Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EngeltjeS

Berichten: 16644
Geregistreerd: 06-06-03

Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 08:37

Hoi,

sinds (bijna) 2 weken, geef ik mijn haflinger magnesium bij.
Hij is sindskort verhuisd van stalling, wat hem nog wel wat stres opleverde.

Onze tinkerkruising staat al langer op magnesium en hij is best veranderd hier door.
Een stuk rustiger, minder 'opvliegerig', en hij is heerlijk te rijden.
Eerder was het een 'drammer', een onrustig paard dat veel zweette en niet fijn te rijden was.

Na 10 dagen begonnen we al verschil te merken bij de tinkerkruising.
Nu zit ik op dag 13 bij mijn haflinger, en ik zie een heel klein verschil.
Hij is ietsjes rustiger, maar ik heb het idee dat het ook door mij komt.
Omdat hij nu iets rustiger is, ga ik ook rustiger met hem om.

Wat is jullie ervaring met magnesium gebruik?
Zagen of merk(t)en jullie echt verschil, sinds het paard het krijgt?
(en van welk soort magnesium geven jullie?)

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:53


Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:25

Nav wat zijn jullie magnesium gaan geven? Gevoel.of bepalende bloedonderzoeken?

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:52

nadat er bijna niks meer met het paard te doen was zonder stress.
En ook onderzoek laten doen, en idd een magnesium tekort.
Zou een onderzoek wel aanraden als het niet helpt.

Dus stoppen, onderzoek laten doen en dan zien wat de dierenarts zegt.

EngeltjeS

Berichten: 16644
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 21:49

We geven magnesium, omdat onze paarden erg gevoelig zijn en het zeker baat had bij de tinker.
Nu probeer ik het bij de haflinger, en ik merk wel iets verschil :)

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:52

Bij het ene paard helpt het meer dan bij de andere.
Die van mij heeft het echt nodig, anders is die overal bang voor.
Zelfs voor een grassprietjes wat net even anders staat dan de dag ervoor.
Hij is nu nog vaak bang, maar al veel minder, en de stress is veel minder.
Ook ontspant die veel sneller, al is dat niet altijd hoor, op vreemd terrein wil die nog wel eens "doorslaan" en dan is er niks mee te doen.

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:09

Ik ben ook aan het overwegen magnesium bij te voeren.
Mijn merrie is niet extreem schrikachtig maar wel snel gestrest.
Eerder innerlijk met enorm veel spierspanning tot gevolg. Ze heeft zelfs een tik aan haar neus die precies altijd tintelt...
Ik heb al verschillende anti stress producten gebruikt met weinig effect.
Zou magnesium hierbij kunnen helpen? Moet hiervoor altijd een bloedonderzoek aan voorafgaan?
De anti stress producten kwamen van de vee arts en hij heeft me eigenlijk niet aangeraden eens bloed af te nemen.

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:17

Ik heb een paar jaar terug een schimmel gereden die ook nogal stresserig was. Toen ik daar stopte is de eigenaar ook magnesium gaan bijvoeren. Wat een verschil! Paard is echt een stuk relaxter nu :)

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:25

Ik ben net begonnen met magnesium bijvoeren (paard is erg stress-gevoelig) en ben benieuwd of het gaat helpen! Hij krijgt het net 3 dagen dus ik kan nu nog niks zeggen ;) hebben jullie magnesiumfosfaat of -citraat of nog weer wat anders?

fjordie333
Berichten: 813
Geregistreerd: 09-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:25

worden ze er niet sloom van ? ik las eerder iets over dikke paarden die ook magnesium kregen.

Mariska_87
Berichten: 267
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:29

Ik merk echt geen verschil, mijn merrie is een gespannen sensibel paard. Heb echt het citraat gegeven maar helemaal niets gemerkt.. Had er echt goede hoop op maar helaas.

We gaan verder zoeken..

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:34

Ik probeer het aan mijn paard te voeren sinds een week of 3. Ze is ook een volbloederige, stresskikker die behoorlijk wat last van spierspanning had.

Heb eerst de kalmmix van Subli geprobeerd. Dat is een soort kalkachtig poeder en ik kreeg het er met geen mogelijkheid in... Eerst over het voer, toen door de slobber en vervolgens in een spuit. Ze at niks meer en die spuit was echt een geklieder van jewelste.

Toen over gestapt op Pavo Nervcontrol. Ook dat at ze niet door de slobber. Nu heb ik kruidenmuesli gekocht waar ik het doorheen mik. En dan nóg is ze aan het vlooien om maar zo min mogelijk korrels op te eten.

Heb me er maar bij neergelegd en hoop dat ze zo her en der toch wat spul naar binnen werkt. Ze eet er dus niet de aanbevolen hoeveelheid van. Ik merk namelijk wel dat ze fysiek meer ontspannen is. Haar lichaam staat minder op spanning dan voorheen.

