krachtvoer opbouwen na wei periode

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaxineRehl

krachtvoer opbouwen na wei periode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 14:40

Goedemiddag,

Mijn merrie met veulen staan nu nog overdag in de wei, maar snachts al binnen. De overgang gras/kuil hebben wij al rustig gemaakt maar nu zit ik nog met de krachtvoer. Ze zit nog op merriebrok totdat deze op is ( begin november wordt het veulen afgespeend) maar nu wil ik dus al beginnen met het opbouwen van de hoeveelheden als ze zometeem ook overdag niet meer in de wei kan (wel paddock). Ze krijgen in de ochtend rond half 8 en in de middag rond half 5 krachtvoer em hebben verder de hele dag beschikking over kuil (wordt elke dag 1 a 2x gevoerd). Dit gaat al goed.

Het is een slanke kwpner van 1.84 dus wel aardig aan de maat. En nu dus nog aan de merriebrok totdat 1.5 zak leeg is en ondertussen mengen als hij bijna leeg is. We gaven haar net na de bevalling deze brok dat ze aan de dunne kant was.

Graag hoor ik jullie advies.

RianneH

Re: krachtvoer opbouwen na wei periode

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:43

Waarom krachtvoer opbouwen? Ze moet ze perse op krachtvoer staan? Onzen krijgen bijv even veel krachtvoer (1/4 muesli) tijdens de zomermaanden als in de wintermaanden.

Of bedoel je gewoon de overgang merriebrok naar krachtvoer? Wat voer je normaal? Mengen is inderdaad geen slecht idee en begin met een kleine hoeveelheid die je rustig op bouwt.

MaxineRehl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 14:50

Ze zal uiteindelijk op 2x daags krachtvoer en dan nog veel kuil komen. En ze krijgt nu nog elke dag een handvol merriebrol. De overgang merriebrok/biks weet ik wel maar ik vraag me af hoe ik het beste de hoeveelheden (en hoeveel) moet opbouwen. Ze heeft vanaf mei op het land gestaan dag en nacht met dan in het algemeen begin bijvoeding dat ze zo dun was. Dat is toen afgebouwd tot een handvol. Maar zometeen ga ik haar weer oppakken in november en voor die tijd staat ze al dag en nacht op stal. Ik wil.de hoeveelheden krachtvoer nu dus weer opbouwen voor het momemt dat ze zo overdag alleen nog kuil heeft en geen weiland vol gras.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:54

VSW -> VS

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:05

Ik begrijp de redenatie weiland naar krachtvoer niet..? Krachtvoer is inprincipe extra, mits je goed ruwvoer hebt. Zo te lezen klopt dat uitstekend en heb je daar een mooie opbouw in zitten.
Dan dus krachtvoer. Hoeveel en welk type wil je uiteindelijk gaan voeren? Miz is krachtvoer er om de tekorten uit het ruwvoer iets op te vangen (tenzij je een goed suplement hebt) en wanneer nodig om extra kracht te geven voor het werk. Dan zou de vraag dus moeten zijn, hoe bouw ik het krachtvoer weer op voor als ze aan het werk gaat? Maar dat bedoel he niet, of wel?

Als je wilt beginnen met krachvoer zou ik, afhankelijk van het paard, een kleine hoeveelheid voeren en merk je dat ze te kort komt, weinig energie bijvoorbeeld dit wat verhogen. Niet direct met een kilo, maar met bijv een kwart per week. Ik voer muesli, omdathet veel structuur heeft en dus motiveerd om te kauwen en speeksel aan te maken waardoor de opname beter is. Het is muesli met een lage energie en suikerwaarde (weinig melasse) omdat suiker rotzooi is en mijn paarden genoegebnergie hebben. Met een dergelijke muesli zou ik beginnen, je kan altijd nog opverstappen op eentje met meer energiewaarde.
Begin gewoon nu met een handje muesli bij de merriebrok en terwijl je die brok gaat minderen, voer je steeds iets meer van de muesli (of welk krachtvoer je ook wilt geven) totdat je tevreden bent met de energie die je paard uit haar voer haslt.

MaxineRehl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 15:07

RianneH schreef:
Ik begrijp de redenatie weiland naar krachtvoer niet..? Krachtvoer is inprincipe extra, mits je goed ruwvoer hebt. Zo te lezen klopt dat uitstekend en heb je daar een mooie opbouw in zitten.
Dan dus krachtvoer. Hoeveel en welk type wil je uiteindelijk gaan voeren? Miz is krachtvoer er om de tekorten uit het ruwvoer iets op te vangen (tenzij je een goed suplement hebt) en wanneer nodig om extra kracht te geven voor het werk. Dan zou de vraag dus moeten zijn, hoe bouw ik het krachtvoer weer op voor als ze aan het werk gaat? Maar dat bedoel he niet, of wel?

