Enkel stro?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Enkel stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:21

Ik zit even te brainstormen en ik vraag me af: zijn er mensen die hun paard enkel stro als ruwvoer geven?
Hoe bevalt dit? Wat geef je nog extra om aan de nodige voedingsstoffen, vitaminen/mineralen te komen?

Die van mij krijgen nu vooral stro. Ze krijgen een gedeelte voordroog (1 plak voor 2 grote pony's per dag) en daarnaast aangevuld met onbeperkt stro. Zo kunnen ze altijd wat knabbelen, maar zetten ze niet zo uit als dat ze puur op voordroog zouden staan .. Hiernaast krijgen ze nog een combinatie van Optiform (kruidenhooi), ruwe spelt & Pavo vital.

Ik zat te denken, omdat je dingen als Compact Gras en dergelijke hebt... zou ik het voordroog niet kunnen vervangen door dergelijk iets, en dus dat ze verder enkel op stro staan? Vooral voor het gemak, bv. Compact Gras kan ik hier om de hoek een baaltje halen wanneer nodig, een grote baal voordroog moet door de boer gebracht worden en neemt veel meer opslagruimte in beslag. Omdat ik al een baal stro heb staan heb ik dus dubbel ruimte nodig, dus als ik dat kan beperken is dat wel fijner.

Zijn er ervaringen op dit gebied? Of mensen met meningen om mij verder te helpen? :Y)
Het is gewoon nog even iets wat in mij opkwam, dus ben nog aan het zoeken wat of hoe..
(zit ook niet persé naar Compact gras te kijken, iets met wat meer structuur heeft eerder mijn voorkeur ;) )

Anoniem

Re: Enkel stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:50

Nog even ter aanvulling:
Het zou dan de bedoeling zijn om het voordroog weg te laten, en wat ik nu voer aan 'krachtvoer' (de Optiform & Spelt) te vervangen. Dus nu geef ik bv. 500g Optiform & 250g spelt per dag, dit zou ik dan willen vervangen door, ik zeg maar, 1 kg Compact Gras & 250g Pavo Care4Life .. of dergelijke.

Dus het ruwvoer blijft dan enkel maar stro (of een combi gras/stro in de zomermaanden, maar ik wil ze niet vol op het gras). En dan aangevuld voor de vitaminen. Kunnen ze hier voldoende uithalen? Of is een zekere basis hooi/voordroog wel nodig? (of is het enkel haalbaar als je bv. 5-10 kg Compact Gras ofzo gaat geven?)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:41

Hm, ik zou het persoonlijk niet doen, het lijkt mij dat paarden daar niet voldoende uit kunnen halen gezien stro enkel buikvulling is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:45

En dat kan je niet aanvullen met andere dingen en een vitaminenkorrel?
Stro is niet voedingsloos natuurlijk, zit wel minder in dan in voordroog, maar zitten wel dingen in .. De pony's zijn van het sobere type en doen eigenlijk niks qua werk, dus vandaar dat ik me afvraag of ze wel echt zoveel nodig hebben..

Vorige winter hebben ze volledig op voordroog gestaan en kon je ze rollen, nu staan ze op een combi voordroog & stro en nu ziet het er al een stuk beter uit, al zijn ze nog steeds aan de dikke kant (maar niet meer zo extreem gelukkig).

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:03

probeer het is uit te rekenen op paardnatuurlijk, staat volgens mij ook stro op,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:11

Heb ik naar gekeken, maar geen stro gevonden .. En ik ken de samenstelling van het stro ook niet, geen analyse van gedaan .. (evenmin als dat ik de samenstelling van het voordroog ken). Of zou ik het bij graszaadhooi kunnen invoeren? omdat dat eigenlijk ook stro is... maar wat vul je in als ze onbeperkt krijgen? :+

Heb nu een pakje Horse Dinner meegenomen maar weet eigenlijk niet waarom :+ Is in ieder geval wel structuurrijk, maar is ook heel vochtig dus het weegt vooral veel en is eigenlijk niks .. Naja, ik kijk wel even.

Zoals ik het nu zie zou ik het zo willen doen:
- 1 kg compact gras + 1 kg Optiform + 250g Pavo Care4Life (+ 50g Pavo Vital?)

Eventueel kan dat ook naar 0.5 kg, want 1kg gaat best wel een hoeveelheid zijn (geef nu 0.5 kg Optiform en dat is al een halve emmer :+ ) .. Moet het nog even bekijken .. Als ik het goed heb berekent valt het goed mee met de Ca/Phos-verhouding bv. (en aangezien ik toch niet weet wat er in het stro zit .. ) en krijgen ze ook veel vitaminen & mineralen binnen (+ de goede bacteriën uit de Optiform, die wil ik wel houden).

