Hoe oud mag t hooi zijn.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

Hoe oud mag t hooi zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 13:53

De vraag staat al in de titel,nog wat toelichting hierbij.
Wij laten ieder jaar ons land hooien. Afgelopen jaar hadden we veel te veel. Normaal verkochten we het overschot, maar omdat iedereen te veel heeft wil de verkoop niet lukken.
Nu willen we aankomend jaar minder hooien. Alleen wat we nodig hebben. Alleen vraag ik me af hoe oud hooi mag zijn om te voeren. Ik spoel t altijd schoon, dus stof is niet het probleem.
Wie kan mij hier antwoord op geven? Alvast bedankt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:56

Zolang het droog heeft gelegen kun je het jaren "goed'' houden.
Hou er rekening mee dat vitamines/mineralen wel (sterk) verminderd zullen zijn.

Begin de winter voerde ik hooi van 2011, nu van 2012.

Ik heb enkele jaren terug nog hooi gevoerd wat 10 jaar oud was.
Was mooi droog, licht groen en niet stoffig.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:00

ja klopt, over het algemeen: hoe ouder hoe stoffiger, maar op zich maakt de leeftijd niet uit.
Als het ergens te vochtig heeft gelegen gaat het schimmelen, ook niet doen natuurlijk.
Gewoon goed beoordelen: is het schoon, niet te stoffig, geen schimmel: geen probleem!

LalaVita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:01

Het hooi wordt voor zover ik weet naarmate het ouder wordt niet 'slechter' in de zin van schadelijk ofzo. Maar het is inderdaad wel zo wat Brainles zegt, dat de vitamines en mineralen sterk verminderen. Het is dus wel belangrijk dat je ernaast nog iets anders bij voert wat dit aanvuld.

XLeandrosX

Re: Hoe oud mag t hooi zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 14:05

Dank jullie wel. Het ligt mooi droog opgeslagen. Maar hoe weet je nu of je paard voldoende vitamines binnen krijgt en hoe zou je dat dan kunnen aanvullen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Hoe oud mag t hooi zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:09

Puur voor alleen de vitamine/mineralen als ze geen brok krijgen kan je een vitamine brok bij voeren. :)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:13

XLeandrosX schreef:
Dank jullie wel. Het ligt mooi droog opgeslagen. Maar hoe weet je nu of je paard voldoende vitamines binnen krijgt en hoe zou je dat dan kunnen aanvullen?

Als je het zeker wilt weten kun je je ruwvoer laten analyseren bij http://www.wateetmijnpaard.nl/. Vervolgens kun je dan een rantsoenberekening doen om de voerbehoefte van je paard uit te rekenen. Maar dat is erg omslachtig. Een vitaminekorrel bijvoeren is dan wel de makkelijkste weg om zeker te zijn dat je paard alles binnen krijgt.