Onkruid door muesli?

Moderators: SayaJones, Apple, Coby, petraaken, A_nouk, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Klasien

Onkruid door muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 08:20

Ik heb een kleine discussie met mijn vader.

Wij brengen de paardenmest van 2 jaar oud over onze eigen weide.
Ik voer muesli.

Volgens mijn vader krijgen we doordat ik muesli voer onkruid in de wei.

Ik kan mij dat niet voorstellen. De mest is 2 jaar oud, en er groeit geen haver oid in de wei.

Wie heeft er gelijk?!

Urielle

Re: Onkruid door muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 08:23

Ik had vorig jaar een zak waar nog iets van muesli inzat op het erf en omdat het verregend was had ik geen zin om het op te ruimen :o Daar groeide op een gegeven moment ook allerlei planten op :=
Maar ik weet niet hoe het zit als de mest al 2 jaar oud is.

https://rivkasterringblog.wordpress.com/
May the odds be ever in your favor.
Momenteel niet actief op Bokt
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 08:34

Er zit geen onkruidzaad in muesli. Muesli is gewoon een mengsel van geplette haver en andere granen, plus wat maisvlokken en gedroogde wortelen ed. Als je kruidenmuesli voert, kunnen er misschien nog wat zaden uit die kruiden in zitten, maar dat zal marginaal zijn. En na 2 jaar composteren hou je daar niet veel van over.

Er gebeurt echter iets anders als je bemest met paardenmest, en zeker 2 jaar oude mest. Daar zit heel weinig voeding voor het gras meer in (want het is gecomposteerd, verteerd dus, en de voeding is er al uitgespoeld/gebruikt door de bacterien en schimmels die de boel verteren). Daarnaast is paardenmest zuur. Gras heeft een pH van ongeveer 6 - 6,5 nodig (dat is op zich ook zuur, maar niet zo heel erg zuur), paardenmest gaat richting 4,5. Als je maar lang genoeg alleen paardenmest gebruikt wordt je grond dus zowel armer als zuurder. Twee zaken die het gras domweg minder sterk maken. Onkruid doet het vaak juist heel goed op arme zure grond. Gevolg: je krijgt steeds meer onkruid. Dat zou je ook krijgen als je biks voerde.

Oplossing: grondmonsters laten analyseren, en dan op geleide van de analyse en kalk en kunstmest gaan strooien. Kalk is het nu het goede seizoen voor (laat najaar/vroege voorjaar, jan-feb) en dan in april kunstmest (of evt drijfmest van koeien of vleeskalveren).

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:07

VSW-->VS

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 18:35

Ibbel, de grond is inderdaad erg arm. Of het zuur is weet ik niet. Kalk en kunstmest wordt al gestrooit. Volgend voorjaar is de bedoeling om te gaan spuiten tegen het onkruid.

Het kan dus niet door muesli komen, heb ik toch gelijk ;)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie