard uitkomt op 12/1,1 (300 gram metazoa) Ik heb ook gevraagd of ik misschien moest stoppen met Hartog luzernemix geven omdat teveel eiwitten ook weer mok kan triggeren. Voorheen had ze overigens geen last met deze luzernemix. Het antwoord kwam oa in de vorm van een tabel overzicht waarin alle hoeveelheden hooi, metazoa en luzerne werd aangegeven. Volgens die tabel moet ik als mijn paard 500 kg weegt, 10 kg droge stof voeren (hooi), 250 gram Metazoa én 1000 gr. Luzerne(brok) van Metazoa.
Onderaan de tabel staat een begeleidende tekst: Standaard brokken en muesli geleidelijk afbouwen in 2 weken Grove luzerne, bedoeld voor afbouwen brokken en muesli: flinke handvol per voerbeurt erbij om ze langzamer te laten eten en zo een vervanger te zijn voor de brok en/of muesli. HP23 is zuivere luzerne met hoog eiwit. Bedoeld om biologisch hoogwaardig eiwit aan te vullen in het rantsoen. Biologisch hoogwaardig eiwit is nodig om spieren op te bouwen.

Ik heb vanavond gereden en hoewel ze heel braaf har rondje liep miste ik wel het stukje energie. Na een half uur was ze echt moe terwijl we niet eens heel fanatiek hebben gereden. Ik wilde haar na een half uur nog even op pakken en merkte echt dat ze daar de puf niet meer voor had.

In de mok verandert verder weinig.... het is door de c4l flink afgenomen, Metazoa ondersteunde dit. Ze kreeg nieuwe mok, afvalstoffen? blubberpaddock? maar ondanks dat ze nu ruim een week binnen staat geeft het niet de snelle verbetering die ik met c4l wel had.

Nadeel van c4l was dat ze zo nerveus werd dat ze niet meer fatsoenlijk te rijden was.....moeilijk hoor.

Zinzi_jewel

Berichten: 8840
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:04

Akke, hoe lang heb je de C4L gegeven?
Kan het niet zijn dat het ook een reactie was van gewenning het beter in je vel komen zitten en daardoor ongedurig worden.

Een kg lucerne brok. Sjemig best veel hoor...

Ben even naam kwijt van iemand die poste over 22 jarige HB pony.
Die haal je best accuut van die pavo koeken af. Suiker bommen zijn dat.
De SP kun je blijven geven of als ander alternatief suiker arm speedibeet van Pavo. Daar kun je de Metazoa brokjes bij doen dan.
Of ander suiker arm voer. Bij C4L.

Maar dit is topic vervuiling zo. Het is tenslotte metazoa topic

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:06

Zinzi_jewel schreef:
Akke, hoe lang heb je de C4L gegeven?
Kan het niet zijn dat het ook een reactie was van gewenning het beter in je vel komen zitten en daardoor ongedurig worden.

Een kg lucerne brok. Sjemig best veel hoor...

Ben even naam kwijt van iemand die poste over 22 jarige HB pony.
Die haal je best accuut van die pavo koeken af. Suiker bommen zijn dat.
De SP kun je blijven geven of als ander alternatief suiker arm speedibeet van Pavo. Daar kun je de Metazoa brokjes bij doen dan.
Of ander suiker arm voer. Bij C4L.

Maar dit is topic vervuiling zo. Het is tenslotte metazoa topic


Klopt, daarom even een kort antwoord ;)
Ik heb een maand of 3 c4l gevoerd en ze kreeg er zelf ook last van. Op de poetsplaats knikte haar knieën regelmatig van schrik en ze schrok echt overal van. Dus het was echt niet ideaal....

Zinzi_jewel

Berichten: 8840
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 07:57

Lang genoeg geprobeerd.
Dan zou ik idd iets zoeken wat haar energie op peil houdt.
Maar een dagje minder fut kan altijd hè...
Andere dagen liep ze wel lekker, toch?