Shets & gras

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Shets & gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 20:24

Ik ben benieuwd of jullie ponies op gras staan.
Zo ja, hoelang, wat voor gras, hoe bemest, met of zonder graaskorf?

Ik ben een beetje huiverig mijn pony op het gras te gooien.... Afgelopen jaren heeft ze wle dag en nacht op het land gelopen, met graaskorf. Dat land werd bemest met gier, en eerst kaalgevreten door schapen. Die graaskorf is helaas geen optie meer vanwege tandslijtage en ondanks die graaskorf was ze altijd toch snel dik.
Nu staan we op een andere stal, de boel is met kunstmest bemest eentijdje terug. Vorig jaar enkel met grove mest als het goed is, en kwamen ze op het land met zulk hoog uitgeschoten gras dat ik mijn pony kwijt raakte, en toch werd ze ondanks de graaskorf best dik.

Nu staan ze de hele winter in de paddock, ze staat onbeperkt op het graszaadhooi en verder niets, en toch is ze niet mager. Haar manenkam is nog wel leeg gelukkig, maar ribben heeft ze niet echt :+ Ik had ze van de winter tijdelijk op het land gezet vanwege vriezen, maar werd de manenkam gelijk voller ondanks de korte tijd, dus heb ik haar er weer afgehaald.

Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Eigenlijk durf ik haar niet op het land te zetten, bang dat ze nog dikekr wordt en haar manenkam weer gaat groeien. Maar vind het ook zo rottig om haar op de paddock te houden (mijn grote paard gaat wel gewoon het gras op, die heeft het juist nodig om het even makkelijk te maken ;)

Hoe doen jullie het, en wat zouden jullie doen?

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:41

Wij hadden altijd een appart stuk voor de Shetlanders waar ze 24/7 op liepen. In de winterperiode kwamen ze in de buitenstal/paddock en na de winter gelijk weer het land op. Het land was altijd goed schraal en zodra het droger werd gingen ze er weer op, op manier had het land tijd om zich een beetje te herstellen maar ook niet de tijd om een vette weide te worden. De Shetjes hebben hier nooit problemen mee gehad en waaren ook nooit te dik of te dun. Af en toe een stukje afzetten voor wat verser gras en het land goed onderhouden!

Anoniem

Re: Shets & gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 21:11

Die van mij gaan achter de paarden aan, en daarvoor gemaaid

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 23:35

SMP-->VS

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 23:40

[***] schreef:
Die van mij gaan achter de paarden aan, en daarvoor gemaaid

Inderdaad altijd weiden op schrale weide. Shetlanders hebben aan weinig genoeg.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:51

Mijn shetlander gaat op een kale wei, die eerst kaal gegeten is door de andere paarden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:53

onze shet staat op een vrij kaal stuk land met strookbegrazing, of aan een lijn (meerdere uren per dag zowel in de avond als ochtend er daarbuiten in eigen paddock met uitloop voor het strekken van de benen).

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:02

Mijn pony heeft eerst 2 jaar in de zomer 24/7 op het land gestaan.
Nadat hij zo dik werd dat het een wonder was dat hij niet bevangen geraakt is toen heb ik besloten hem dan snachts op stal te zetten.
Toen heeft hij 3 zomers overdag op het gras met korf gestaan en dan snachts op stal.

Nu zijn we sinds een maand verhuisd naar 24/7 buiten.
Hij staat nu in een soort paddockje en krijgt graszaadhooi.
en we hebben er nog 3 die wel al 24/7 op gras staan.

De mijne gaat straks maar een paar uurtjes per dag op het gras en de rest van de dag gaat hij terug op de paddock met wat hooi (hoeveelheid aangepast naar hoelang hij op het gras heeft gestaan)

Sunshine1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 01:27

Ik ben 2 maanden voor ze de wei op ging al begonnen met voorgrazen. Ik begon met een kwartiertje per dag, naar een half uur, drie kwartier, en zo opbouwen naar een uur. En nu staat ze een week op de wei en het gaat tot nu toe hartstikke goed. Het gras is niet te lang niet te kort, en ze een graasmasker op. (Deze gaat wel af als het gras nog korter word.) Ik longeer haar om de dag en op de andere dagen maak ik een wandeling van minstens een halfuur. Dus hopelijk komt het helemaal goed en word ze niet ziek!

jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:20

Mijn mini shet gaat gewoon met de paarden mee.
Ik begin met 4 uurtjes perdag en binnen 2 weken staan ze 24/7 op de wei.
De wei is bemest met kunstmest en het gras is nu voor de paarden tot boven de kogel.
Ze eten eerst een stuk kaal en dan elke dag een paar meter van het hoge gras erbij.
De shet word elke zomer iets te dik maar valt reuze mee.
Hij krijgt een enorme grasbuik en wat vet op de ribben en schouder, de manenkam blijft dun en zacht en zijn billen blijven ook redelijk hetzelfde als in de winter.
Het is wel een heel actief diertje en hij staat niet de hele dag door te vreten.

Ik denk wel dat mijn shet een uitzondering is want je hoort toch vaker dat de kleintjes heel erg vet of bevangen raken van te veel gras.
Voorzichtig opbouwen en goed op je pony letten is denk ik het beste advies.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 10:42

Bedankt voor alle antwoorden!

Mijn mini vind ik nu al te dik, dus ik ben wel voorzichtig. Haar manenkam groeide gelijk toen ze van de winter ook wat uurtjes op het land mochten, dus dat toen ook maar gelaten voor wat het was.
Ik heb nu mijn grote in het land, maar nog niet heel lang (ook opbouwend) en eigenlijk moet die het even kaal gaan eten. Al gaat dat nog wel een tijd duren voordat shetlief er dan op kan... ze mag nu af en toe even het kantje bij de paddock kaal eten, dan went ze er misschien aan.

Ik had een bloempot model graasmasker geprobeerd, maar daar krijgt ze het flink benauwd onder, dus dat wil ik niet nog eens doen.

@ Elaine; ik neig ook naar die oplossing die jij hebt. Voornamelijk in het paddock (met graszaadhooi) en wat uurtjes erbij op het land. Ik hoop echter dat mijn grote dat kan verkroppen. Nu ben ik haar aan het wennen dat ze alleen op hetl and staat (wel met buren), maar ben bang dat als ik shetlief er wel af en toe wat uurtjes op zet, ze daaraan gaat plakken en dan opeens niet meer alleen kan blijven.

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:46

Het is inderdaad lastig met die kleintjes die zo snel dik worden!
Ik heb t zelfde probleem... en heb besloten om haar op de paddock te houden met hooi en de dagen dat ik vrij ben haar een paar uurtjes op het gras te laten.
Liever dat dan dat ze straks hoefbevangen e.d. zijn!

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:57

Pfff... Zit me ook al druk te maken over mijn shets en dat gras! :o

Vorig jaar zijn we in ons huis komen wonen en hadden we de pony's dag en nacht
op het gras. Had het daarvoor goed bijgehouden met grasmaaier, dus toen ze erop kwamen
was het niet heel lang. Ik werkte met stroken, maar ze wisten de rest wat ze achter zich lieten
ook goed kort te houden. Als gevolg had ik in het najaar een pony met koliek door zand.

Dit jaar wil ik het anders doen... Maar HOE!?!?!
Ben nu aan opbouwen en ze staan nu elke avond 2 uur in het gras, verder voer ik nog hooi bij.
Het gras is nu al super lang (maand geleden bemest) en ze stonden vanavond wat later in het land omdat ik de hele dag
weg was. Vervolgens hebben ze zich naar mijn idee behoorlijk volgepropt en mijn ene shet
leek wel erg rond.. En dat na 2 uurtjes.

Misschien moet ik het toch maar gaan maaien en dan toch met stroken beginnen.
Om misschien te voorkomen dat ze het superkort maken (zand binnenkrijgen),
wil ik ze dan 's avonds terugzetten in de paddock. En ze vervolgens 's morgens weer
met nieuwe strook gras op de wei te zetten.

Nadat mijn ene shet dus vorig jaar zandkoliek had, ben ik heel voorzichtig geworden..
Durf ze ook geen strook gras te geven op een dag dat ik moet werken. Straks
vreten ze zich wel enorm vol!

Ik weet het even niet meer en zit er al over te denken ons gras maar eerst
te maaien met de zitmaaier, maar vond het eerst ook zo zonde van t gras.

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:01

Malouke schreef:
Het is inderdaad lastig met die kleintjes die zo snel dik worden!
Ik heb t zelfde probleem... en heb besloten om haar op de paddock te houden met hooi en de dagen dat ik vrij ben haar een paar uurtjes op het gras te laten.
Liever dat dan dat ze straks hoefbevangen e.d. zijn!

Voor mijn gevoel doe ik dat ook het liefst.. Maar dan zit je met een stuk land met mooi gras..
Ook weer zo zonde, terwijl je beter gras ipv hooi kan voeren ivm kosten in de lente/zomer.
(begrijp me niet verkeerd hoor: ik vind mijn pony's ook belangrijker dan de kosten hoor haha..)

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:33

Zelf werk ik met diensten...voordat ik ga werken of als ik terug kom zet ik ze erop...paar uurtjes maar. voor de rest op de paddock en hooi geven. Zet ze ook wel eens s'morgens een paar uurtjes en s'avonds een paar uurtjes erop.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 11:41

Ons gras is echt best hoog en rijk volgens mij. Ze mag nu elke dag even een uurtje. Ga een stukje vooraan afztten voor haar, daar groeit het gras niet heel goed, en dat lijkt mij dan mooi iets voor haar dan het gras dat als een gek aan het groeien is op de rest van het land. Al was ze er gisteren alweer binnen 10 minuten uit ontsnapt.... echt, rotponies soms :P

