Hoeveel kwijt aan paardenvoer en maandelijks paardenkosten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Manon262

Hoeveel kwijt aan paardenvoer en maandelijks paardenkosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 12:55

Hoi Hoi !

Ik kon zo niet echt iets vinden wat men (gemiddelde) aan paardenvoer kwijt is? En maandelijkse paardenkosten?

Bij ons met 2 minikes en 2 grote etertjes, gemiddelde toch zo'n 2 zakken Juniorix (12,45€/stuk en 2 zakken tradition 02/basismengeling lannoo (12,10€/11€/stuk) (wisselt soms iets) en een grote zak bietenpulp, af en toe wat slobber (lannoo 16.40€) en daar bij toch zeker 1 (in de winter makkelijk met vriestemperaturen 2) grote baal hooi (ts 300-400kg hooi, gewikkelde droge hooibalen)

daarbij zit dan nog niet andere "verwennerij" als snoepjes, worteltjes, appeltjes etc.

huur weides jaarbasis 730€/jaar/(1Ha) (winterweide met 2 stallen), en 800€/jaar (2Ha)(zomerweide met grote inloopschuilstal en piste en andere faciliteiten van pensionstal recht er tegenover (zelfde eigenaar weide) en nog perceel van 35 are met 5 stallen en opslag (150€/winter) dus gemiddelde maandelijks van alle huisvesting bij elkaar een kleine 290-300€ voor alles bij elkaar van weides/stallen

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:08

wij voeren aan 2 paarden, (1 tinker en 1 kruising fries) er wordt weinig krachtvoer gevoerd jaarrond in de zomer is de cavalor wel iets meer maar de zemelen wordt dan minder en de bietenpulp valt weg en hooi wordt dan ongeveer de helft van wat er in de winter gevoerd wordt.

maar de wintermaanden voeren we dit:
1,5/2 maand met een zak cavalor tradition 02,
2/3 maand met zak zemelen,
2/3 maand met zak bietenpulp,
verder voer ik 2/2,5 pakken voordroog (wikkelpakken van ongeveer 300kg per stuk) we hebben jaarrond een vaste prijs voor het hooi/voordroog afgesproken en dat is €35 per paard per maand deze prijs is al 5 jaar hetzelfde en gaat ook niet veranderen is vaste prijs voor zolang ik daar hooi haal.

Huur weide, schuur, piste, stroom en water per jaar 1200 per paard.
verder komt de smid en de entingen en de wormenkuren er nog bij.

Wintermaanden ben ik €5 per paard per week kwijt aan vlas.

Dit alles maakt dat ik gemiddeld genomen per paard €160/170 kwijt ben (als ik alle kosten bij elkaar optel en deel door 12 maanden)

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:20

.
Laatst bijgewerkt door 0verwijderd op 25-05-22 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 13:32

oh, da's een goeie, vergat ons stro nog te rekenen, 4-6 grote strobalen (ca 200kg) van november tot maart/einde maart, rest van het jaar vlas, heb ik nog niet berekend (strobalen, grote zijn/per stuk 20€, dus x4/6 is dat 80€-120€, dus per week bij die 290-300 komt ook nog eebn gemiddelde 20€-30e strobalen bij;-)

en, bietenpulp valt ook grotendeels weg tijdens de weideperiode, nog de extra ontwormingen erbij, moet ik is kijken, 1x in het bloed, (Februari), 2x equest pramox(grote), 1x equimax(kleintjes en grote), 1x furexel (grote), 3x panacur (kleintjes en grote), 1x eraquell (soms)

eigenlijk, als je alles is op een rijtje wil zetten, amai :p

smid, elke ca 8-10 weken (25€paardje, zelfs de mini's/kappen x4= 100€)

Deaglán

Re: Hoeveel kwijt aan paardenvoer en maandelijks paardenkosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:32

Wilde al vragen waar in begië je zat (als het nabij de NL brabantse kant is hoor ik graag van je :)). Hier ben ik nl 450,- per maand kwijt met alles (weide met "schuilstal" van zo'n 4000m2, hooi, bekappen,entingen, ontwormen) voor 2 pony's (D/E)

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 16:59

@Deaglàn : zitten hier vrij centraal, 10min nr Brussel, ca10min nr Aalst en 20min naar Dendermonde, half uurtje van Antwerpen ca ;-)

4000m2 schuilstal : dure prijs ?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:26

Voor 2 pony's (shet en grote D) ben ik in de wintermaanden (half oktober tot half maart) ongeveer 30 euro per maand kwijt en in de zomer misschien 2 euro.