HTM: het magnesium wat jij voert, hoe is dat qua structuur en geur? Ben toch op zoek naar iets wat mijn lastige eter wel eet.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:41

Ik voer ook sinds een een kleine 3 maanden magnesium bij aan mijn zeer sensibele Kwpn-merrie, ze krijgt nu magnesiumcitraat van de Groene Os. Eerst kreeg ze Mgnium van Synovium, maar dat wilde ze slecht eten.

Ze was altijd heel snel gestrest en had last van spierspanningen in heel haar lijf. Ook op stal was ze heel nerveus, ze viel er zelfs van af. Een onderzoek is niet noodzakelijk, ik heb het wel laten doen, en daaruit bleek dat ze inderdaad ze een tekort aan magnesium had.

Het heeft even geduurd voordat ik er wat van merkte, maar sinds een paar weken begin ik echt verschil te merken bij haar. Ze is vele malen rustiger, ook op stal, en heeft bijna geen last meer van spierspanningen. Ze oogt ook veel rustiger, voorheen straalde ze echt spanning uit.

Mijn merrie is een hele lastige eter, dus ik maak een papje van zemelen met daarin de magnesium. Haar voer meng ik hier gewoon door. De magnesium die ze krijgt is geurloos. Ze krijgt trouwens ook voer voor hete en sensibele paarden, Cavalor Pianissimo.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:33

ChocoBesnier schreef:
Zou magnesium hierbij kunnen helpen? Moet hiervoor altijd een bloedonderzoek aan voorafgaan?


Zeker dat het bij jou paard kan helpen.
Onderzoek is niet noodzakelijk, aangezien magnesium een natuurlijke stof is van het paard, en een teveel gewoon "afgevoerd" wordt door het lichaam.
Een tekort kan een paard wel hebben (uit zich door vaak veel stress) en dit kun je dus aanvullen.
Zie je door het voeren geen resultaat, dan zou ik wel onderzoek laten doen, misschien ligt de oorzaak ergens anders.

fjordie333 schreef:
worden ze er niet sloom van ? ik las eerder iets over dikke paarden die ook magnesium kregen.

Paarden worden er niet sloom van.
Was ik in het begin ook bang voor, maar je verdoofd ze niet, dus worden ze niet sloom.

Mariska_87 schreef:
Ik merk echt geen verschil, mijn merrie is een gespannen sensibel paard. Heb echt het citraat gegeven maar helemaal niets gemerkt.. Had er echt goede hoop op maar helaas.
We gaan verder zoeken..


Wat heb je precies geprobeerd, want je hebt zo veel verschillende, en de samenstellingen zijn vaak ook net even anders.

Olympia96 schreef:
HTM: het magnesium wat jij voert, hoe is dat qua structuur en geur? Ben toch op zoek naar iets wat mijn lastige eter wel eet.


Mijn paard is ook niet 1 die alles eet, maar gelukkig krijg ik dit er wel in :)
Tis een hele dunne poeder, die niet echt erg ruikt.
Maak een slobber met musli, zemelen en dan 1 schepje erdoor, nou is mijn paard wel gek op zijn musli gelukkig.

Wendy_N
Berichten: 252
Geregistreerd: 07-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:40

Voer mijn ruin ook Magnesium citraat bij.
Gewoon bij de EJ vandaan, potje van 250 gr.
Hij heeft het in eerste instantie gekregen omdat hij vorig jaar spierbevangen was,
Blijf het hem echter bijvoeren omdat mijn ruin aan beide achterbenen kramperig is en ik echt een heel groot verschil merk sinds hij de magnesium krijgt. Trekt veel minder hoog zijn benen op, en krampt zeker de helft minder als voor de magnesium. Ook in stress situaties bijna niet meer.
Ook voor zijn nogal schrikkerige karakter is het scherpe randje er af door de magnesium. Het maakt hem niet totaal relaxt, maar het is wel een stuk minder als voorheen.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:44

Op de site van de paardendrogist staat het volgende over een magnesium:

"Een overschot aan magnesium wordt niet in de lever opgeslagen als reserve voor een tijdelijk tekort, maar opgeslagen in het botweefsel. Magnesium is samen met calcium en fosfor een belangrijke bouwsteen van het skelet. Bij een tekort aan magnesium kan het lichaam magnesium vrijmaken wat opgeslagen is in het botweefsel. Als het magnesium wat vrijkomt echter bijvoorbeeld gebruikt wordt voor de spieren en niet voor het botweefsel, bevat het nieuwe bot minder magnesium dan voorheen het geval was. Dit wordt demineralisatie genoemd. Bij langdurige ernstige magnesiumtekorten zal het skelet niet meer van dezelfde goede kwaliteit zijn waardoor er makkelijker blessures ontstaan. Het is daarom belangrijk dat het rantsoen van uw paard voldoende magnesium bevat.