Enige wat ik in dit verhaal mis is de spelt .. maar in de Care4Life zitten ook dingen die goed zouden werken op de gewrichten enzo, dus ik kan altijd even kijken wat dat doet bij mijn oudje .. (mijn dik oudje :P :)) ).

Edit; heb de voedingscalculator eens ingevuld en bij graszaadhooi het stro ingevuld ..

Als ik 15 kg stro zet krijgt hij met een KNZ liksteen van alles voldoende binnen (en ook niet teveel), wel staat er "Ligt het totaal aantal kilo's aan voedingsmiddelen binnen het praktisch mogelijke voor jouw paard? NEEN!" maar er staat nergens uitleg over? Weet niet wat ze bedoelen.. Dat een paard geen 15 kg stro op een dag kan eten?

Heb daarna ingevuld met 10 kg stro + 1 kg luzerne (Optiform, klopt wel niet volledig) + 1 kg gras (Compact Gras) en dan heeft hij alles voldoende (met de liksteen) en ligt het ook binnen het praktisch mogelijke ..

Dus het lijkt niet zo heel slecht te zijn.. al is het maar een benadering natuurlijk..

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:19

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:20

Ik zou veel te bang zijn voor verstoppingskoliek met stro?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:22

Ok, zal ik straks even naar kijken .. is die wel onafhankelijk? Dat is altijd de eerste vraag die ik me stel bij een calculator van een merk :Y) Heb verder geen idee van de gehaltes in het stro of voordroog of dergelijke, dus dat is toch beetje natte-vinger-werk..

@ Colway : ze krijgen nu al ruim een half jaar stro en ze hebben er duidelijk geen problemen mee. Het zit ook in netten dus ze kunnen niet aanvallen en naar binnen schransen ofzo .. Heb dat koliek-verhaal nog al gehoord, maar kan het eigenlijk totaal niet plaatsen..

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:29

nee, het is geen advies je kan je rantsoen zelf invoeren en samenstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:24

Ik ben aan het kijken maar ik kom er toch niet wijs uit ..
Je kan inderdaad stro selecteren, maar je kan qua krachtvoer & supplementen alleen de voeding van Cavalor selecteren. Dus een volledig beeld geeft het niet, die optiform enzo zal toch wel iets doen in het lichaam..

Blijkbaar zit er in stro wel véél meer calcium dan fosfor.. ik weet niet of dit werkelijk zo is?
Als dat klopt heb ik dus wel een probleem, en zou ik toch iets à la spelt moeten blijven toevoegen.. (alleen momenteel niet te krijgen hier wegens te grote vraag :( ). Zemelen is denk ik ook een optie? Maar dat moet vochtig enzo zeker? Heb ik nog nooit geprobeerd..

Edit; ik heb nu het volgende rijtje:
- 10 kg stro (gemiddeld stro)
- 0.5 kg luzerne 13 (geen idee wat het is, want je hebt ook 15 & 17 ?) voor de optiform
- 0.5 kg gras < 1 juli voor het compact gras
- 1 kg tarwezemelen

En dan liggen de verhoudingen best redelijk.
Alleen vraag ik me af hoe realistisch het is om 1 kg zemelen te voeren.. :+

Maar het blijft gokwerk aangezien je niet de juiste dingen die ik wil gebruiken kan invoeren.. en ik zie niet waar ik zelf iets kan toevoegen?

Edit 2; gevonden hoe je het zelf moet invoeren :Y) Even verder kijken ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-03-13 16:36, in het totaal 2 keer bewerkt

BrittsBlond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:32

Voervergelijk ken ik al inderdaad, maar daar kan je niet echt samenstellen ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:56

Ik weet ook niet echt in hoeverre dat kan spelen hoor, mijn paard vreet zn hele stal leeg, geen koliek, maar soms wel bang voor. Schijnt ook aan soort stro te liggen dacht ik. Maar goed, verder kan ik je ook niet echt helpen

Ik vraag me sowieso af hoe je kan inschatten hoeveel voedingswaarde je stro/hooi heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:02

Kan je niet, tenzij je een analyse laat doen ..
Ben nu met gemiddelden bezig op die Cavalor-site, maar in hoeverre dit klopt met het werkelijke stro/hooi dat ik voer weet ik natuurlijk niet ...

Aangenomen dat die gemiddelden ongeveer kloppen blijkt het nog niet zo slecht wat ik nu aan het voeren ben .. Zonder het voordroog kan het ook, maar dan moet ik zemelen bijvoeren, en 1 kg zemelen .. ik weet niet of dat haalbaar is?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:05

waarom de zemelen? (darmwerking denk ik?)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:06

Je zegt dat het ook vanwege opslag ruimte is? Dan zou ik nog liever wat vlasbalen opstapelen, dat neemt minder ruimte in en dan half/half kleine baaltjes stro en hooi. Dus staan ze op vlas en geef je hooi en stro, waarbij ik meer hooi dan stro zou geven.