Huisvesting is aan huis dus geen stalgeld, stro en houtkrullen kosten ongeveer 15 euro per maand voor beide (gebruik 4 pakjes stro a 2 euro en 1 pak houtkrullen a 7 euro (groot en gezamenlijk met buren inkopen zijn hierbij sleutelwoorden)) eenmalig 30 euro voor 2 kuub zand op de betonplaten.

Verder voer ik hooi van eigen land, we produceren meer dan we nodig hebben dus dat wordt via een bevriende loonwerker verkocht en daarmee hebben we meestal de kosten van het persen en het bemesten er weer uit. Daarbij voer ik in de winter ca. 250 gram Marstall Wiesencobs p/p p/d zak a 25 kilo kost 16 euro nog iets en daar doe ik dus een dag of 50 mee. Meestal kom ik uit met 2 zakken in de winter en 1 emmertje Marstall Force (multivitamine a 20 euro). Dan nog een mineralenliksteen en water, wat ze in de zomer ook krijgen naast gras.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 19:28

Amai, jij bent echt wel veel goeikoper uit :wow:

Maar, werkt jouw pony/shet dan ? Niet elk paard/pony heeft dezelfde hoeveelheid krachtvoer nodig, weet ik zeker wel, maar 250gr is toch wel erg weinig, ik voer ca 750gr per shet/minipaardje en daarbij nog een emmer bietenpulp (halve emmer 2x per shet en minipaardje en 750gr juniorix per paardje) naast zeker 2 schellen voordroog/droge,hooi 2x per dag in de winter) ?En, neen, ze zijn zeker niet te dik, integendeel.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:48

Ja ze werken allebei, maar licht. Shet komt 2 keer in de week een kleine meisje voor die rijdt er wat rondjes mee, met pony rijdt ik zo'n 2 a 3 keer in de week normaal gesproken.

De Wiesencobs zijn gedroogde grasbrokken zonder melasse, die 250 gram wordt zo ongeveer een bodem in een afwasteil. Ze krijgen helemaal geen krachtvoer, zijn sobere rassen en dat hebben ze ook niet nodig. Wel voer ik meer hooi dan jij zo te zien, 1 pak a 250-300 kilo per 2/2,5 weken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:32

hangt voor een groot stuk toch af van hoe je je paard huisvest en welke arbeid je ervan verlangt en het metabolisme van je paard. Ik voer afhankelijk vh seizoen, rui en arbeid en dat kan soms 50% verschillen qua krachtvoer.

effe grof gerekend +/- 130 euro aan voer + 150 euro stalgeld
Racingbalancer: 22.50
spelt: 1.5 * 8.50
zwarte haver: 1/2 * 9.50
luzerne: 14.50
wortelen: 4 * 2.50
bietenpulp: 1/2 * 8.00
hooi: 15 * 2 (kleine baaltjes)
stro: 35 euro (1 groot pak)
(hoefsmid, DA, ontworming, supplementen en snoepjes niet meegeteld)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:48

Dat is zeker waar petitparis, maar de mijne worden matig actief gebruik en het zijn sobere rassen, krachtvoer is dus niet nodig imo en voor die andere dingen zijn ook andere oplossingen te verzinnen. Voor de rui bvb krijgen ze hier een ondersteunend vitamine supplement en lijnzaadolie. Ik voer 11-12,5 kilo hooi per dag aan 2 pony's (afhankelijk van hoeveel uur ze er nog bij kunnen grazen) TS voert ongeveer datzelfde (13 kilo als je uit gaat van een 400 kilo baal) aan 4 pony's. Dat heeft zeker ook wel invloed op de hoeveelheid krachtvoer.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 00:22

Ik voer ongeveer 8-10 kg (hooi) per paardje, grote paardjes zijn 400-500kg ca, nu, dus geen extreme temperaturen,nu, anders 1à1 baal en half hooi per dag, soms (-10 etc, wat dus niet zo heel veel voorkomt bij onze winters) 2 balen per grote en dan een halve baal tot 3/4 per minike zodat ze lang wat te knabbelen hebben, nu krijgen de mini's een dikke 4 schellen per dag, toch zeker een 6kg voor 2 paardjes die per stuk nog geen 100kg wegen en echt niet te dik zijn, + SP/bietenpulp bij hun krachtvoer, grote een dikke 4kg/4kg en half +halve emmer bietenpulp (zomers geen bietenpulp) en maisolie (200ml per paardje ca/alle vier de paardjes) en de kleintjes samen een dikke 1.5kg basismengeling, ca 200ml maisolie en een halve tot een hele emmer bietenpulp per keer (s winters, s zomers veel minder ivm goeie graskwaliteit)

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 00:25

Depende schreef:
Dat is zeker waar petitparis, maar de mijne worden matig actief gebruik en het zijn sobere rassen, krachtvoer is dus niet nodig imo en voor die andere dingen zijn ook andere oplossingen te verzinnen. Voor de rui bvb krijgen ze hier een ondersteunend vitamine supplement en lijnzaadolie. Ik voer 11-12,5 kilo hooi per dag aan 2 pony's (afhankelijk van hoeveel uur ze er nog bij kunnen grazen) TS voert ongeveer datzelfde (13 kilo als je uit gaat van een 400 kilo baal) aan 4 pony's. Dat heeft zeker ook wel invloed op de hoeveelheid krachtvoer.

2 Minipaardjes, een Fries en een Volbloedje, in totaal per dag 2.5-3 balen per dag in de winter, zonder (extreme) (vries)temperaturen is dat wel, balen zijn 15-20kg per stuk, droge voordroog en droger, bijna hooi eveneens

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:29

Maar in je OP heb je het over 1 baal van 400 kilo, 2 bij extreme temperaturen.

Je moet zelf weten hoeveel en wat je voert hoor, absoluut. Het komt alleen op mij over als absurd veel bietenpulp e.d. voor minipaardjes. En die 4 kilo is dat 4 kilo krachtvoer?

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 00:32

dat is niet absurd, 1 minipaardje sukkelt al meerdere maanden met bloedwormen en ik geef dit, wat ik zelf ook echt ongelooflijk veel vindt trouwens, op advies van de dierenarts, maar, als ik soms lees hoe weinig sommige hier voeren vraag ik me toch af hoe die paardjes dan niet te dun zijn

die 4kg is basismengeling (bijna 9jarige) en Juniorix/opfokkorrel (bijna 3jarige)

op dit moment zijn de grote balen op dus moet het met kleine gewikkelde en niet gewikkelde balen die er nog wel zijn ivm hooi

ik heb dit jaar trouwens voor 2 minikes en 2 grote al dik 200 gewone balen hooi vervoederd (grote meegerekend erbij)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:49

Opfokkorrel is misschien iets van België ik ken het alleen als kippenvoer eigenlijk en dat zal het wel niet zijn. Is het zo iets: http://www.pavo.nl/producten/brokken/pa ... %C2%AEgrow gewoon in brokvorm en dan op basis van granen e.d.? En dan per paard 4 kilo.

De mijne zijn echt niet dun, hebben nog geen dag in hun leven krachtvoer/bietenpulp/maïs gehad en zijn toch al 16 jaar gezond. In mijn profiel staan wel foto's als je benieuwd bent.

We gaan behoorlijk offtopic zo trouwens. :=

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 01:11

ja, best wel serieus ot, maar, who cares ;)
heb even gespiekt en zien er best heel leuk uit jouw paardjes.
tja, het is ook wel het eerste jaar dat ik echt zoveel geef in de winter, maar wel meer kapotgelopen dit jaar ivm wel heel lang heel natte periodes en veel minder gras in de winterweide en zal blij zijn als ze in Maart naar de 2Ha zomerweide verhuizen :)

ja, is van pavo, inderdaad, geen kippetjesvoer :-p

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 08:53

Mijn haflinger krijgt twee x daags een flinke portie hooi, wat bij de prijs voor weiland zit in begrepen.
En hij krijgt alleen op de dagen dat hij werkt ong 400 gram care4live van pavo, of een bak slobber (ook ong. 400 gram ongeweekte slobber)
Ik rijd 3-4x per week bosritten van 10 km en meer (soms 20-25 km).
Ik doe tussen de 1,5 en 2 maanden met 15 kg c4l en ong. 4-5 maanden met 15 kg slobber.
Kosten: stallingsgeld (voor 24/7 weidegang + schuilstal en vlas voor in de schuilstal en hooi naar behoefte): 100 euro.
Ca 7 zakken c4l à 17 euro per jaar, is dus per maand ong. 10 euro pm.
En 3 zakken slobber per jaar à ca 10 euro, is dus per maand 2,5 euro..
Maakt per maand totaal: 112,50 ong.