care4life /dieetmix subli

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
norton84

Berichten: 1001
Geregistreerd: 01-03-12

care4life /dieetmix subli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 15:41

Voor onze paarden zoeken wij eigenlijk nieuw /andere voeding.
De reden hiervan is dat we lager in de suiker en zetmeel willen.

Nu kwam ik bij de winkel en kreeg het advies om 3 voedingen te mixen op zich staan de voeren mij wel aan.

Situatie is als volgt :
5 jarige quarter
welke getraind word
maar die wel snel dik word
maagprobleem heeft.

4 jarige
te mager geweest is mag nog iets aankomen
moet vooral spieren opbouwen
heeft jeuk eczeem

Staan in de zomer periode 24/7 buiten op gras

het advies is als volgt:
pavo care4live
http://www.pavo.nl/producten/uniek/pavo ... ife?filter[2][]=2
dieetmix

http://www.subli.nl/Voederassortiment/n ... etMix.html

en op dagen dat er zwaar getraind word
best-mix onderhouds muslie
http://www.best-mix.be/nl/producten/det ... -mengeling

Mocht de 4 jarige te sloom worden dan 100 gram subli omega3-6-9 voeren
De quarter krijgt dit al standaard door zijn huidige voer

het zou inhouden dat de paarden in de winterperiode 1 maal daags de halve aanbevolen hoeveelheid van het ene voer krijgen En tijdens de andere voerbeurt de helft dagelijkse portie van het ander voer.

Mocht er dan gereden worden een kleine hoeveelheid onderhoud muslie van best mix dit omdat de andere 2 voeren redelijk schraal zijn en voor recreatie doel einde En aangezien onze paarden nog moeten groeien achte zij dit een goede combinatie.

Nu is bokt soms erg handig en wil ik graag jullie mening weten

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: care4life /dieetmix subli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:58

Ik zou gewoon 1 soort van deze kiezen, van alles voeren is onzin.

Die van mij krijgt een beetje dieetmix van subli en daarnaast marstall force korreltjes.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: care4life /dieetmix subli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:00

wat versta je onder zwaar trainen?

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: care4life /dieetmix subli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:05

als zus van ts:
de quarter 5 keer per week aan in de bak met veel oefeningen om alles los te maken cirkels galop of eens en keer na buiten. word niet overtraind zo zijn er ook rij dagen van allen stappen en draven

de 4 jarige werkt 4 keer onder het zadel moet nog bijkomen in gewicht

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: care4life /dieetmix subli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:11

dat geld gewoon als lichte arbeid.. dus dan hebben ze haast geen krachtvoer nodig.. ik zou kiezen voor voldoende hooi van goede kwaliteit, en evt. een beetje krachtvoer, dus care4life OF dieetmix. aanbevolen porties kloppen vaak ook niet en zijn te commercieel. als aanvulling kan je bijv kiezen voor marstall force, is in verhouding erg goedkoop en zit van alles in wat ze evt tekort zouden kunnen krijgen bij een rantsoen uit voornamelijk ruwvoer, je hoeft er maar weinig van te geven.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: care4life /dieetmix subli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:37

helaas is marstall hier zo niet echt makkelijk te krijgen waar wij ons voer kopen verkoopt het al niet

Mootje82
Berichten: 165
Geregistreerd: 01-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:40

Even een stipje van mij!
Ik ben ook erg benieuwd naar de ervaringen met beide voeders aangezien mijn paard ook geen suikers i.c.m. laag zetmeel voer moet hebben.
Care 4 life is niet echt hardvoer. Dat heb ik al eens geprobeerd.

@norton; heb je toevallig ervaring met Marstall Vito? ook nog iets waar ik op internet wel eens op uitkom

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: care4life /dieetmix subli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:53

Ik kan Marstall hier ook niet in de buurt verkrijgen, soms hebben ze het wel bij een ruitershop hier in DL over de grens. Maar ik kan je aanraden om hier Marstall Force te bestellen: http://www.topdiervoeders.nl/marstall-force-p-739.html

Als je de 10kg verpakking koopt (ipv de 4kg) ben je inclusief verzendkosten nog goedkoper uit dan wanneer je marstall in de winkel koopt. Ze leveren ook heel snel.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: care4life /dieetmix subli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:05

jaime bedankt is dan zeker een optie , maar wil even afwachten wat de ervaringen zijn met dit
mootje82 wat is jou ervaring dan met care4lif positief negatief?

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:48

Die van mij lust de care4life niet, dus zou zeker een proefzakje proberen als je daar voor gaat en kieskeurige paardjes hebt. Marstal Vito luste hij ook niet, maar die van mij is extreem kieskeurig.

