pakken hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dave956

pakken hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 13:02

hoi ik had eens een vraagje,

welk zijn volgens jullie de best pakken hooi om te voederen of met wat voederen jullie het liefst ?
grote vierkante pakken of grote ronde balen of gewoon kleinne pakjes .

het is een vraagje omdat ik een bedrijf gestart ben in landbouwwerken enkel voor de paard en ruiter omdat de grote loonwerkers minder tijd hebben en liefst de grotere klanten eerst doen zoals boeren. en nu wil ik graag een pers aankopen voor pakken te maken maar het moet wel het rendabelst zijn.

bedankt voor jullie tijd

Froukje
Forever young

Re: pakken hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:09

Grote vierkante pakken zijn het meest favoriet hier als ik meerdere dieren moet doen, de 100kg ronde balen zijn weer makkelijker met minder dieren en weinig ruimte.
Ik voer momenteel de kleine pakjes, maar eerlijk gezegd vind ik het maar ondingen, 2x voeren en ze zijn op.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:18

Mijn persoonlijke voorkeur voor meerdere grote paarden is de grote ronde pakken. Wij hebben ook weleens de rechthoekige gehad maar deze nemen binnen veel meer plaats in, de ronde gaat meer de hoogte in dus dat is wel handiger. Verder vond ik dat de rechthoekige pakken te snel in elkaar stort zodra je hem loshaalt vallen er plakken naar beneden waardoor je nog minder ruimte over houdt. Met de ronde hebben we daar minder last van.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:39

VSW -> VS

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:56

Ik denk dat kleine (100 kg) ronde balen een gat in de markt is. Grote wegen, afhankelijk van de mate van droging, toch 300 à 350 kilo en die zijn voor veel (kleine) particulieren moeilijk te handelen en, als de inhoud voordroog is, moet je er ofwel flink van door voeren ofwel een hoop paarden hebben, om 'm op te voeren voordat ie gaat schimmelen, zeker in het voorjaar en de zomer.

Waarmee je je vooral kunt onderscheiden van "gewone" loonwerkers is niet alleen met service, maar ook met kwaliteit. Of, zoals "mijn" boer zegt: "Een baal wordt zo goed, als het gras is dat je er in stopt".

Koeien zijn veel vergevingsgezinder dan paarden, een baal moet wel heel slecht zijn willen ze die niet opeten. Paarden, die van ons dan toch in ieder geval, zijn veel kieskeuriger. Riet, zuring, brandnetel, alles dat geen gras is wordt zorgvuldig gescheiden en uit de palletboxen gepleurd waarin we voeren. En als ik een pluk hooi gemist heb die een beetje muffig is, vind ik die ook gewoon op de grond terug.

Zorg dus dat je oogst van knappe weilanden. Paardenhooi of -voordroog moet bij voorkeur enigszins grof- en langstengelig zijn en bij voorkeur ook al in het zaad gestaan hebben, zodat de meeste suikers er een beetje uit zijn.

En tenslotte: bezuinig niet op een laagje folie. Paardenhooi moeten gewoon minimaal 7 lagen omheen om foliebalen de winter over goed te houden, als ze ook op het weer liggen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:32

Hier juist voorkeur voor vierkant. Ik vind het veel makkelijker opbergen (stapelen) en voeren.
Ik heb niks om het zelf te verplaatsen als het eenmaal ligt. Bij vierkant haal je steeds aan de voorkant een plak eraf. Bij ronde moet je echt er omheen kunnen lopen om af te wikkelen, daar heb ik geen ruimte voor.

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:38

Vierkant, paarden krijgen het makkelijker los, mijn verzorgknolletjes krijgen ook altijd vierkantjes(nou, rechthoeken dan) en het scheurt makkelijk los en je dauwt het zo de hooizak in...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:41

Ik denk dat de meeste hobbyhouders de voorkeur hebben aan kleine balen van 25 kg. Zelf hebben we een grote loods dus we laten ieder jaar 9 ton graszaadhooi komen (die balen zijn rechthoekig en wegen 450/500 kg). Daarnaast voer ik ook kleine balen gewoon weidehooi van onbemest land. Dat kan ik gewoon opslaan in de stal en is makkelijk.

We hebben ook ronde balen van eigen land gehad (voordroog). Dat was niet echt handig omdat je hem moest afrollen om makkelijk hooi eraf te kunnen pakken en het was lastiger opslaan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:28

hier juist geen voorkeur voor kleine pakjes. die kan ik maar heel beperkt binnen opslaan. dat is het voordeel van die plastic vierkante balen, die kunnen gewoon buiten en je kan er makkelijk een plak afhalen.
in de zomermaanden voor ik wel kleine pakjes omdat ze dan hoofdzakelijk gras eten en zo'n grote pak dan niet snel genoeg opgaat