Paard soepeler met magnesium: had dus magnesiumtekort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Paard soepeler met magnesium: had dus magnesiumtekort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 11:15

Ik hoor van veel paardeneigenaren dat wanneer ze magnesium gaan bijvoeren dat ze dan op korte termijn merken dat het paard soepeler wordt. Wil dit dan zeggen dat het paard, voordat er magnesium bij werd gevoerd, een tekort had aan magnesium?

Of werkt het zo niet en worden paarden, ongeacht of dat ze een tekort hebben aan magnesium, altijd soepeler van extra magnesium?

geerke

Re: Paard soepeler met magnesium: had dus magnesiumtekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:18

ik denk wel dat het zo werkt.Het schijnt dat veel paarden een magnesium tekort hebben.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:21

Ik denk het, maar ik als mens heb met mijn Fybro baat bij Magnesium.
Al meerdere keren gestopt maar maar weer begonnen want ik kreeg pijntjes en krampen.
Wat ik ooit begrepen heb is dat de bodem steeds meer uitput en dat wij mensen uit ons voedsel dus maar 50% van de behoefte max uit kunnen halen.
Waarom zou dat voor een paard anders zijn?

Ik geloof zelf dat ze eens onderzocht hebben dat onze voeding al 50% minder magnesium bevat als 50 jaar geleden.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:23

Het is erg lastig om vast te stellen of er sprake is van een tekort, omdat resultaten uit het bloed niet betrouwbaar zijn. Meestal doen ze een rantsoenberekening om vast te stellen of er een tekort kan zijn, maar aangezien je niet weet hoeveel procent magnesium uit dat rantsoen ook daadwerkelijk in het lichaam wordt opgenomen ben je nog niet zeker.
Ik merk bij elk paard dat ik magnesium geef dat ze soepeler worden. Maar of dat echt door een tekort is weet ik ook niet zeker. Als ze hard moeten werken kunnen ze vaak net als topsporters wel wat extra magnesium gebruiken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:28

Ofwel; elk lichaam wat hard moet werken denk ik?
Mijn lichaam moest ook hard werken om goed te blijven, en dan merkte ik gauw een goed verschil.
Er zou ook een verschil zijn in de verschillende vormen, zo zou oxide niet opgenomen worden ofzo.
Nou ik heb hier een kilo pure magnesium oxide en dat gaat prima, in de pillen van het kruidvat zit het ook trouwens.
Dat merk ik wel als het niet zou werken, krijg dan pijn in aanhechtingen enzo.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:33

Bij mensen is de opneembaarheid van de verschillende varianten anders als bij paarden. Maar ze zijn er nog helemaal niet over uit hoe dat nu zit met die goedkope oxidevorm bij paarden. De paarden die het echt heel hard nodig hebben verbeteren er goed mee, dus dan zal er toch wel een groot deel van opgenomen worden?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:40

CaPrIoLe`79 schreef:
Bij mensen is de opneembaarheid van de verschillende varianten anders als bij paarden. Maar ze zijn er nog helemaal niet over uit hoe dat nu zit met die goedkope oxidevorm bij paarden. De paarden die het echt heel hard nodig hebben verbeteren er goed mee, dus dan zal er toch wel een groot deel van opgenomen worden?

Dat zou je inderdaad denken. Maar van mensen zeggen ze toch ook dat Oxide niet goed opneembaar zou zijn?
Of maar voor een heel klein deel ofzo.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:47

Gezonde paarden worden niet soepeler van magnesium.
Je maakt ze soepel door ze te rijden en te gymnastiseren,
al is het ene paard nu éénmaal van nature wat minder soepel dan het andere.

Over magnesiumtekort wordt heel veel gepraat,
vooral door fabrikanten van voeders en supplementen,
maar in werkelijkheid is het nog altijd erg zeldzaam.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:56

interessante discussie ook onder DA's zijn de meningen verdeeld.

De ene vind magnesiumbepaling via het bloed totaal onbetrouwbaar en de andere vind het wel een goede indicatie. De ene vind koffielepeltjes zuiver MgO al meer dan voldoende als onderhoudsdosis en andere vind dat je 30g/dag moet voeren om een tekort te voorkomen.

