Ik zit met een probleempje... Mijn pony staat op een manege, het is een Appaloosa ruintje van 11 jaar. Omdat ik geen wintervacht wil in verband met het veel trainen staat hij rond 8/9 uur 's avonds op stal, dus hij kan lekker de hele middag rond lopen en gek doen
. Ik heb geen dun dekentje voor 's avonds maar wel een staldeken en winterdeken als het kouder wordt, dus vandaar de optie stal... Nu werd ik daar op aangesproken door een stalhulp (staat soms ook in de kantine), zij zegt dat ik mijn pony niet op stal moet zetten 's avonds omdat ze lekker moeten kunnen rondlopen, ik leg uit waarom ik hem op stal zet. Maar zij vond dit onzin, en herhaalt weer dat ze buiten moeten kunnen 's avonds. Ze vertelt ook dat ze al heel lang met paarden bezig is, dan zou ze van mij natuurlijk verwachten dat ik haar meteen geloof, maar dat deed ik niet, ik vroeg aan haar: "als je zoveel van paarden weet waarom krijgen ze dan hier maar 1 keer per dag hooi en 3 keer per dag brokken?" Waarop zei antwoordde: "Ze krijgen genoeg hooi 's morgens en 3 keer brokken zijn voor de voedingsstoffen." Waarop ik even dacht van "Okééé,... Dit klopt volgens mij niet..."
Na deze gedachten meteen ff gevraagt of ik de hoeveelheid hooi kon verhogen en de brokken wat kon laten dalen, maar zei vond dit nogmaals onzin. Toen kwam de vrouw van de staleigenaar om eigenlijk met de stalhulp te kletsen maar ik stond ertussen, heeft stalhulpje even snel alles vertelt van dat mijn pony 's avonds binnen staat en ik wat aan het voer wil doen. En ik werd zeg maar een beetje voor m'n gezicht uitgelachen...
De staleigenaaresse zei dat als ik het aan de staleigenaar zou vragen hij het zelfde zou zeggen, maar het best mocht vragen... Zij vinden dat de paarden goed voer gegeven wordt en ik maar niks van paarden weet... En ze zegt dat ik moet opzoeken van het op stal staan op internet.
Nou in plaats van de weidegang opzoeken ben ik naar de voeding gaan zoeken, en vond dit:
De meeste paarden en pony’s hebben aan gras en hooi meer dan voldoende. Alleen als je erg veel arbeid van de dieren vraagt, hebben ze soms bijvoeding in de vorm van krachtvoer nodig.
Paarden zijn echte dooreters. Ze zijn van nature ingesteld op een geleidelijke en langdurige opname van vrij laagwaardig gras. Ze hebben daarom de behoefte om de hele dag door, ook 's nachts, kleine beetjes te eten.
Bij het kauwen van voedsel komt speeksel vrij, dat ervoor zorgt ervoor dat de maaginhoud niet te zuur wordt. Op gras en hooi moet een paard stevig kauwen, op biks en muesli veel minder. Door het verstrekken van te veel krachtvoer en te weinig ruwvoer kan de balans in de maag verstoord raken.
Ook staat het grootste deel paarden van de manege de hele dag op stal, is het hooi als ik aankom (rond 5 uur) grotendeels op, dus ze hebben 's avonds niks meer om op de kauwen (behalve stro als ze op stal staan), gras eten ze niet omdat de weiden vol ligt met mest. Tenminste ik ze ze nooit grazen of zelden.
Ik wil graag de mening over de voeding methode van deze manege, ook ben ik niet zo zeker meer of ik hem wel op stal moet zetten 's avonds, dit waren wel volwassen vrouwen, en ik als 14 kan het eerder fout hebben,... Daarom wil ik best de mening weten van de bokkers hier, die mij misschien de waarheid kunnen vertellen of zeggen dat ze gelijk hebben.

Maar ik ben van plan om hem dan in het paddock te zetten, en een andere stal is helaas geen optie, er zijn namelijk geen andere westerns tallen in de buurt, behalve een manege/stalling waar ik weleens gereden heb, maar die vond ik echt behoorlijk slecht, ook al is het al 2 jaar geleden...
Daarom dat ik ook begon op te zoeken, had al een paar forums geopend voor het luchtzuigen en toen kreeg ik te horen dat het ook door maagzweren kon komen, toen ging er een lampje branden.
En fijn om te horen dat het ook zo kan! Ik ga het proberen te regelen! Er zijn wel een paar paardenmensen in de buurt die een stalletje vrij hebben, maar ik kan m'n lessen dan wel vergeten...