Bedankt voor je vraag, natuurlijk wil ik proberen mijn kennis te delen met jullie. Wel vertel ik er direkt bij dat dit mijn bevindingen uit de praktijk zijn, wij produceren voer voor zon 3500 paarden schat ik.
De eerste snee is een ruim begrip, wij maaien voor rundveehouders de eerste snee gras begin mei en dan ongeveer om de 4/5 weken weer. Voor paardenvoer maaien we op zijn vroegst eind mei, met als reden dat het gras iets verhard moet zijn zogenaamd bot of stengel in het gras, en zogezegd uitgebloeid moet zijn. Dit verschilt iets per jaar maar meestal is dat rond eind mei op zijn vroegst.
Dan hebben we een deel van de percelen waar een vogelbeschermingsplan op zit (beheersovereenkomst) deze mogen we pas maaien op 1 of 15 juni. Dit is gewoon grasland wat gewoon bemest mag worden en dus voedzaam is, hier komt zeer mooi spul vanaf. in het voorjaar bemesten we dit nooit omdat het anders te lang wordt en dit word dus pas bemest na de 1e snee, de tweede snede van dit gras is dus wat voedzamer als de eerste, maar niet per perse beter.Bemesten= in principe geen jakobskruiskruid.
Dan is er ook nog zogezegd vogeltjeslandhooi, dit zijn doorgaans stukken land van natuurorganisaties zoals Staatsbosbeheer of Geldersch landschap (in Gelderland dan). dit wordt of minimaal of helemaal niet meer bemest, door het matige maaibeleid zaait het onkruid hier goed en dus zitten er ook vaak veel onkruiden in distels, ridders, boterbloemen en jakobskruiskruid. Jakobskruiskruid is in principe een tweejarige plant welke het eerste jaar een rozet en wortel op en in de grond vormt en het tweede jaar schiet hij door en vormt bloemen en daarna zaad, dan sterft hij af, tenzij hij voor tijd gemaait word dan groeit hij verder. Deze plant wordt in het land niet gegeten door dieren maar in de baal of als hooi kan het dier hem niet meer herkennen, er zijn zelfs mensen die beweren dat wanneer er kruiskruid in een baal zit dit door de hele baal heen kan trekken, dit kan ik ontkennen nog bevestigen.
In steeds meer natuurgebieden komt het voor en vanwege die reden kopen wij bijna geen gras meer van vogeltjesland, ook steeds meer paardenhouders willen het niet meer, wel logisch ook want de voedingswaarde is minimaal en de kans op onkruid is goed aanwezig.
Graszaadhooi is hooi wat eind augustus wordt gemaaid voor het graszaad dit is dan dus ook nog eerste snee, de voedingswaarde is doorgaans laag en omdat het nogal stekelig is nemen paarden het minder snel op, in de melkveehouderij wordt het veel gevoerd om de pensprikkeling bij herkauwers op gang te houden.
Het is erg eenzijdig voer en wordt meestal niet als hoofdvoeding gebruikt.
Hooi kopen is een hele kunst, zelfs voor ons. Ik overweeg om een paar ruwvoermonsters te laten maken van diverse partijen, als de uitslagen bekend zijn horen jullie er meer van. Nu hebben we ook wel diverse partijen maar ik kan niet onderbouwen waarom welke partij voor jouw goed zou zijn, wel heb ik nog een paar vrachten kleine baaltjes hooi staan supermooi voedzaam spul, absoluut onkruidvrij.
In het geval van kleine maar ook bij grote alen adviseer ik vaak om er eerst een paar op te halen met de trailer, probeer het en bevalt het brengen we de rest of haal je de rest op. Voor mensen hier in de regio hebben we altijd hooi en stro op voorraad, kom langs met je trailer en we helpen je met laden, 15 hooi en 15 stro kunnen er al gauw in een trailer.
Voor de koopjesjagers onder jullie, wanneer wij hooien persen we er altijd een heel stel op het land, kom met je trailer of een wagen en laad ze direkt van het land af, je weet direkt wat je koopt en wij hebben er geen werk mee wat weer scheelt in de kosten. Nog gezellig ook ff hooien met de hele famillie, lekker in de natuur.