Advies gevraagd, paard bij voederen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OlympicOrry

Advies gevraagd, paard bij voederen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 08:41

Hoi Iedereen.
Ik hoop dat jullie mij een beetje advies kunnen geven i.v.m. een voederkwestie.
Mijn merrie is gisteren verhuisd van pension naar de boerderij van mijn schoonouders.
Ze is verhuisd omwille dat dit beter is voor haar( ze heeft een tijdje rugproblemen gehad en is herstellende), waar ik op pension stond kon ze wel buiten elke dag maar enkel op een zandpaddock en ging ze s 'nachts op stal. Nu ze verhuisd is staat ze 24/7 buiten zolang het weer nog goed is, daarna komt ze s 'nachts weer binnen zodanig ze veel beweging heeft.

Nu komt mijn vraag, moet ik haar nu nog muesli bijvoederen of best niet? Vroeger op pension kreeg ze onbeperkt hooi in de paddock en s 'avonds een schep muesli. Maar omdat ze nu op gras staat en dit niet gewoon is, ik ben bang dat ze bevangen zou raken. Ze is een PRE dus sowieso al een sober ras.
Ik zit met mijn handen in het haar ik heb echt geen idee.

Advies is dus zeer welkom.

friesiszwart

Re: Advies gevraagd, paard bij voederen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:04

als zij nu van hooi direct overstapt op volledig gras zou ik zo mijn bedenkingen hebben. Zou haar hooi geven (onbeperkt) en een paar uur op het gras. De meusli even achterwege laten.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:07

Zo ineens overstap van geen gras naar 24/7 veel gras zou ik persoonlijk niet snel doen. zou gewoon stukje afzetten en iedere keer een stukje erbij, dan kan ze wennen aan het gras en daarnaast nog hooi bij geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:08

Kijk uit met het gras nu. Na de buien van afgelopen weekeinde zal het gras een enorme groeispurt gaan nemen. Kun je strookbegrazing toepassen?
Ik zou op het oog voeren en de muesli vooralsnog achterwege laten.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 09:08

Het is dat ze momenteel nog niet binnen kan omdat haar stalletje nog niet helemaal af is. Dus voorlopig staat ze idd op de weide, maar die is eerst kaal gegeten door de koeien dus super veel staat er niet meer op. Ik heb haar proberen hooi te geven maar daar wil ze niet van eten, gras is lekkerder. Ik denk dat dit komt door dat ze op pension op zand stond. Muesli dus maar even achterwege laten? Dat was ook mijn gevoel maar ik twijfel nog steeds of ze dan wel alles krijgt wat ze nodig heeft? Ze krijgt gewone basismuesli van best mix dus niks speciaals.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:43

-> VS