Wordt mijn pony goed gevoert?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Patchje

Wordt mijn pony goed gevoert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 19:52

Hallo bokkers,

Zoals mijn titel al zegt: krijgt mijn pony genoeg voer? Ze krijgen 1 keer per dag hooi, (hoeveel moet ik nog uitzoeken) maar meestal na 5 uur is dit al op, en we mogen niks bijpakken. :n Ze krijgen 2 keer per dag brokken. Voordat ik dingen ga vragen aan de staleigenaar wil ik het toch hier vragen.
Waarom ik deze vraag stel? Omdat ik begrepen heb dat een paard zeker 3 keer per dag kleine beetjes hooi moet hebben, omdat ze anders te veel maagzuur aanmaken en dus maagzweren kunnen krijgen. En ikzelf vindt dat brokken onnodig zijn, maar dat weet ik dus ook niet zeker.

(hij staat op een manege)

troi

Re: Wordt mijn pony goed gevoert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:55

Hoeveel uur per dag komt je pony in het weiland? Als dat de gewenste minstens 8/10 uur is dan is die hoeveelheid hooi prima maar als dat minder is dan is die hoeveelheid idd erg weinig.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 19:59

Tja, het wordt nu ook winter en dan staan ze de hele dag op stal, wel hebben ze stro tot hun beschikking, maar veel denk ik niet dat dit opvult. Zomers staat hij dag en nacht buiten. Nu van 10 tot 5, dus 7 uurtjes, maar in de winter helemaal niet. De weilanden zijn ook niet echt "voedzaam" :n , er ligt veel poep dus ze eten niet veel gras... Je zou bijna vragen waarom ik hier mijn pony stal, maarja... Het is de enige manege in de buurt en ik heb wel wat lesjes nodig... :o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:03

De hele dag op stal, jeetje. Tja, ik was daar weg gegaan, ook in slecht weer kan je als bedrijf paddocks maken zodat de dieren de hele dag naar buiten kunnen lijkt me. Maar goed dat was je vraag niet.

Zeker dan is die hoeveelheid hooi echt heel laag. Je zou dan onbeperkt hooi willen. Een flink hooinet in de stal en zorgen dat die nooit leeg komt. Als de manege eigenaar dat niet wil heb je een 2e reden om een andere stal te zoeken. Belang van je paard gaat toch voor? En een andere lesgever is zo te vinden hoor, het stikt van de goede instructeurs die op locatie komen! En ik gok dat een andere stal nog veel goedkoper is ook. De meeste maneges zijn idioot duur.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:05

Je gaat nu toch niet zeggen dat als ze de hele dag op stal staan ze maar 1x hooi krijgen?
Want dan moeten ze echt wel vaker gevoerd worden. Zeker als je zegt dat het om 5 uur al op is dan moeten ze tot de volgende ochtend(?) wachten op hooi?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:07

ik zou zeggen..tijd voor een goed gesprek met de stal eigenaar en anders zoeken naar een betere plek.
lessen kan je ook op een andere locatie met een instructeur die naar jou en je paard toe komt :)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:15

Weg weg weg daar! :=
Een paard is erop gebouwd om vrijwel de hele dag door te eten en die van jou eet eigenlijk amper..
Precies wat je zegt, dit is maagzweren en allerlei andere kwalen in de hand werken!

Brokken is eigenlijk fastfood voor paarden, dus tenzij je paard vol in training staat (dwz 5, 6 keer in de week een flink zware training in wat voor discipline dan ook), hebben de meeste paarden niet zoveel brokken nodig.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 20:51

Vergissing, ze krijgen 3x brokken per dag. Ikzelf vindt dit idioot veel, maar ja een 14-jarige weet niet alles :o . Zelf zou ik de brokken willen schrappen en 3x hooi per dag, als het kan ook nog in een slowfeeder. Ik heb het aan een stalhulp gevraagt en zij zei dat ze brokken nodig hebben, anders komen ze allemaal voedingsstoffen te kort... En ze vond 3x hooi per dag onzin. Hij zuigt ook lucht, daar verdenk ik maagzweren voor, door een te hoge zuurgehalte, maar een dierenarts is nog niet geraadpleegd...

