Hamco Total +

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_

Hamco Total +

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 15:56

Ik heb op aanraden van de ruitersportzaak
Een zak hamco Total + gekocht.
Nu ben ik benieuwd of dit naast alleen hooi echt voldoet voor een Shetlander
De shet is hoefbevangen en insuline resistent en welke hoeveelheid raden jullie aan.
En is dus aan het lijnen met alleen hooi,
Ik wil alleen wat extra vitamine en mineralen erbij geven
Vandaar mijn vraag.
Pony krijgt al extra magnesium.

rockey

Re: Hamco Total +

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:12

ja hoor, bij ons staan er paarden alleen op hamco total plus.

dus geen krachtvoer en geen ander ruwvoer ernaast.

neem anders eens contact op met gerrit van ham.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:37

op de site kan ik geen volledige analyse vinden.......... dus ik kan zo niet beoordelen of het een juiste en volledige aanvulling is naast ruwvoer en of de verhoudingen tussen bepaalde mineralen juist zijn. Zeker met producten waar veel luzerne in zit is het belangrijk dat de calcium - fosfor verhouding weer recht getrokken wordt. Luzerne bevat namelijk erg veel calcium. Er wordt wel genoemd dat er een aantal dingen aan toegevoegd zijn. Verder valt me op dat er melasse in zit. Zeker voor een hoefbevangen shet is het heel belangrijk om een product te kiezen met een zo laag mogelijk suiker en daar draagt melasse niet aan bij!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:11

Citaat:
Samenstelling bestaat o.a. uit kwalitatief hoog gedroogd hooi, luzerne, luzernekorrel, zemelen, tarwe, gist, rietmelasse, sojaolie e.a. met toevoegingen van o.a. Vitaminen A,E, D3, Zink, Mangaan, Koper, Jodium, Selenium e.a. Ruwe celstof 22,73%, ruw eiwit 14,35%, ruw as 11,65%, ruw vet 6,52%

@Michelle_: ik zou er toch eens een mail aan wagen om te achterhalen wat de percentages zemelen, tarwe en rietmelasse zijn, want als je shet hoefbevangen is én insulineresistent dan moet je écht onder de 10% blijven.

Persoonlijk zou ik hem alleen grof hooi geven en een vitaminekorrel en afstappen van krachtvoer en/of andere toevoegingen.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 18:45

Hij krijgt inderdaad grof hooi maar zoek iets voor de vitamine / mineralen

Vitamine korrel zou dus ook prima zijn , heeft er iemand een goede aanrader?
Nu 3 dagen deze zak van hamco geprobeerd maar hij weigerd het te eten,
Alleen de brokjes ertussen zoekt hij uit.

Eerlijk gezegd wist ik ook niet dat melasse zo slecht was,
Goed om te onthouden dus! Bedankt.
Laatst bijgewerkt door Michelle_ op 17-06-13 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:47

Marstall Force als vitamine brok :)

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:19

vuurneon schreef:

Ben ik geen 'fan' van, eerlijk gezegd.
Vooral ivm de ijzeroverdaad.

Er zijn betere produkten te verkrijgen.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:23

Levita30 schreef:
op de site kan ik geen volledige analyse vinden.......... dus ik kan zo niet beoordelen of het een juiste en volledige aanvulling is naast ruwvoer en of de verhoudingen tussen bepaalde mineralen juist zijn. Zeker met producten waar veel luzerne in zit is het belangrijk dat de calcium - fosfor verhouding weer recht getrokken wordt. Luzerne bevat namelijk erg veel calcium. Er wordt wel genoemd dat er een aantal dingen aan toegevoegd zijn. Verder valt me op dat er melasse in zit. Zeker voor een hoefbevangen shet is het heel belangrijk om een product te kiezen met een zo laag mogelijk suiker en daar draagt melasse niet aan bij!

Ja, dat blijft een 'probleem' die onvolledige informatie tav supplementen.
Jammer is dat.
Verder heb ik inderdaad dezelfde kanttekeningen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:50

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 19:51

Assiepassie schreef:
vuurneon schreef:

Ben ik geen 'fan' van, eerlijk gezegd.
Vooral ivm de ijzeroverdaad.

Er zijn betere produkten te verkrijgen.

Ik heb me inderdaad laten vertellen dat er niet teveel aan
Calcium, ijzer, selenium en suiker/zetmeel in moest zitten

Wat zou jij aanraden als vitaminebrok?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:51

Zie mijn post hierboven ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:52

metazoa oa heeft ook een vit en min product / brokje

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:56

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 19:59

DubbelDun schreef:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ete/100114

Even kijken wie momenteel het goedkoopst is qua prijs en verzendkosten.

Ik heb een beetje informatie opgezocht en Lees erg vaak dat de verhouding
Fosfor en calcium bij deze niet optimaal zijn,
Ik heb er niet heel veel verstand van dus zou hier nog even meer over moeten opzoeken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:04

Zolang je niet weet wat de verhouding in je hooi is, weet je nooit 100% zeker of je in balans voert :)

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:11

DubbelDun schreef:
http://metazoa-horse.nl/
= 38 ct per dag

Pavo Vital is +/- 20 ct per dag.

Ik vind, eerlijk gezegd, dat je produkten pas op hun kosten kan vergelijken als je hun doseringen ook vergelijk.
Veel produkten lopen wat betreft ingredienten en doseringen enorm uiteen.
Als je dan uitgaat van de aangegeven doseringen, vergelijk je al snel appels met peren ipv appels met appels. ;)

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:13

DubbelDun schreef:
Zolang je niet weet wat de verhouding in je hooi is, weet je nooit 100% zeker of je in balans voert :)

Nee, dat zowieso niet.
En dat is toch wel het (of in ieder geval mijn) ideaal.
Niet altijd eenvoudig te realiseren, zeker hier in Nederland niet.

