Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
RianneH schreef:Ik begrijp de redenatie weiland naar krachtvoer niet..? Krachtvoer is inprincipe extra, mits je goed ruwvoer hebt. Zo te lezen klopt dat uitstekend en heb je daar een mooie opbouw in zitten.
Dan dus krachtvoer. Hoeveel en welk type wil je uiteindelijk gaan voeren? Miz is krachtvoer er om de tekorten uit het ruwvoer iets op te vangen (tenzij je een goed suplement hebt) en wanneer nodig om extra kracht te geven voor het werk. Dan zou de vraag dus moeten zijn, hoe bouw ik het krachtvoer weer op voor als ze aan het werk gaat? Maar dat bedoel he niet, of wel?
Als je wilt beginnen met krachvoer zou ik, afhankelijk van het paard, een kleine hoeveelheid voeren en merk je dat ze te kort komt, weinig energie bijvoorbeeld dit wat verhogen. Niet direct met een kilo, maar met bijv een kwart per week. Ik voer muesli, omdathet veel structuur heeft en dus motiveerd om te kauwen en speeksel aan te maken waardoor de opname beter is. Het is muesli met een lage energie en suikerwaarde (weinig melasse) omdat suiker rotzooi is en mijn paarden genoegebnergie hebben. Met een dergelijke muesli zou ik beginnen, je kan altijd nog opverstappen op eentje met meer energiewaarde.
Begin gewoon nu met een handje muesli bij de merriebrok en terwijl je die brok gaat minderen, voer je steeds iets meer van de muesli (of welk krachtvoer je ook wilt geven) totdat je tevreden bent met de energie die je paard uit haar voer haslt.