Mijn pony heeft koliek gehad door stro na verkeerd voerbeleid op een stal. Ik heb gezien wat eruit kwam en dat was letterlijk stro, geen twijfel over mogelijk dat dat de boel verstopte. Heeft ook wel 3 dagen geduurt. 3x veearts erbij, pijnstillers en parafine......Uiteindelijk in de vrachtwagen op weg naar kliniek alles op gang gekomen, maar goed.....

Optiform heb ik gegeven en zou leuk zijn als er geen melasse klonten in zitten. Ben ermee gestopt.

Als je goed ruwvoer geeft kun je af met een vitaminebrokje of bijv een vito van marstall. Geef zelf al een tijd vito, maar pony is in opbouw en krijgt er wel eplus bij en lijnzaad.

compact gras hebben een paar paarden bij ons op stal naast het voer in de speciale bak en die doen er enkele dagen mee. Maar dat is dus naast 2x daags hooi EN een net vol met hooi EN meerdere voerbeurten hardvoer.
Als je het alleen geeft gaat het hard, is het best duur en worden ze tonnetje rond.

Bij gebrek aan hooi zouden ze er denk ik ook de hele tijd van eten.

Ik zou toch eens naar opslag mogelijkheden kijken of naar een leverancier die kleine baaltjes kan leveren of baaltjes per stuk??

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:09

Stond eigenlijk wel een beetje raar van je openingspost te kijken, heb nog nooit gehoord van 'stro voeren', als maaltijd. Ik vraag me af, waarom voer je niet gewoon hooi in plaats van stro? Minder rijk hooi kan een paard makkelijk onbeperkt hebben en kun je verder aanvullen met een musli waar ze verder alles uithalen.

Misschien dat ik iets overgeslagen heb, maar ik begrijp het niet helemaal geloof ik.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:15

@ Colway : ook .. maar omdat daar meer fosfor in zit en zonder is het een héél scheven Ca/Phos-verhouding (te scheef om nog gezond te zijn denk ik). Blijkbaar vangt voordroog dat voor een gedeelte op, want als ik bekijk wat ik nu voer is het niet zo extreem (is zelfs gewoon goed) dan bij het nieuwe voerschema.

@ superpony : ik heb geen bodembedekking ... en vlas is niet eetbaar volgens mij :+
Gaat echt puur om het eten .. Ze krijgen nu van die rechthoekige hooinetten vol met stro en daarnaast dus 1 plak voordroog per dag. Het stro is onbeperkt.

Mijn idee is eigenlijk om het stro als ruwvoer/knabbel te geven, onbeperkt & daarnaast aan te vullen zodat ze toch geen vitaminen/mineralen tekort komen .. Dat aanvullen kan met diverse dingen, alleen moet het wel een beetje gewoon blijven (Marstall en dergelijke is hier niet aan te komen). Dus zeg maar Hartog, Pavo, Cavalor, Mijten, ... dat soort merken.

Als ik compact gras zou geven is dat dus ook niet bedoeld als ruwvoer, maar meer zoals de Optiform van Mijten nu .. als krachtvoer zeg maar. Verder ben ik aan het kijken naar de mogelijkheid om ergens per baaltje (of enkele baaltjes) af te halen .. maar dat schiet momenteel helemaal niet op ...

@ tossielove : omdat ik wel aan stro kan geraken en niet aan hooi .. en al helemaal niet het "minder rijke" hooi .. Verder is alles hier voordroog, dus hooi vinden is helemaal niet simpel (ben al langer aan het rondkijken hoor). Omdat onbeperkt voordroog geen optie is (gebleken vorige winter) moest ik voor deze winter wat anders verzinnen. Er zijn meerdere mensen die beperkt hooi/voordroog geven en aanvullen met stro waar paarden dan naar believen van kunnen eten. Zit me nu alleen af te vragen of je niet het ook niet met enkel het stro kan doen om het zo te zeggen.. (en dan natuurlijk met andere producten aanvullen zodat ze toch hun vitaminen en dergelijke binnen krijgen).

Edit; even toevoegen dat ik denk toch maar te houden zoals het is .. Kijken of ik ergens een andere leverancier kan vinden, of kleinere baaltjes, ik weet het nog niet .. (opslagruimte is niet het enige, ook vind ik de prijs/kwaliteit van het voordroog niet realistisch, misschien ligt dit aan mij, zal ik dan wel tijdens de zoektocht ontdekken :Y) ).

