inenting tegen kuilgras?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

riannezweeds

inenting tegen kuilgras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 09:29

hier in zweden word bijna elk paard ingeent als het paard kuilgras (ensilage) eet. ik vind dit vreemd omdat we in nl deze enting helemaal niet hebben voor zover ik weet, een dierenarts in de buurt zei ja hij moet t hebben en anders kan hij dood gaan door het eten van zijn ensilage, nu had ik dus nogsteeds geen antwoord over de vraag waarom en wat het verschil is met et hooi in andere landen... ons kuilgras ging helemaal droog in het plastic dus kan ook niet extreem nat zijn verwacht ik, wat te doen nu? wel of niet inenten?

dblijham

Re: inenting tegen kuilgras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:31

Ik zou eerst meer uitleg van de dierenarts willen hebben over waar die enting nu exact voor is.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 09:34

die heb ik gevraagd, niet gekregen, heb nu ook andere DA vond het erg vreemd dat ze me niet uit kon leggen waarom ze mijn paard ook in wou enten voor dit soort zaken waarvan ze me de zaken niet kon vertellen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:35

Daar ben ik ook erg benieuwd naar eigenlijk...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:39

Misschien tegen botulisme?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 09:40

ja! was vergeten hoe het heten... nu je het zegt! maar wat is dit voor iets dan? en waarom worden paarden er in nl niet voor ingeent?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 09:43

en moet ik dr nu wel of niet laten inenten...

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:49

Is het niet slimmer om bij paarden mensen bij jou in de buurt te informeren wat zij doen en waarom ze daar voor gekozen hebben. Hier in NL is dit niet aan de orde dus heeft weinig zin om dat te vragen aan Nederlanders denk ik. :o

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 09:56

die zeggen allemaal dat ze het maar doe omdat iedereen het doet, ik denk dat we er het beste met zn allen over na kunnen denken en op deze manier tot een besluit kunnen komen. toch bedankt voor je bijdrage aan dit topic we hebben er iets aan gehad zullen we maar zeggen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:59

Zit er misschien bij jullie vaker dood ongedierte in het kuil?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 10:01

nog nooit meegemaakt, ook tijdens het draaien voordat het in pakken ging niets tegen gekomen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:06

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 10:08

haha precies! ik heb inmiddels super info gekregen van iemand op bokt en dit topic kan dus gesloten worden ;) bedankt iedereen die heeft mee gezocht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:16

Zammie schreef:
Google is je beste vriend zullen we maar zeggen..
http://www.favv.be/dierengezondheid/botulisme/

Goh; Is het toch best een beetje vreemd dat men daar hier in NL niets mee doet eigenlijk? Voordroog hooi is toch een gebruikelijk iets ook hier...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:22

Nu ben ik wel benieuwd naar die info.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:57

Kohtje, het staat helemaal onderaan bij de link die Zammie hier heeft neergezet. Het heeft te maken met de manier waarop tegenwoordig het hooi wordt verpakt. Vroeger werd het in balen gedaan, met touwtjes er om. Het geeft me een dubbel gevoel, waarom er ineens plastic om de balen moest. Ja, de balen kunnen dan groter gemaakt en ze kunnen buiten blijven staan. Je hebt in een keer een grote hoeveelheid voer. Maar, ik vind het lelijk dat die dingen overal buiten staan, en niet meer op de hooizolders of in hooischuren. Het lijkt me dat er dan toch makkelijk weer vocht bij komt en dat het hooi niet meer kan 'ademen'. Je kunt ze in je eentje ook niet even verplaatsen zonder hulp van machines e.d. Al dat plastic dat als afval overblijft.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 12:32

Ik vond hooi ook veel fijner om te voeren.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:26

De enige keer dat ik een keer een dood beest heb gehad (jááren terug) was in het hooi, een haas.
Dus dan moeten alle paarden die hooi krijgen ook ingeënt. :j