Als je wilt beginnen met krachvoer zou ik, afhankelijk van het paard, een kleine hoeveelheid voeren en merk je dat ze te kort komt, weinig energie bijvoorbeeld dit wat verhogen. Niet direct met een kilo, maar met bijv een kwart per week. Ik voer muesli, omdathet veel structuur heeft en dus motiveerd om te kauwen en speeksel aan te maken waardoor de opname beter is. Het is muesli met een lage energie en suikerwaarde (weinig melasse) omdat suiker rotzooi is en mijn paarden genoegebnergie hebben. Met een dergelijke muesli zou ik beginnen, je kan altijd nog opverstappen op eentje met meer energiewaarde.
Begin gewoon nu met een handje muesli bij de merriebrok en terwijl je die brok gaat minderen, voer je steeds iets meer van de muesli (of welk krachtvoer je ook wilt geven) totdat je tevreden bent met de energie die je paard uit haar voer haslt.

Omdat ik haar weer op ga pakken is het inderdaad wel voor het moment dat ze weer aan het werk gaat.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:14

Oke, dan zou ik gewoon met een lage hoeveelheid beginnen en gaan kijken wat ze in de loop van de training nodig gaat hebben. Je begint natuurlijk ook minder zwaar dan later in de training.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:38

Heel slim on vast na te denken over de verandering van krachtvoer! Alleen ruwvoer voorziet helaas niet meer in de vitaminen mineralen en sporenelementen die een paard nodig heeft. Je moet dus op een zo gezond mogelijke manier deze aanvullen.

In de winter verbrandt een paard meer energie dan in de zomer, hij heeft dus meer energie uit het rantsoen nodig. Ook het aanmaken van een wintervacht, wat nu begint, kost heel wat energie. Dus wat je het beste kan doen is in de winter meer ruwvoer voeren. Krijgt je paard al onbeperkt ruwvoer, kun je het krachtvoer iets omhoog schroeven.

Het verteringsstelsel van een paard heeft ongeveer 10 dagen nodig om zich aan te passen aan een nieuw rantsoen dus schakel in 10 dagen (of meer) rustig over naar je nieuwe voer. Vervang bijvoorbeeld eerst een kwart van het huidige rantsoen door het nieuwe voer, na 4 dagen de helft en na nogmaals 4 dagen drie kwart. Na 12 dagen zit je dan op je nieuwe voer.

Je zou dus meer ruwvoer kunnen gaan voeren en op zoek gaan naar een gezond voer en qua energie evenveel voeren als dat je nu doet. Of wanneer je niet meer ruwvoer kan voeren, zou je iets meer energie moeten voeren dan dat nu in de 1,5 kg merriebrok zit. Hoe veel dat is is afhankelijk van hoeveel EWPa er in de merrie brok zit en hoeveel er in het voer zit wat je wil gaan voeren.

Bij de keuze voor een voersoort is het belangrijk om te bedenken wat je er mee wil bereiken: energie, opbouw van spieren of alle 2, snelle energie, langzame energie. Hoe belangrijk vind je de gezondheid van je paard, er zijn namelijk genoeg niet zo gezonde voeders op de markt.

MaxineRehl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 14:01

Ze heeft weinig bespiering, maar met energie zit het wel goed. Maar omdat ze in november toch weer aan de gang moet wil ik dat ze dan niets tekort komt. Ik zal met haar de sport in gaan, dus het is wel noodzakelijk dat ze voldoende binnen krijgt.

Ik zit voornamelijk met de hoeveelheden. Ik kan ook aan muesli en alles komen, maar hoeveel biks etc? Ik zou haar gewicht wel kunnen schatten, ze is in ieder geval 1.84 en slank met weinig bespiering. Hoeveel voer heb ik zometeen nodig? En hoe verdeel ik dit over die 2x voeren als ze in de middag (vaak net voor of een paar uur na de 2de voerbeurt) getraind wordt. Ik hen al aangegeven dat ze veel kuil moet krijgen, en ik geef haar nu nog een halve kilo ongeveer bij verdeeld. Ze staat nu nog overdag in de wei dus genoeg eten haha.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 14:55

Watt voerde je haar aan brok voor je merriebrok gaf dan?
Hoeveelheden verschillen per paard. Ook brok verschilt veel qua gehaltes. Kijk eerst eens naar wat voor brok of muesli je wilt overschakelen. Vraag een voedingsadvies bij die desbetreffende dealer en kijk naar wat jij vind dat je paard wel of niet nodig heeft. Als je die keuze hebt gemaakt kun je ook op het oog gaan voeren. Wel langzaam de hoeveelheid opbouwen/mengen. Overleg met je dierenarts, die kan ook een voedingsadvies afgeven en kent je paard.