Nervositeit en prikkelbaarheid in samenhang met spierverkrampingen bij sportpaarden, verminderde deklust en spermakwaliteit bij dekhengsten, insulineresistentie met als gevolg hoefbevangenheid en allerlei vage lichamelijke klachten zonder aanwijsbare oorzaak worden vaak veroorzaakt door een magnesiumtekort. Paarden die aan de diarree zijn, overmatig zweten en paarden die veel zout opnemen zonder extra magnesium binnen te krijgen zijn extra gevoelig voor het ontstaan van een magnesiumtekort.

Uit recent onderzoek blijkt dat maar liefst 20% van de gezonde paarden een magnesiumgebrek heeft, voor zieke paarden loopt dit percentage zelfs op tot meer dan 50%. Uit hetzelfde onderzoek komt naar voren dat van bijna de helft van het onderzochte ruwvoer het magnesiumgehalte onder de minimumnorm ligt. Met alleen ruwvoer wordt dus in de helft van de gevallen onvoldoende magnesium gegeven. Maar ook krachtvoer bevat vaak of te weinig magnesium of verhoudingsgewijs te veel calcium. Calcium en magnesium hebben in het lichaam dezelfde bindingsplaatsen, waardoor bij een overmaat aan calcium het opgenomen magnesium via de nieren uitgescheiden wordt. Om een magnesiumtekort te voorkomen is het dus belangrijk een goed uitgebalanceerd krachtvoer te voeren; met én voldoende magnesium én een goede calcium/magnesium verhouding. De juiste Ca/Mg verhouding is 2-3:1, d.w.z. 2 tot 3 delen calcium en 1 deel magnesium."

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:48

Ik voer het mijn zeer sensibele hete merrie ook bij en het werkt goed ze is geconcentreerder en lijkt meer rust te hebben minder heet is ze daarin tegen niet :D
Ook merk ik verschil in haar lijf ze pakt makkelijker op heeft minderlast van verzuringen of spierpijn en is een heel stuk minder stijf dan toen ik dr net had.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:51

mijn paard had ook tekort
hij werd erg schrikachtig en verkrampte, is 2x spierbevangen geweest

hij krijgt nu ong 2jr magnesium bij
ik geef magnesium gries van de horticoop

na ong 7 mnd even een stop gehad en na 3 mnd bloed test en weer tekort
daarom nu standaard elke dag
ook 2 paarden van stalhoudster krijgen het elke dag

mijn paard is niet meer bevangen geweest, het schrikachtige en bevriezen :+ van schrik is weg.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:52

Mijn merrie blijft ook heet, Seven :o
Maar ze is veel sneller ontspannen, daardoor is ze vele malen beter te bewerken.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:52

Ik voer mijn beide merries magnesium bij.
De ene na een tekort (bloedonderzoek) en spierbevangenheid. De ander ivm zwaar overgewicht en grote kans op hoefbevangenheid.
Beide merries zijn enorm opgeknapt sinds het gebruik van magnesium.
De eerste zit soepeler in de spieren en is veel rustiger geworden.
De tweede merrie is ontzettend netjes afgevallen en niet hoefbevangen geraakt. Ze krijgen nu beide een onderhoudsdosis.
Ze krijgen MagnesiumOxide van de Welkoop.

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:00

Naar aanleiding van een serie vage klachten, is uit bloedonderzoek gebleken dat mijn paard een bijzonder laag magnesiumgehalte in het bloed had. De DA heeft korrels voor geschreven (weet zo de naam niet) 10 dagen een dubbele dosis en daarna 1 schepje dagelijks door het voer. Na 3 dagen zag ik al duidelijk verschil. Geen spiertrillingen meer en het eten ging ook beter. We hebben wat ups en downs gehad maar nu knapt hij echt op.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:08

ik ben begonnen met deze suppl van de DA
na bloed onderzoek bleek hij een tekort te hebben.
al na korte tijd was er verandering merkbaar
paard was op stal erg schrikachtig en bevroor dan, snoof erg veel was gewoon angstig om iets wat wij niet zagen.
Afbeelding

na nieuwe bloedtest bleek dat alle waardes goed waren, maar na verloop van tijd begon hij opnieuw, en bleek hij weer tekort te hebben
kreeg toen van de DA een 2kg zak magnesium, en na 5x bij DA gekocht te hebben ben ik overgegaan op magnesium gries
Afbeelding

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:12

mirgino schreef:



Die heb ik inderdaad ook :j bloedtesten hebben uitgewezen dat deze prima werkt :j
Voer het op aanraden van mijn veearts trouwens.

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:13

Moratoetje schreef:
Mijn merrie blijft ook heet, Seven :o
Maar ze is veel sneller ontspannen, daardoor is ze vele malen beter te bewerken.


Hier precies het zelfde, ze blijft heet maar haar werkwilligheid word beter verdeeld en is dus inderdaad veel makkelijker te bewerken

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:15

Dat is de aard van het beestje :D , daar heb je straks alleen maar profijt van als je wat hoger in de sport komt!

Maar gelukkig niet meer van die overdreven reacties, met name op stal. En ik ben heel blij dat ze geen last meer heeft van die spierspanningen, ze was gewoon niet te bewerken zonder te verkrampen.