Welke snede hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle

Welke snede hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 11:08

Ik ben op zoek naar hooi baaltjes, gewoon de lekkere oudewertse zonder plastic.

Nu was ik op marktplaats aan het struine en staat bij veel advertenties '1e snede hooi' nu weet ik dat dat dan de 1e keer is dat het land gehooid wordt. Maar tot mijn verbazing, kan dat dus ook pas in juli zijn. :+ dus krijg je vaak het zogenoemde vogeltjes hooi.

Nu begrijp ik uit google en sommige topics hier dat dat dus 'arm' hooi is, hooi wat geoogst is na of in juni/juli. Is dit dan altijd zo? en is dit hooi dan niet geschikt om als hoofdvoer te geven? omdat hier dus minder voeding in zou zitten

Mijn paarden staan 24/7 buiten en krijgen alleen hooi gevoerd, dus geen brok/musli of andere dingen.

femkefloris

Re: Welke snede hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:13

De eerste snede zitten iets minder eiwitten in. Dit zorgt ervoor dat paarden die op stal staan niet zo snel stalbenen (dikke benen) krijgen (krijgen ze van hooi zo en zo niet zo snel). Paarden die 24/7 buiten staan kunnen gerust van de 2de of 3de snede krijgen. Daarbij niet gezegd dat de 1ste snede niet kan, want dat is vaak ook gewoon goed hooi!

Waar je vooral goed op moet letten bij hooi is dat er niet teveel stof/schimmel in zit. Er bestaat namelijk een groot verschil in de kwaliteit van hooi!

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 11:26

@femkefloris: nu ben ik evne in de war..... ik dacht namelijk dat 1e snede altijd het voedzaamst was.... dus hooi wat bijvoorbeeld in april/mei geoost is dat dit meer 'voeding' bevatte en dus 'beter' is om te voeren als dit hun enige eten is.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:27

Eerste snede is inderdaad het voedzaamst en kan je juist beter niet geven aan paarden die op stal staan. Sowieso vind ik 2e of 3e snede altijd prettiger i.v.m. de eiwitten.
Ik kan je niet precies advies geven over 'vogeltjeshooi', wellicht iemand anders wel...

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 11:32

Ze staan bij 24/7 buiten! dus dan zou het dus idd beter zijn om wel 1e snede te voeren uit de vroege oogst.

Want 1e snede van oogst juni/juli, dan is dat dus minder voedzaam ondanks dat het een 1e snede kan zijn, het gras is dan al uitgebloeid. toch??

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:15

Wij hebben in mei voor de 1e keer ingekuild voor de koeien en eind juni voor het eerst gehooid voor de paarden. Het was een laat voorjaar, waardoor pas later gehooid kon worden. Mijn/onze voorkeur gaat uit naar de 1e snede, met grof structuurrijk gras. Dit gezien de voedingswaarde. Gras van vogeltjesland ben ik persoonlijk niet zo kapot van. Erg arm en vaak veel onkruid.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:16

1ste snede van een weiland is altijd voedzamer dan 2de of 3de. Wanneer de 1ste snede gehooid wordt heeft ook invloed op de voedingswaarde. Zo heeft jong gras dat nog geen zaad (aren) gevormd heeft altijd meer voedingswaarde dan wanneer deze al gevormd zijn. Hoe langer het gras voor het gemaaid wordt, hoe minder (snelle) suikers en meer structuur (vezels/ruwe celstof)
Ook bemesting van het land heeft invloed, zo kan 2de snede ve bepaald hooiland voedzamer zijn dan de eerste van een ander hooiland...

Dus het is is niet wit of zwart.

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 12:29

nee idd, gek he je verdiept je d'r nooit zo in maar eigenlijk is er heel wat rommel te koop.....

zo was ik bij een boer voor hooi wat heerlijk rook en er goed uitzag maar toch vogeltjes hooi was, dus toch arm aan voeding. Mijn paarden krijgen dat nu als 'tijdverdrijf' en vinden het heerlijk hoor. maar toch. voor het zelfde geld denk je het is voedzaam ze krijgen het als 'hoofdmaaltijd'

marskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:18

Bedankt voor je vraag, natuurlijk wil ik proberen mijn kennis te delen met jullie. Wel vertel ik er direkt bij dat dit mijn bevindingen uit de praktijk zijn, wij produceren voer voor zon 3500 paarden schat ik.
De eerste snee is een ruim begrip, wij maaien voor rundveehouders de eerste snee gras begin mei en dan ongeveer om de 4/5 weken weer. Voor paardenvoer maaien we op zijn vroegst eind mei, met als reden dat het gras iets verhard moet zijn zogenaamd bot of stengel in het gras, en zogezegd uitgebloeid moet zijn. Dit verschilt iets per jaar maar meestal is dat rond eind mei op zijn vroegst.