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:31

Dan heb je het stuk niet gelezen Mirandafuego. In het plastic kunnen de bacterieën door leven.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:42

zoutenootjes schreef:
Kohtje, het staat helemaal onderaan bij de link die Zammie hier heeft neergezet. Het heeft te maken met de manier waarop tegenwoordig het hooi wordt verpakt. Vroeger werd het in balen gedaan, met touwtjes er om. Het geeft me een dubbel gevoel, waarom er ineens plastic om de balen moest. Ja, de balen kunnen dan groter gemaakt en ze kunnen buiten blijven staan. Je hebt in een keer een grote hoeveelheid voer. Maar, ik vind het lelijk dat die dingen overal buiten staan, en niet meer op de hooizolders of in hooischuren. Het lijkt me dat er dan toch makkelijk weer vocht bij komt en dat het hooi niet meer kan 'ademen'. Je kunt ze in je eentje ook niet even verplaatsen zonder hulp van machines e.d. Al dat plastic dat als afval overblijft.

Daar heeft het verpakken in balen niks mee te maken, met grotere balen of buiten staan. Ik heb vroeger vaak genoeg grote balen hooi gehad. Het gras wordt gewikkeld zodat het minder droog hoeft te zijn en dus sneller, en met minder kwaliteitsverlies dan door eventuele regenbuien tijdens het droogproces, van het land kan. Gras dat niet droog genoeg is bewaart niet, tenzij je het in plastic verpakt zodat bacteriën ervoor kunnen zorgen dat het verzuurt en wel bewaart. Het is dan ook de bedoeling dat de pakken luchtdicht zijn, als er zuurstof bij kan kunnen de bacteriën die je nodig hebt niet groeien en gaat je voordroog stuk.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:31

kohtje schreef:
Dan heb je het stuk niet gelezen Mirandafuego. In het plastic kunnen de bacterieën door leven.

Ja, dat komt door de zuurgraad, (dan kunnen ze langer leven) maar als het paard gewoon zo'n droge baal krijgt kan het toch ook?
En op de wei ook, daar wordt bij ons ook wel eens wat gekild door een roofvogel of vos, daar vonden we ook een stuk poot, ligt ook in het gras, het kan ook op andere manieren gebeuren.
En hoeveel paarden drinken nog slootwater, daar kan het ook inzitten.
Maar botulisme van type B (waar dus kans op is in de kuil) veroorzaakt vooral spijsverteringsstoornissen: diarree, opstopping, oprispingen en overvloedige speekselvloei, vervelend maar niet dodelijk ofzo.
Ik vind de kans dus nogal klein als je het vergelijkt met de andere manieren waarop ze het ook kunnen krijgen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:35

Ik vind het ook wel een beetje bangmakerij. Er zal wel een risico zijn, maar er zijn heel veel risico's overal in. Bij ons zat er een keer een (opgedroogde) ringslang in. Dat was wel apart, maar verder geen probleem hoor (wel voor die ringslang).

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 20:47

jongens ik wil jullie vragen discussie's achter wegen te laten, daar word niemand beter van jullie zelf ook niet. vind t n beetje banketstaaf als iemand een goeie raad geeft dat iemand anders die naar beneden probeerd te halen. is dit de manier hoe mensen met elkaar omgaan op bokt? vast niet zo bedoeld allemaal maar toch is het niet gezellig. ik ben blij met de mensen die iets hebben bijgedragen aan mijn kijk op het inenten.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:51

riannezweeds schreef:
jongens ik wil jullie vragen discussie's achter wegen te laten, daar word niemand beter van jullie zelf ook niet. vind t n beetje banketstaaf als iemand een goeie raad geeft dat iemand anders die naar beneden probeerd te halen. is dit de manier hoe mensen met elkaar omgaan op bokt? vast niet zo bedoeld allemaal maar toch is het niet gezellig. ik ben blij met de mensen die iets hebben bijgedragen aan mijn kijk op het inenten.

Ik begrijp niet zo goed waar je op doelt TS? Bokt is een discussieforum, dan kan je discussies verwachten. Zolang deze netjes en beleefd verlopen is er toch niks aan de hand? Ik zie geen beledigingen, verwijten of sneren naar elkaar toe.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:53

huh....wat een vreemd topic??? :o?