Toch zijn ook daar oplossingen voor te realiseren.
Ik heb bijv. vorig jaar een paar honderd balen gereserveerd en ongeveer iedere 3 weken werden er circa 30 balen gebracht.
Zo sloeg ik meerdere vliegen in een klap: kon het hooi testen, was verzekerd van een continu stroom van goed hooi en hoefde me niet iedere zovele weken/maanden te bedenken waar goed hooi vandaan te halen. Het lag gewoon op mijn belletje te wachten.
Ideaal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:15

Ik ga ervan uit dat als de verkoper zegt (op aangeven van een fabrikant) hoeveel het per dag kost c.q. hoeveel je per dag nodig hebt dat je toch een aardig kloppende kostenberekening kan maken :)
Immers de dosering van de ingrediënten is toch meegenomen in de dagelijkse behoefte ??

Dat het ene paard het beter doet op product A en het ander op product B mag logisch zijn, maar dat weet je pas als je gaat proberen.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 20:18

Daar heb je zeker wel gelijk in,
Alleen is er echt geen mogelijkheid om t hooi te testen
Omdat de eigenaar van t hooi ze per 20 balen brengt.

Daardoor probeer ik te roeien met de riemen die ik heb en zover dat kan,
Het beste voor hem te vinden ;)

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:22

DubbelDun schreef:
Ik ga ervan uit dat als de verkoper zegt (op aangeven van een fabrikant) hoeveel het per dag kost c.q. hoeveel je per dag nodig hebt dat je toch een aardig kloppende kostenberekening kan maken :)
Immers de dosering van de ingrediënten is toch meegenomen in de dagelijkse behoefte ??

Dat het ene paard het beter doet op product A en het ander op product B mag logisch zijn, maar dat weet je pas als je gaat proberen.

De meningen over de dagelijkse behoeften aan bouwstoffen lopen nogal uiteen.
Het ene paard doet het daarom ook beter op het ene produkt en het andere op het andere net omdat de produkten zo ontzettend uiteen lopen wb ingredienten en aantal grammen of mg die ze van die ingredienten binnen krijgen.
Dus, nee, daarom zou ik daar niet vanuit gaan.

Ff wat rekenwerk:
Metazoa voor 600 kg paard: 600/500 = 1,2 x 250 gram = 300 gram is richtdosering bij dit gewicht.

In 1kg metazoa zit 214 mg koper: dus 214: 4 x 1,2 =64,2 mg koper per dosering.

Pavo adviseert voor 600 kg paar 100 gram Pavo Vital.
Dit lever 50 mg koper.

Metazoa levert bij adviesdosering voor dit gewicht 496 mg zink, Pavo 250 mg, dus de helft.

Dit zijn essentiële verschillen.
Zeker een paard dat wat tekenen vertoond van bloedarmoede zou ik graag wat hoger in het koper zetten.
Voor onderhoud heeft een paard van 600 kg minimaal 120mg per dag nodig.
Matig werk 135mg en zo loopt het op.
Ik doe deze hoeveelheden meestal x 1,5 of soms zelfs x2 om een marge in te bouwen ipv van een ondergrens uit te gaan.

Ik heb hooianalyses van klanten gehad die 5, 6 of 9 mg per kg hooi bevatten.
Zelfs als die paarden allemaal 10kg hooi zouden krijgen, dekt dit hun behoefte met bijv Pavo Vital niet af.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 08:22

Maar dan geeft Pavo dus een foutief voeradvies ?? Lijkt me geen beste zaak. Dan is het ook wel begrijpelijk dat dit spul veel goedkoper is.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 09:18

Je moest eens weten wat er voor een onzin er verkocht wordt!

De meeste paardenhouders weten te weinig van paardenvoeding om zelf een goede beoordeling te kunnen maken van de behoefte van het paard en het kracht- en ruwvoer (als er al voldoende informatie over beschikbaar is) Daar spelen voerproducenten heel goed op in met hele mooie verhalen welke voor de meesten paardenhouders niet te controleren zijn en dus geloofd worden.

Ik denk ook zeker niet dat het haalbaar is om ieder paardenhouder zo deskundig te maken dat ze zelf een rantsoenberekening kunnen maken wat exact is afgetemd op een paard en zijn situatie.

Zo erg is dat niet. Als ik naar mezelf kijk; ik probeer ook zo gezond mogelijk te eten. Fruit, groenten, peulvruchten, noten, juiste vetten enz. Ik moet eerlijk zeggen dat ik van mijn eigen voeding ook niet voldoende weet om het optimale er uit te halen, maar ik doe naar mijn kunnen wel mijn best. Ik voel me ook gezond, ben niet ziek maar wil graag gezond oud worden! Het is niet alleen het nu maar vooral ook de toekomst! Een tekort aan een bepaald nutrient merk je vaak niet direct maar kan op de langere termijn grote gevolgen hebben, evenals overschotten!

Als je voor je paard naar jou kunnen het beste doet, je in voeding verdiept, vragen stelt hier op bokt, ben je toch goed bezig! Maar als je echt verschil wil maken, wil zorgen dat jouw paard gezond oud wordt of je paard mankeerd iets en je weet qua voeding niet wat je moet, schakel dan een onafhankelijk iemand in die wel die kennis heeft om het optimale rantsoen voor jouw paard te bepalen! AssiePassie bijvoorbeeld!