Wat ik lees (op Bokt en voervergelijk) is dat ze soms wel een beetje futloos worden van het voer wat geadviseerd is, dus op zich snap ik het dan wel dat ze er nog iets anders bij adviseren voor als er zwaarder getraind word. Zou natuurlijk makkelijker zijn om 1 soort te geven waarbij je alleen de hoeveelheid hoeft aan te passen als ze iets harder moeten werken.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: care4life /dieetmix subli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:51

flappie dat is ook de gedachten er achter ze zijn niet moeilijk qua eten dus verwacht wel dat 1 van de 2 het eet

Mootje82
Berichten: 165
Geregistreerd: 01-05-08

Re: care4life /dieetmix subli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:29

@hutch, de care4lfe zou ik niet graag geven als ik weer ga rijden. Ze krijgen er niet echt energie van en als ze kieskeurig zijn eten ze het niet makkelijk.
Ik ben ook benieuwd naar ervaring met de Dieetmix van Subli.

Iemand daar ervaring mee?

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: care4life /dieetmix subli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:38

Ik denk niet dat je beide paarden op het zelfde voer moet gaan zetten. Een paard wat moet aankomen ga je geen dieetvoeding geven in mijn opinie.

Onze arabier, die na een periode van rust gewoon dagelijks fanatiek gereden word, doet het erg goed op de C4L. Hij is een kieskeurige eter, maar eet dit graag. Hij bruist van de energie, dus andere voeding (naast weidegang) vind ik niet noodzakelijk.

Voor jouw 4 jarige zou ik dus geen C4L adviseren, maar bijvoorbeeld Cavalor Probreed. Komen ze goed van aan, zonder heet te worden.

kellyalischa

Berichten: 82
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Heino

Re: care4life /dieetmix subli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:02

Ik voer al geruime tijd de subli dieet mix. Mijn quarter is gevoelig voor suikers en zetmeel (koliek). Ik ben er erg tevreden over! Ze doet het er gewoon goed op en eet het heel graag. Qua energie merk ik geen verschil ten opzichte van het voer dat ze voorheen kreeg (veel zetmeel). Daar was ik in het begin een beetje bezorgt over. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

norton84

Berichten: 1001
Geregistreerd: 01-03-12

Re: care4life /dieetmix subli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 16:04

kellyalischa hoeveel voer jij dan?

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:07

Princesj schreef:
Ik denk niet dat je beide paarden op het zelfde voer moet gaan zetten. Een paard wat moet aankomen ga je geen dieetvoeding geven in mijn opinie.

Onze arabier, die na een periode van rust gewoon dagelijks fanatiek gereden word, doet het erg goed op de C4L. Hij is een kieskeurige eter, maar eet dit graag. Hij bruist van de energie, dus andere voeding (naast weidegang) vind ik niet noodzakelijk.

Voor jouw 4 jarige zou ik dus geen C4L adviseren, maar bijvoorbeeld Cavalor Probreed. Komen ze goed van aan, zonder heet te worden.


dat is een fout die veel wordt gemaakt dat dieet is om af te vallen, een dieet is een aanpassing in het voedingspatroon, en er bestaan dus dieten om af te vallen, maar ook om aan te komen, daarnaast bestaan er ook dieten bij bepaalde allergieen. Dieetmix is dus niet om af te vallen, maar om minder suikers/melasse in het rantsoen te krijgen. daarbij is aankomen dmv krachtvoer sowieso een slecht idee, aankomen moet gebeuren door veel ruwvoer van goede kwaliteit te verstrekken,

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:18

zo nu even uit gebreid de tijd om te antwoorden,

princesj

er is bewust over na gedacht een paard wat aan moet komen toch op de dieet mix te zetten,
namelijk normale voeders bevatten veelal suiker en zetmeel tarwe.
en dat zijn dingen die paarden niet nodig hebben en ze kunnen oa jeuk geven in staart en manen.
mijn ervaring is dat dit paard daar dus op reageerd we hebben hem om merrie brok gehad en dit is hoog in zetmeel en meneer werd gek van de jeuk vandaag de keuze om natuurlijker te gaan voeren.

wel fijn om te lezen dat jou paard het dus erg goed doe op c4l. hier totaal geen kieskeurige eters dus verwacht daarover geen problemen ze zijn kruiden gewend.
je kan een arabier ook niet vergelijken met een jong paard wat nog groeit en spieren moet ontwikkelen.
daarnaast is dieet mix en c4l speciaal voor oa paarden met zomer eczeem dus we kijken of zijn jeuk door zetmeel er van verdwijnt ( hij reageert namelijk ook op kuil )

jou advies is dus ook volgens mij niet de oplossing, wij doen het zoals jaime zegt 24/7 gras dieet mix en care4live en dan extra de tijd geven dagelijks om op stal hooi te eten en na arbeid een onderhouds muslie extra zo nodig kunne ze dan nog extra omega3-6-9 krijgen.

een stal genoot voerde subli dieet mix aan haar haf maar dat ging zal vragen of ze hier haar ervaring weg zet

kellyalischa

Berichten: 82
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Heino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:56

norton84 schreef:
kellyalischa hoeveel voer jij dan?