Dan hebben we een deel van de percelen waar een vogelbeschermingsplan op zit (beheersovereenkomst) deze mogen we pas maaien op 1 of 15 juni. Dit is gewoon grasland wat gewoon bemest mag worden en dus voedzaam is, hier komt zeer mooi spul vanaf. in het voorjaar bemesten we dit nooit omdat het anders te lang wordt en dit word dus pas bemest na de 1e snee, de tweede snede van dit gras is dus wat voedzamer als de eerste, maar niet per perse beter.Bemesten= in principe geen jakobskruiskruid.

Dan is er ook nog zogezegd vogeltjeslandhooi, dit zijn doorgaans stukken land van natuurorganisaties zoals Staatsbosbeheer of Geldersch landschap (in Gelderland dan). dit wordt of minimaal of helemaal niet meer bemest, door het matige maaibeleid zaait het onkruid hier goed en dus zitten er ook vaak veel onkruiden in distels, ridders, boterbloemen en jakobskruiskruid. Jakobskruiskruid is in principe een tweejarige plant welke het eerste jaar een rozet en wortel op en in de grond vormt en het tweede jaar schiet hij door en vormt bloemen en daarna zaad, dan sterft hij af, tenzij hij voor tijd gemaait word dan groeit hij verder. Deze plant wordt in het land niet gegeten door dieren maar in de baal of als hooi kan het dier hem niet meer herkennen, er zijn zelfs mensen die beweren dat wanneer er kruiskruid in een baal zit dit door de hele baal heen kan trekken, dit kan ik ontkennen nog bevestigen.
In steeds meer natuurgebieden komt het voor en vanwege die reden kopen wij bijna geen gras meer van vogeltjesland, ook steeds meer paardenhouders willen het niet meer, wel logisch ook want de voedingswaarde is minimaal en de kans op onkruid is goed aanwezig.

Graszaadhooi is hooi wat eind augustus wordt gemaaid voor het graszaad dit is dan dus ook nog eerste snee, de voedingswaarde is doorgaans laag en omdat het nogal stekelig is nemen paarden het minder snel op, in de melkveehouderij wordt het veel gevoerd om de pensprikkeling bij herkauwers op gang te houden.
Het is erg eenzijdig voer en wordt meestal niet als hoofdvoeding gebruikt.

Hooi kopen is een hele kunst, zelfs voor ons. Ik overweeg om een paar ruwvoermonsters te laten maken van diverse partijen, als de uitslagen bekend zijn horen jullie er meer van. Nu hebben we ook wel diverse partijen maar ik kan niet onderbouwen waarom welke partij voor jouw goed zou zijn, wel heb ik nog een paar vrachten kleine baaltjes hooi staan supermooi voedzaam spul, absoluut onkruidvrij.

In het geval van kleine maar ook bij grote alen adviseer ik vaak om er eerst een paar op te halen met de trailer, probeer het en bevalt het brengen we de rest of haal je de rest op. Voor mensen hier in de regio hebben we altijd hooi en stro op voorraad, kom langs met je trailer en we helpen je met laden, 15 hooi en 15 stro kunnen er al gauw in een trailer.

Voor de koopjesjagers onder jullie, wanneer wij hooien persen we er altijd een heel stel op het land, kom met je trailer of een wagen en laad ze direkt van het land af, je weet direkt wat je koopt en wij hebben er geen werk mee wat weer scheelt in de kosten. Nog gezellig ook ff hooien met de hele famillie, lekker in de natuur.

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 09:53

bedankt voor je antwoord, leuk en duidelijk om te lezen en bevestigd maar weer dat het zo afhankelijk is van wanneer eer geoogst wordt! hoe het onderhouden wordt enz.