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:05

Mijn paard en Shetlander staan sinds vorig jaar aan huis. Wij hebben ons land in drie (flinke!!) stukken verdeeld. Er staat ook veel gras op. Vorig jaar idd heel huiverig voor de Shetlander al stond ze in het verleden bij de oude eigenaren dag en nacht op het land, maar bij mij gaat het prima! ( klopt af ) Ze gaan 's ochtends vroeg naar buiten en na het avondeten of net ervoor naar binnen. Mijn Shetlander is ook goed op gewicht. Totaal niet dik en eet zich niet ziek.
Dus ik klap in mijn handen met mijn Shetlander :)

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:41

RobinM schreef:
Mijn paard en Shetlander staan sinds vorig jaar aan huis. Wij hebben ons land in drie (flinke!!) stukken verdeeld. Er staat ook veel gras op. Vorig jaar idd heel huiverig voor de Shetlander al stond ze in het verleden bij de oude eigenaren dag en nacht op het land, maar bij mij gaat het prima! ( klopt af ) Ze gaan 's ochtends vroeg naar buiten en na het avondeten of net ervoor naar binnen. Mijn Shetlander is ook goed op gewicht. Totaal niet dik en eet zich niet ziek.
Dus ik klap in mijn handen met mijn Shetlander :)

Het verschilt ook per dier. Heb zelf een die groeit van de wind en neigt dan ook gelijk naar bevangenheid. Een andere kan zich moddervet grazen en heeft nergens last van.

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 18:26

Klopt, dat weet ik! Maar de meeste shetlanders worden dik van de lucht, vandaar dat ik erg blij ben dat ik een uitzondering heb :D

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:03

Mijn shetje staat nu met een graaskorf om, reageert sinds vorig jaar in het voorjaar gevoelig op het gras, krijgt dan tekenen van hoefbevangenheid wat ik met de graaskorf goed kan controleren. Ws net als vorig jaar later in het jaar dat die weer af kan. Voer op stal hooi bij.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:04

Hier staan ze op de helft van de wei (in de winter de hele wei) en met grasmasker. Als het gras echt heel hard gaat, willen we een kleiner stukje voor alleen de shets gaan afzetten..

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:12

Tancreda4 schreef:
Ons gras is echt best hoog en rijk volgens mij. Ze mag nu elke dag even een uurtje. Ga een stukje vooraan afztten voor haar, daar groeit het gras niet heel goed, en dat lijkt mij dan mooi iets voor haar dan het gras dat als een gek aan het groeien is op de rest van het land. Al was ze er gisteren alweer binnen 10 minuten uit ontsnapt.... echt, rotponies soms :P

Juist de ponies die gevoelig zijn voor HBV raken vaak sneller bevangen op kortgegeten, kale weitjes. Dit omdat het gras (wat daar bijna niet kan groeien) juist als een gek probeert te groeien en dus vaak voller met fructaan zit dan het lange, stengelige gras. En ook van dat hele korte gras kunnen ze nog aardig wat naar binnen werken hoor. Dat lange gras is niet gefrustreerd aan het groeien en is in principe "minder rijk" voor ze. Ik zie het zelf ook aan mijn (HBV geweest) ponies; ik zet ze een uurtje of 2 a 3 in het hoge gras en dan er weer af. Natuurlijk moet je ze niet een hele dag in lang gras zetten want dan worden ze gewoon dik maar juist dat hele korte afgevreten gras kan gevaarlijker zijn al lijkt dat op het eerste gezicht natuurlijk niet zo.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:30

Mijn shetmerrie is nu 10 en heeft eigenlijk heel haar leven s' zomers op de wei gestaan, op de ene stal 24/7, op andere stallen een dagdeel.
Nu op de nieuwe stal staan ze van 10u-20u op de wei, maar sinds vorige week vond ik haar toch wel errug rond worden, dus ik haal haar (en m'n ietwat dikke nrps) er tussen de middag af en zet ze in de paddock met wat hooi. Wil het risico niet lopen dat ze wèl een keertje bevangen raakt......

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:35

Mijn mini's staan een paar uurtjes per dag op een schrale wei, en 's nachts op stal met uitloop op een ruime paddock met onbeperkt hooi. De ene is een paar jaar terug erg hoefbevangen geweest en de ander wordt al dik als ze gras ziet.. Dit gaat nu super. (:

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:38

Die van mij staan 24/7 op een kaal weiland met hooi in hooinetten. Ze kunnen het grootste gedeelte van de dag wel knabbelen. Verder staan er hier en daar wat sprietjes gras die ze op kunnen eten. Zo nu en dan verzet ik het hek een halve meter, zodat ze kunnen grazen en als de omstandigheden goed zijn mogen ze na opbouwen een half uur grazen. Ze krijgen dan wel minder weidehooi. Dit is wellicht streng, maar zo houd ik ze op goed gewicht. Een van mijn shetten is gevoelig voor hoefbevangenheid en ze is een paar jaar terug positief op ir getest. Op deze manier gaat het inmiddels alweer 3 jaar goed.