Ik voer ongeveer 1 schep per dag (iets minder dan een kilo denk ik). Ze werkt tegenwoordig ong. 4 รก 5 keer in de week.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: care4life /dieetmix subli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 18:30

wij nu dus ongeveer 300 gram per dag ex luzerne ex hooi ex gras ( die tellen we op dit moment ook gewoon mee.

en dan max 500 gram extra als ze dus werken

Maris
Berichten: 15923
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 18:35

Hoi ;) om het nog gemakkelijker te maken je hebt sinds kort ook van cavalor een vergelijkbaar product = fiberforce
Van alle 3 de voeropties is trouwens ook een heel topic te vinden op bokt. ik zal even voor je zoeken....

Fiberforce : [VS] Ervaringen met cavalor fiberforce
Care4life : [VS] Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?
Dieetmix : [VS] Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Dan heb je wat te doen ;)
Ik zou idd wel 1 van die producten kiezen en niet weer gaan mengen. Waarom wilde je dat ?

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: care4life /dieetmix subli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:34

maris ik heb die van c4l en dieet mix alle 2 gelezen , maar het jammer van die 2 topic is dat er geen vergelijking gemaakt word tussen deze 2 voeren.
althans ik heb het niet kunnen vinden..

is fiberforce zijn dat die rood /gele zakken met een soort brok die uit elkaar valt ? want die eet de mijne dus niet

tja waarom mengen :

let op is niet mijn eigen mening maar gebasseerd op de verkoper
c4l is weinig belasting voor het lichaam , maar de ervaring bij op jonge paarden is dat het net te kort komt. Dus en groeien en spieren op bouwen en gezond blijven is dan net te..

dieet mix daar in tegen moet meer van gevoerd worden om effect te hebben op een pny van 400 kg moet je dus 1200 gram geven en dat vind ik erg veel.
maar deze muslie kan wel onze paarden voorzien in hun extra tje richting groeien en spieren aanzet.

de 3 de is dan echt om als extra te geven. en hoeft dus zeker niet gegeven te worden maar mag aangezien misschien de dieet mix nog net iets te schraal is

Maris
Berichten: 15923
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:47

Fiberforce is er net een week of 6 en zat bij mij in een witte zak met doorkijk plastic. Alle paarden op stal vonden het erg lekker !
De brok valt niet uit elkaar, dus ik denk dat het een ander voer is wat je bedoelt.

Matheno

Berichten: 7949
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: care4life /dieetmix subli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:33

Ik zou persoonlijk dan toch echt voor de dieetmix gaan en de 4-jarige ook een extra emmertje luzerne aanbieden voor de spieropbouw (extra eiwitten).
De luzerne van Subli bevat geen toegevoegde melasse.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: care4life /dieetmix subli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:42

luzerne voeren we al in de zin van een grote had door het voer heen dit voor extra kauwen,
in een hoe grote portie moet de 4 jarige dit dan in jou ogen krijgen?
want wij zaten te denken aan olie voor de spieren aangezien hij op eiwitten rreageert

_merel_

Berichten: 1844
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:55

Hier het stalgenootje;

Ik heb 2 haflingers; Nady een 11 jarige merrie die nu 4 dagen per week werkt (lichte tot middelzware arbeid) en haar zoon Noah, een 5 jarige haflinger... Een paar weken zadelmak en nu 3 keer in de week zelfde arbeid als zijn moeder (gaat alleen maar mee op buitenrit van 5 kwartier tot anderhalf uur ivm recht toe recht aan en ervaring opdoen)

Ik heb de subli ook gevoerd en ben al snel weer overgestapt op de best mix onderhouds muesli die jullie ook voeren.

Zowel Nady als Noah vonden de subli niet zo lekker en ik moest erg veel voeren voor ik effect zag bij het rijden. Daardoor vond ik het duur voeren. Zelfs toen ik zelf vrijwel niet reed en Britt haar dus alleen deed leek Nady niet voldoende binnen te krijgen om te herstellen na een rit en dus conditie op te bouwen. terwijl zij alleen daarom muesli krijgt.

Van de olie kreeg Nady al snel dunne mest (icm onbeperkt hooi of gras)

Juist door de best mix leek ik een goede balans te hebben gevonden en toen we Nady fanatieker gingen rijden ben ik hippostar high fiber pallet gaan bijgeven. Nady heeft flink eczeem (duidelijk muggenallergie) en haar voer aanpassen heeft nooit geholpen. De Derfen heeft voor haar in de 6 jaar die ze nu van mij is het beste geholpen...

Noah heeft de laatste dagen flink gewerkt. en omdat hij afslankt zullen we hem ook meer moeten gaan voeren (kan onbeperkt gras eten op de dijk en krijgt nu hetzelfde als zijn moeder) Ik heb besloten om gewoon weer onderaan te beginnen en hem basisbrok bij te gaan geven.