Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Het is wel handig een veulen brok te geven als-ie nog bij de merrie loopt. Veulens leren nl van hun moeder wat eetbaar is en zullen zonder dat voorbeeld niet zomaar brok gaan eten. Ik heb er hier tenminste één gehad uit Zweden, die 'thuis' gerst kreeg, maar hier geen idee had wat brokken waren. En die had het wel nodig...
DhrOnco schreef:wij hebben helaas een veulen dat vanaf 2 en een halve maand van de moeder af was, volledig op start en go van cavalor gezet, doet het uitstekend, 's avonds bijvoeren met slobbber (mash en mix) en eventueel probreed als hij niet genoeg aanzet.
Ninx schreef:Hoe gaan ze hem afspenen?
Beste is om eerst een draad tussen de moeder en het veulen te doen, dat ze elkaar nog wel kunnen zien en ruiken maar dat hij niet meer kan drinken.
Dan die afstand uitbreiden, de merrie ook af en toe even weghalen.
Voordat je de draad er tussen doet is het goed al te oefenen met de merrie soms weghalen.
Hoe reageert het veulen nu? En de merrie?
Lopen ze nog continue bij elkaar of zoekt het veulen de andere paarden al op, en gaat hij al iets meer zijn eigen weg?
Al ze nog extreem aan elkaar kleven zou ik het afspenen uitstellen, dan is hij er nog niet aan toe.
Je moet in geen geval het veulen bij de moeder vandaan halen van het ene op het andere moment.
Waar gaat hij naartoe? Komt hij op de wei met verschillende, ook jonge, paarden?
Voor voedingsadvies, qua aanvullingen, zou ik eens bellen met Rene Wielens.
http://www.rwdh.nl/