Dat magnesium een essentiële rol speelt in de relaxatie van de spieren is gekend. Dus een paard dat een tekort heeft, zal stilaan steeds "kortere" bewegingen krijgen omdat de maximale verlenging van de spieren niet meer/trager plaats vindt.
Imo is het dan niet ondenkbaar dat een paard dat werkelijk soepeler gaat aanvoelen (wat uiteraard relatief is) door een magnesiumsupplement of ruimer gaat bewegen, dat dit een tekort heeft opgebouwd doorheen de tijd.
Sportpaarden of paarden die snel en overmatig zweten hebben een hogere nood dan paarden op rust .

Het effect kan snel gaan, zelf ooit al eens langdurig harde spieren of spierkrampen gehad. 2 dagen een magnesiumsupplement en de spiertonus daalt en de krampen gaan verminderen

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:00

heeft het ook nog te maken met leeftijd? dat oudere paarden die ''normaal'' werken eerder een tekort hebben als paarden die een stuk jonger zijn?

RedjevenStal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:01

Ik heb aleens een pony op stal gehad die licht hoefbevangen was, de dierenarts schreef toen (om hem weer goed ter been te krijgen) voor om 2 maal daags een magnesiumgranulaat toe te voegen aan zijn frisse drinkwater of proberen iets magnesium op te voeren op een klein stukje droog brood,dit om zijn spieren weer soepeler te maken.
In combinatie met beweging was de pony al heel snel weer de oude (binnen 2 dagen).
Magnesium heb ik een zeer goede ervaring mee,echt een wondermiddel!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:02

Als mens merk ik ook binnen een dag of 2 verschil.
Theelepel lijkt mij alleen wel weinig, zou dan ook denken aan 30 gram.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:05

Ik denk niet dat het wijst op een tekort, magnesium helpt ook met spierpijn het kan dus ook zo zijn dat het paard voor de magnesium continue spierpijn had en je hem nu ondersteund met het herstel van de spieren.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:03

Ik denk ook dat de paarden een tekort hadden. Het is namelijk zo dat bij voldoende hoeveelheid het lichaam wat dat mineraal betreft optimaal functioneert. Blijkbaar zat het niveau door onder want nadat ze extra kregen functioneerden ze pas goed.

Het verschilt heel erg bron magnesium hoeveel een paard daarvan opneemt. Je kan dus niet gewoon alle gehalten bij elkaar optellen en wanner het aan de behoefte voldoet zeggen dat je paard voldoende magnesium krijgt.

Uit ruwvoer wordt maar tussen de 45 en 60 % van het magnesium opgenomen!

D. Frape, Equine Nutrition & feeding, 2e edition:

Mg of vegetable origin, naturally present in feed, is available in proportion from 45 - 60%, the more 'digestible' sourses being milk and possibly luzerne. Absorption of Mg from high-teperature-dried luzerne is greater than it is in timothy hay. The inorganic sourses of Mg - Mg oxide, sulphate and carbonate - are all about 70% absorbed in the horse.

valentikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:07

moonfish13 schreef:
Al meerdere keren gestopt maar maar weer begonnen want ik kreeg pijntjes en krampen.
Wat ik ooit begrepen heb is dat de bodem steeds meer uitput en dat wij mensen uit ons voedsel dus maar 50% van de behoefte max uit kunnen halen.

Ik geloof zelf dat ze eens onderzocht hebben dat onze voeding al 50% minder magnesium bevat als 50 jaar geleden.

ik denk dat wel degelijk wat uitmaakt want een een paard is een herbivoor en wij een omnivoor dat wil dus zeggen dat wij niet alleen onze voedingsstoffen uit de planten moeten halen en wij dat dus uit het vlees en degelijke halen wat een paard niet kan.. kan je me uitleggen waarom je denkt dat het niet zoveel uitmaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:08

Interessant topic, ik lees even mee.
Helaas geen ervaringen dus kan er niet over mee praten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:13

Maar de paarden die er soepeler van werden, krijgen die dan nu structureel magnesium bijgevoerd?