Zit ik alleen nog met het probleem dat ik tijdelijk niet aan spelt kan komen (Mijten is het enige dat dit hier verkoopt blijkbaar, en hun voorraad is uitgeput omdat veel mensen ineens spelt zijn gaan voeren :+ ) .. zouden zemelen een vervanging kunnen zijn? Of is dat niet te doen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-03-13 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:22

Nee, vlas is niet eetbaar. Ik bedoelde het ook ipv stro, er vanuit gaande dat ze daar op staan.....

Ik zou dan voordroog kiezen. Die pakken kun je toch prima opslaan? Stro moet droog staan, voordroog kan buiten als het goed verpakt is.

compact gras en optiform zou ik niet als hardvoer gebruiken. Bij voldoende goed voordroog zou ik alleen een vitamine korrel geven.

Pas bij zwaarder werk aanvullen met een muesli.

Denk dat je dan goedkoper en makkelijker klaar bent. + het scheelt je enorm veel veearts kosten als je problemen krijgt door langere tijd niet goed voeren of wel een koliek etc etc.

Een klein baaltje stro opslaan om elke dag een plakje bij het ruwvoer te geven is verder prima. Maar verder is hooi/voordroog toch echt de belangrijkste voer die we kunnen geven aan een paard.

Het allermooiste is alpenhooi, maar ja........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:25

Voordroog kan enkel maar buiten als de baal niet open is natuurlijk ..
Heb ook geprobeerd buiten met een zeil over maar dat is ook niet erg handig (plus als je wat pech hebt wordt het nog nat).

Nuja, had bij mijn vorige reactie een edit gezet .. het wordt inderdaad teveel gedoe als ik vanalles bij elkaar ga gooien (en goedkoper zal het ook niet zijn :+ ). Ik ga het nog even bekijken en mijn zoektocht verder zetten :Y)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:30

Tja, al die dingen kosten heel veel geld, terwijl je ze niet nodig hebt. Hooi/voordroog is vrijwel altijd wel aan te komen.

Zoals ik het boven beschreef ben je goedkoper uit en voorkom je problemen.

Ik heb ook een ex bevangen pony. Wij hebben voordroog op stal en gaat prima. Hij krijgt het als basis. Staat dan wel op stro en eet daar wel wat van. Optiform heb ik weg gedaan, want zit vol melasseklonten.

Heb de vit eplus nodig voor de opbouw weer en vit E komen ze vaak tekort. Die van mij had magnesium tekort na slechte huisvesting/voerbeleid op een vorige stal. In eplus zit nog magnesium. Geef er lijnzaad bij.

Ik zou als ik jou was als je een tijd zo voert eens bloed laten trekken.

Kosten zijn nu hoog, maar goed ruwvoer is belangrijker dan alle rotzooi. Zemelen zou ik nooit zomaar geven. Ja naast lucerne moet je wel zemelen of spelt gaan geven, maar zou ik alleen doen bij paard wat in arbeid is. Lucerne zit vol met eiwitten. Zemelen hebben wij vroeger problemen mee gehad, dat de spieren verzuurde. Droog geven is sowieso geen optie.

Goed ruwvoer is het echt waard en uiteindelijk goedkoper.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:33

Nu begrijp ik het [***]. Wel lastig zeg dat je in jou regio zo slecht aan hooi kunt komen. Mag ik weet waar je ong. woont? Wij hebben iig nog genoeg (arm)hooi te koop, groot en ik dacht ook klein.

Misschien kun je het voordroog mengen met stro? Zodat het 50/50 wordt, en dat bijna onbeperkt? Moet wel beter gaan denk ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:43

Belgisch Limburg ... Denk dat ze hier vooral voordroog produceren ... heb wel eens hooi gehad maar daar begreep ik van dat mijn pony's het niet moesten hebben :+ Dus ik durf het ook niet zo goed, als ik toch iets zou vinden..

Op dit moment is het gemengd :j Ze krijgen dus 1 plak per dag (zijn met 2 pony's) en dat verdeel ik achteraan in de weide in speciekuipen. Het stro hangt dan vooraan in de stal in van die grote netten. Echt letterlijk mengen doe ik niet, heb ik geprobeerd, maar dan gooien ze heel het hooinet leeg om het voordroog er tussenuit te plukken en blijft het stro in de stal op de grond liggen :+ Als ik het los geef op een andere plaats blijft het stro dat ze niet eten grotendeels in de netten zitten ;)

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:49

Dan blijkt toch ook wel dan ze stro gewoon niet lekker vinden? Ze eten het uit verveling of buikvulling denk ik.. In jou geval zou ik toch achter aan hooi gaan, misschien je eigen weide hooien als dat een beetje mogelijk is? Of aan boeren in je regio voorstellen om hooi te produceren, omdat daar waarschijnlijk nogal vraag naar is in jou buurt dan..?