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:07

Hij krijgt idd te weinig voer,

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:11

3x hooi per dag onzin? Lekkere stalhulp, heeft er echt kaas van gegeten := Ik denk er hetzelfde over als jij TS, schrappen die brokken en zo veel mogelijk hooi geven. Ze pakken het daar niet handig aan zo te horen :n

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:19

als de paarden buitenstaan en er is wat gras, dan zou het eventueel kunnen.
vooral als ze 5 uren over het hooi doen, dan is het een grote portie.

maar ´s winters kan dat echt niet. dan moeten ze echt minimaal 3x hebben. bij hoge uitzondering misschien 2x ( 8 uur sochtends en 6 uur ´s avonds) maar dat is aan de krappe kant als ze op stal staan.

slowfeeders e.d. zullen ze niet snel aan beginnen ivm het werk wat daar in zit denk ik.
maar vaker hooi voeren moet zeker!!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:35

Hooi horen ze veel vaker te krijgen, en velen hebben ook onbeperkt hooi.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:55

Zeker als het een luchtzuiger is, weg met die brok en veeeel meer hooi voeren! Als je intensief rijdt en je merkt dat enkel hooi niet genoeg is kun je eventueel iets van museli bijvoeren maar brokjes bij een luchtzuiger is vaak geen goed idee!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:12

Deze stal is niet goed voor je paard.

Hij krijgt te weinig ruwvoer, te veel brok, staat te veel op stal en heeft hoogstwaarschijnlijk door deze combinatie stalondeugden ontwikkeld met vermoedelijk een medische oorzaak. Kortom: tijd om te verkassen!

Ik zou dan ook op zoek gaan naar een stal met een beter voerbeleid en waar ze in de winter ook naar buiten kunnen. Als je het zo doet dat de stal goedkoper is dan deze waar je nu staat houd je geld over voor lessen en kun je dus iemand laten komen die jullie echt kan helpen, want bij iemand die er zo'n stalmanagement op na houdt twijfel ik ook aan het niveau van de lessen.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 10:58

Vreemd genoeg zijn de lessen wel best goed! Naar mijn mening dan he. Ik moet gewoon even bijkletsen met m'n ouders en daarna even naar de staleigenaar. :+ Over de weidegang en het voer, als ze niet willen meewerken dan is het VERTREKKEN!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:01

overleg eens met andere pensiongasten, mss kun je samen meer bereiken!?

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 11:06

Ow de meeste die dat vonden zijn al vertrokken, naar waar precies weet ik niet, maar ik heb al een stal gevonden waar je het voer zelf moet kopen, dus wel handig. Ik zal even kijken wat andere hier over denken. Misschien kan ik wel wat meer mensen weg krijgen, hun paardjes verdienen dit niet!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:11

Ben reuze benieuwd wat je keuze wordt. En wat de stal eigenaar zegt.
1 x per dag is echt wel heel weinig.
Een mooi hooinet in de stal is al mooi begin maar 24/7 op stal zou voor mij echt geen optie zijn.

Zoek een fijne stal, met een bak, en zoek een fijne instructrice ;) en je bent een heel eind verder.

p,s, misschien is dit iets voor je ?
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 13:02

Oei, beetje ver, het moet wel te fietsen zijn maar toch bedankt! :) Ik ga jullie op de hoogte houden!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:10

De stal is in borkel, niet in valkenswaard.

Succes met je keuze !
Anders lees eens op de website paardnatuurlijk.nl

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 13:14

Ja, maar toch een beetje ver,... De stal ziet er niet slecht uit! Daar ben ik van overtuigt! Maar toch bedankt! Ik zit namelijk in België op school en moet meteen naar m'n paardje kunnen.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:15

Ik zou gewoon even in je omgeving rondkijken en op internet zoeken naar een andere stalling. Er is heus wel iets te vinden waar je paard vaak buiten komt, meer hooi krijgt en waar je de hoeveelheid krachtvoer zelf kan regelen. Grote kans dat als je op een pensionstal staat het een stuk goedkoper is dan de manege waar je nu staat. En natuurlijk les zoeken op locatie, maar misschien is er wel iemand van die nieuwe plek die dat doet(is bij de stal waar mijn paard staat wel hel geval, meerdere mensen die gewoon hier lessen geven. Scheelt weer reiskosten :+ )

Zoals al boven mij gezegd is, lees eens de site van paardnatuurlijk. Met een korreltje zout, ik vind ze nogal extreem met sommige dingen maar wel goed om je kennis te verbreden.

Het nadeel van een manege is dat ze meestal niet zo makkelijk kunnen en willen veranderen, je kan overleggen maar ik denk dat een andere plek zoeken een betere oplossing is, anders blijf je je altijd aan de dingen stoten.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:47

Patchje schreef:
Ja, maar toch een beetje ver,... De stal ziet er niet slecht uit! Daar ben ik van overtuigt! Maar toch bedankt! Ik zit namelijk in België op school en moet meteen naar m'n paardje kunnen.

Oke, dat wist ik niet :o ik ging uit van de plaats die in je profiel staat.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:40

Ik zou hem verhuizen, te zot voor woorden 1x p/D hooi en heel e dag op stal

Mijn paarden krijgen afhankelijk of ze ook op de wei staan of niet, 5x p/D ruwvoer en 2x p/D krachtvoer en staan altijd overdag buiten. Afhankelijk vh weer gaan ze in de winter eventueel wat eerder naar binnen. In de zomer staan ze 24/7 buiten