Ik heb t wel overwogen voor mijn eigen klachten, maar als ik het zo lees kan het best van toegevoegde waarde zijn voor mijn paard.. maar om het nu zo maar bij te gaan voeren? Zitten daar nadelen aan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:27

Mijn paard wordt niet soepeler als ik hem magnesium bij geef ..... Kennelijk heeft hij er geen tekort aan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:40

mijn paard krijgt al bijna 2jr magnesium bij
elke dag een halve eetlepel oxide gries

bij hem is er een tekort, na een bloedtest kwam dit naar voren
na ong 6mnd zijn we gestopt en paard ging weer schrik reacties tonen en kort/stijf lopen, en idd was het weer te laag
nu krijgt hij het elke dag
een eventueel teveel plassen ze uit
bij mijn paard zat er ook behoorlijk veel in de urine, waarschijnlijk neemt hij het te slecht op uit het voer
nu doet hij het al ruim 1 jr jaar geweldig, hij krijgt ook MSM bij en is soepeler en relaxter dan ooit.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:53

Ik lees even mee. ik heb een paard van 21 die zo stijf als een plank is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:41

Interessant topic. Ik vroeg mij dit ook af.
Mijn paard geef ik nu ook al een tijd magnesium bij, die van groene os. Al staat daarop dat er maar 17% magnesium in zit :? Dat vind ik nogal weinig op zo'n pot. Maar een ander durf ik niet zo goed te proberen, want hier doet ze het goed op.
Ik heb het tijden 'kuursmatig' gegeven. Dan weer een tijdje niet. Maar dan leek het wel minder goed te gaan, sneller stijf. Daarnaast is ze snel onrustig in haar kop en gestrest, en daar helpt de magnesium ook goed tegen. Ik durf niet zo goed te switchen daarom. Heb nu wel nog een magnesium bij Makana besteld, daar zitten echter ook wat andere stoffen bij. Die moet ik nog uitproberen (als ik dat aandurf ;)).

Ik merk bij mijn paard echt een verschil, daarom blijf ik het maar voeren ipv kuursmatig te geven.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:42

valentikkie schreef:
moonfish13 schreef:

ik denk dat wel degelijk wat uitmaakt want een een paard is een herbivoor en wij een omnivoor dat wil dus zeggen dat wij niet alleen onze voedingsstoffen uit de planten moeten halen en wij dat dus uit het vlees en degelijke halen wat een paard niet kan.. kan je me uitleggen waarom je denkt dat het niet zoveel uitmaakt?

Joh lees jij wel?
Het ging om de uitputting van de bodem hierin.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:30

daffie1986 schreef:
Ik denk niet dat het wijst op een tekort, magnesium helpt ook met spierpijn het kan dus ook zo zijn dat het paard voor de magnesium continue spierpijn had en je hem nu ondersteund met het herstel van de spieren.

Een paard met continue spierpijn is een overbelast paard of eentje met een tekort. magnesium verlicht alleen de spierpijn veroorzaakt door spierkrampen/verhoogde spiertonus. Deze wordt alleen veroorzaakt door een tekort of verhoogde nood aan magnesium (zware inspanningen)

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:48

Enorm veel paarden hebben een magnesiumtekort maar eigenaren merken dit niet zo snel op omdat de symptomen nogal vaag zijn. Deze paarden hebben idd vaak spierproblemen, gewrichtsproblemen en zijn nerveuzer.
Het probleem is dat dit magnesiumtekort niet komt omdat er niet genoeg magnesium in paardenvoeders zit maar omdat de calciumwaarde vaak te hoog is. Teveel calcium bemoeilijkt de opname van magnesium. Typ dit maar is in in google, je vind nog redelijk veel informatie geschreven door dhr kalis kees.
Hier nog een oud topic op bokt [VS] Hoge calciumwaardes in voer vermoeilijken opname magnesium

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:59

Tancreda, ik bestel het bij www.equilin.nl daar hebben ze 100% magnesiumcitraat.